Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Elektronisk musik från landsbygden?

  1. #1
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Elektronisk musik från landsbygden?

    Halloj,
    Är lite nyfiken på hur det ser ut här på 99'an med folk som bor utanför större städer och som gör elektronisk musik. Växte själv upp på vischan utanför Örebro och var i stort sett den ende som gillade synth, techno å allt där emellan. De omkring mig var mer inne på Ronny & Ragge, Ultima Thule (stavas det så?) och Metallica. Att påstå att man var lite av ett ufo på bygden är lite av en underdrift

    Började dona med FastTracker 2 å sen Cubase å syntar på min kära Atari 1040ste på 90-talet, sen har det bara fortsatt utför haha. Jag undrar nu ifall det finns det fler bonnasyntare därute och vad ni isf började med för grejer? Om ni fortfarande håller på, vad kör ni på nu?

  2. #2
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Uppvuxen i Nykvarn utanför Södertälje och har väl levt ett liknande musikliv. Ingen annan i närheten var intresserad av elektroniskt, med undantaget eurodance kanske... Mycket Ultima Thule och typ Eddie Meduza var poppis där Jag körde ProTracker på Amiga i början och i brist på influenser gjorde nån skum blandning av chiptunes och radiopop. Gick också över till Cubase för att spela in mitt band sen i gymnasiet! För att sen gå över till Renoise som jag kör nu när jag jobbar i datorn.

    Idag blir det i princip bara techno. Jobbar mest med Analog 4, Analog Rytm, DSI Evolver och Enigiser. Låter såhär: https://soundcloud.com/user-278742671

    Men får ryck ibland och gör sån där skum chiptune-pop-electronica-you-name-it. Då blir det såhär: https://soundcloud.com/tretiotre/set...thing-suitable

    Får man höra hur du låter?

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Uppvuxen i Örnsköldsvik, bott i Umeå och nu i Östersund. Började lattja med trackers på amiga men lärde mig aldrig riktigt. Det tog fart på riktigt efter att jag fick en skiva med Hip-Hop eJay på JC (brofist wiktorion). Jag höll inte på länge med det programmet men det väckte definitivt lusten. Efter det laddade jag hem fruity loops och började göra chiptune-aktig musik (har alltid älskat c64-musik). Köpte så småningom ett par vinylspelare och en mixer och började mixa drum'n'bass. Vi var ett gäng som arrangerade klubbkvällar på det lokala musikhuset, jag kom in rätt sent i det. ZX81 på detta forum var en av grundarna tror jag bestämt (KLUBB KONKAV), och den sedan länge inaktiva medlemmen semi-dread var min tajta kompanjon. På klubbkvällarna kom det ett ragtagteam på 15-20 pers av blandade punkare, vänstermänniskor, althiphopare och människor intresserade av elektronisk musik, ibland kom det väl ett par tillresta från Umeå!

    Jag la ner det mesta när jag gick ut gymnasiet och tog upp det igen för ett par år sedan. Har gått på en del random rave genom åren.

    Överlag så är mitt hjärta väldigt ömt för elektroniska musikscener som vuxit fram på vischan. Eftersom man inte fick något gratis så var det oftast väldigt diy och öppet

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bor med bara en grannfamilj ute på den Småländska landsbygden mellan Hultsfred och Vimmerby....

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Johannishus är Sveriges Chicago!

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag flyttade från Jönköping till en liten håla i grannkommunen för 12 år sedan eller nått sånt. Har aldrig ens funderat på vad folk lyssnar på för musik här. En gång i slutet på 80-talet praktiserade jag på Televerket som det hette på den tiden. Då var hemma hos en i byn som hade några Yamaha-prylar. Minns att han hade en DX100 och någon RX-trummaskin. För några år sedan såg jag att en annons om en Microwave XTk till salu här i byn. Då fanns det i alla fall minst två Microwaves i byn eftersom jag också har en.

  7. #7
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Johannishus är Sveriges Chicago!
    "Stoppa den norska häxrocken"?

  8. #8
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppvuxen i Nykvarn utanför Södertälje och har väl levt ett liknande musikliv. Ingen annan i närheten var intresserad av elektroniskt, med undantaget eurodance kanske... Mycket Ultima Thule och typ Eddie Meduza var poppis där Jag körde ProTracker på Amiga i början och i brist på influenser gjorde nån skum blandning av chiptunes och radiopop. Gick också över till Cubase för att spela in mitt band sen i gymnasiet! För att sen gå över till Renoise som jag kör nu när jag jobbar i datorn.

    Idag blir det i princip bara techno. Jobbar mest med Analog 4, Analog Rytm, DSI Evolver och Enigiser. Låter såhär: https://soundcloud.com/user-278742671

    Men får ryck ibland och gör sån där skum chiptune-pop-electronica-you-name-it. Då blir det såhär: https://soundcloud.com/tretiotre/set...thing-suitable

    Får man höra hur du låter?
    Nice musik! Diggade "Abyss..."

    Det jag använder för stunden är två X0X'or, LXR Drumsynth å en Crazy8 som sequencer till en Red Square, en Future Retro XS å en Matrix 1000 för chords å sånt + en massa fx

    Gör jag grejer solo låter det typ såhär:
    https://soundcloud.com/pokerface36 el https://nerikeprimate.bandcamp.com/a...k-silver-heart

    Sen gör jag grejer med en kompis ibland å då låter det såhär: https://soundcloud.com/peel-md


    Vore kul å höra från fler hur ni låter

  9. #9
    deadbeats avatar
    Veteran
    Bott i Kungsör -> Örebro -> Nora.
    Gjorde minst musik under Örebroperioden, vet inte om det säger nåt

  10. #10
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Uppvuxen i Skutskär utanför Gävle. Drömde mer om rave än synth på högstadiet. Hade förmånen att ha en Atari med Notator samt Korg M1 & JV1080 hemma. Sen försvann jag in i indie, punk & HC ett tag, för att sen återvända. Körde först Logic, började med Ableton för att strax efter, drygt 10år sedan gå över till hårdvara, främst modular. Fortfarande navet i min musik.

  11. #11
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Räknas Stenungsund till landsbygden?

  12. #12
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Finns en del matnyttigt i den här tråden också!
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ht=landsbygden

  13. #13
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bott i Kungsör -> Örebro -> Nora.
    Gjorde minst musik under Örebroperioden, vet inte om det säger nåt
    Haha, ja kanske det
    Gör du nån musik nu för tiden? Är Nora inspirerande?

  14. #14
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppvuxen i Skutskär utanför Gävle. Drömde mer om rave än synth på högstadiet. Hade förmånen att ha en Atari med Notator samt Korg M1 & JV1080 hemma. Sen försvann jag in i indie, punk & HC ett tag, för att sen återvända. Körde först Logic, började med Ableton för att strax efter, drygt 10år sedan gå över till hårdvara, främst modular. Fortfarande navet i min musik.
    Har inte vågat doppa lilltån i modularhavet. Gissar att jag skulle spåra ur totalt med gearlust
    Har du nån soundcloud?

  15. #15
    fugl
    fugl är inte uppkopplad
    fugls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en del matnyttigt i den här tråden också!
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ht=landsbygden
    Tackar!
    Sorry, borde ha gjort en topic-sök innan jag startade den här tråden

  16. #16
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fugl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar!
    Sorry, borde ha gjort en topic-sök innan jag startade den här tråden
    Yeah, ingen fara, den tråden har ju några år på nacken men jag tyckte jag kände igen temat

  17. #17
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Väldigt kul tråd och struntar i om det finns en annan liknande.

    Jag vet inte om det räknas som landsbygd att växa upp i ett kustsamhälle med 16 000 invånare, 10 mil från Stockholm. Men jag var i alla fall ensam om min mycket udda musiksmak... Redan i mellanstadiet blev jag intresserad av musik från EMS(Stockholm) efter att hört stycket "Slutförbannelser" av kompositören Rolf Enström. Jag hörde det stycket för övrigt på radioprogrammet "Nya timmen" som salig Folke Rabe höll i.

    I alla fall började att jag göra min egna elektroniska musik, inspirerad av ovan nämnda stycke + Stockhausen och tidig Lundsten. Jag var även intresserad av Friedrich Jürgensons inspelningar av de dödas röster vilket fick mig att upptäcka rullbandspelarens musikaliska möjligheter. Som ni säkert förstår var jag väldigt ensam om mitt udda musikskapande, men då jag även lyckades komma över rätt cool studioutrustning så uppfattade jag mest att mina kompisar(som lyssnade på både synth och hårdrock) var rätt imponerade över vad jag kunde åstadkomma.

    Vad jag hade för utrustning? Atari1040 + Roland D10:a + Yamaha TX81Z:a + Akai X7000 + Quadraverb + Yamaha multieffekt + Fostex 8kanalare och en del tandbergrullbandare som jag fått från skolan jag gick i! Jag kom över en Sony datbandspelare också.

    Saknar dessa tider när allt inte fanns i din dator och du fick använda kreativiteten fullt ut att få ett speciellt sound. Å andra sidan välkomnar jag den tekniska utvecklingen.

  18. #18
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fugl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar!
    Sorry, borde ha gjort en topic-sök innan jag startade den här tråden
    Äh, den här tråden har en annan och skön ingång

  19. #19
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    På landet i skåne växte man upp. Kom i kontakt med atari och dx7 på kommunala musikskolan. Hade två kompisar och vi bildade "band" och cashade in via studiecirkel på abf. Gillade Prodigy alla tre och vi hade väl den likheten att det bara var en i bandet som gjorde musik. Första setupen jag hade hemma var atari med cubase 2, roland jv1000 och korg dss1. Lånade också en juno106 som på något konstigt vis förblev i min ägo.

    Något av det sista "vi" gjorde innan jag slutade med musik pga tinnitus (runt -95)
    https://soundcloud.com/bitcomplex/acid-bird

    Jag började om på allvar för 5 år sedan kanske. Roligare och lite mer seriöst (fast bara hobby och mest för min egna skull).

    Numera kör jag Reason som DAW. I hårdvaruväg:
    Elektron Machinedrum
    Roland MX1 och TB3
    Korg Monologue och Volca Kick
    Yamaha SY99
    Behringer D och Neutron
    Evolution EVS-1
    Strymon Big Sky
    Akai Miniak
    +lite annat smått
    Senast redigerat av bitbob den 2018-12-06 klockan 18:56.

  20. #20
    rechord
    rechord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    I Tollarp tillverkas ju den klassiska glesbygdsambienten:

    https://open.spotify.com/artist/7ptP...SFKKC_zpbjTtEA

  21. #21
    NON
    NON är uppkopplad nu
    NONs avatar
    Veteran
    Uppväxt i en liten håla mellan Skara och Vara.
    Musikaliskt så var landsbyggde på 80-talet ett U-land. All musik som man upptäckte på egen hand var via radion eller Bagen med Cia Berg. Annars så serverades bara hårdrock, Eddi Meduza och 50-tals rock. Jag kommer ihåg fortfarande ihåg hur jag blev helt tagen när dom spelade upp W.Y.H.I.W.Y.G. med Front 242 på P3 och hur jag dreglade över snuttar av DM:s låtar som dom använde som jinglarna på P4-Skaraborg.
    Efter ett tag så fick jag och ett par kamrater för oss att starta ett band via fritidsgården. Jag blev mer och mer intresserad av att utvecklas mer åt syntpop och EBM medans mina kompisar ville spela industrimusik. Och på den banan är det.

  22. #22
    Hagfors
    Hagfors är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag e lantis och har gjort en del låtar som delvis är inspirerade av Koto & Laserdance, men gjorde även chipmusik (C-64)

    Bor i Höga Kusten, 1,5 mil från Högakusten-bron

    Artistnamnet är Haggeman och låtarna finns på Spotify

    https://open.spotify.com/album/6bEDU...T5egtP7Q-E0law
    Senast redigerat av Hagfors den 2021-03-15 klockan 18:05.

  23. #23
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Kul att den här tråden dök upp, postade visst inte då den startades, men var inte så aktiv på 99 då (kanske inte nu heller, mest i köp å sälj kanske).

    Nåväl, uppväxt på landsbygden i en by som heter Västland strax norr om Tierp, i nord Uppland.
    Kändes som jag var enda syntaren i hela Tierps trakten, eftersom ingen annan lyssnade på varken Kraftwerk eller Depeche, vad jag vet.
    Under min tonårstid på 80 talet hade jag DW6000, tr-808, Pro-One, Ms-10, senare även esq1, sq80, tr-707
    Gjorde all musik själv, kändes mest jobbigt att spela i nåt band, spelade in på kassettporta, och tyvärr är allt sånt material borta för längesen efter ett antal flyttar, familjebildning m.m.

    Bor numera i Kilafors, Hälsingland, även detta på landsbygden, är skild och ensamstående, och har tagit upp intresset igen för hårdvarusyntar, försöker hitta min ultimata syntsetup som såklart bara är en illusion. Jag har på senare tid även ramlat ner i € träsket men försöker hålla en viss balans.

    Finns länkar här under min avatar till både insta och Spotify för den som orkar.

  24. #24
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Men vad är Elektronisk Musik?
    Begreppet täcker in väldigt mycket olika sorters musik idag, när EDM, Techno, Ambient, Trance (Gubbröst: Och allt vad det nu heter) räknas in.
    Jag som gör Berlin School skulle ytterst gärna sitta i en stuga ute i skogen och komponera. Det skulle ge mycket bättre inspiration än en storstad.

  25. #25
    ROT
    ROT är inte uppkopplad

    Senior
    Från Ursviken utanför Skellefteå, började göra musik där och då lät det såhär'

    https://www.youtube.com/watch?v=I83mCZH32fs&t=302s
    https://youtu.be/I83mCZH32fs

  26. #26
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Under Molnet (jävig, men vem fan bryr sig) är förhållandevis överrepresenterat vad gäller musik från "lansdbygd".

    offworldcolonies ltd. (ännu mer jävig, men sitt ner i båten nu...) likaså.

  27. #27
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under Molnet (jävig, men vem fan bryr sig) är förhållandevis överrepresenterat vad gäller musik från "lansdbygd".

    offworldcolonies ltd. (ännu mer jävig, men sitt ner i båten nu...) likaså.
    Jäv(l)igt bra grejer tycker jag

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 22:43
  2. Elektronisk musik från Afrika?
    Av eangman i forum Allmänt om musik
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •