Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Vad är mastering?

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Vad är mastering?

    Det har ju vart lite trådar då och då om ämnet här på forumet. Jag kom tänka på om vad man egentligen tänker sig att ett mastrat material gör i förhållande till det omastrade.
    Jag är absolut ingen expert på ämnet så jag har inga svar, men det är ganska intressant att höra vad förväntningarna är från den som skickar sitt material för mastering eller tänker sätta klorna i sitt eget eller andras material för att mastra.

    Jag har tänkt många gånger - hur lät materialet innan det mastrades?

    Tror förväntningarna är olika även synen på vad masteringer gör/är. Hade vart kul att ta del av era funderingar.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ju vart lite trådar då och då om ämnet här på forumet. Jag kom tänka på om vad man egentligen tänker sig att ett mastrat material gör i förhållande till det omastrade.
    De två vanligaste alternativen:

    Då det handlar om en påkostad produktion som då generellt sett låter bra redan då det kommer från inspelning.. och sen låter "färdigt" då det kommer från mix så handlar mastering mycket om kvalitetssäkring och att preppa materialet+metadata inför release på olika plattformar och medier. Då inte så värst mycket om att tweaka ljud, trots att det ändå är en väsentlig del.. men det handlar då mest om någon halv dB hit eller dit någonstans och kanske lite andra småtricks som "typ" inte påverkar ljudet så mycket.
    * Förväntningen här är då främst kvalitetssäkring och prepp inför release.

    Då det handlar om musik som en egenproducent eller ett band spelat in och mixat själva eller med hjälp av "en polare" så handlar i min mening mastering mycket mer om att försöka massera ljudet så att det låter mer "färdigt". Sen så blir det ofta en del prepp för release på liknande vis, men generellt sett så handlar det här mycket mer om att förändra/förädla ljudet.
    * Förväntningen här är då främst att musiken ska låta bättre.

    Det här är så klart inga raka svart/vita "regler".. utan det är väldigt upp till hur materialet låter och vad beställaren förväntar sig. Men på ett ungefär så.

    (Rubriken tycker jag känns lite missvisande för frågan)

  3. #3
    Jag måste bara säga att jag älskar din syn på det hela volantiz. Du är en av dom få vars tankar jag fått ta del av som lämnar utrymme för det amatörmässiga tillvägagångsättets faktiska mening. Tror många mastrare tycker att det är konteproduktivt ur ett bizniz perspektiv, men personligen tänker jag att det betyder att du är pålitlig. Det ger mig också signaler om en lyhördhet för själva musiken/musikerna som troligtvis är det jag kan hoppas på allra mest från en mastering.

    Edit: jag tänker mig att mastering av ett proffs är viktigt om jag vill att min feta bas ska låta mums på en köksradio och en stereo. Hemma hos mig, eller hos audiofiler och på klubben låter ändå allting bra

  4. #4

    Redaktör
    För att fortsätta på det Volantiz skriver: mastring är en blandning av att färdigställa musik för produktion, kvalitetskontroll och slutputs. Jag skrev lite mer i detalj i den här tråden.

    Den tredje aspekten är förmodligen det som gör mest hörbar skillnad (speciellt idag med digital distribution) – det är oftast där som mer kreativa och konstnärliga val kommer in, tex hur mycket man ska pressa materialet, vilka frekvenser som ska betonas osv.

    De två vanligaste verktygen vid mastring är kompression/limitering och EQ/filter, så omastrad musik låter i regel likadant, fast mindre komprimerad och med annan frekvenskurva. Det låter kanske som en självklarhet, men i många fall är det inte så mycket mer än så. Men rätt använt får det musiken att låta bättre rent allmänt.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De två vanligaste verktygen vid mastring är kompression/limitering och EQ/filter, så omastrad musik låter i regel likadant, fast mindre komprimerad och med annan frekvenskurva.
    Stämmer absolut att det är de vanligaste verktygen. Men om jag skulle nollställa alla EQs/filter och kompressorer/limiters från de mastringar jag gjort de senaste åren så kan nog de flesta här fortfarande höra en del rätt intressanta skillnader

    Det finns iofs en skola inom mastering där det absolut stämmer. Tänker främst på en rätt känd herre som marknadsfört sig enormt bra på senare år.. han har dessutom många följare som gör exakt som han lär ut. Tråkigare kompetenta mastringar får man leta länge efter.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-12-10 klockan 12:01.

  6. #6
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har nog min bild i mitt huvud, ganska likt Volantiz första svar här (förlåt för dålig rubrik, men nu är den igång )
    Det vanligaste idag, i mängd iaf, bör ju vara tvåan, dvs de som inte har ett så färdigt material där man nästan får börja från stem-nivå. Sen finns det många fina produktioner som bara får sig en touch och magin sker

    När man lyssnar på vad olika förtag/personer gjort så hade det vart intressant att höra materialet innan (vilket man sällan har chans att göra) för att kunna bedöma hantverket.
    Sen är nog smak lite olika, framförallt beroende på genre också. Så svårt att bedöma även utifrån dessa preferenser också.

    Vad jag främst var intresserad av vad förväntningarna skulle vara från er som lämnar material för mastering, Reset hade ju en syn (gillade beskrivningen )

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: jag tänker mig att mastering av ett proffs är viktigt om jag vill att min feta bas ska låta mums på en köksradio och en stereo. Hemma hos mig, eller hos audiofiler och på klubben låter ändå allting bra
    Så har jag resonerat också

    Skulle jag dock "släppa ett album" så skulle jag gärna ha ett proffs att få låtarna till samma db-nivå utan att fucka upp den dynamik jag presterat i studion. Rätt proffs, tänker jag mig, skulle kunna göra det snyggt. Att komprimera skiten ur det är ju lätt, men det är inte vad jag skulle vilja alls.

  8. #8
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Här är iaf hur det är för mig:

    först ut är ett mixat spår där jag endast har en lätt compressor på masterkanalen:

    https://soundcloud.com/jcoke/down-the-road-edm-slow/s-SUFrn
    OBS ni måste trycka på länken eftersom det är ett privat spår!

    Sen har jag bouncat detta till en wav som jag sedan mastrar och då låter det så här:

    https://soundcloud.com/jcoke/down-the-road:

    Jag hoppas ni hör skillnaden före och efter och att det inte bara är på ljudnivå.

    Den som vill kan skicka en egen mix som jag mastrar så kan ni få höra skillnaden på er egen musik som ett test (gratis)

  9. #9
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Av egen erfarenhet så verkar väldigt mycket ligga på mixen ändå. Kommer ihåg i tidens begynnelse la man lite väl stort hopp till mastringen måste jag erkänna och sedan blev man besviken på resultatet (när det egentligen handlade om att man själv mixade ganska dåligt) .

    Nuförtiden om jag betalt för en mastring så brukar jag försöka pumpa mastraren på så mycket info som möjligt om min egen mix, det kan vara skönt att få feedback som är rent teknisk och inte en synpunkt om själva musiken och arret. Utan mer om man gjort ett bra jobb i mixen och om det varit ngt strul eller att man gjort ngt som bara inte låter bra samt om det varit några problemområden.

    Tycker det är ett ypperligt tillfälle att använda det som framtida referens till andra låtar eller ha med det sig i bagaget till nästa mix man gör.

    Har hört en del missuppfattningar av musiker av vad mixen gör med musiken och vad mastringen gör.

    Men för att förenkla konceptet ser jag mixen lite mer som ngt som sätter tonen/atmosfären på låten medans mastring kvalitetssäkrar mixen. Men känner även att det är viktigt att man hittar en mastrare som man har en god relation till, som förstår vad man vill med både mixen och musiken. Det är värt mycket när de kan klämma till mixen på de rätta ställena för att få det där lilla extra utav musiken.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Läste något inlägg om mastring, där påtalades att mastring är mycket viktigt för att skapa en helhet över samtliga låtar på en platta.

    Har funderat på själva helhetstänket och kommer att tänka på två plattor där det finns en låt som sticker ut rejält. Framför allt den gamla klassikern med Tears for Fears - The Hurting. Har alltid tyckt den är ytterst ojämnt inspelad, mixad och mastrad. (Om då mastring skall få ihop hela plattan som en ”enhetlig” produkt)

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lyssnar på klassikern "Popcorn" här. Den är ju notoriskt ojämnt mixad och mastrad. Väldigt synd.

  12. #12
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    helheten är viktig både över en hel platta men oxå inom en låt.
    övergången mellan låtar samt övergången mellan olika partier. en platta är liksom en enda låt egentligen för någon som mastrar.
    arbetsmetod kan därför se anorlunda ut beroende på om man mastrar en-två låtar eller en full längdare.

    en platta kan bestå av 10 låtar som är inspelade över något år vid olika tillfällen, i olika studios och av olika inblandade.
    låtarna kan upplevas väldigt olika då. vid mastring vill man dels hitta något mål i ljudväg men oxå balansera låtarna så dom känns som dom kommer från samma tid och rum.

    mastring handlar kanske inte så myckert om plugin kedjor som slutar med massv limitering och loudness utan mer om intentioner, upplevelsen, flöde och att minimera distraktioner.

    men också kvalitets säkring med väldigt bra lyssning (högtalare och akustik) samt formatering av bästa sort.
    vilket dither och konverterare låter bäst och tillkommer distortioner efter converting till andra bit/samplerate format.

    det är inte helt ovanligt att folk har mixat med maxade mätare i sina mixprojekt samt limiterat friskt.
    en stor del av mastringen kan då handla om att be om nya mixar med lite vättigare nivåer inom projektet samt backa på limitering.
    bara genom det kan vi ha förbättrat slut resultat fyrfaldigt.

    alla daws verkar funka lite olika men jag tycker att mixare ska hålla sig i RMS under -10dbfs både på kanal och master för att bibehålla luft och dynamik samt undvika intersample clipping. finns ingen poäng i det digitala att använda hela omfånget. hög volym sätts på slutet, alltså i mastringen.
    peak nivå är inte lika viktigt faktiskt men man kan gärna hålla sig under -1dbfs.
    bounca mixarna i 32bitFloating point alternativt i 24bitFixed point (med ett bra dither utan noiseshaping).


    alla mastrare är olika. både i arbetsmetod och hur man lyssnar.
    ibland får man hitta en mastrare som man gillar.

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mastring handlar kanske inte så myckert om plugin kedjor som slutar med massv limitering och loudness
    Exakt.. det handlar om hårdvarukedjor som slutar med massiv limitering och loudness

    Nej, jag jävlas bara lite.. lite.. det är ytterst få som mastrar seriöst med kedjor av plugins.. och även ytterst få av de som mastrar seriöst som frivilligt jagar massiv ljudstyrka.

  14. #14
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt.. det handlar om hårdvarukedjor som slutar med massiv limitering och loudness

    Nej, jag jävlas bara lite.. lite.. det är ytterst få som mastrar seriöst med kedjor av plugins.. och även ytterst få av de som mastrar seriöst som frivilligt jagar massiv ljudstyrka.

  15. #15
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vad är mastering? - Onödigt! Ett övergrepp på den konstnärliga intentionen!

    Det svaret kunde man ha fått om man hade frågat någon som höll på med elektroakustisk musik för högtalarorkestrar, åtminstone för ett par år sedan. Nu finns en kanadensisk mastrare som har brutit sig in på den marknaden och lyckats förklara vikten av mastering även i det sammanhanget. Men han mastrar nog mest det som ska ut på cd eller dvd eller distribueras digitalt.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan mycket väl bli övergrepp på intentionen. SKulle nån kompressa bort/ihop läcker dynamik från min musik skulle jag inte bli glad. Men man får ju se det, om man nu ska ha det, som en del i den konstnärliga effektkedjan s.a.s. och få det gjort/göra det precis som man vill ha det.

  17. #17
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant att få era tankar inom området!
    Min erfarenhet är blandad men jag har försökt att definiera det för mig själv - final touch = subtilt.
    Om detta inte var mastering så är mixen fel.

    Kan nog vara kontroversiellt då dagens mixar är so so och "masteringen" skall få det att låta färdigt.
    Att mastra stems t.ex. är för mig en förlängd mixning.

    Så med mitt tyckande, vad är er syn?

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om man pratar om den del av mastring som skall förbättra ljudet så kan man göra en liknelse med att arbeta med trä: mastring är som sista dragen med sandpapper 800 och på med träolja eller lack i 4 lager. Har snickaren gjort ett bra jobb blir det ett vackert konstverk. Är det mellanstadie-elevens träkniv med spår av filen så blir det inte så värst mycket bättre med japansk lack i 7 lager. En riktigt bra mix är lätt att mastra, en bra mix kan man få att låta bättre, en dålig mix går inte att rädda med mastring. Eller som någon sa: man kan inte polera en bajskorv.

    Jag tycker att mastring också handlar om att få ett par andra öron att jobba med det i princip färdiga resultatet. Har man skapa musiken, spelat in den och sedan mixat blir man rätt hemmablind.
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-02-14 klockan 17:12.

  19. #19
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite som jag tänker ovan, men det känns som dagens mastrare också tar fram träfilen? Och det är också förväntningen att de gör, inte att de putsar lite innan lack?

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att mastra stems t.ex. är för mig en förlängd mixning.
    Ja, så är det, men det är åt det hållet mastering går enligt min syn på saken. Men jag tycker att det är viktigt att tänka på att de flesta som mixar inte sitter i ett rum där de kan höra allt. Jag menar.. hur många av er som mixar här spenderar flera hundra tusen bara på att få lite bättre ljud, typ som jag gör? Jag föredrar därför att få exempelvis en stem med bas, en med trummor, en med sång och en med resten så att jag kan få dem att integrera bättre med varandra. Det brukar gå snabbt och enkelt för mig, men knappt möjligt för den som inte riktigt hör vad som händer. Slutresultatet blir nästan alltid bättre så (om än ibland väldigt subtilt.. men ibland rätt så skitmycket) än om jag bara får ett stereospår.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite som jag tänker ovan, men det känns som dagens mastrare också tar fram träfilen? Och det är också förväntningen att de gör, inte att de putsar lite innan lack?
    Det här är som sagt helt beroende på artisten och mixen. Ibland är det verkligen bara lite finlackering.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3295403

Liknande ämnen

  1. Mastering tools vad gillar ni?
    Av drloop i forum Mixning & mastring
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2018-09-12, 15:36
  2. Vad tycker ni om vår mixning/mastering?
    Av NewWaves.band i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-14, 15:37
  3. mastering
    Av popartpopeye i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 23:34
  4. Mastering?
    Av imported_i_smurawa i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-26, 07:02
  5. Splitta på en mastering..
    Av Fleno i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •