Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: skruvhålen i gitarrkroppen vid halsen

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    skruvhålen i gitarrkroppen vid halsen

    folk tycker ju att det är viktigt för ton och sustain att halsen sitter supertajt i halsfickan, men varför är det då (i gitarrkit, har inte kollat i märkesgitarrer) tajta skruvhål både i kroppen och i halsen?

    man kan ju bara skruva åt halsen hårdare och hårdare om enbart halsens skruvhål är tajta och skruvarna bara snurrar runt i kroppens skruvhål. annars förblir det bara så tajt som man håller fast halsen när skruven börjar göra gängor i halsens skruvhål

    annars kulle det förutsätta att man mosar bort gängorna bara i kroppen men inte i halsen när man skruvar åt mer och mer på slutet?

    det är ju i varje fall fullt möjligt att skruva åt skruvarna superhårt men halsen sitter fortfarande helt glappt

    mvh upprörd

    och följdfrågan kan bli: ska jag utvidga hålen i kroppen?

  2. #2
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Du behöver inte tänka så mycket på sånt när det gäller ton och sustain. Sätt fast den ordentligt bara.

    Ton sitter till 40% i fingrarna, 40% i förstärkare, 19% i pickuperna och resten är gitarren.

    Jag tror att det var Muddy Waters som sa något i stil med "ge mig min vanliga förstärkare och vilken gitarr som helst så kommer det att låta bra".

  3. #3
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    [QUOTE=och följdfrågan kan bli: ska jag utvidga hålen i kroppen?[/QUOTE]

    Hålen i kroppen ska vara samma diameter som skruven eller helst nån tiondel större. För små hål gör ju att gängorna greppar i både kroppen och halsen. Svårt då att få det stumt. Sen räcker det att skruva fast halsen. Det är inget hokus pokus hur hårt den sitter.
    Svar ja. Om hålen är för små i kroppen så borrar du upp dom.

  4. #4
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av susy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hålen i kroppen ska vara samma diameter som skruven eller helst nån tiondel större. För små hål gör ju att gängorna greppar i både kroppen och halsen. Svårt då att få det stumt. Sen räcker det att skruva fast halsen. Det är inget hokus pokus hur hårt den sitter.
    Svar ja. Om hålen är för små i kroppen så borrar du upp dom.
    ja jag tänker att hålen i kroppen bör vara så stora att skruvarna bara snurrar i dem för att det ska bli bra fastskruvning?

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver inte tänka så mycket på sånt när det gäller ton och sustain. Sätt fast den ordentligt bara.

    Ton sitter till 40% i fingrarna, 40% i förstärkare, 19% i pickuperna och resten är gitarren.

    Jag tror att det var Muddy Waters som sa något i stil med "ge mig min vanliga förstärkare och vilken gitarr som helst så kommer det att låta bra".
    men sustain lär väl lida av lös hals iaf?

    dock kul med muddy waters-citatet. tänker på när bb king träffade billy gibbons och frågade ang hans 011-strängar -why do you work so hard? "använd 008 som jag" eller nåt. sen gick gibbons in för 007...

    one louder

  6. #6
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja jag tänker att hålen i kroppen bör vara så stora att skruvarna bara snurrar i dem för att det ska bli bra fastskruvning?
    Stämmer exaktemente som tysken säger.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det ska ju vara den typen av skruv där gängan slutar en bit innan skallen. Annars blir det vingligt.

  8. #8
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska ju vara den typen av skruv där gängan slutar en bit innan skallen. Annars blir det vingligt.
    Jag har använt dom halsmonteringsskruvar som Gitarrdelar säljer, Japanska, i minst 10 år och det fungerar. Dom är helgängade. Inga tecken på vinglighet.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant. Alla gamla instrument jag skruvat isär har inte varit så. Men hur ser hålen ut? Drar gängan i båda delarna?

  10. #10
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja mkt intressant detta. kanske får borra sönder några kits. tack för svaren alla!

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sönder är fel ord. Fin-modifiering eller nåt heter det

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sönder är fel ord. Fin-modifiering eller nåt heter det
    ja iofs det blir ju bättre, men det kanske flyger lite flisor och blir snett när jag borrar för hand...

  13. #13
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Alla gamla instrument jag skruvat isär har inte varit så. Men hur ser hålen ut? Drar gängan i båda delarna?
    Nej skruven ska bara dra i halsen. Därför borrar man hålen i kroppen i samma diameter som skruven + lite till. Bara så att skruven går fritt i hålet. Jag tror att skruvarna görs helgängade i dag för att dom ska fungera till många olika saker. Om man vill ha icke helgängade träskruvar så måste du nästan hitta en skruv där skaftet (det ogängade) är lika långt som tjockleken på det du ska skruva fast*, för att det ska bli optimalt. Helgängat går ju att använda lite friare.

    *I det här fallet så skruvar man "fast" kroppen på halsen, tycker jag eftersom skruven drar i halsen.
    Senast redigerat av susy den 2018-12-31 klockan 11:39.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Borrat rätt så blir det bra ja!

    Fast det finns HUR mycket olika skruv som helst att välja på, på t.ex. Byggmax eller liknande hårdvarubutik. Billigt är det också. Så det finns ingen egentlig anledning att använda helgängat. Precis den dimension man behöver för vad man nu vill göra finns nästan alltid.

  15. #15
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja men nu snackar jag Hosco/Gotoh(?) halsmonteringsskruv som Gitarrdelar säljer. Inte trallskruv från Byggmax.

    Här är några exempel. Dom billiga hos GMF är inte helgängade.
    https://www.gmf.se/screws-springs/neck-screws
    https://gitarrdelar.se/index.php?cPa...2f9c92594b70ab

    På den här sidan ser du att Fenders skruvar finns helgängade.
    http://www.guitarpartsfactory.com/screws_neck.htm

    Jag skiter fullständigt i ifall folk använder helgängade eller dom med skaft. Jag tycker bara inte att man ska inbilla folk att det är någon triliondel bättre med halsskruvar som har skaft.
    Senast redigerat av susy den 2018-12-31 klockan 16:45.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja huvudsaken är ju, som redan nämnts, att hålen är borrade som de ska. Ingen har försökt inbilla nån nånting. Detta är ju en diskussion kring frågan. Tycker den reddes ut bra.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ända sedan min första isärskruvning av en Fender så har jag undrat varför man inte använder mutter. Ett par misstag så har man nött sönder trägängorna. Man har några 2-3 ggr på sig sen måste man börja med lim.

  18. #18
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ända sedan min första isärskruvning av en Fender så har jag undrat varför man inte använder mutter. Ett par misstag så har man nött sönder trägängorna. Man har några 2-3 ggr på sig sen måste man börja med lim.
    Därför att gitarrister är mer konservativa än Amishfolket.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför att gitarrister är mer konservativa än Amishfolket.
    The Amish Outlaws (googla)


  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Med bultskallen infälld i halstoppen (bör ju då vara helt i exakt nivå med halsen), bulten exakt rätt längd och muttern infälld i botten vore det funktionellt. Bara att sätta igång experimenterandet egentligen. Jag tycker också det är lite läskigt med träskruv på ett sånt ställe.

  21. #21
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med bultskallen infälld i halstoppen (bör ju då vara helt i exakt nivå med halsen), bulten exakt rätt längd och muttern infälld i botten vore det funktionellt. Bara att sätta igång experimenterandet egentligen. Jag tycker också det är lite läskigt med träskruv på ett sånt ställe.
    Du uttrycker dig så komplett korrekt Det krävs lite mer skill om man ska använda mutter men fullt möjligt.

  22. #22
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    känns som det är för mycket som kan gå fel om muttrar ska hamna exakt rätt?

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Verkligen. Särskilt om det ska bli snyggt och spelbart, för det får ju verkligen inte sticka ut åt nåt av hållen. Men det är ju mycket pill och precision med många instrument, så det är klart det är möjligt. Men jag förstår varför träskruvsmetoden blivit standard. Dessutom är det ju inte superofta man ska plocka isär. Och behöver man lägga i glasspinnar så lossar man ju bara så mycket som behövs

    Det finns ju aluminiumhalsar. Har de maskingängade hål månntro?

  24. #24
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Är halsfickan tajt som den ska vara så gör det inget om hålen i kroppen är borrade efter diametern på skruven eller skaftet om det är en sån skruv bara man inte behöver skruva i den i kroppen också givetvis. Är hålet däremot borrat efter det mått som skruven ska bita i så finns det stor risk att den börjar klättra om man inte lyckas hålla ihop hals och kropp utav helvete. Oavset det så kan det ändå bildas "grader" när man skruvar som gör en liten bulle där skruven tittar ut.

    Glöm skruv och mutter hur ska det funka ska det sättas en plopp över då så man inte fastnar när man slidar upp och ner och bender. Hur ska dragmomentet kunna säkerställas det är ju trä vi pratar om ska vi förbereda med fyra olika långa skruvar som skiljer nån eller några hundradelar i längd som man kan byta efter hur hög luftfuktigheten är för tillfället så dom inte tittar ut.
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-07-07 klockan 19:42.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det skulle självklart gå att lösa. Ett tomt utrymme på baksidan under en plåt, där skruvarna kan ha titta ut-mån, och skallar som är släta i toppen som bara syns som dekorativa blanka inlägg i halsen. Men mycket talar ju för att träskruv är det mer praktiska alternativet. Nån har nog tänkt på detta i gitarrernas historia liksom Och som sagt: Det är ju inte riktigt meningen att man ska ta isär och sätta ihop sin gitarr särskilt ofta.

    (Men det skulle antagligen inte bli mer problem med fukt/rörelser med maskingängat än med träskruv.)

  26. #26
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ja som platta nitskallar typ och försänkta hål för skafthylsa att dra åt muttrarna i kroppen det kan funka bra också men det påverkar nog eftermarknaden så man måste skicka efter eller tillverka eget om det ska bytas hals.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Visst. Men både byta hals och överhuvudtaget lossa på den befintliga är såpass marginella företeelser i det stora hela att det nog skulle vara försumbart. Själv kör jag t.ex. Hagström Condor som är one-piece och världens bästa gura nånsin, så det är inget problem alls

  28. #28
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Uj hade svårt för deras elguror men snygga var en del och dom låg långt framme med elektroniken även med stärkare i övrigt har jag förståt. Jag tycker att det är en fantastisk historia och ännu mera efter att ha sett en dokumentär på youtube. En gitarr i ett stycke då blir det mycket trä som blir över så det görs nog inte längre tror jag och man har ju börjat med ett gäng nya trä sorter så för ljudets skull handlar det nog egentligen bara om att det blir olika inte bättre eller sämre. Det skär i mig när jag ser filmer på youtube där dom fräser ut kroppar ur en hel bit men nu för tiden hoppas jag att det är mindre hotade sorter man använder.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker helt klart min gitarr är bäst, så där råder inget tvivel (Men det har såklart att göra med en hals i perfekt tjocklek för min hand, dessutom en otroligt rak hals vilket möjliggör en superoptimerad stränghöjd. Men sexig är den också Inte särskilt besläktad med Super Swede t.ex. )

  30. #30
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Muttern kunde vara infälld i halsen inte på ovan eller undersidan. Som Ikeas cylinder med att mutterhål på tvären igenom eller en T-mutter inskjuten från roten av halsen. Men då får man inte lika mycket träkontakt mellan kropp och hals så det är en dum idé om det påverkar resonansen. Finns många andra sätt också men som sagt, de blir rätt komplicerade. KISS principen har används och kanske är bästa sättet ändå

Liknande ämnen

  1. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:09
  2. Vid byte av internbatteri?
    Av Pallox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 14:33
  3. Gitarr med dioder på halsen...
    Av Smultronizer i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •