Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 80

Ämne: DAGENS RANT: Katter, syntar & studios

valsolos avatar
    Vintage

DAGENS RANT: Katter, syntar & studios

Varför är det typ ok att ha katter på/i musikinstrument o i/på studios? Ser kattstudiobilder var o varannan dag. Det gnälls på sociala medier o forum om rökning i studiosar, men inte ett ord om kattskrällen i våra musikarbetsrum & instrument!!!

/kattallergiker

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batman-Slapping-Robin.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	85207
    Senast redigerat av valsolo den 2018-12-19 klockan 13:22. Anledning: Typo

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    "våra" musikrum?? nej, nej, du menar katternas musikrum. Enda anledningen till att vi får hållas därinne är pga att katterna tolererar det.

(där har vi pudelns kärna :-D )

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Här finns bara getingar

Men ja, det är en berättigad fråga som jag ofta undrat över också. Katthårsifesterade maskiner är inte särskilt charmiga ens för en icke-allergiker som jag.

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har tänkt på precis samma sak.
    Varför vill man överhuvudtaget att ett djur ska klampa omkring på ens grejer?
    Jag är inte allergisk, men ser jag en säljesannons med en katt i bilden minskar mitt köpsug på produkten.

Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Jag har tänkt på precis samma sak.
    Varför vill man överhuvudtaget att ett djur ska klampa omkring på ens grejer?
    Jag är inte allergisk, men ser jag en säljesannons med en katt i bilden minskar mitt köpsug på produkten.
    Mitt köpsug går upp pga finns ju chans att få träffa katten

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, hade jag haft en katt hade den gärna fått seckla ner mina synthar Tror ni inte denna rant mest handlar om man gillar katter eller inte?

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Tror ni inte denna rant mest handlar om man gillar katter eller inte?
    Hahahaha, nope. Tycker iofs katter är koola trots att jag är mycket allergisk mot dem. Fattar bara inte varför ingen (mer än jag då) gnäller på det när det gnälls en massa på rökning kring syntar

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Ja, hade jag haft en katt hade den gärna fått seckla ner mina synthar Tror ni inte denna rant mest handlar om man gillar katter eller inte?
    Jag gillar både katter och hundar och marsvin och hamstrar och kaniner och vandrande pinnar, men inte på mina synthar

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, har aldrig haft nån katt i studion så kanske lever med nån romantisk föreställning skapad av alla dessa Catsonsynthersizers.com memes

Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    Mitt köpsug går upp pga finns ju chans att få träffa katten
    Så sant

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Jag gillar både katter och hundar och marsvin och hamstrar och kaniner och vandrande pinnar, men inte på mina synthar
    Pinnarna får jag mardrömmar om

Frengus
    Frenguss avatar
    Veteran
    Adorable

valsolos avatar
    Vintage
    Hahahahaha. Har inte råd med synten bakom iaf

viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Haha jag är ju stor kattförespråkare, tänker att om man har katt är det ju svårt att hålla den borta från grejerna. Katter lyssnar ju inte riktigt på en när man säger till dem. Och visst, om man har ett separat rum skulle man ju kunna stänga dörren, men det är ju också mysigt, finns ju alltid chansen att de lägger sig i ens knä och kurrar. Och så är de ju ett sällskap + comic relief. Fattar ju dock grejen med att det är osoft att med katthår när man ska köpa beggade grejer, jag har tur att ej vara allergisk, men det kan ju vara ett problem.

Skulle heller inte bry mig så mkt om nånting kom från en rökande studio, det går väl bort?

Bonus: de kan fungera som musikalisk inspiration, min lilla katt hoppade häromveckan upp på mitt midiklav när jag spelade in och lade dit några jättekonstiga toner.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av viktoria Visa inlägg
    Haha jag är ju stor kattförespråkare, tänker att om man har katt är det ju svårt att hålla den borta från grejerna. Katter lyssnar ju inte riktigt på en när man säger till dem. Och visst, om man har ett separat rum skulle man ju kunna stänga dörren, men det är ju också mysigt, finns ju alltid chansen att de lägger sig i ens knä och kurrar. Och så är de ju ett sällskap + comic relief. Fattar ju dock grejen med att det är osoft att med katthår när man ska köpa beggade grejer, jag har tur att ej vara allergisk, men det kan ju vara ett problem.

Skulle heller inte bry mig så mkt om nånting kom från en rökande studio, det går väl bort?

Bonus: de kan fungera som musikalisk inspiration, min lilla katt hoppade häromveckan upp på mitt midiklav när jag spelade in och lade dit några jättekonstiga toner.

viktoria

Namn:	609C246F-EB48-4677-9C66-A3A2DEC94FF9.png 
Visningar:	55 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	85095

Exempel/bevisbild

valsolos avatar
    Vintage

Namn:	609C246F-EB48-4677-9C66-A3A2DEC94FF9.png 
Visningar:	55 
Storlek:	1,01 MB 
Id:	85095

Exempel/bevisbild
    Kom på Mjukvara är allergifritt

deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Kom på Mjukvara är allergifritt
    Är det inte rätt många här som är allergiska mot just mjukvara?

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Skämt åsido, så avstår jag nästan från köp om tidigare ägaren haft katt ovanpå synthen...
    Jag köpte en rätt dyr synth en gång och trots att jag inte är allergisk vad jag vet om så fick jag allergisymtom i studion och det enda nya som tillkommit var denna synth. Öppnade upp och den var full av katthår, rätt vidrigt. Sedan tycker jag katter är gulliga överlag men skall man börja se över sina förehavanden i miljösynpunkt så är ju tex husdjur en punkt att kanske spara in på. Vet inte hur mycket en hund äter och skiter men om en ko är direkt skadlig för miljön borde en hund vara hyfsat onödig också. Katter antar jag äter och skiter något mindre om man nöjjer sig med en katt åtminstone...
    Men i stort, definitivt motståndare till levande husdjur oavsett modell.

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Katter gillar varma saker, och din uppmärksamhet. Så gissa vilka prylar de lägger sig på

Studiobilder utan katt gör mig misstänksam.

android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Har svårt att se att katter är jämförbart med rökning.
    -Rökning kan ge missfärgning, beläggning och lukt som är svår att få bort.
    -Katthår är ju bara att torka/dammsuga bort.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    Har svårt att se att katter är jämförbart med rökning.
    -Rökning kan ge missfärgning, beläggning och lukt som är svår att få bort.
    -Katthår är ju bara att torka/dammsuga bort.
    Njae, nog sätter sig mer än bara håren. Men visst, syntarna gulnar inte om katten bara är rumsren.

vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Senior
    Ok köp inte syntar av mig. Jag älskar mina (två) katter och mina syntar. De interagerar inte i onödan men visst är de i samma rum ibland.
    Funderar starkt på att bli en kufgubbe som bor med katter och syntar i skogen. Som tur är har jag en kufgumma också som visserligen inte begriper sig på syntarna men väl katterna...

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    Ok köp inte syntar av mig. Jag älskar mina (två) katter och mina syntar. De interagerar inte i onödan men visst är de i samma rum ibland.
    Funderar starkt på att bli en kufgubbe som bor med katter och syntar i skogen. Som tur är har jag en kufgumma också som visserligen inte begriper sig på syntarna men väl katterna...
    Kufgummor

viktoria

Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    shit det där kommer lätt vara jag om x antal år. fast kanske med lite gitarrer och stärkare också.

valsolos avatar
    Vintage
    shit det där kommer lätt vara jag om x antal år. fast kanske med lite gitarrer och stärkare också.
    Antingen där eller så ekonomiskt oberoende musiker

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Våra katter är bannlysta i musikrummet men så snart jag vänder ryggen till smiter Snotra in och lägger sig på min Macbook Pro. Hon tycker den är varm och go att ligga på... ;o)

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Samma här

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Jag stödjer inte slaveriet med levande varelser. Behöver man något mjukt att klappa och gulla med köp en teddybjörn eller pikachu el något annat

Visst har jag varit polare med katter ..tyvärr så lever de ju inte lika länge som oss.... men reagerade alltid på det...morsan sa... du ska få en katt...han är din....vadå min?!?!..... well nu är jag tvärallergisk så det minimerar risken för nya närmare vänskaper.....men som sagt stödjer inte handeln av katter då jag anser mig vara en riktig djurvän och inte djurvän i meningen att jag måste gulla och applicera mina egna psykologiska egenheter på de stackars djuren......

Varför man skulle vilja ha en mjällig lurvboll med sylvassa klor interagerandes med elektroniska makiner övergår mitt förstånd.....men man skall inte underskatta det toxoplastiska tillstånden hos kattägarzombies

https://fof.se/tidning/2013/2/artike...asit-i-hjarnan

vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Senior
    Skulle aldrig köpa en synth från någon som har barn hemma, jag har kommit i kontakt med barn och vet vad dem är kapabla till.....

Katter är jätte mysiga. Men dom konsumerar ju mer kött än mig.

Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    ..tyvärr så lever de ju inte lika länge som oss....
    Kul fakta, kvantfysik åt sidan, ju mer tid som går desto troligare är det att gullikatten du ser på internetsyntvideon är död. (Gäller ifs Facebook profiler också) snart är det fler döda katter på internet än levande katter i världen.

foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Kattriarkatet är ett faktum, så om de inte redan har tagit ditt instrument är det dags att vara tacksam.

volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    jag skulle aldrig köpa en synth av en häst.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Octave Cat och Kitten hårar inte.

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior
    Våra två bestar till katter hårar ner som ()#)/¤#(&)()%&¤"!# men som tur är har jag syntar / studio i en separat byggnad där de inte har tillträde.
    De skitar ner något så kopiöst när de går ut+in hela tiden, framförallt på höst och vinter. Visst, de är fina att titta på men det är allt. Inte närma sig fodervärdens elektronik, no no.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    Kul fakta, kvantfysik åt sidan, ju mer tid som går desto troligare är det att gullikatten du ser på internetsyntvideon är död. (Gäller ifs Facebook profiler också) snart är det fler döda katter på internet än levande katter i världen.
    Ett sorgligt faktum är också att många av dom fallit offer för "välvillig" eutanasi.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Det finns såklart mycket sjukt i idén med "sällskapsdjur" i allmänhet. Häromkring (ute i landet där gnagarna är en konstant) är katter dock en högt respekterad del av hushållen. De går ut och in som de vill, och håller husen musfria. Inget slaveri, åtminstone inte ensidigt. Förutom alla möss de kan äta får de också knaprig köpmat. Människor i allmänhet njuter betydligt mindre frihet

Med det sagt så har jag aldrig katt på synt eller dator. Om katt blir lite för störig i studion (separat byggnad här med) blåser jag lite allmänt i klarinetten så drar den. Det funkar alltid. Även på vissa människor

Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Njae, nog sätter sig mer än bara håren. Men visst, syntarna gulnar inte om katten bara är rumsren.
    Vad är det som sätter sig mer än håren? Dräggel?

Keiowas
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jämföra rökning med katter.. jojo.. Jag vet inte hur ni gör men jag brukar använda något att skydda mina grejer med oavsett om det är från katter eller människor. Om någon missat hur mycket hår och äckel en människa släpper ifrån sig så kolla rören i duschen?

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    Vad är det som sätter sig mer än håren? Dräggel?
    Allergenerna _på_ håren är väl mest det jag tänker på.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jämföra rökning med katter.. jojo.. Jag vet inte hur ni gör men jag brukar använda något att skydda mina grejer med oavsett om det är från katter eller människor. Om någon missat hur mycket hår och äckel en människa släpper ifrån sig så kolla rören i duschen?
    Med min frisyr? Inte mycket!

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fast människor är ju inte allergiska mot andra människor. Sen tycker jag iofs inte det går att jämföra rökning med katter i det här fallet heller. Dock är det ju alltid vettigt att skriva ut om man som säljare har haft djur på produkten.

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Vad är er inställning till barn och syntar då?

Jag tycker jag ser bilder på sexmånadersmänniskobarn som "spelar" på syntar oftare än vad jag ser bilder på syntar och katter (undantaget Cats on synthesizers in space förstås)

Jämföra? fyrkanter och kvadrater! Är det bara jag som röker katt här? Skulle IFS förklara varför jag stundvis känner mig så missförstådd

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg

Jag tycker jag ser bilder på sexmånadersmänniskobarn som "spelar" på syntar oftare än vad jag ser bilder på syntar och katter (undantaget Cats on synthesizers in space förstås)
    De ska ge fan i att dra i reglagen bara, annars är det ganska okej.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hundar och synthar känns som en no-no

Keiowas
    Keiowass avatar
    Veteran
    Med min frisyr? Inte mycket!
    Din kropp kompis.. din kropp.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jämföra? fyrkanter och kvadrater! Är det bara jag som röker katt här? Skulle IFS förklara varför jag stundvis känner mig så missförstådd
    Men det är ju för att man ska TUGGA katt. Det är fisk man röker.

Keiowas
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    Fast människor är ju inte allergiska mot andra människor. Sen tycker jag iofs inte det går att jämföra rökning med katter i det här fallet heller. Dock är det ju alltid vettigt att skriva ut om man som säljare har haft djur på produkten.
    Åh jo.. jag är vansinnigt allergisk mot människor!

Sjävlklart vad gäller allergi. Men om du bortser från det så tror jag på riktigt att det ligger mer braja sammanlagt än katthår i maskiner runt om i världen. Braja.. längesedan man använde det ordet. Jazztobak menar jag förstås. Det är det som kidsen säger idag.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Din kropp kompis.. din kropp.
    Det förstås, men å andra sidan städar jag själv avloppen regelbundet och utan äckelhår är det inte mycket som fastnar.

Affärsidé!! Snart kan vi odla kött, då borde vi kunna odla små katter utan ben på sockel med genmanipulerat hår utan alergener.

"inget stök, inget nys. bara <kurrkurr-ljud> och massa mys" kommer reklamen sjunga på TV.

Keiowas
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det förstås, men å andra sidan städar jag själv avloppen regelbundet och utan äckelhår är det inte mycket som fastnar.
    Ok.. dålig liknelse.. det stannar i burken om du så vill.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Affärsidé!! Snart kan vi odla kött, då borde vi kunna odla små katter utan ben på sockel med genmanipulerat hår utan alergener.

"inget stök, inget nys. bara <kurrkurr-ljud> och massa mys" kommer reklamen sjunga på TV.

Perfekt också om de skulle dö utomhus. Mjukdelarna bryts snabbt ner och bisarra musiker kan inte göra slagverk av resten.

Keiowas
    Keiowass avatar
    Veteran

Exakt.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage

Det är väl lite skillnad på att arrangera en "gullig" bild med en unge än at låta den ligga på maskinen och dräggla och spy..osv... i övrig förstår jag inte varför man ska äckla sig med maskinerna överhuvud taget.... gäller ju chips eller snusfingrar, flänsost...osv...

Tänker ju på den berömda ormsynthen.... katt orm...vägglöss ungdjävlar...no..no!!!!

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Med det sagt så är de flesta katter rätt torra (i bästa fall ) Ungar får man ju verkligen träna på att tvätta och torka av sig. Grabben och hans polare får mer än gärna spela på grejerna i studion. Men jag ser fan till att de är okladdiga innan jag släpper in dem.

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Avgå alla!

Namn:	i_kitty2.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	699,8 KB 
Id:	85114

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Hur är det egentligen med syntar man haft i armhålan? Måste man skriva det i annonsen?

Liknande ämnen

1. Beatles & Moog Modular at Abbey Road Studios
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 09:29

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •