Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta namn på midiportar och lite annat midijox...

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    Byta namn på midiportar och lite annat midijox...

    Tjena. Har övergett plast-iMac och Logic 8 för Powerbook och Logic X... Känns ovant men det verkar funka att göra lite musik i alla fall...
    Men nu har jag ett löjligt problem. Min oöverskådliga studio blir ju inte hjälpt av att jag inte lyckas döpa om midiportarna/kanalerna till syntharna de är kopplade till. Om t ex min Yamaha CS-5 heter just så måste jag ändå välja "Midisport Port 4 channel 3" när jag ska göra ett midispår i Logic!?
    I åttan fick jag upp en lista med vad jag döpt objekten till i Environment så där kunde jag helt enkelt välja "Yamaha CS5" i rullgardinsmenyn...

    Hur fasen får jag upp synthnamnen i stället för portnamnet? :0
    Senast redigerat av skogge den 2018-12-11 klockan 22:16.

  2. #2
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Audio MIDI setup i OSX. Sök på det i finder - så kommer programmet. Tryck command+2 så kommer midi upp. Där kan du skapa synthar och koppla till ditt "interface". Så kommer de upp med rätt namn i logic.

  3. #3
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audio MIDI setup i OSX. Sök på det i finder - så kommer programmet. Tryck command+2 så kommer midi upp. Där kan du skapa synthar och koppla till ditt "interface". Så kommer de upp med rätt namn i logic.
    Tack som fa* Mush <3

  4. #4
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Det funkar ju prima men samtidigt känns det som lite dubbelarbete.
    Måste man lägga in alla Hw-grejerna i både Audio MIDI Setup och i environment i Logic för att allt ska funka?

    Sedan är det en annan grej som jag funderar på. Några av syntharna har jag kopplat midi ut tillbaka till interfejset för att kunna ha flera "master"keybords. I åttan var det så att den synth jag har kopplat till mitt för tillfället markerade spår också lät när jag spelade. Detta oberoende av vald midikanal.

    Till exempel om jag står och spelar på en Juno men i Logic är ett spår kopplat till, exempelvis en VZ-1:a, så hörde jag både Junon och VZ-1:an. Ibland, via patchbyte på Junon och därtill automatiskt på VZ:an, med ibland ganska överraskande och kreativa resultat.
    Men nu händer inte detta. Jag måste spela på mitt lilla USB-keyboard kopplat till datorn för att höra ljudet från synthen som är kopplad till mitt markerade spår. Varför händer nu plötsligt inte samma sak bara för att jag råkar spela på en midisynth i stället..?

Liknande ämnen

  1. Namnändrade midiportar i live?
    Av kirre777 i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-16, 09:19
  2. Fel namn på midiportar i Logics library
    Av Oortone i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •