Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Era sämsta moduler

  1. #1
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Era sämsta moduler

    Hej hörni!

    Jag tänkte fråga er om vilka era sämsta/minst använda/etc etc moduler har varit. Eller kanske någon som inte levde upp till era förväntningar. Eller som ni kanske aldrig riktigt förstod er på. Eller som var riktigt ovärt i förhållande till priset. Ja ni fattar.

    Jag kan tyvärr inte bidra med egna exempel, håller på att planera och så smått bygga upp mitt egna system (och är inte ute efter råd ang vad jag ska skaffa/inte skaffa, vill bara höra vad som av olika anledningar inte blev använt och varför).

    Å god jul!

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Fler såna för 6-7 år sen än nu, känns som en viss självsanering har ägt rum. En del kackiga moduler förr alltså...
    Generellt kanske det är bra att undvika sånt som ingen snackar om alls. Risk för platt fall.

    Min sämsta var nog WMD Gamma Wave Source.

    God jul!

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Generellt... jag har två set av LPF+”Länk modul för BPF”+HPF utan resonans. Är två moduler i onödan X2

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag äger bara tre, men Torcido i original (dvs omoddad mjukvara) är föga spännande tycker jag.

  5. #5
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Doepfer A118 random/noise tyckte jag var rejält trist. Den fick ryka från racket illa kvickt.

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Oj... har nog inga kvar men haft MÅNGA. usch fy.

    SSF Transient GATE vill jag minnas var en STOR besvikelse.

    Make Noise Echophon var trätt trist också...

    ska se om jag kommer på fler....

  7. #7
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer A118 random/noise tyckte jag var rejält trist. Den fick ryka från racket illa kvickt.
    Va?! Jag har en, vill ha två till!

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Sämsta vete katten; men klart den som används minst. Dot.coms clone på Moog 914 - fixed filter bank. Inte hittat något bra användningsområden skarpt för den.

    Men snygg som fan (om man gillar east coast då)


  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alla Metasonix moduler... älskar konceptet osv... men de levererar inte ens i närheten av vad de påstår.....

  10. #10
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    MI elements och de tre 2hp-moduler jag haft toppar nog listan...

  11. #11
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Spännande å höra alltså (ska googla alla dem jag inte känner till)! Tänker att det ju beror på vad en ska använda sitt system till såklart och personlig smak. Men spontant känns det som att det kanske är en hel del moduler som är a) väldigt specifika i sin sysselsättning (och som kanske inte går att koppla till och från så mkt?) (eller?) samt b) moduler som kanske gör nåt lite konstigt/oanvändbart. Och c) kanske moduler som bara är tråkiga/dålig kvalitet.

    Vill höra mer om varför echophone ej levde upp till förväntningar! Känns ju som att Make Noise är väldigt hypeade, men tänker att det lär gå mode inom modulärer också, typ att Maths är väldigt inne och den typen av grej.

    (Hade det inte vart väldigt kul att göra ett system som endast består av folks ratade moduler och se vilken slags ljud det kom ur den? Iofs skulle det antagligen dyka upp 1000 nya grejet ur den iom med modulär, men undra vad ”bottennappen” skulle kunna åstadkomma tillsammans).

  12. #12
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va?! Jag har en, vill ha två till!
    Haha. Hade jag haft två hade du fått dem i julklapp! Nä, men bra att smaken är olika... A118 är ju såklart ingen dålig modul men just då (i början av modular-karriären) tror jag att jag tyckte den var trist för att den inte gick att modulera + att randomen var ganska oskön för mina ändamål.

  13. #13
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler såna för 6-7 år sen än nu, känns som en viss självsanering har ägt rum. En del kackiga moduler förr alltså...
    Medhåll på detta. Nu vet jag (oftast) att tex moduler med mycket menydyk/alternativa funktioner eller för små rattar oftast blir oanvända. Inga dåliga moduler i sig men "sämst" köp för mig...

  14. #14
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MI elements och de tre 2hp-moduler jag haft toppar nog listan...
    Förutom att det kan bli redigt pilligt har jag gillat de 2hp-moduler jag ägt (comb/vca/midi). Men vill man ratta är de nog inte att föredra kanske.

    Annars har jag inte direkt ogillat någon modul jag haft, utan grejer har sålts av för att de helt enkelt inte passat mig eller tagit upp plats.

    Eller okej, jag gjorde mig av med min metropolis t ex för att det kändes som den gjorde allt åt mig vilket inte är ett arbetssätt jag gillar . Hade dock kul med den och kan sakna den till och från.. Har även en Telharmonic som jag har ett ambivalent förhållande till. Den är kul, låter bra och är inspirerande men blir samtidigt aldrig använd av nån anledning.

  15. #15
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag tycker mest att det är hela ens system som blir en besvikelse när en eftertraktad modul beter sig på ett oönskat sätt.
    För mig har Mangrove och Clouds gjort detta för mig. Jag har ägt vardera två gånger under olika perioder för att jag har trott att det är mig det är fel på och att tiden kan läka lite sår. Men de har blivit sålda på nytt igen. Hajpen kan smitta för mycket ibland. Tur att man euromognar med tiden trots allt..

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av viktoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men spontant känns det som att det kanske är en hel del moduler som är a) väldigt specifika i sin sysselsättning (och som kanske inte går att koppla till och från så mkt?) (eller?) samt b) moduler som kanske gör nåt lite konstigt/oanvändbart. Och c) kanske moduler som bara är tråkiga/dålig kvalitet.
    Lägg till moduler som tar för mycket plats eller omvänt, är för små så man inte kommer åt dem. Gieskes No Drum är extremt specifik och gör konstiga saker som sällan kommer till användning. Men dålig är den inte! Eller polivoks kuzminorgel som tar in en signal och matar ut suboktaven. Också väldigt begränsat användningsområde, men återigen, bra för sitt syfte.

    Några av mina moduler som har fallit i onåd är däremot Ardcore (nyttig och allsidig, men jag ids inte byta program och förvirras av de omärkta rattarna och in/utgångarna), doepfers ringmodulator som är på långtidsutlån och en cv-inspelare. Inget objektivt fel på dem, de kommer bara inte till användning så ofta.

    Så finns det förstås en rad moduler jag aldrig skulle bry mig om att skaffa, bland annat det mesta från Mutable Instruments ... och mycket annat.

    (Hade det inte vart väldigt kul att göra ett system som endast består av folks ratade moduler och se vilken slags ljud det kom ur den? Iofs skulle det antagligen dyka upp 1000 nya grejet ur den iom med modulär, men undra vad ”bottennappen” skulle kunna åstadkomma tillsammans).
    Det skulle säkert bli ett väldigt allsidigt och fint system. Eller lite skumt och suspekt, kanske svårpatchat.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Doepfer A-112. Har verkligen svårt att tänka mig någon musikalisk tillämpning. Aldrig heller hört talas om någon som gjort det... Så det är nog därför jag vill ha den kvar, antar jag.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    gjorde ett kort besök i modular-världen. En tidig modell av Doepfer 190 midi to CV var en surdeg som inte kunde få mina dyra VCO;er att följa tonskalan mer än typ två oktaver. hoppas deras nyare modeller är bättre än så. Jag följde den kryptiska instruktionen för kalibrering, men fick det aldrig att funka fullt ut tyvärr.

  19. #19
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer A-112. Har verkligen svårt att tänka mig någon musikalisk tillämpning. Aldrig heller hört talas om någon som gjort det... Så det är nog därför jag vill ha den kvar, antar jag.
    Vaddå, obetalbar lofi-pitchshifter ju. Oemotståndligt! Är dock oftast för lat för att sampla med den tyvärr...

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bäst!

  21. #21
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Det första jag kom på var att jag inte gillar multifunktionsmoduler där man alltid måste ha manualen framme. Förstör mitt arbetsflöde direkt. Därför har jag aldrig skaffat t ex en Disting.
    Mina grejer står mest i studion och då slösar jag hellre några hp på dedikerade moduler. I min första batch moduler så ingick en Peak som jag hade tänkt ha som envelope och ibland som allt det andra den kan göra. Men den var trist som envelope och för det andra var man tvungen att ha manualen framme. Så nej, den fick gå.

Liknande ämnen

  1. Sämsta syntfabrikanten
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 15:34
  2. Sämsta göteborgslåten...
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-04-17, 15:20
  3. Sämsta synthköpet?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2015-04-11, 22:09
  4. Sämsta synthlåtsintrot?
    Av belsedub i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •