Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nytt texttryck på knappar?

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Nytt texttryck på knappar?

    Texten är nästan helt borta på flera av knapparna på en av mina moduler och jag skulle vilja få dit nytt texttryck.

    Först tänkte jag att man kan kanske rita dit något med OH-penna, men jag funderar om man kan använda någon form av stickers. Kom med förslag och berätta gärna hur ni har gjort

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Letraset kanske? Modernare dymo på genomskinlig tejp? Dessa båda sätt funkar säkert okej med svart på vit eller alufärgad panel. Vitt på svart är svårare.

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Letraset kanske? Modernare dymo på genomskinlig tejp? Dessa båda sätt funkar säkert okej med svart på vit eller alufärgad panel. Vitt på svart är svårare.
    Just det! Transparent dymo. Kanske är det som funkar bäst?
    Tack för tipset

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag är också ute efter detta för att kunna sätta text på några moddar jag gjort.

    Letraset fanns som vita förr i tiden då TV-apparater var tjocka och bara innehöll två kanaler. Men inte längre. Jag har letat överallt men hittar inget...

    Transparent DYMO, njae, det blir ju inte 100% snyggt imo. Du ser ju att det är en plast-tejp som sitter där.

    Jag har funderat på om inte företag som skär ut dekaler skulle kunna fixa detta som tunn dekalfilm. Men det kanske är för smått...

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag fick reklam från Microdream i England (som jag köpte touchpad-stickers till min laptop av) som har någon slags tangentbordstrycktjänst:

    https://microdream.co.uk/keyboard-re...l#.XX9E35yxXmE

    Avsett för PC-tangentbord givetvis, men det kanske går att höra med dem för andra ändamål också.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Egna små gummibokstäver - lite DIY-punkigt sådär. Stämplar finns hos bl a Flying Tiger.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Problemet är ju storleken, både tangetbords-bokstäver och gummi-klichéer är ju lite för stora. Annars funderade jag på dessa, men de verkar vara 13 mm höga:

    https://www.ebay.com/itm/Detachable-...MAAOSwk1hcaoEc

    Vill man stansa in i plåten finns ju dessa som bara är 1 mm:

    https://www.ebay.com/itm/27-pcs-New-...df929ef85d8ea9

    - - -

    Edit:

    Söker man på "LETRASET WHITE Rub On" på ebay så får man upp några auktioner från England på grejer som kan funka. Bl.a. en 14pt Grotesk som ser OK ut.

    Men frågan är ju ändå hur bra Letraset sätter sig på plåt...
    Senast redigerat av Lackan den 2019-09-16 klockan 10:59.

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    UV-printers kan skriva ut på i princip vad som helst, så försök leta upp ett lokalt företag som kan hjälpa dig. Kanske kostar mer än det smakar dock.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tror du inte det blir svårt att få in en euro-modul eller en TTSH i en UV-printer..?

  10. #10
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Det kanske går att beställa egenritade customstickers på lämplig onlinetjänst. Finns både matta och transparenta alternativ, kostar inte vansinnigt mycket för ett ark. Jag har använt stickerapp.se men det finns en uppsjö av alternativ.

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du inte det blir svårt att få in en euro-modul eller en TTSH i en UV-printer..?
    Nej, inte alls. Det är det som är USPen med en UV-printer, att de kan skriva på olika material och färdiga objekt av varierande form. Så du kan nog ta bort din och uppdatera kunskapsbanken. <3


    https://youtu.be/Ch1dDZ_tC_4

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske går att beställa egenritade customstickers på lämplig onlinetjänst.
    Jo, jag har använt stickit.se när det gäller hela frontpaneler, både till en KIWI3P, MG1 och nu senast en OBXone-voice som jag byggde. Blir jättebra, men om man bara vill få dit ett ord snyggt så är det ju ingen bra lösning.

    Detta är t.ex. baksidan på min Odyssey där jag gärna skulle fått dit orden på ett snyggare sätt än en printad kopia...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Odyback.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	89321

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du kan nog ta bort din och uppdatera kunskapsbanken. <3
    Haha, men det kräver ju att du strippar maskinen in på bara plåten? Eller menar du att skrivhuvudet kommer in mellan rattar och jack?

    Uppdaterat kunskapsbanken; de verkar kunna printa på upp till 10 mm avstånd, så helt omöjligt hade det kanske inte varit. Men det känns ju rätt bökigt för att få dit två ord...
    Senast redigerat av Lackan den 2019-09-16 klockan 12:07. Anledning: Uppdaterat kunskapsbanken

  13. #13
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Det är ju sketalätt att plocka loss frontpanelen på en euromodul, så ja, det är väl rimligt om man vill ha en snygg lösning?

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Absolut har du rätt i de fallen som det funkar. Jag var låst i tänket till baksidan av min Ody som är en böjd hel plåt.

    Men helt klart om det bara är en helt platt front som du säger. Då är det ju simpelt att skicka iväg plåt + illustratorfil till ett tryckeri. Helt klart en bra lösning där det funkar.

  15. #15
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte alls. Det är det som är USPen med en UV-printer, att de kan skriva på olika material och färdiga objekt av varierande form. Så du kan nog ta bort din och uppdatera kunskapsbanken. <3


    https://youtu.be/Ch1dDZ_tC_4
    Den där verkar ju kanonbra! Jag har precis letat efter någon bra teknik att printa ett custom keypad, och det här skulle ju funka perfekt. När jag talat med tryckare så har de sagt att UV inte är bra nog, speciellt på mörka underlag, men den här videon motbevisar ju det. Återstår bara att hitta någon som har en dylik maskin i Svedala! Tack för tipset, jag hade avfärdat UV, men har nu seglat upp i topp på listan!

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ännu ett skäl att ha Oddy whiteface ser jag!

    Det är oftast text kring filtret som texten slits och där räcker ju "FREQ." och "Q" som på riktigt fina syntar.

  17. #17
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Nu har vi nog lite väl höga tankar om UV-print.

    1) Det finns olika maskiner, med olika teknik med färg som fäster olika bra.
    2) Att komma med sitt eget material som kan ha ytbeläggning är etc. kan göra så att färgen inte fäster så bra.
    3) Maskiner har olika upplösning, liten text kan se rätt kass ut.
    4) Att få bra pass på en liten text på ens eget material är inte lätt.
    5) Kommer man med sitt eget material ställer man i regel upp printhuvudena rätt ordentligt för att inte riskera att krascha dem, som kan kosta hundratusentals kronor, något som resulterar i att trycket blir suddigt, liten text kommer se kasst ut.
    6) Man får bara en chans, skiter det sig så skiter det sig.

    ...kan säkert komma på ännu fler anledningar som talar emot, men nöjer mig där, sorry om jag pissar på er parad.

  18. #18
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har vi nog lite väl höga tankar om UV-print.

    1) Det finns olika maskiner, med olika teknik med färg som fäster olika bra.
    2) Att komma med sitt eget material som kan ha ytbeläggning är etc. kan göra så att färgen inte fäster så bra.
    3) Maskiner har olika upplösning, liten text kan se rätt kass ut.
    4) Att få bra pass på en liten text på ens eget material är inte lätt.
    5) Kommer man med sitt eget material ställer man i regel upp printhuvudena rätt ordentligt för att inte riskera att krascha dem, som kan kosta hundratusentals kronor, något som resulterar i att trycket blir suddigt, liten text kommer se kasst ut.
    6) Man får bara en chans, skiter det sig så skiter det sig.

    ...kan säkert komma på ännu fler anledningar som talar emot, men nöjer mig där, sorry om jag pissar på er parad.
    7) tryckaren kan vara helt värdelös på sitt jobb
    8) panelen kan vara full med fett och färgen fäster inte
    9) jordbävning... (hihi)

    Klart det kan bli kass. I början var de inte alls särskilt bra, men som all annan teknik har de blivit mycket bättre. Det gäller att hitta rätt firma. Man kan t ex använda UV-tryck när man beställer från Schaeffer, men tyvärr inte använda eget material till det. Det är väl antagligen för att de inte kan garantera resultatet på något de inte har testat.

  19. #19
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Självklart har tekniken blivit bättre, men det är inte många svenska tryckerier som har den senaste maskinen direkt. Vet "stora" tryckerier som har UV-printrar som är över tio år gamla, så då är ju kvalitén där efter. Man springer inte och köper en ny maskin för 10+ miljoner bara för man har en gammal fullt fungerande maskin direkt.

Liknande ämnen

  1. [SÅLD]JX-10 knappar säljes
    Av Albedo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-10-07, 17:36
  2. F-knappar i Mac OS?
    Av PeterH i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 09:26
  3. Knappar å Rattar m.m
    Av Keiowas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 17:50
  4. Sega knappar
    Av mc bordet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 02:19
  5. Klibbande knappar
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-06, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •