Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Klona T2000

  1. #1
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

    Klona T2000

    Jag köpte några kort till Ken Stones moduler från Elby och började sedan grubbla över om det fanns något mer substantiellt att sno ihop. Fick av Laurie på Elby veta att han jobbar på en Transcendent-klon men ska använda ”nutida komponenter”, köra MiDI och skippa klaviaturen.

    För oss som behöver ha ännu fler påbörjade projekt och med unobtainium-komponenter ligger det nära till hands att kolla hur man skulle kunna sno ihop en T2000 med gammalt junk.
    sitter med kopior ur ETI med byggbeskrivning pch scheman, har plockat ihop de flesta besvärliga komponenter som 3080, 3140 och tom någon 3046, fast jag råkade (host host) beställa lite fler av dem igår.

    Även om det är totalt tokigt skulle jag gärna CADa ett kort utifrån originalet men skippa potarna och omkopplarna och sätta dessa, antingen på en panel eller på ett eget kort och sandwicha dem lite som det är gjort på Anushri.

    Jag vet inte ens om det är en kul synt, men finns det inte bröd får man käka bakelser som nån gammal drottning huvudlöst kläckte ur sig. Jag hittar inte någon T2000 på eBukten och den andra maskinen jag skulle vilja greppa, Radio Shacks Concermate, byggd av Moog, kostar liiiiite för mycket.

    Så här sitter jag med Willys Tower i blickfältet och glanar på scheman och kortlayouten och grubblar och grubblar. Jag tar med mig grubbleriet hem om tre veckor och sätter mig och börjar skissa vid datorn. Kan man hitta genvägar så man enkelt kan justera layouten och kunna byta från 3080 till LM13700 osv. Noterar att man använt två 3046 och bara två trissor i varje; sådant slöseri.

    Plikten kallar, barnbarnet har precis gett mig en nybakad pepparkaka som troligen ska föreställa en .... amöba?! Men den var god.

    Продолжение следует.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Filtret är galet (skriker som det i Octave Cat = resonansen från helvetet!). Resten är helt okej men man lider av att det bara är en oscillator för allt låter så cleant. Därför såldes också min för många år sedan.

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Såg att någon här och där figurerat härinne.
    Jag hade tankar om att modulisera den, men det hade dragit upp kostnaden för mönsterkorten. I alla fall hade man kunnat plocka in två oscillatorer. Kan man böka med filtret kanske och jaga ut kattfan?!

    (Kom på att gladdes åt att jag kunde beställa en saffransgin på Binnys igår, men kom precis på att jag egentligen var ute efter någon som varit lagrad på ”kaffefat”. Och det var den som var svårast att hitta.)

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min var f ö modulariserad en gång i tiden men det blev visst inte så bra och modden togs bort. Men det satt 10-12 munkjacka kvar i baksidan.

    edit 1½ månad senare: munkjacka = minijack, damn you autocorrect!

  5. #5
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har ju varit i ljudsvängen sedan en kompis som hade en kompis på Data-SAAB i början på 70-talet fixade ett mönsterkort till en ljudisk grunka benämnd Psych-Tone i Popular Electronics nån gång 73/74.
    Dock har snöat in på rörförstärkare och har en samling scheman och artiklar till de mest intressanta rör man kan tänka sig och några till.
    Håller på att bygga upp en liknande bank med scheman till diverse synthmoduler. Jag är väldigt mycket after work och det krävs ju inte mycket för att bygga ihop olika moduler (läs filter) och testa hur de beter sig. Speciellt hade det varit spännande att kolla upp filter som bygger på teknik med switchning. Men jag får väl breadboarda 2000-maskinens filter och se hur illa det ylar.

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Något bräddbårdande och ylande lär det nog inte bli. Hpplöst obeslutsam som jag är, hoppar jag över den här budgetsynten och passar samtidigt på att gråta en skvätt över att jag bor så långt från USA.

    Någon gång när det begav sig och hobbyvärlden såg annorlunda ut, sålde RadioShack en synt - Realistic MG-1 - vilken tillverkades av .... MOOG!!! Det här var en standard billighets estrad-synth men med med en del MOOG-egenheter, bland annat ladder-filtret. Dessutom med polyper i näs ... polyfoni, menar jag. Man kunde spela som på en sunkig Bontempi-orgel.

    Jag fick tag i en manual och har börjat spana på det hela och inser att projektet inte är mindre (o)genomförbart än T2000. Och dessutom ger en SÅ mycket "bättre" synt. Jag har lite grunkor redan och ska bara beställa lite blandade komponenter (analoga IC) och en extra TOG och några neddelarkretsar (MM5823) fast här har jag en fråga. I original var allt byggt på ett stort PCB där alla knappar och rattar också satt, men jag får dela upp det hela i ett antal kort som innehåller de olika delarna. Dessutom tittar jag en del på de modifieringar man kan göra. Till det polyfåniska kan t ex man göra oscillatorn justerbar på olika sätt och lägga lite tremolo på fyrkanten. MIDI-anslutning är väl ett måste idag.

    Jag förstår när jag läser om MG-1 att den sålts i tusentals och att det rimligen borde finnas MÅNGA kvar i landet långt borta, men bara ett fåtal letar sig in på eBay och jag har ingen aning var annars man letar gamla budgetsyntar.


    FRÅGA:
    Den här synten, har i original, ett klaviatur med 32 tangenter F-C men jag har ett med 42 tangenter C-F och ett mindre, 2-oktavers F-F. Om jag betänker det analoga, funkar mitt större klaviatur, eller ska jag leta efter ett mer passande? (Vill någon byta med mig kanske??)

  7. #7
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    MG-1:an är ju ganska välbekant bland de som håller på med syntar, och räknas nog av de allra flesta som en riktig Moog trots varumärket Realistic - det står ju t o m 'By Moog Music' på fronten. Moog själva återanvände delar av designen och höljet när de gjorde sin egen The Rogue, men jag tycker egentligen att MG-1:an är bätttre i de flesta avseenden, bortsett möjligen från avsaknaden av mod- och framförallt bendhjul.

    Det har nog letat in sig en del i det här landet framförallt från den tiden när det inte var så ohemult dyrt - jag köpte min från (tror jag) någon via Analog Heaven -mailinglistan i början/mitten på 1990-talet, vad kan man ha gett för den, storleksordningen 1500:- . Så det är säkert inte jättesvårt att hitta någon lokalt om man ger sig till tåls, det finns minst en till som har en här på forumet. Det är en av de syntar jag haft längst och funderat minst på att sälja (och den är dessutom moddad så värdet har väl halverats ... ).

    När det gäller din fråga, ur analogsynpunkt så är det ytterst små justeringar som behövs för att hantera olika längd på tangentbordet så ur den synpunkten kvittar det vilket. 42 tangenter är ju trevligare.

  8. #8
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tack för svaret. Jag trodde den var mer ärke-amerikansk än den tydligen varit.

    Jag har ju länge umgåtts med tankar att bygga en "rejälare" maskin, som om inte min Anushri är rejäl nog eller MFOS Soundlab. Redan 1975 satt jag och justerade mönsterkortslayoterna till ETI 4600 till 100%, för att senare spana in och tom lät etsa ett kort till PE Minisonic. Nu har jag underlag till den här maskinen, jag har verktyg (datorverktyg) och kretsar (eller tillgång till billiga sådana) och så mina tangentbord. Lägg därtill att modifikationer till maskinen, varför det är läge att göra rätt från början.

    Läste lite om Taurus precis och fattar det som att, bortsett från bendhjulet är RadioShacken "bättre".


    Kan du tänka dig att sälja din MG-1 för, som du säger, halva priset ....???

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ska du choppa MG-1 (Midget) så kolla med Lackan, han har moddat skiten ur sin (som han väl har kvar tror jag iaf). Vad som är bättre beror nog på hur man använder den, men det lär ha varit en hyfsat bra idé när den skulle ut på stora marknaden av folk som krävde polyfoni vilket ju Rogue/Taurus 2 saknar.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, jag har kvar min och använder konstant. En av de bästa Moogarna jag har - och här är beviset på att det är en riktig Moog:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MG1.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	85967

    Men varför ska du klona en MG1? De är ju så billiga att köpa, så har du ju grunden klar med både polysektion och monosektion? Eller är det själva utmaningen?

    Just nu ligger det iofs bara en för 6k på ebay och en för 5,5k på Reverb, men med lite tålamod kan du hitta en gammal repig för kring 4-5 i alla fall.

    Och originalet har två PCB - ett med monodelen+rattar och ett "moderkort" i botten med PSU och polydel.

    Jag har gjort ett 20-tal moddar på min, och av alla moddar måste jag rekommendera Sustain till AR-envelopen. Det är en grymt fin och snabb envelope och med "S" på den gör det inget att det bara är en ENV för både VCF ovh VCA.

  11. #11
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Men varför ska du klona en MG1? De är ju så billiga att köpa, så har du ju grunden klar med både polysektion och monosektion? Eller är det själva utmaningen?
    Jag hittar inga och de ytterst få jag hittar sprätter iväg med 6 svenska DagHammarsköld-lakan. Så klonandet är inte betingat av en superlust att gödsla golvet med avklippa motståndsben och tennpluttar, utan mer att det verkar vara en skön pjäs som jag liksom inte hittar att köpa.
    Att det är roligt att bygga är sedan en helt annan sak (inte).

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag skulle tillägga att jag var i USA i vintras när jag fann den här pjäsen. Jag hade med mig all dokumentation till T2000 men av en slump fick jag tag i manualen till RS-Moogen.
    Dock var vi fullt upptagna med barnpassning annars hade jag åkt upp dotterns klippkort på tunnelbanan (som går några meter över jord) och letat efter thriftstores och garagesales och affärer som handlade med gamla musikinstrument.

    Tillägger att "billigt" är ett relativt begrepp. Som pensionär som fått det sämsta av två pensionssystem ärs det det till att ta det försiktigt med det månatliga falukorvsbidraget från Staten.

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Skäms ungdomar, nu har ni jagat upp mig.

    Jag hittade, när jag letade toppoktavgeneratorer den här snubben som gjort en modul där man kan få det att svänga om polyfonen.

    https://www.narcisivalter.it/progetti/tos_m083.html

    Den där skulle man ju ha spänningsstyrd dessutom.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Här är en i London för 450 pund, maila snällt och se om han skickar.
    https://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-1...RfUd:rk:2:pf:0

    Här är en trashad från tyskland till ockerpris. Men maila och se om du kan få den billigare, så har du grunden med PCB'er i alla fall:
    https://www.ebay.co.uk/itm/MOOG-REAL...YVsU:rk:3:pf:0

  15. #15
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Med korten från tysken och lite plåtslöjdande skulle man kunna göra för MG-1 vad jag gjorde för Pro-One en gång:

    http://www.butoba.net/homepage/promini.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	promini-front-medium.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	86007

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det var snyggt, ricard!

    Jag grubblar ihjäl mig på tyskens kvaddade maskin. Jag ser att de viktigaste kretsarna är borta med, så någon hundring hade väl varit ett vettigt pris. Jag kollar.

    Jag har kollat den här beskrivningen på föreslagna moddefikkationer inom ():
    https://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?f=1&t=22856

  17. #17
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Blood Igles (blodiglar)! Vilel ha 200 Euro för korten enbart.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inte förvånad...

  19. #19
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Så 2000 spänn för korten. Sedan ska man ha toppoktavgeneratorn och delat-med-2/4-kretsarna (finns som PLAer för ett par hundra spänn styck), en del av OPAMParna i synten kostar från vissa håll uppemot en hundralapp. Var hittar man klaviatur? Och vad kostar det inte att specialbeställa en panel (den kunde man få med korten för 250 Åjro). Man kunde ju för fan få en ny maskin för det priset. Ja, jag betalade ungefär så mycket för Anushrin...

    Jag ger dock inte upp. Inser att det är mycket jobb men kör med en lite annan approach; åtminston schemamässigt får det bli modulariserat.

  20. #20
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Varenda muskel i hela kroppen värker. Efter nära tre veckors kånkande av flyttlådor börja kroppen ta slut. Och det värsta är att alla mina elektroniska lådor står snyggt staplade i källaren på nya stället. En T2000 verkar just nu ganska avlägsen, och en MG-1 ännu mer. Dessutom bevakade jag en auktion igår och lät en MG-1 gå mig ur händerna. Den var nog snuskigt billig men nästan £250 kändes igår inte bra alls.
    Det blir nog så att när jag installerat mig i kvarteret Tuppen och börjat plocka ihop alla påbörjade projekt ett efter ett, kanske min T2000 eller MG-1, blir något, inspirerat av ricard men lite semimodulärt, användande de lite udda moduler jag redan plockat ihop.

  21. #21
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har återupptagit detta projekt. Jag kom ju hem med en MG-1 från USA för snart ett år sedan och jag tycker det kunde vara kul och se om det gick att göra något av detta.
    Läser mitt sista inlägg och funderar över detta med "semimodulärt". Det kan förenkla mitt jobb eller göra det svårare.

    Det som är lite tokigt är att man slösat på utrymmet i originalet. Kretskortet kunde man låta vara lika långt som klaviaturen och därmed vara lite generös med kopparbanornas vindlingar på kortet och montera motstånd och dioder med 12mm benavstånd eller mer samt enbart köra med axiella elektrolyter.

    Hursomhelst, det är bra tankegympa oavsett om det blir resultat eller ej.

  22. #22
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag väntar på omkopplarna till maskinen så jag kan fixa hålbilden till dessa. Beställde switcharna, vilka är snarlika de som sitter på MG-1, från AliX. Tio 2P2V och tio 2P3V för knappt 150:- inkl frakt. Det får jag inte EN originalbrytare till MG-1an för.

    Jag ska gå igenom min mönsterkortlayout, vilken jag justerat, gjort om, anpassat, justerat, fixat lite med och justerat en gång till. Fick göra om lite då jag bytter från originalets BC-trissor till mer standard 2N3904/06 och justerade hålbilden för diverse kondingar och motstånd, bland annat PTC-motstånden.

    Varför gör jag nu detta? För att jag kan, har tid och det är ju alltid kul att ha ett nytt projekt på G. Dock har hösten varit bekymmersam rent finansiellt varför jag får vänta till nästa månad med att beställa kort.



    Stor bild: http://www.pastisch.se/HF/T2000_2side.JPG

  23. #23
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag fick hem switcharna till klonen och fick justera lite. Tyvärr passar de inte direkt till min MG-1 som jag reparerat sönder men kanske jag skulle ta fram ett adapterkort.

    SWitcharna äro de häro:

    10 stycken 2P3V ON/ON/ON
    10 stycken 2P2P ON/ON

    Jag misstänker att jag sett switchar som passar MG-1an men de kostade hundralappen styck.

  24. #24
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kort beställt, men vad ska jag med fem kort till???

  25. #25
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag fick korten idag (tack PostNord för att ni väckte mig efter en helvetesnatt) och de ser jur bra ut. Jag har ju också plockat hem komponenter till VCOn och tänkte börja där.
    Givetvis var jag tvungen att måtta in switcharna och det var lite fispassning ska sägas; hålen för flärparna kunde vara en tiondel större men, det var inga problem egentligen, bara lite att fippla.

    Dock sår jag genast ett problem. Jag har valt potentiometrar med långa axlar, men de är inte långa nog. Så hur gör man där då? Skarvhylsor är inte att tänka på - de kostar som en påse hornhinnor (nästan i alla fall) och ät för stora ändå.
    Men jag har ju ett aluminiumrör som ska bli till "ploppar" till skjutpotarna i MG-1an. Jag skulle ju kunna testa att skarva med sådana - rapport kommer.

    Machinepop hade en åsikt (för massa år sedan (har detta projekt sysselsatt min hjärna SÅ länge - 4 år!!!!) om filtret och när jag läser lite tips om modifieringar nämns något om nivåer på somliga signaler. Man kan tydligen modda filtret (och annat) - hittar inte den beskrivningen just nu men här är lite pikk-tuers:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2060.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	387,0 KB 
Id:	104494

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2061.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	203,6 KB 
Id:	104495


    Men två frågor besvärar min hjärna:
    I ogginal används ett 37-tangenters keyboard men mitt har 42 tangenter - spelar roll? Och ska jag använda samma värde på motstånden? (ska jag väl annars kommer ju tonerna helt snett och jag har ingen SPAN-ratt).

  26. #26
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Originalet har väl 32 tangenter, inte 37. Men problemet är samma förstås. Du har en viss spänning över tangentbordet (2.58 V i original, som har 31 motstånd i tangentbordet, vilket ger 2.58 / 31 = 0.083V över varje motstånd), som behöver ökas på när antal tangenter ökar. Med 42 tangenter behövs 2.58 / 31 * 41 = 3.41 V över hela tangentbordet, vilket får åstadkommas genom att justera spänningsdelaren som skapas av R54 och R56, samt R52 på keyboardkortet i original-MG-1:an. Originalet har både 'Low end trim' och en 'High end trim' -trimpotar som används för att justera spänningsomfånget över tangentbordet, men jag gissar att justerområdet på dem inte räcker till för att hantera 10 extra tangenter.

  27. #27
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Bra tankar där. Det blir nog till att koppla upp den delen och laborera. Det är väl som så att jag kanske får öka strömmen genom motstånden.

    Nu hade du uppgifter från MG-1; jag funderade kring T2000, samma problem i stort sett.

    Alternativet är ju att ta fram vinkelslip och bräckjärn och ta bort överflödiga tangenter.

    Edit. Det löser sig. Det ligger en strömslinga runt IC3 med ett motstånd på 680R plus 37 motstånd om 27R4. Om jag nu ska ha 41 tangenter och alltså 41 motstånd (egentligen ska det väl vara 37-1 resp 41-1 motstånd) och vill att samma ström ska flyta i loopen och ge samma spänningsfall över varje motstånd, kan jag ju justera 680-ohmaren, så jag får samma summaresistans. Lite lösande av några ytintegraler och tensorkalkyl ger mig .... hmmmmm .... runt 560 (tror värdet var 570 Ohm).
    Då får jag samma ström i slingan och samma spänning över motstånden.


    (Något jag kände att jag borde göra innan jag satte eld på något var att kolla så +12/0V/-12V på kortet verkligen var separerade från varandra, men jag har kortis mellan 0V och -12V).
    Senast redigerat av Soundbrigade den 2021-12-29 klockan 10:13.

  28. #28
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Svar på mina egna frågor.
    Hittade kortisen. Hade lagt till en komponent och missat att lägga till space till jordplanet intill. Lite fräsande med Lidl-dremlen och skickligt karvande med skalpell löste det.

    Hur gjorde man nu med tangenterna?? Denna bild förklarar nog ganska bra:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	T2000_09.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	104551

    Genom att trycka dit några fler 24K7-motstånd och i motsvarande grad minskar R10 bör jag ha löst knuten.

  29. #29
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Som svar på frågan ovan - så gör man. Lägger jag till fyra motstånd på 27.4 (är RÄTTA värdet, inte 24.7), drar jag bort deras resistans från R10 vilket då ska vara på 680R.
    Nog om det.

    Idag lödde jag dit de flesta komponenter till VCOn. En del motstånd måste jag beställa om (tajtare tolerans nödvändigt bl a), FETarna får vänta och potar och omkopplare på plats för illustrera.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2097.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	277,9 KB 
Id:	104593

    Notera rullen med silverlod.

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinepop hade en åsikt (för massa år sedan (har detta projekt sysselsatt min hjärna SÅ länge - 4 år!!!!) om filtret och när jag läser lite tips om modifieringar nämns något om nivåer på somliga signaler.
    Jag tror jag kommenterade när det fortfarande var tal om att klona T2000. Det filtret skriker nämligen. Nu är det väl MG-1 som gäller?

    edit: Nej, T2000 på kortet ser jag nu. Härligt!

  31. #31
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIK!!!!!!!!!!!!!!!!


    Jag har ju reparerat sönder min MG-1 (jag tror inte det är något allvarligt) så jag kunde ju ersatt den men så lyssnade jag en del på Tuben om T2000 och den lät faktiskt helt OK och kunde trots sin enkelhet göra balla saker, lite som Crave. Eftersom jag gjort några ansatser att klona kortet hade jag bra kläm på vad och hur jag skulle göra för att få ett rimligt resultat. Dessutom tittade jag mycket på sajter där man rekommenderade olika moddefickasjoner och jag tror man nämnde sådant som kunde ha med filtrets SKRIIIIIIIIK att göra.

    Det här är ju på något sätt lite terapiarbete och även om det kanske inte är bärbara estradsyntar jag egentligen ska syssla med, så ska det bli en sådan här (och massa annat).

    (Lyckades lägga en kondensator så att båda ändarna hamnade på jordplan - skalpell och dremel fram .... Där hade jag skjutit minus-supplyet annars.)

  32. #32
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag noterade att PostNord-appen meddelade att paketet från Electrokit med sista () komponenterna var levererad ... Fick glänta på dörren och såg att man lagt paketet precis utanför (man kunde ju ringt på).

    Nu har jag ett riktigt hästarbete (Vänersborgs Hingstförsamling får ursäkta mig för icke-PK) framför mig, för jag sorterar komponenter efter listor jag skrivit av scheman till synten (och bara till viss del stämt av mot BOMen/Parts List. Dessutom har jag gjort en del justeringar (efter råd från publicum), så vissa komponentvärden stämmer inte med originallistan.

    Jag kan dessutom ha monterat en del komponenter fel (redan hittat ett 33K motstånd som skulle vara 330R). Men får jag nu ordning på det sista kan jag sakta men säkert stoppa i halvledarna modul för modul och testa.


    (Någonstans, någon gång hade jag en tanke att göra detta arbete med Concertmaten, men en bättre idé är att försöka få loss alla IC försiktigt och köra med IC-hållare.
    Även om detta projekt inte har glidit fram över isen på en skridsko, har jag fått lite blodad tand. Jag hade hoppats att någon skulle kunna bidraga med lite bilder/skisser/scheman över kretskorten till Jen SX1000, fast jag har bara en träff på oscillatorchipet (auktion på eBay), men av en slump ramlade jag över PAiAs Proteus-maskin, en udda (??) apparat som såldes som byggsats i inte ens 100 exemplar varav bara 7-8 stycken lär finnas kvar i fungerande skick. Funderar lite på den, men skippa sådant som komplicerar för mycket.)

Liknande ämnen

  1. Att klona en Buchla.
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2020-12-02, 21:08
  2. Klona sin C disk
    Av Framerate i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-10-20, 17:52
  3. Klona Curtis?
    Av machinepop i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 09:43
  4. Varför klona öht? (gnälltråd)
    Av machinepop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-01-24, 01:12
  5. Klona en TB.
    Av Electroboy i forum Reason Studios
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •