Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Polyfonisk seq med trig in

  1. #1
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Polyfonisk seq med trig in

    Skulle vilja få en polyfon sekvens att kunna triggas steg för steg, precis som vore det en analog step sequencer. Vill helt enkelt kunna trigga sekvensen slumpmässigt, eller efter ett mönster. Är det M4L som gäller då, eller har jag missat något fiffigt?

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har monofona sequencers som gör detta till Max For Live.

    Follow Action kanske funkar? Nordbeck lärde mig lite om det förra sommaren.

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har monofona sequencers som gör detta till Max For Live.

    Follow Action kanske funkar? Nordbeck lärde mig lite om det förra sommaren.
    Ska undersökas, inget som jag har provat på!

  4. #4

    Redaktör
    Vad menar du med att trigga steg för steg? Vill du kunna starta på slumpmässig punkt, bara gå till nästa steg vid trigg, eller något annat?

    Som outshape nämner kan du göra en del med Follow actions, sedan finns det möjligheter att använda Clip launch-inställningarna, antingen separat eller i kombination med follow actions, för att tex ställa in trigg på 1/4 eller hur du nu vill trigga klippet.

    Så med ett antal clip med samma innehåll fast olika startpunkt och legato-trigger påslaget så borde du kunna trigga en sekvens på valfri punkt, givet att du orkar kopiera samma clip flera gånger. Jag tror också kan laborera med midi-triggers till clipen och styra triggningen från en annan kanal ifall du vill ha en grundsekvens, men någonstans där så tror jag det är enklare att använda Max for Live.

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med att trigga steg för steg? Vill du kunna starta på slumpmässig punkt, bara gå till nästa steg vid trigg, eller något annat?

    Som outshape nämner kan du göra en del med Follow actions, sedan finns det möjligheter att använda Clip launch-inställningarna, antingen separat eller i kombination med follow actions, för att tex ställa in trigg på 1/4 eller hur du nu vill trigga klippet.

    Så med ett antal clip med samma innehåll fast olika startpunkt och legato-trigger påslaget så borde du kunna trigga en sekvens på valfri punkt, givet att du orkar kopiera samma clip flera gånger. Jag tror också kan laborera med midi-triggers till clipen och styra triggningen från en annan kanal ifall du vill ha en grundsekvens, men någonstans där så tror jag det är enklare att använda Max for Live.
    Ok, ska försöka förklara vad det är vad jag vill göra. Det är solklart i mitt huvud, men orden kanske inte räcker till

    Jag vill kunna stega fram i en sekvens vid varje trig, som i en step sequencer. Triggarna ska kunna följa ett mönster som jag själv kan definiera, eller eventuellt slumpmässigt. Väntar på att boken "Step by Step: Adventures in Sequencing with Max/MSP" ska dimpa ner i posten, där kanske jag får lite inspiration

  6. #6

    Redaktör
    Så du vill tex ha en sekvens med 8 noter, som du sedan stegar genom (1-2-3-osv) för varje trigg som kommer in?

    Det låter som du skulle kunna kika på några av de befintliga sequencerna som finns, det finns tex ett par stycken med variabel längd på stegen, och det skulle kunna vara en grund att börja från.

Liknande ämnen

  1. Vad finns det för liten sampler med seq och trig in/din?
    Av segerfalk i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2017-06-14, 11:02
  2. MIDI keyboards med Polyfonisk aftertouch
    Av Firechild i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 10:46
  3. Hur spelar man med polyfonisk aftertouch?
    Av Antimon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •