Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur mastrar man? Alternativt mastra min jullåt gratis

  1. #1
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran

    Hur mastrar man? Alternativt mastra min jullåt gratis

    Hej
    När man mastrar, drar man bara upp volymen till Max ?

    Jag har ingen aning.
    anledningen till att jag frågar är att jag håller på med en låt till julkalendern. Brukar köpa mastring annars men nu har jag inga pengar till det.
    Någon som har gott om tid och vill mastra ett stycke som ska vara klart nu på Söndag kl 23 ? Lite förmätet att fråga kanske

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej
    När man mastrar, drar man bara upp volymen till Max ?
    Nä.. lite kortfattat: Man sätter sig i ett rum med riktigt bra lyssning.. nollställer all hårdvara och/eller preppar ett nytt projekt exempevis i sin DAW för jobbet.. kalibrerar hörseln.. känner in vad som behöver ändras och kan ändras i stereopaketet för att få musiken att låta som bra som möjligt.. kör materialet genom lite lätt(förhoppningsvis) processning som gör att det låter så bra som möjligt i så många olika ljudsystem som möjligt. En del av det är då att korrigera den upplevda ljudstyrkan med hjälp av volymregel/kompressor/saturation/limiter osv. Jag antar att vi nu skippar alla detaljer kring metadata, olika distributionssätt osv.

    Jag har tyvärr ett par andra projekt som väntar på mig just nu. ..men kanske kan slänga ett par minuter på det iaf om ingen annan har tid?

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej
    När man mastrar, drar man bara upp volymen till Max ?

    Jag har ingen aning.
    anledningen till att jag frågar är att jag håller på med en låt till julkalendern. Brukar köpa mastring annars men nu har jag inga pengar till det.
    Någon som har gott om tid och vill mastra ett stycke som ska vara klart nu på Söndag kl 23 ? Lite förmätet att fråga kanske
    Jag kan göra det om du vill. Har mastrat ett 50 tal låtar åt andra och 400+ av mina egna. Skicka med wetransfer en mix som är -6 dB (dbFS) som max och i 44 Khz och 24 bit.
    Senast redigerat av jCoke den 2018-12-07 klockan 13:08.

  4. #4
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Tack för svar hörni! Men Jag ska ändå ta och prova lite ikväll. Återkommer om/när jag kör fast

Liknande ämnen

  1. Mastra gratis
    Av my03 i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-06, 15:17
  2. Var kan man mastra?
    Av Hemulen i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-03, 11:56
  3. Hur mastrar/mixar ni?
    Av PMFD i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •