Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lynx Aurora(n), synpunkter?

  1. #1
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Lynx Aurora(n), synpunkter?

    Tjena, jag funderar på att uppgradera konverter, från RME UFX och Apogee Ensemble till Lynx Aurora(n).

    Är det någon som har provkört nya Aurora’orna?

    Jag gillar idéen om framtidssäkring. Och att många verkar vara väldigt positiva till ljudkvalitén.
    Efter att ha kört RME är man lite orolig för dåliga drivrutiner. Men USB-varianten av lynxarna kanske funkar som class compliant?

    Jag funderade först på Lynx Hilo, men insåg att jag vill ha minst 8 in, 8 ut.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om du skall upp i den prisklassen så kan jag rekommendera nya Universal Audio Apollo X-serien. AD omvandlarna låter fantastiskt bra. Bättre blir det inte oavsett pris skulle jag vilja påsta. DU får ju dock UAD-tänket på halsen men man brukar få med några extra erbjudanden i samband med köp av nytt interface samt några som alltid ingår, analog Bundle men även om man skiter i UAD pluggarna så är interfacet i sig de bäst välljudande jag hört och då kan jag jämföra med mitt high-end AVID HD I/O. Så det är nästan som man kan tänka sig att Apollo interfacen är lite subventionerade prismässigt för att man skall luras in i UAD träsket så att säga men man behöver inte köpa alla UAD pluggar utan kör med de som finns bara och använd interfacet mer som ett ljudkort än ett koncept. Skall man upp över 20 papp finns det inga bättre alternativ i mitt tycke. Inte ens i närheten. Du behöver thunderbolt dock i datorn.

  3. #3

    Veteran
    Thunderbolt skulle jag ha valt istället för USB.

  4. #4
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du skall upp i den prisklassen så kan jag rekommendera nya Universal Audio Apollo X-serien. AD omvandlarna låter fantastiskt bra. Bättre blir det inte oavsett pris skulle jag vilja påsta. DU får ju dock UAD-tänket på halsen men man brukar få med några extra erbjudanden i samband med köp av nytt interface samt några som alltid ingår, analog Bundle men även om man skiter i UAD pluggarna så är interfacet i sig de bäst välljudande jag hört och då kan jag jämföra med mitt high-end AVID HD I/O. Så det är nästan som man kan tänka sig att Apollo interfacen är lite subventionerade prismässigt för att man skall luras in i UAD träsket så att säga men man behöver inte köpa alla UAD pluggar utan kör med de som finns bara och använd interfacet mer som ett ljudkort än ett koncept. Skall man upp över 20 papp finns det inga bättre alternativ i mitt tycke. Inte ens i närheten. Du behöver thunderbolt dock i datorn.
    Jag har hört från flera att Apollo X-serien låter bra, har tyvärr inte haft möjlighet själv att prova. Jag har genom åren funderat på UAD-lösningarna, men aldrig kastat mig in i det. Det verkar ju bra. Men en sak som gör mig skeptisk är framtiden, vad händer när UA släpper ny generation, blir det som Apple och Avid's utbytes/uppgraderings-race? Jag ogillar denna modell som verkar ha blivit norm nuförtiden. Eller har UA löst det annorlunda och bättre? Jag tycker det känns som dom på få år kommit med flera olika generationer av interface? Sen kan man undra om man vill in i ett pluginberoende som det känns som det verkar vara med UAD-systemet?

    När det gäller ljudkvalitén är det troligen ganska liten skillnad i dessa prisklasser, fast jag har blivit förvånad förr, så man vet ju aldrig. Jag har erfarenhet av ett antal olika omvandlare, som exempelvis Avid HD I/O och Antelope Orion 32+. Jag valde faktiskt RME UFX framför Orion 32+ för min egen studio, tyckte att ljudskillnaden inte uppvägde de stora möjligheterna med UFX, men har nu insett att UFX's alla funktioner ändå är overkill för mitt arbetsflöde. 8 in/ut av superkvalité känns mer givande.

    Jag lockas av Lynx idéer om att bara byta interfacekort i en omvandlare när det kommer en ny typ av interfacestandard. Modulärt tänk känns rätt.
    Ett annat alternativ kan vara Apogee Symphony, men jag gillar inte att det sitter en liten fläkt i dom. Men jag har ofta gillat Apogee's sound, men bara hört Duet, Ensemble och Groove. Symphony är nog ett par strå vassare.

  5. #5

    Veteran
    Ljudkvalitén på nya interface i den prisklass du kollar på är mer eller mindre den samma. Alla mäter bra och låter kanon.
    Fokusera på behov och kanske låg latency egenskaper.
    Mitt nästa byte blir nog ett RME HDSPe (hoppas på ett Thunderbolt interface från RME förstås) och köpa någon bra ADDA till.

  6. #6
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt nästa byte blir nog ett RME HDSPe (hoppas på ett Thunderbolt interface från RME förstås) och köpa någon bra ADDA till.
    Finns redan RME-interface med Thunderbolt. Har ett RME Fireface UFX+ via Thunderbolt. Funkar klockrent, och kör dessutom PC (Windows 10).

  7. #7
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudkvalitén på nya interface i den prisklass du kollar på är mer eller mindre den samma. Alla mäter bra och låter kanon.
    Fokusera på behov och kanske låg latency egenskaper.
    Mitt nästa byte blir nog ett RME HDSPe (hoppas på ett Thunderbolt interface från RME förstås) och köpa någon bra ADDA till.
    Mer eller mindre densamma är inte vad jag letar efter, jag vill komma upp i den högre nivån.
    Lynx har ju legat i toppen länge, och även om det har hänt mycket på just omvandlarsidan de senaste 10 åren så verkar dom fortfarande ligga i toppen. Så frågan återstår, hur deras drivrutiner står sig mot RME exempelvis?

    Thunderbolt känns kanske inte nödvändigt för 8 in/ut, men visst, det ger kanske lite bättre latency, men lite latency är oftast inte så jobbigt i mitt arbetsflöde. USB-kortet är lite billigare. Men det är klart att TB-kortet kan vara bra om man vill köra flera kanaler i framtiden, och ev. använda andra TB-produkter samtidigt. Vet inte om det går att köpa en Aurora(n) med 8 in/ut och Thunderbolt, är det 2000kr dyrare som skillnaden mellan LT-USB och LT-TB är det ju smartare att köra TB.

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns redan RME-interface med Thunderbolt. Har ett RME Fireface UFX+ via Thunderbolt. Funkar klockrent, och kör dessutom PC (Windows 10).
    Ah, tack!

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer eller mindre densamma är inte vad jag letar efter, jag vill komma upp i den högre nivån.
    Lynx har ju legat i toppen länge, och även om det har hänt mycket på just omvandlarsidan de senaste 10 åren så verkar dom fortfarande ligga i toppen. Så frågan återstår, hur deras drivrutiner står sig mot RME exempelvis?

    Thunderbolt känns kanske inte nödvändigt för 8 in/ut, men visst, det ger kanske lite bättre latency, men lite latency är oftast inte så jobbigt i mitt arbetsflöde. USB-kortet är lite billigare. Men det är klart att TB-kortet kan vara bra om man vill köra flera kanaler i framtiden, och ev. använda andra TB-produkter samtidigt. Vet inte om det går att köpa en Aurora(n) med 8 in/ut och Thunderbolt, är det 2000kr dyrare som skillnaden mellan LT-USB och LT-TB är det ju smartare att köra TB.
    Jag tänker att jag kopplar in en Aurora ADDA till RMEn, då får jag RME stabila drivers och Aurora ADDAn.

  10. #10
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer eller mindre densamma är inte vad jag letar efter, jag vill komma upp i den högre nivån.
    Lynx har ju legat i toppen länge, och även om det har hänt mycket på just omvandlarsidan de senaste 10 åren så verkar dom fortfarande ligga i toppen. Så frågan återstår, hur deras drivrutiner står sig mot RME exempelvis?
    Jag har kört med Lynxkort i 10-15 år och de har haft de bästa drivrutinerna som jag har stött på bland ljudkortstillverkarna. Jag köpte ett LynxONE direkt när det kom ut (1998) och det var det första ljudkortet jag hade som bara fungerade. Deras drivrutiner har också en tendens att fungera direkt när korten släpps.

    Jag hade bl a en hel del problem med RME i början (både hård- och mjukvarubuggar) men det var såklart längesedan och historia nu. Nu är jag helnöjd med RME. Nu är det några år sedan jag körde Lynx (har haft både Aurora 8 och Aurora 16). Nackdelen med Lynx då var att det saknades något vettigt alternativ till RME Totalmix.

    Jag investerade nyligen i en ny ljudkortslösning. Nu uppgraderade jag datorn samtidigt så då var det ingen tvekan om satsa på Thunderbolt, men jag hade mycket hellre behållt mitt RME HDSPe MADI än att satsat på en USB-lösning. USB fungerar ju jättebra nästan hela tiden om man har bra drivrutiner (Lynx USB-drivrutiner är kanonbra), men rätt vad det är så kopplar man in en ny extern USB-hårddisk eller något och så blir det pannkaka och man får hålla på att möblera om bland portarna.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vill bara understryka att Apollo X även utan pluggar är ett fantastisk interface och jag ser nästan ingen konkurrent eftersom även micpreampsen låter sjukt bra...vill man vara framtidssäker är det Universal Audio Apollo X du skall gå. Trenden i USA (och Sverige) är att många Pro Tools användare överger Pro Tools interfacen och kör Apollo men i Pro tools mjukvara.

  12. #12
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara understryka att Apollo X även utan pluggar är ett fantastisk interface och jag ser nästan ingen konkurrent eftersom även micpreampsen låter sjukt bra...vill man vara framtidssäker är det Universal Audio Apollo X du skall gå. Trenden i USA (och Sverige) är att många Pro Tools användare överger Pro Tools interfacen och kör Apollo men i Pro tools mjukvara.
    Jag behöver inte micpreampar, och behöver jag det så har jag tillgång till andra highend micpre's, som SSL, Audient, FocusriteRed, etc. Jag spelar in linesignaler och spelar upp saker från DAW. Så jag vill ha jävligt bra och framförallt transparenta ADC och DAC. Sen vill jag ha kontroll över färgningen. Och skicka ut 8 signaler till summeringsmixer och antingen summera väldigt rent, eller trycka på och pressa mixern för att få olika grader av analogdistorsion.
    Men missförstå mig rätt, jag tror verkligen att Apollo X-serien är toppen, men jag tror inte riktigt att den passar mig, dessutom är det overkill med UAD-lösningen, och micpres. :-)
    Om jag väljer Aurora(n) så kan jag i efterhand lägga till fyra micpres, som sägs vara sjukt transparenta, för under 7000kr. Verkar i min bok som en bra lösning. Men inte så troligt att jag har det behovet i den här setupen.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    DÅ är det Apollo X16 du skall ha 16 analoga in och ut på linenivå. Inga preamps
    Hehe, nä okej, jag ger mig, men för mig känns det märkligt att vilja betala 25-30k bara för ADDAs när man för samma peng får samma (eller bättre) ljudkvalitet och som bonus DSP och möjlighet att köra tex Lexicon 224 och 480L plugins Samt att du hamnar i en framtidssäkrad miljö. JAg skulle tippa på att Universal Audio säljer 100 gånger fler interface än Lynx...? Att UA stannar längre in the business så att säga , men det är vilda spekulationer från mig.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lite kort från min sida. Jag kör nu med RME HDSPe AES i en thunderbolt-låda som pratar med Crane Song HEDD Quantum och ett gäng Crookwood-konverterare. Sålde precis min Lynx Hilo för att jag helt enkelt inte behöver den längre. Har även ett Apollo 16mk2 (och lite andra konverterare). Lynx Hilo låter mer klart, fräscht, bredare och renare än Apollo (speciellt då jag klockar Hilo från Quantum). Mina Quantum-konverterare låter ännu mer detaljrika än Hilo.

    Nu är ju Aurora(n) mer lämpat för produktion, mix å sånt än det jag håller på med, så jag har inte kollat upp detaljerna.. men det är väl i stort sett Hilo-konverterare? Det känns ju som ett prisvärt alternativ isåfall!

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Min Lynx Hilo har för övrigt de senaste åren varit mer stabil än mitt RME HDSPe AES.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •