Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Synthbas

  1. #1
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior

    Synthbas

    ibland bara kör jag fast tycker jag, oftast är det för att jag är lat och ägnar alldeles för mycket tid åt att sitta o dregla över nåt snyggt ackord eller riff som jag kommit på...

    men det räcker ju inte riktigt med detta dårå

    superviktigt är ju bas-slingor (synthbas that is) i all typ av elektronisk musik, mina favoriter har ju alla fantastiska bas-parter, New Order, DM, Erasure för att nämna nåra...

    några gånger har jag själv lyckats med att få till den dära perfekta (nåja grymma i alla fall) bas-pumpen som bara är underbar och lagom enformig (läs: ganska jävla enformig)....en upptäckt gjorde jag nån gång i våras då jag fixade till en bas-slinga, säkert halvt av misstag (kommer inte ihåg riktigt) och jag använde exakt samma basslinga, samma toner o allt över nästan hela låten, det funkade skitbra och jag tyckte att jag hade kommit på DET...

    men nu tycker jag hela tiden att jag kör fast vid just basen...hur arbetar ni andra snickrare av elektronisk pop eller närliggande med nämnda part. vilken ordning och så...själv brukar jag försöka börja med ett beat och sen spela juste bas till, men bäst resultat tycker jag att jag får om jag börjar med att knacka in en massa bastoner för att sedan plocka bort för att få till en läcker rytm...

    avslöja hela eller halva eller kanske 5% av era hemligheter om ni vill, det vore kul att höra

    /Johan

  2. #2
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Jag satt själv och fick lite lätt ångest i studion i dag. För min egen del brukar det bli bäst om jag låter det vara enkelt och monotont. Det kan ju bero på bristande musikalitet iofs... Ett sätt att få lite dynamik i en monoton slinga utan att det börjar låta larvigt är att jobba med velocity för att lägga accent på vissa toner.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Styr gärna filtrets cutoff med velocityn.. det brukar liva upp stämningen lite

  4. #4
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    ja absolut Volantiz, det är snyggt och det är en av anledningarna till att jag tycker det är roligare att göra basgångar med min microkorg jämfört med casio cz-5000 som egentligen kan åstadkomma rätt coola basljud, men den saknar ju filter dårå

    Mario: jag läste förut nånstans att (das) "man(n)" generellt jobbar med att sätta velocityn högre i början och slutet av en takt/pattern/runda, detta verkar ju klart som korvspad när man läser det, men jag har inte medvetet jobbat så (kanske omedvetet) men det är nog juste

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Steg nummer ett tycker jag är att alltid ha ett öppet sinne och inte falla till förenklingar i stilen: "så här gör man en schysst syntbas, per se, alltid". Till vissa låtar kan en akustisk bas kännas grymt rätt, till vissa behöver man 3 subtraktiva osc och chorus... men gör annorlunda varje gång. I alla fall mentalt. Om sedan lyssnare alltid tycker det låter likadant är upp till dem lixom, du har iaf gått igenom din process där du inte alltid gått efter exakt samma typ av sound.

    Men visst - ska jag nämna min absoluta favvobas så är det helt klart en Minimoog *så* som den använts i produktioner av Stevie Wonder, Earth, Wind & Fire, Michael Jackson (Thriller! SHIT!!! FÖLJ basen genom hela låten, den är livespelad... helt j-a fucking...), Scritti Politti (Small Talk! Sugar & Spice... Shit, lyssna in basen), Janet Jackson (något spår på en av 90-talsplattorna har en underbart levande mini).

  6. #6
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Prim-oktavbasgång über alles. Använder mig en del av genomgångstoner i basen, känns lagom avslappnat och sticker ut tillräckligt utan att störa melodin.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    När jag gör trance brukar jag göra en bas som är lite konstig i rytmen. Jag kom på det av en slump. Jag slog in lite toner som jag sedan editerade. Jag fick det inte att funka hur jag än försökte och tänkte kasta skiten. Men då slog jag på bastrumman som låg på varje fjördedel. Då insåg jag att basen och bastrumman jobbade skitbra ihop.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst - ska jag nämna min absoluta favvobas så är det helt klart en Minimoog *så* som den använts i produktioner av Stevie Wonder, Earth, Wind & Fire, Michael Jackson (Thriller! SHIT!!! FÖLJ basen genom hela låten, den är livespelad... helt j-a fucking...), Scritti Politti (Small Talk! Sugar & Spice... Shit, lyssna in basen), Janet Jackson (något spår på en av 90-talsplattorna har en underbart levande mini).
    Hittade precis den här videon med Anthony Marinelli där han berättar precis varför det INTE går att återskapa den här basgången exakt med en Minimoog eftersom den var gjord med en ARP2600:

    https://youtu.be/jkJVim4X9C4

    Jag hade liksom du gissat att det var en Mini...

  9. #9
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av herr Vogel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ibland bara kör jag fast tycker jag, oftast är det för att jag är lat och ägnar alldeles för mycket tid åt att sitta o dregla över nåt snyggt ackord eller riff som jag kommit på...

    men det räcker ju inte riktigt med detta dårå

    superviktigt är ju bas-slingor (synthbas that is) i all typ av elektronisk musik, mina favoriter har ju alla fantastiska bas-parter, New Order, DM, Erasure för att nämna nåra...

    några gånger har jag själv lyckats med att få till den dära perfekta (nåja grymma i alla fall) bas-pumpen som bara är underbar och lagom enformig (läs: ganska jävla enformig)....en upptäckt gjorde jag nån gång i våras då jag fixade till en bas-slinga, säkert halvt av misstag (kommer inte ihåg riktigt) och jag använde exakt samma basslinga, samma toner o allt över nästan hela låten, det funkade skitbra och jag tyckte att jag hade kommit på DET...

    men nu tycker jag hela tiden att jag kör fast vid just basen...hur arbetar ni andra snickrare av elektronisk pop eller närliggande med nämnda part. vilken ordning och så...själv brukar jag försöka börja med ett beat och sen spela juste bas till, men bäst resultat tycker jag att jag får om jag börjar med att knacka in en massa bastoner för att sedan plocka bort för att få till en läcker rytm...

    avslöja hela eller halva eller kanske 5% av era hemligheter om ni vill, det vore kul att höra

    /Johan
    En grej du kan testa är att du känner in moodet, blandat med hur du vill att det ska låta, gå inåt ! FEEL THE BASS, BE THE BASS!! Det ska vara en skön känsoupplevelelse, tänk så här skulle jag vilja att det lät och så går du på det....!!! Testar, känner, du tar dig framåt och kör, WOW!!
    And just enjoy and play. Sen är i bland själva Basljudet en vägvisare. Gör ett/hitta ett skönt/grymt basljud och låt dig inspereras, ENJOY!!!

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Vet inte hur jag gör, bara spelar och anpassar spel och ljud till materialet.

  11. #11
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst - ska jag nämna min absoluta favvobas så är det helt klart en Minimoog *så* som den använts i produktioner av Stevie Wonder, Earth, Wind & Fire, Michael Jackson (Thriller! SHIT!!! FÖLJ basen genom hela låten, den är livespelad... helt j-a fucking...), Scritti Politti (Small Talk! Sugar & Spice... Shit, lyssna in basen), Janet Jackson (något spår på en av 90-talsplattorna har en underbart levande mini).
    Min favoritminimoogbas är Randy Jacksons bas på Aretha Franklins "Who's zoomin' who" och de samtida "How will I know" och "I wanna dance" med Whitney Houston (samtliga Narada Michael Walden-produktioner, han föredrog liveinspelning så långt som möjligt i studion).


    https://youtu.be/Gi6yGuvKv_E

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade precis den här videon med Anthony Marinelli där han berättar precis varför det INTE går att återskapa den här basgången exakt med en Minimoog eftersom den var gjord med en ARP2600:

    https://youtu.be/jkJVim4X9C4

    Jag hade liksom du gissat att det var en Mini...
    Var lika förvånad jag. Har följt denna kanalen ett tag (pga personlig favorit i form av Greg Phillingaines som dyker upp då och då naturligtvis) - https://www.youtube.com/@storiesintheroom - och det är sådana nyanser som han visar t.ex här som gör att iaf jag får "aha" upplevelser. Riktigt intressant.

  13. #13
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min favoritminimoogbas är Randy Jacksons bas på Aretha Franklins "Who's zoomin' who" och de samtida "How will I know" och "I wanna dance" med Whitney Houston (samtliga Narada Michael Walden-produktioner, han föredrog liveinspelning så långt som möjligt i studion).
    Ah, ja den där tidens Narada Michael Walden-produktioner innehåller många av mina favoritsyntbasar! Några av Thompson & Barbiero-remxarna av NMW-produktionerna visar upp basarna på ett finfint sätt.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade precis den här videon med Anthony Marinelli där han berättar precis varför det INTE går att återskapa den här basgången exakt med en Minimoog eftersom den var gjord med en ARP2600:

    https://youtu.be/jkJVim4X9C4

    Jag hade liksom du gissat att det var en Mini...
    Fantastiskt bra video, blir frestad att hämta min Arp 2600 från grannens/kompisens studio (jag har rensat ut rejält och behöver tid att tänka hur jag ska göra med alla grejer). Det där med envelopen som styr PWM var en ny tanke för mig, smart.

    Men det var väl inte hela sanningen med Thriller-basljudet, man använde väl två ihopbyggda Minimoogar till en har jag för mig? Men jag är inte historiker.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med envelopen som styr PWM var en ny tanke för mig, smart.
    Syntar utan env->pwm är knappt värda att äga imo jag har moddat MG1, MS20, Polivox, Micromoog och ett gäng till för att få denna absoluta livsnödvändiga feature.

    (jepp, gubbe här. check på den. )

  16. #16
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tänker tillföra två av mina favoriter när det gäller helt fantastiskt synthbasspel, i lite olika genrer:

    https://www.youtube.com/watch?v=CRrO...nel=koollatter

    https://www.youtube.com/watch?v=vE4V...JamiroquaiVEVO

  17. #17
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiskt bra video, blir frestad att hämta min Arp 2600 från grannens/kompisens studio (jag har rensat ut rejält och behöver tid att tänka hur jag ska göra med alla grejer). Det där med envelopen som styr PWM var en ny tanke för mig, smart.

    Men det var väl inte hela sanningen med Thriller-basljudet, man använde väl två ihopbyggda Minimoogar till en har jag för mig? Men jag är inte historiker.
    Jag gissar att Marinelli vet vad han snackar om - han var ju där och rattade synt-ljudet åt Greg Phillingaines som spelade.

  19. #19
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att Marinelli vet vad han snackar om - han var ju där och rattade synt-ljudet åt Greg Phillingaines som spelade.
    Du har en poäng

  20. #20
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Mer Marinelli, 10 bas tips

    https://youtu.be/nELAOF1iI7Y

Liknande ämnen

  1. Tipsa rookie om synthbas!!
    Av flyricki i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •