Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Oren DPO

  1. #1
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran

    Oren DPO

    Min DPO har börjat bete sig märkligt. Dock är det svårt att veta med denna om jag bara har missat något. Vad tror ni, är det dags att skicka den på service?

    Problemet är att det inte går att få ren sinus och fyrkant ur VCO B längre. Det ligger hela tiden något och frekvensmodulerar, trots att FM-bussen alla LIN och EXPO är på noll. Den frekvens som modulerar VCO B förefaller konstant och inte relaterad till frekvensen hos VCO A.

    Jag har testat att koppla ur alla andra moduler ur racket för att säkerställa att det inte är någon som stör. Ingen skillnad.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan du identifiera frekvensen som stör? Är det t.ex multipel av 50 Hz?

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Testat i annan case? Inte så att strömförsörjningen håller på att ge sig?

    (Då borde i o f s även VCO-A bete sig udda...)

  4. #4
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Testa koppla in ”dummy” kablar i alla ingångar för att bryta normaliseringen, se om det slutar, isåfall dra ut en åt gången för att se vart det kommer ifrån

  5. #5
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag testar att justera VCO B och får toner utan "beat" vid 92, 130, 188, 222. På osciloskopet ser det ut att ligga något vid c:a 50Hz, ja. Kan det vara nätspänningen som bråkar? Jordfel?

  6. #6
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag testade med dummy-kablar och det blev ingen skillnad. Har tyvärr inget annat case att testa med. Det här är ett ganska nytt MN Skiff.

    Inser nu att VCO A också lider av samma problem ...

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testar att justera VCO B och får toner utan "beat" vid 92, 130, 188, 222. På osciloskopet ser det ut att ligga något vid c:a 50Hz, ja. Kan det vara nätspänningen som bråkar? Jordfel?
    92 + 38 = 130
    130 + 58 = 188
    188 + 34 = 222

    Inte helt uppenbart att det skulle vara 50 Hz som är problemet, men det känns ju som att det ligger därikring. Har du annan PSU du kan testa med?

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har du/kan du låna ett oscilloskop och kolla hur matningsspänningen ser ut?

  9. #9
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Provade med annan PSU. Samma problem.

  10. #10
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du/kan du låna ett oscilloskop och kolla hur matningsspänningen ser ut?
    Nej, jag har inget. Kan ju se om det går att låna ett. Hur borde matningsspänningen se ut?

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag har inget. Kan ju se om det går att låna ett. Hur borde matningsspänningen se ut?
    Som en jämn horisontell linje, på +12V, -12V resp +5V för de tre olika spänningarna på bussboardet. Om linjen istället är vågig är det antagligen den frekvensen du får in som modulation...

    (Jag hade liknande problem i en case, som visade sig bero på att den uZeus som drev den hade en spänningsregulator som gett upp, så +12V var förvisso typ +12V, men den var typ +12V i genomsnitt, där de sista fyra volten utgjordes av en sågtands-aktig vågform med 8V amplitud. Lustigt nog tyckte de digitala moduler som satt i casen att livet var rätt OK ändå, medan den enda analogoscillatorn plötsligt blev kraftigt frekvensmodulerad...)

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (Det borde strängt taget även gå att mäta genom att koppla till en ingång på ljudkort via en attenuator i botten som man sen drar upp lite försiktigt. Fast då kommer du inte se DC-komponenten, utan antingen kommer det fortsätta vara noll (bra), eller så kommer det finnas en vågform där (dåligt))

  13. #13
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som en jämn horisontell linje, på +12V, -12V resp +5V för de tre olika spänningarna på bussboardet. Om linjen istället är vågig är det antagligen den frekvensen du får in som modulation...

    (Jag hade liknande problem i en case, som visade sig bero på att den uZeus som drev den hade en spänningsregulator som gett upp, så +12V var förvisso typ +12V, men den var typ +12V i genomsnitt, där de sista fyra volten utgjordes av en sågtands-aktig vågform med 8V amplitud. Lustigt nog tyckte de digitala moduler som satt i casen att livet var rätt OK ändå, medan den enda analogoscillatorn plötsligt blev kraftigt frekvensmodulerad...)
    Tack! Låter onekligen som väldigt liknande symptom.

    Det är nog lika bra att fråga Tysken. Det är garanti kvar på skiffen så det borde de ju kunna fixa, även om det är trist att behöva skicka. Alternativet är att gå till elektronikfixaren runt hörnet, men då ryker säkert garantin ...

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Låter onekligen som väldigt liknande symptom.
    Japp. Fast det kan bero på en massa andra saker med. Kan vara att något läcker ut skräp i jord, kan vara allt möjligt. Ett "kul" test att göra är att koppla ur alla andra moduler, så du ser om problemet kvarstår med bara DPO + casens strömförsörjning.

  15. #15
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Fast det kan bero på en massa andra saker med. Kan vara att något läcker ut skräp i jord, kan vara allt möjligt. Ett "kul" test att göra är att koppla ur alla andra moduler, så du ser om problemet kvarstår med bara DPO + casens strömförsörjning.
    Ja, jag plockade ut en modul i taget utan resultat. Kanske lika bra att ta ur rubbet om skiffen ändå måste fixas med. Mejlade Thomann och frågade vad de tror. Vore dock skönt att slippa skicka iväg den.

  16. #16
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Nu är det bara DPO kvar i skiffet och problemet kvarstår.

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som att du borde försöka hitta oscilloskop för att kolla på strömmen i caset, för att kolla matningsspänningen då. Annars är det nog skicka tillbaka som gäller.

  18. #18
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att du borde försöka hitta oscilloskop för att kolla på strömmen i caset, för att kolla matningsspänningen då. Annars är det nog skicka tillbaka som gäller.
    Japp. Får försöka hitta ett.

    Om det finns någon i Visby med ett case som är sugen på att testa DPO så är det bara skrika till. Vore ju skönt att utesluta fel på modulen.

  19. #19
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Får försöka hitta ett.

    Om det finns någon i Visby med ett case som är sugen på att testa DPO så är det bara skrika till. Vore ju skönt att utesluta fel på modulen.
    Jag finns i visby! Har ett make noise case och dpo att jämföra med. Kom förbi studion i helgen ba!

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag finns i visby! Har ett make noise case och dpo att jämföra med. Kom förbi studion i helgen ba!
    99power! <3

  21. #21
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag finns i visby! Har ett make noise case och dpo att jämföra med. Kom förbi studion i helgen ba!
    Härligt! Jag skickar PM.

  22. #22
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Mysko. När jag skulle plock ur DPO:n och ge mig av till Thulos studio så funkade allt som vanligt igen. Har försökt återskapa genom att plocka i och ur moduler och koppla in och ur allt som satt i samma eluttag. Suck. Tysken lovade fixa på garanti men om det är intermittent är det ju inte säkert att de ens märker problemet.

  23. #23
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

  24. #24
    deleted user
    Den här modulen verkar ju vara ren och skär häxkonst!

    Vill ha!

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har en nästan färdigbyggd DPO. Den var för djup för min låda, så jag lade ner projektet. Lite synd. Enormt fin modul enligt ljuddemos osv.

Liknande ämnen

  1. DPO vs DWG
    Av raoul flutter i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-25, 20:09
  2. DPO Grayscale
    Av Göran i forum Modularer & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •