Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: DTronice - Midiinterface till Linndrum

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    DTronice - Midiinterface till Linndrum

    Satt en halv dag igår och försökte få ordning på sync till min Linn Drum (som är helt prestine och saknar MIDI).

    Jag har synkat den tidigare via modularens Midi-clock interface genom min clock divider - men då den bara klarar av 96pulser - måste jag spela in i dubbel hastighet vilket är en smula omständligt om man ska overdubba andra trummor.

    Vår vän Nattvard har en eminent blog där han lagt upp ljudfiler för att pulssynka maskinen via sync in. Problemet är att alla ljudkorts-ut används av mixerbordet så där föll det.

    Så; samme Nattvard tipsade om ett midi-interface från Dtronic. Jag vill absolut inte borra i min Linn så både Forats samt JJ Coopers mer omfattade interfaces går bort. Dtronics ska egentligen också borras i chassit - men då det bara är MIDI in; så används bara en kontakt och den kan man hänga ut genom ventilationsgallret.

    Interfacet är beställt så tänkte informera lite om progress (och samtidigt säkerligen be om hjälp när något trasslar ) här. Så laters!

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kan verkligen rekommendera att du köper GMU Synth's träpaneler med förborrade kontakter. Hur snygga som helst.



    https://www.gmusynth.com/collections...od-side-panels

    Så kan du spara dom gamla sidopanelerna i en byrålåda om du någon gång skulle vilja återställa den till original. Det tycker jag imo är en snyggare lösning än att ha massa inälvor hängande löst ur vent-hålen på maskinen...

    (Mina träsidor var så beat-up att de inte var något att ha, men jag köpte ändå GMU's förborrade paneler. Snorfina.)

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ohh, tack för tipset. Ja - funkar inte detta som tänkt så är detta vägen att gå. Såg Forat kör en ny serie interface (han verkade lagt av med just linn drum ett tag). Det jag föll på med dtronics var den extremt enkla monteringen; du hi-jackar bara centrala cpu kablen. Det fixar tom jag att lösa (hoppas jag).

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Men vad jag förstår har inte Dtronics clock sync? Utan triggar bara ljuden?

    Det räcker ju iofs för det mesta, men bara så du kollar upp det, och är medveten om det. Annars funkar säkert Dtronics lika bra, de brukar ju göra bra grejer.

    Jag har Forat i min, och det är inte svårt att installera, typ 6-10 sladdar ska lödas fast på tydligt markerade platser.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, såg att den enbart kör note on/off. Vore ju fint med generell clock sync också.
    Fan; börjar ju tveka lite här nu

  6. #6
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Dtronics har inte synk, hoppas att jag inte hävdar det . Ångrar att jag inte köpte ett kit med sync via MIDI som min DMX har. Kan sälja mitt Dtronics om nån är intresserad. Jag lät MIDI-kontakten hänga utanför för att slippa borra.

    Till min DMX har jag köpt en sidopanel med Midi-kontakter som var identisk med originalet.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Nädå - din post var klockren. Jag har köpt en redan - insåg för sent att jag nog också ville ha sync. Jaja... får väl köpa ett Forat vad det lider om det inte riktigt funkar. Är garanterat bättre än trigger via Kenton jag kör nu

  8. #8
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    De flesta Dtronics MIDI-kitten triggar bara on/off. Det som sitter i min Juno-60 har t.ex. inte pitchbend, vilket är lite störigt. Fast deras kit är billiga och enkla att installera.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Nu kör vi - wish me luck

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0271.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	1,07 MB 
Id:	85496

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Önskar god installation!

  11. #11
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Nattvard - fungerar sequencerläge för dig med interfacet
    på? Kan bara spela via padsen just nu

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lätt kallsvettig - trodde jag dödat CPUn. Padsen funkade; men inga patterns. Visade sig att minnet tömts - så alla patterns var borta. Gick fint att spela in nya. Men utmonterat MIDI interface tills vidare. Fan, man är för gammal för sådana här skräck-kvällar

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Haha, gött att höra det har ju hänt mer än en gång att man fått hjärtattack när man startar upp den nyss fixade synten och den är helt tyst.

    Tills man upptäcker att man glömt sätta på högtalarna. (eller en miljard andra idiotgrejer)

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är det lätt att byta minnesbatteri, Lackan? Jag kan tänka mig att den dragit ut då den varit urkopplad från ström på arbetsbänken. Eller så är batteriet dött.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det är inga konstigheter. Beror ju lite på vad som sitter där nu och om någon moddat på något sätt tidigare. Men generellt sett är det väldigt enkelt.

    Men att minnet raderas kan också bero på om du dragit ut den lilla Molexen som går mellan trafo-kortet och huvud-kortet.

    Jag hade dessutom en avskavd molex-pinne på min som gjorde att den tappade minnet helt random.

    På den här bilden är det den gula kabeln på lilla molexen - nr 3 från kameran - som har en stor belastning (2,4A om jag minns rätt) och därför kan legeringen på molex-pinnen slitas om man har otur.

    Kolla på den hur den ser ut. Och mät vad du har för styrka på batterierna.


  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Så fin o modern din är - min har det gamla stora as-batteriet. Ska mäta imorgon! Tack för info!!!! <3

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nä, det här var en bild Google hittade åt mig. Men min ser iofs ut så på ett ungefär.

    Det vanligaste verkar vara att sätta in en 3xAA-hållare med ladbara batterier:

    https://www.gearslutz.com/board/elec...placement.html

    (rekommenderat av en viss herr Waveterm! )

  18. #18
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Så här har PeterM gjort på min:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	linndrum_battery_mod.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	229,6 KB 
Id:	85606

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Najz - samma batterisort som jag har i både SDS-7 och SX-400 och kanske nån till.

Liknande ämnen

  1. Säkring till Linndrum....?
    Av AVIDA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-09-10, 10:28
  2. Midiinterface till Win7
    Av makari i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 12:42
  3. Midiinterface till Nintendo 8 bit
    Av PEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •