Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Knappcellsbatterianslutning

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Knappcellsbatterianslutning

    Den här var ny för mig. Vanlig runt 1990? Litium 2016, 3 volt är väl samma som t ex 2032 med undantag av tjockleken?

    Den här lösningen känns knasig... Lödd och limmad på kortet. Jävla britter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	73F1933E-F58D-405B-939A-A9E96A6F5E62.png 
Visningar:	33 
Storlek:	2,74 MB 
Id:	85225

  2. #2
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Skumt!

    Jag löder alltid i batterihållare när jag byter backupbatterier i synthar.
    Men jag har förstått varför leverantörerna valt fastlödda batterier, dom sitter där stadigt även när synthen flyttas runt och kanske turneras.

    Jag sålde precis en DW-8000 där jag bytt till batterihållare och när köparen körde hem den hoppade synthen till när bilen körde över en vägbula, och alla minnen raderades.
    Det var ju bara att lägga in ljuden igen, men det finns helt klart en nackdel med hållare också om det inte är en synth som bara ligger still i en studio.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag fick f ö dra loss det från kretskortet med kretsdragare. Satt som gjutet. Säljaren jag köpte denna av för många år sedan sa att den inte höll midikanaler mm. Inte konstigt när batteriet är helt stendött. Ska bli kul att se om det kommer att funka sedan.

    Men batterifrågan då? Same-same but different va’?

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har öppnat apparater min farfar haft. Han gjorde sådär med batterier om de inte var av rätt storlek. Och han jobbade på FOA, och var NO-lärare

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2016, 3 volt är väl samma som t ex 2032 med undantag av tjockleken?
    Vad jag förstår är skillnaden mellan de olika knappcellerna mAh - dvs hur länge de håller. Ett 3V är 3V oavsett tjockleken, men det kan skilja mycket i tid.

    Exempel

    Panasonic 3V 2325 har kapaciteten 0,165 Ah
    Panasonic 3V 2354 har kapaciteten 0,56 Ah
    Senast redigerat av Lackan den 2018-12-20 klockan 22:34.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack Lackan, 220mAh i 2032 och bara 80mAh i 2016.

    Oavsett funkar det inte. Kanske hade säljaren Greg rätt, att de feldesignat. Med batteri i vill maskinen inte starta. En annan Stingerägare jag snackat med kunde inte heller spara...

    Så, jag tog ur och isolerade anslutningarna och nu är den ”som vanligt”.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad är det som inte funkar? Är maskinen död i med batteri, eller är det spara som inte funkar?

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Med fräscht batteri startar den inte. Utan batteri får man programmera midikanal, notprioritet och en grej till. Nåt är skumt, men inte livsviktigt då den ju varit såhär under alla år hos mig.

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Hm, undras vad som händer om du startar den utan batteri, gör dina inställningar, kopplar in batteriet och slår av (och sedan på den).

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Intressant tanke. Jag får titta på det vid tillfälle.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Uppdatering: Uppenbarligen var detta också ett resultat av "ett fel är inte alltid ett fel".

    Jag märker nu att det är glapp i PSU-anslutningen. Inget konstigt efter 30 år eftersom den ser ut som mina egna första lödexperiment, men därför dömer jag inte ut batteribackupen än. Nu ska jag jaga glapp och fixa det först, så kanske det visar sig att batteribackupen går att få att funka också.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Uppdatering igen - för framtida referens: PSU-kortet är byggt på experimentkort med kopparbanor. En Kylfläns satt och värmde upp kortet och hade med åren fått kopparen att krackelera närmast under sig. Detta bröt en av matningarna till fronten och knappar och LEDs som styr midifunktionerna.

    Nu är m-pop glad igen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •