Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ordning bland projektmappar

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Veteran

ordning bland projektmappar

Det här har aldrig hänt mig:

1. Jag får en idé till en låt
    2. Skriver klart låten med papper och penna
    3. Sitter med pennan i mungipan ett tag, döper låten med en klatschig titel
    3. Startar cubase med ett fokuserat musklick. döper noggrant alla mappar
    4. Sätter igång att spela in

Istället brukar jag:

* döpa projekt till unika saker som "qw4eqweqw" eller "piss6667" i skapandets hetta
    * spara projekt i andra projekts mappar i skapandets hetta
    * skapa projektmappar i andra projekts projektmappar, i skapandets hetta
    * överleva enbart genom att titta på fliken "recent projects" och se vad som är överst.

Men nu är det dags att stoppa ner skjortan! Här kommer googles bästa tips på namnstruktur för filmappar:

(år-månad-dag-namn )

* drum roll *

Jag är inte helt nöjd så jag undrar: hur gör du?

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har börjat ha en folder för varje nytt år, dvs för nystartade projekt, då blir det iaf lite mindre kaos där. Det läste jag här på 99'an nyligen.

Brukar också ofta råka ha flera projekt under samma iom att jag utgår ofta från en grej och gör en spinoff som drar iväg och blir nåt annat. Tricket är att städa lite emellanåt, dvs flytta ut till nytt projekt nån gång.

Tycker inte att man kan begära att allt blir strukturerat i stridens hetta, kör när det funkar men sätt av tid efteråt för att strukturera innan det växer för stort, eller innan tiden drar iväg så man glömmer. Känns som samma sak lätt händer vid inspelningar i studio, det här med att döpa och strukturera bland kanaler och grupper osv.. ibland måste man agera snabbt och bara få grejerna inspelat sen får man begära en liten paus för att få ordning på skiten innan man går vidare.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Jag ser oftast till att döpa låtarna på en gång. Projektet från Ableton Live sparas alltid som Artist - Titel (Eventuell version). Version i detta fall innebär t ex remix, en ny version av originalet som redan är färdat osv. Exporterad WAV master får även versionsnummer inkl upplösning osv. T ex Artist - Titel v01 (24bit/48kHz). Detta för att filerna ofta hamnar på Dropbox och senare går vidare till någon annan som mastrar. Om jag behöver dubbelkolla vad som ligger på Dropbox kan jag se version osv i filnamnet. Ibland går promos iväg som WAV och då är de titlade annorlunda efter behov. Så det inte sker missförstånd och fel version skickas till fel person.

Lokalt kan jag sedan använda datorns egna datumsystem för att sortera, senaste skapade, senaste ändrade, osv. Om jag vill se vilket projekt jag senast skapat eller jobbat med.

Alla band/projekt ligger i egna undermappar.

Låtar (Mapp)
    - Artist 1 (Undermapp)
    -- Artist 1 - Låttitel (Version) (Projektmapp/fil från Ableton Live)
    -- Artist 1 - Låttitel (Version) v01 (48kHz/24bit).wav (exporterad WAV av låten)

- Artist 2 (Undermapp)
    -- Artist 2 - Låttitel (Version) (Projektmapp/fil från Ableton Live)

Osv.

Ett måste för mig med en uppsjö av projekt och hundratals låtar skrivna under ett år.

Sedan har jag ett liknande system för färdiga utgåvor där promos osv får egna mappar med ytterligare info, metadata, osv.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-01-02 klockan 19:40.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moelodin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    * döpa projekt till unika saker som "qw4eqweqw" eller "piss6667" i skapandets hetta
    * spara projekt i andra projekts mappar i skapandets hetta
    * skapa projektmappar i andra projekts projektmappar, i skapandets hetta
    * överleva enbart genom att titta på fliken "recent projects" och se vad som är överst.
    Exakt så ser min workflow ut. Recent är a och o i alla program.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Börjar varje år med en ny mapp med respektive program samt årtal, t ex "Logic 2019" eller "Reason 2019" osv. Yepp, årets mappar är redan på plats Har haft det här systemet väldigt länge. Det ger en viss grundstruktur samt en viss känsla av "fresh start" i januari. Kul också att se tillbaka hur produktivt respektive år varit.

Sedan gör jag direkt ytterligare en mapp i respektive årsmapp som heter "Jobbmapp Logic 2019" osv. Där är jag jävligt noga att lägga alla betaljobb samt projekt med externa kontakter. Skulle uppdrag blandas med det jag gör privat skulle jag vara förlorad eftersom jag producerar väldigt mycket material.

Sedan försöker jag i största möjliga mån hitta ett "riktigt" någorlunda vettigt namn på låten om jag kommit så långt att jag bestämt mig för att spara den. Sedan hänger jag fast vid det namnet även när jag bouncar låten till iTunes mm. Hör jag en låt från 2006 som jag lagt in i iTunes som jag plötsligt återupptäcker och vill göra klart så är det ju då inga problem alls att hitta låten i Logic. Men börjar samma låt heta olika saker på olika datorer så är jag förlorad om jag behöver gräva fram den igen efter några år.

Brukar ibland lägga ett litet beskrivningsord i slutet på titlarna typ "film" eller "melodi-idé" osv. Att döpa låtarna till "uhdcghv456" osv skulle vara döden direkt för min del. Har försökt restaurera gamla låtar från tidigt 90-tal där jag döpte dem slarvigt eller bytte låtnamn helt plötsligt och det är en mardröm. Eller att Logic frågar efter en 20 år gammal ljudfil som heter "output 1-2" bara för att man inte orkade döpa spåret till något vettigt. Döden. Döden döden döden.

Däremot kan man ju behöva byta namn på en låt om det ska ut på platta t ex, men då skapar jag ytterligare en mapp för just det projektet t ex "Feta Dystra Plattan 2019" och sen håller jag mig inom den ifall något ska döpas om så att allt ligger på ett avgränsat område.

Lite så. Kan säker komma på mer saker jag gör men det här är väl huvuddragen.

nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    En mapp för året med undermapp för varje månad, och i varje månad har jag en mapp _exports där de färdiga filerna hamnar. Då är det rätt enkelt att hitta rätt, trots bedrövliga namn... (exporterna heter samma som projektet men med nåt extra bakom, typ ”arr1 ver3 mix2”

Odd Bob
    Odd Bob är inte uppkopplad
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har ett excelark i google drive.

Med följande kolumner:
    * ID
    * Startdatum
    * Slutdatum
    * Arbetstitel
    * Sluttitel
    * BPM
    * låtlängd
    * version (ibland delar låtar på sig i olika versioner)
    * revision (revision för att hålla reda på status)
    * Status / Fas
    1:utkast,
    2: demo före sång pålägg,
    3: sång pålagd,
    4: sång synkning / inmixning,
    5: prodd, mix och arr
    6: slutmix,
    7: stems-mix
    8: mastrad

* Reggad på stim och datum
    * andelar upphovsmän
    * kommentarer
    * Sökväg på dator
    * Live x.alp
    * backupdisk nr

På detta vis kan jag enkelt mha googles finurliga autostatistik få en god översyn

På min dator har jag folderstruktur enligt:
    -Projekt
    --årtal
    ---låt

Har funderat på att sätta upp ett FETT repo också... men är inte där ännu och börja jobba med "tickets".

Liknande ämnen

1. Välja bland
    Av iawap i forum Ableton
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-09-03, 14:54
  2. Favoriter bland ostboxar?
    Av TPM i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 10:07
  3. Ordning bland MP3:orna
    Av Rizzo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 26