Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Min TR-808 är lite kinkig. Letar recept mot kinkigheten

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

Min TR-808 är lite kinkig. Letar recept mot kinkigheten

Hade inte använt min 808:a på ett tag när jag här om dagen tänkte att jag behövde ett 808 beat. När jag slog på den så lät alla patterns totalkaos. Jag tänkte att det säkert bara var trötta batterier i den och bytte till nya.

Med nya batterier började jag knacka in nya rytmer i "pattern write" läge och allt rullade på som det ska. Men nu märkte jag att så fort jag slog om till "manual play" eller "rythm track play" läge, så spelar den 1 bar av ett pattern och sedan börjar den fritt radera olika slag och när den loopat ett pattern några gånger finns till slut ingenting kvar av det.

Nu undrar jag om någon 99:a känner igen detta kinkande och vet botemedlet till det, eller om ni har en teori vad det kan vara?

I samma tråd kan jag även kolla om någon här är intresserad av att "serva" den? Lägg ett PM till mig i så fall.

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Doktorn ordinerar mer cowbell.

El Toro
    El Toro är uppkopplad nu

Veteran
    AI?

nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Låter som trasigt minneschip, eller trasig CMOS-logik för adress/mux eller trasig CPU. Har tyvärr inte tid att kolla på den själv.
    Först bör man alltid kolla av PSUn dock, det kan du göra själv och se att inga vitala spänningar saknas/fluktuerar under drift.

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Tack för svaren!

Det skumma är ju att alla patterns ligger kvar i minne och går fin-fint att spela upp/editera så länge man är kvar i "pattern write" läge. Det är först när man går till play-läge som det knasar.

Jag är rädd att jag föddes utan tummar (eller övriga fingrar heller) när det gäller att mecka med elektronik så jag skulle inte veta fram eller bak på att mäta PSU'n. Har en fin multimeter dock, för prylar är ju alltid bra att ha

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Bumpar denna för jag vill så gärna ge min 808 1:a-hjälpen.

Verkar inte vara PSUn. Någon som känner igen problemet jag beskriver?

Letar efter duktig tekniker som vill ta sig an denna. Tips mottages tacksamt.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla med dar303, om inte han fixar det så har han kontakter.

Browary
    Browary är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Om det är på västkusten så känner jag en kille som servat 808:or. PM:a mig i sådana fall.

Liknande ämnen

1. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 20:19
  2. Letar efter 2 knobs till min Korg 800dv
    Av nidas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-11-08, 21:48
  3. Letar lite spelställen i Europa
    Av indigo i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:10

Behörigheter för att posta