Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Cherry Voltage Modular

  1. #1
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior

    Cherry Voltage Modular

    Här är ytterligare en mjukmodular, i samma anda som Softube Modular och VCV Rack, som just nu går för introduktionspriset $99: Voltage Modular (https://cherryaudio.com/voltage-modular).


    https://youtu.be/m7zcxoelVZ8

    Jag har pillat lite med Arturias Modular-V och kom inte igång; jag har förstås lekt med VCV Rack och även funderat av och till på Softube Modular men det som faktiskt gjorde att jag köpte just denna var möjligheten att skapa egna pluggar; de har tagit fram ett SDK (https://cherryaudio.com/voltage-module-designer) för dem som gillar att pilla med kod (i det här fallet Java) och på så sätt skapa nya moduler.

    Jag kan inte säga något om kvaliteten och hur den står sig i konkurrensen, är jag rädd, därtill saknar jag både kunskap och möjlighet. Det som imponerad dock, var att det följer med en himla massa moduler och, framför allt, en massa exempel (presets) som gör att det är lätt att hitta en startpunkt att pilla vidare med. En annan trevlig finess är animeringen där det går att lätt se vilka kablar som är input och vilka som är output: bara genom att hålla peken över en modul ser man prickar som löper utmed kablarna och på så sätt visar om det är in- eller output som det är frågan om.

    Det finns en live-funktion också, där man kan kan högerklicka på en kontroll i någon av modulerna och mappa den till en av flera rattar och knappar på en speciell list (syns direkt under volymkontrollerna etc. i bilden ovan) och även skicka den till MIDI-learn. Snyggt.

    Finns till macOS och Windows.

  2. #2
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Märkligt att den här tråden inte har tagit mer fart.

    Jag har kört demot precis nyss och tycker att den låter riktigt bra! Speciellt om sneglar på "Vintage Oscillator" samt de två MS-20-klon-modulerna.

    Andra fördelar som jag gillar är att du kan stacka både ut- och ingångar. Prova inte det på ditt Eurorack
    De har en superfiffig lösning för polyfoniska patcher med.
    CPU-mässigt är det betydligt "billigare" än Softube Modular (som fortfarande låter bäst i klassen, och har Buchla-moduler!) så det kommer att gå att bygga ganska komplexa saker innan datorn går på knäna.

    PSP Audioware har byggt en galen hög med moduler. Bland annat finns deras underbara Nitro nu uppdelad i modul-format.

    Ta även en kik på HetrickCV Volume 1. Riktigt bra-att-ha-moduler när det kommer till CV-signalprocessning.

    Återkommer när jag har kört den lite mer. Men jag tokgillar denna jämfört med VCV Rack. Och den är sjukt mycket snabbare att jobba med än Softube Modular.

  3. #3
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Mitt allra första intryck var hur lättjobbad den är. OK, hur krångligt kan det vara att klicka för att lägga till moduler och sedan klicka för att lägga till sladdar? Men på något underligt sätt fungerade den här bättre för mig än VCV. Softtube kan jag inte uttala mig om för den jag har bara lekt med kort när den kom men den här känns helt enkelt bra. Bra biblioteksfunktion för moduler, bra patchsystem, trevliga moduler men huruvida de låter bättre än någon annan kan jag inte uttala mig om, bara att det är bra nog för mig.

    Rent krasst: jag pillade ihop något som pep och skrek alldeles för gräsligt och jag hade jättekul på nolltid! Va? Finns det ett bättre betyg?

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent krasst: jag pillade ihop något som pep och skrek alldeles för gräsligt och jag hade jättekul på nolltid! Va? Finns det ett bättre betyg?
    På detta att döma verkar de ha lyckats fånga essensen av en modularsynt i allmänhet.

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På detta att döma verkar de ha lyckats fånga essensen av en modularsynt i allmänhet.

  6. #6
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Deras utvecklingsverktyg är dessutom grymt snabbjobbat om man är lite nördig

  7. #7

    Redaktör
    Voltage Modular fyller ett år, så Cherry Audio kör blandade rabatter och gratispaket:



    Citat Ursprungligen postat av Cherry Audio
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    In honor of our Year One Anniversary Celebration, Cherry Audio is very proud to introduce Voltage Modular Nucleus - absolutely FREE until August 31st! This collection of 22 modules and 67 presets is the ultimate introduction to modular synthesis. This package includes all of the fundamentals of subtractive analog synthesis, including oscillators, filters, envelope generators, amplifiers, and mixers, plus a sequencer, arpeggiator, and a full suite of useful utility modules and powerful effects modules. With Voltage Modular Nucleus, you can discover the thrill of patching modules together in new and endlessly creative ways, and explore all of the capabilities of Voltage Modular, absolutely free.
    De har också en rabatterad version av alla deras egna moduler, och bland annat PSP Audioware, Vult och andra modultillverkare har egna rabatter.

    Kampanjen pågår fram till 31:a augusti.

    Voltage Modular Year One Anniversary Celebration!

    Direkt till sidan med alla paket: Year One Celebration

  8. #8

    Redaktör
    "Cherry Modular Software" finns med som en av modulerna, så jag gissar att Voltage Modular Nucleus är en slags freemium-version under en begränsad tid.

    https://store.cherryaudio.com/bundle...dular-software

  9. #9
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Vi passar på att slänga över den här från Nyheter då den inte längre är ny .

  10. #10

    Redaktör
    Jag har testat Voltage Modular en smula nu – Nucleus är mycket riktigt en gratisversion. Ett par tankar:

    - Gränssnittet känns mer genomtänkt än VCV Rack, som Rizzo och koenig är inne på ovan. Dels saker som multiplarna som nämnts, men också sånt som att sequencern har en inbyggd kvantiserare och visar notvärden.
    - Grundmodulerna låter bra, men inte spektakulärt. Testade MS-20-filtret lite kort, och det låter bra, så Cherry Audio verkar vara okej på DSP
    - Det är lite småfult – inte så att jag stör mig ofantligt, men det känns inte lika polerat som en del av alternativen
    - Det finns en vansinnig massa extramoduler att skaffa, på gott och på ont
    - Tacksamt med en pluginversion som fungerar bra
    - Polyfoni är ett plus, men jag har inte testat det på grund av punkten nedanför…
    - Grundpaketet i Nucleus är snålt – tillräckligt för att göra saker med, men man vill nog ha Core om man faktiskt vill skruva ljud

    Så i mina ögon är det värt att nappa på gratisversionen om man är nyfiken, men man bör nog se det som en begränsad trialversion snarare än en komplett modulärsynt.

  11. #11
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nu är Nucleus gratis, så helt klart läge att testa denna plug.

    Klikka

  12. #12

    Redaktör
    De har också en massa nyheter i version 2:

    Citat Ursprungligen postat av Cherry Audio
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unlimited cables per jack allows for endless modulation possibilities. The new Busses feature offers an ingenious new way to build complex patches and eliminate messy cables. Variations takes modular synthesis in unprecedented new directions, with unlimited variations available per patch. Play variations individually, or use triggers or CV to move through variations in endless ways. The IO Panel now includes an integrated Recording section, generating pristine 32-bit floating point audio files, sourced from the IO Panel main left and right outputs. Workflow improvements are everywhere in Voltage Modular 2.0, from custom module categories and search terms to optional auto-alignment of modules in cabinets.
    Variations och bussar påminner en hel del om Nord Modular. Uppdateringen är gratis, så det även om man tidigare kollat på Voltage kan det vara läge att kolla igen. (Jag tycker personligen fortfarande att det är rätt fult rent grafiskt.)

  13. #13

  14. #14
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag tycker personligen fortfarande att det är rätt fult rent grafiskt.)
    Jag håller med. Det estetiska är sådär. Men den är hyfsat snäll mot CPU:n och låter bra.
    Den låter inte lika bra som Softube Modular (nähä?!) men den är galet mycket snabbare att jobba med. De lixom nyttjar fördelarna med att allt är digitalt och att du har en muspekare att interagera med.

Liknande ämnen

  1. VCDM - Voltage Controlled Digital Modular
    Av janost i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-17, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •