Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vangelis - Bladerunner

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Vangelis - Bladerunner

    Jag har tidigare bara haft orkesterutgåvan (och filmer då förstås) men fick nu hem en ny vinyl med soundtracket. Jag är lite förvånad över att det är repliker med. Visst, en del bär låten och är en naturlig del, men andra inte så mycket.

    Vad kan anledningen vara? Ett beslut de tagit eller har nå'n fuxxat upp originalbanden? Om man inte vill ha Tyrrell, Rachel och de andra pratandes i musiken, finns det en sådan officiell utgåva? Den på spottan är samma som min f ö.

  2. #2
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har också funderat på det där med replikerna. Kanske tyckte dom helt enkelt att det bidrog till stämningen.
    Men ovanligt är det ju, ett soundtrack är ju ett soundtrack liksom. Vill man höra musiken med repliker kan man ju lika gärna se filmen.
    Fast på den tiden hade man ju inte samma möjlighet att se filmen och höra ljudet hemma i stereon när som helst, som nu.
    Jag har aldrig sett en utgåva utan replikerna.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oki, låter rimligt iofs. Hauers monolog köper jag rakt av liksom, men inte tugget om "I want a negative before I supply a positive" eller alt jox med VK-testet.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hallå eller. Just replikerna gör ju skivan störtskön. Det gör att man genom skivan kan man uppleva filmen.

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå eller. Just replikerna gör ju skivan störtskön. Det gör att man genom skivan kan man uppleva filmen.
    Kan man inte uppleva musiken genom filmen då istället, som syftet med musiken ändå var från början?
    Fast återigen, 1982 hade man inte den lyxen att välja när man ville se filmen.

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Vangelis släppte ju något årtionde senare en tre skivors "oklippt" version av soundtracket. Den var uttråkade abstrakt och intetsägande. OSTn är en pärla

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man inte uppleva musiken genom filmen då istället, som syftet med musiken ändå var från början?
    Fast återigen, 1982 hade man inte den lyxen att välja när man ville se filmen.
    Jo om man kollar på filmen

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå eller. Just replikerna gör ju skivan störtskön. Det gör att man genom skivan kan man uppleva filmen.
    +1

  8. #8
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Tänk att lyssna på underbara Chariots of fire theme song på stereon, och samtidigt höra löparnas flåsande och repliker som:
    -Haha, jag springer snabbare än dig.
    -Nähä, det gör du inte alls det.



    Nä tack du!
    Senast redigerat av Albedo den 2018-12-06 klockan 13:02.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inget hindrar att man drar ut DVDn i högtalarna och släcker TVn...

    Intressant med treskivorsversionen, men jag kan tänka mig att lagom är bäst. Det är ju end title och lite annat gött man vill åt imho.

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att lyssna på underbara Chariots of fire theme song på stereon, och samtidigt höra löparnas flåsande och repliker som:
    -Haha, jag springer snabbare än dig.
    -Nähä, det gör du inte alls det.



    Nä tack du!
    Om man skall vara irriterad på soundtracks tycker jag man kan rikta energin mot 2049 (obs ej Vangelis) där det är med hela 4 spår av Elvis och Sinatra. Här pratar vi omotiverat

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Escape From New York av John Carpenter har samma "problem". Orginal skivan har inga repliker men återutgivningen har en hel massa repliker. Funkar inte för mig alls, även om replikerna är coola, så blir det bara irriterande. Jag har satt på skivan för att lyssna på musik, inte lyssna på radio....

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Escape From New York har samma "problem". Orginal skivan har inga repliker men återutgivningen har en hel massa repliker. Funkar inte för mig alls, även om replikerna är coola, så blir det bara irriterande. Jag har satt på skivan för att lyssna på musik, inte lyssna på radio....
    Fast skillnaden är väl att det faktiskt finns en originalplatta _utan_ i det fallet. Vangelisalbumet kom ju långt efter filmen och hade då tugget med...

    I fallet med Carpenter smärtar det mig däremot lite att det tyska omslaget är coolare. Jag hade svårt att bestämma mig för vilken jag skulle behålla, men "Die Klapperschlange" fick gå, mest pga tyska titeln;


  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Så jäkla kul att lyssna på berättarspåret på blåstrålen där Curt och John sitter och pratar om hur de gjorde filmen. Tex att båda deras X-fruar var med

Liknande ämnen

  1. Experttips på Vangelis?
    Av Oortone i forum Skivor & artister
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2023-04-08, 15:49
  2. Vangelis presets
    Av Albedo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 12:57
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 13:51
  4. Bladerunner Trilogy, 25th anniversary
    Av olivetti i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •