Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 94

Ämne: Att ha när man börjar med lödning/DIY

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    Att ha när man börjar med lödning/DIY

    Nedanstående är skrivet av aabbcc:

    Här är saker som jag mer eller mindre använder konstant:

    *Bra multimeter
    *Oscillosckop
    *Komponenttestare från kina
    *Komponentböjarmojäng, min ocd är för stark när komponenter sitter helt hejkon bacon.
    *Needle noose pliers (osäker på vad de heter på svenska)
    *Side cutters (smala för att komma åt på trånga ställen)
    *Side cutters som har en liten lead catchers, dessa är helt fantastiska då man kan racerklippa komponentben utan att behöva ha dessa flygandes runt om i rummet
    *Löddtenn:

    -Kester 331, 63/37, vattenlösligt flussmedel. Använder för majoriteten av komponenterna då flussmedlet sedan enkelt tvättas bort med rinnande vatten för att sedan sköljas av med destilerat vatten, kretskorten blir sjukt fina och blanka
    -MG chemicals 63/37 no clean, för de komponenter som inte mår så bra av vatten, trimmers, pottar, switchar etc
    *Buss bar wire, denna är 22 AWG tror jag? Det är egentligen bara förtennad koppartråd, sjukt händigt att ha när man behöver förlänga benen på en pot tex
    *Avlödningsfläta
    *Hjälpande hand
    *Tennpump Engineer ss02(denna är ta mig fan bäst, klår alla plastiga saker från kjell/classe osv med hästlängder
    *Lupp för att inspektera smt lödningar
    *Pincetter i olika form för att hålla fast smt komponenter
    *ESD säker borste
    *IC remover
    *ESD säker matta i gummi, denna är också värmetålig vilket är kannon
    *ESD säkert armband
    *Skyddsglasögon, modell snabb! Seriöst använd skyddsglasögon, har varit nära på att bli blind både tre och fyra gånger...
    *Distanser, inte med på bild men distanser använder jag konstant, skruva i distanserna i kretskortet så behöver du ingen kretskortshållarsak när du löder
    *Breadboard, bra att testa ideer på



    Generella knep: börja alltid med de "lägsta" komponenterna, jumpers, dioder, motstånd. Jag brukar pilla dig alla dem, sätta lite maskeringstejp ovanpå komponenterna för att hålla fast dem, flippar sen hela kortet med komponenter. Sen tar jag ett tjockarekomponentben och använder som en liten distans för sidavknipsaren. Knipsar av alla ben och sen löder. Fortsätter sedan med de lite högre komponenterna som transistorer och kondensatorer.

    När allt det är klart tvättar jag hela kalaset under rinnande vatten och borstar lite lätt för att få bort att flussmedel, sedan sköljer jag av vattened med destilerat vatten hehe. Detta är endast nödvändigt om du använder ett lödtenn som är vattenlösligt, kör du no clean är de ingen idea att försöka tvätta av flussmedelet. Efter det fortsätter jag medd resten av komponenterna så som switchar, jacks osv och då med no clean lödtenn.

    Benböjarmojäng, finns gratis 3dfiler för att 3dprinta dessa


    Och så här prydligt blir det när man använder ovan

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fan Hjorten/aabbcc, ni är bäst. Blir DIYsugen bara av att läsa posten. Gör denna "sticky" <3

  3. #3
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Jahaja den skulle upp här, snyggare till texten och lägger till låter smått och gått imorgon

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör denna "sticky" <3
    Det är den ju redan .

    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jahaja den skulle upp här, snyggare till texten och lägger till låter smått och gått imorgon
    Om du är okej med det så kan jag kopiera och klistra in allt du skriver under detta inlägg i trådstarten så att allt finns i ett och samma inlägg.

  5. #5
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Utsug/fläkt för lödrök bör stå med. Och då det är diy så bygger man en sån själv av en gammal datorffläkt och lite kolfilter

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad är en IC-remover? Har jag missat någon sjukt användbar gadget..?

    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *Distanser, inte med på bild men distanser använder jag konstant, skruva i distanserna i kretskortet så behöver du ingen kretskortshållarsak när du löder
    Jag använder gamla VHS-kassetter som byggblock för att pallra upp syntar / kretskort med switchar och faders som annars riskerar att knäckas när man lägger dem upp-och-ned. Väldigt smidiga att jobba med faktiskt.

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Smidig grej så att man inte böjer benen på socklade IC-kretsarna, kan dock vara lite svår att komma åt med ibland om det är högre komponenter runt omkring.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Var köper man den där ESD-säkra gummimattan?

  9. #9
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Är det här motsvarande svenska termer?

    Needle nose pliers = spetstång?
    Side cutters = avbitartång, sidavbitare?

    Edit: tänker att det är enklare att hitta om man vet vad det heter på svenska

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var köper man den där ESD-säkra gummimattan?
    Du kan köpa såna på dator-butiker, t.ex. Inet: https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta
    Används när man bygger datorer om man är nogräknad, själv har jag aldrig gjort det dock.

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Är det någon som har en förstahands story och faktiskt har förstört en krets pga en statisk urladdning?

  12. #12
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det här motsvarande svenska termer?

    Needle nose pliers = spetstång?
    Side cutters = avbitartång, sidavbitare?

    Edit: tänker att det är enklare att hitta om man vet vad det heter på svenska
    Helt rätt, håller på att uppdatera texten

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var köper man den där ESD-säkra gummimattan?
    Uppdaterar med länk!
    https://www.reichelt.com/de/en/esd-d...te-p60391.html

    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan köpa såna på dator-butiker, t.ex. Inet: https://www.inet.se/produkt/6902003/inet-esd-matta
    Används när man bygger datorer om man är nogräknad, själv har jag aldrig gjort det dock.
    Funkar men den är inte värmetåliga

    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har en förstahands story och faktiskt har förstört en krets pga en statisk urladdning?
    Jag har lyckats ha sönder 3st cd4069! Generellt sä är väll cmos och specieltl äldre cmoskretsar, jfets och dylikt ganska känsliga, tillskillnad från typ en op amp.
    Senast redigerat av aabbcc den 2018-12-05 klockan 11:18.

  13. #13
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det här motsvarande svenska termer?

    Needle nose pliers = spetstång?
    Side cutters = avbitartång, sidavbitare?

    Edit: tänker att det är enklare att hitta om man vet vad det heter på svenska
    Edit: Fel ==> (Plier = pincett, så nålpincett kanske?)
    Finns snygga pincett-pack på ebay.
    Senast redigerat av fragster den 2018-12-05 klockan 11:12.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Plier = pincett, så nålpincett kanske?
    Finns snygga pincett-pack på ebay.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Needle-nose_pliers

  15. #15
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    UPDATE: har snyggat till texten lite och förklarat vissa delar lite mer utförligt samt infogat länkar, mod får gärna ta bort detta inlägg och uppdatera första inlägget i tråden

    Här är saker som jag mer eller mindre använder konstant:

    *Lödkolv, med ställbar temperatur, se till att köpa extra spetsar! Varför? Jo för att en konisk smal spets som följer med till de flesta lödkolvar är generellt kanska dålig. Vad jag tycker funkar 1000ggr bättre är en platt skruvmejselformat spets.
    Billig: (denna funkar kanon, använde själv en sådan väldigt mycket i typ två år!): https://www.kjell.com/se/sortiment/e...on-48-w-p40065


    *Bra multimeter
    *Oscilloskop, förr eller senare kommer du behöva ett. Här kommer säkert folk säga emot mig men imo så är bara waste att lägga mycket pengar (1000-2000kr) på ett nytt dåligt oscilloskop, för dem pengarna får du en supermultimeter som du verkligen kan lita på. Kör istället på en grym multimeter och ett billig oscilloskop till att börja med.*Komponenttestare från Kina. Vad är det och vad är det inte? Jag använder den för att snabbt verifiera pinout på transistorer och diverse komponenter. Däremot är den inte så pass accurate att den kan användas för att matcha transistorer!*Komponentböjarmojäng, min ocd är för stark när komponenter sitter helt hejkon bacon. 3Dprinta eller köp färdig
    *Spetstång

    *Sidavbitare modell billig (smala för att komma åt på trånga ställen), nedan är billiga och supervassa
    *Sidavbitare som har en liten lead catchers, dessa är helt fantastiska då man kan racerklippa komponentben utan att behöva ha dessa flygandes runt om i rummet
    *Löddtenn, personligen föredrar jag en blandning av sn63/pb37 5mm men det verkar vara typ omöjligt att hitta till ett vettigt pris i EU, 60/40 funkar å andra sidan precis lika bra. Jag diggar 0.5mm tjocklek men upp till 0.8mm går lika bra de, mer än 0.8mm tycker jag blir för tjockt och det är lätt att man applicerar för mycket lödtenn.
    -Kester 331, sn63/pb37, 0.5mm (vattenlösligt flussmedel). Använder för majoriteten av komponenterna då flussmedlet sedan enkelt tvättas bort med rinnande vatten för att sedan sköljas av med destilerat vatten, kretskorten blir sjukt fina och blanka vilket jag tycker är viktigt då jag bygger en hel del åt folk. Viktigt att komma ihåg är att de MÅSTE tvättas inom 48 timmar enligt databladet annars kommer flussmedlet börja fräta sönder lödpunkter, komponentben och allt möjligt (jag brukar tvätta efter jag lött första omgången komponeneter jumpers, dioder och motstånd, mest för jag är nojjig).
    -MG chemicals 63/37 eller Multicore C502 no clean, för de komponenter som inte mår så bra av vatten, trimmers, pottar, switchar etc. Eller så skiter du i att köra med vattenlösligt flussmedel och kör bara med no clean genom hela bygget �� Egentligen funkar de flesta no clean bra, köp från en bra tillverkare bara så som multicore, stannol, mg chemicals eller dylikt.*Buss bar wire, denna är 22 AWG tror jag? Det är egentligen bara förtennad koppartråd, sjukt händigt att ha när man behöver förlänga benen på en pot tex finns på elfa men hittar de inte just nu ¯\_(ツ)_/¯

    *Avlödningsfläta, köp BRA avlödningsfläta, seriöst, kolla inte ens på de böset som tex classe säljer. Elfa har bra grejer från Chemtronics*Hjälpande hand

    *Tennpump Engineer ss02 (denna är ta mig fan bäst, klår alla plastiga saker från kjell/classe osv med hästlängder
    *Lupp för att inspektera smt lödningar

    *Pincetter i olika form för att hålla fast smt komponenter
    *ESD säker borste

    *IC remover tool, för att bara en vilding kör in en tunn skruvmejsel och trycker ut ickretsen
    *ESD säker matta i gummi och värmetålig vilket är kanon, finns lite här och var men kolla så det inte mattan är i silikon eller vinyl. Nedan är väldigt bra med tanke på priset. Glöm inte att köpa till väggplugg så att du faktiskt jordar mattan*ESD säkert armband. VIKTIGT: kolla så armbandet faktiskt har ett motstånd på 1Mohm, detta brukar vara specat
    *Skyddsglasögon, modell snabb! Seriöst använd skyddsglasögon, har varit nära på att bli blind både tre och fyra gånger...
    *Distanser M-M och F-M, inte med på bild men distanser använder jag konstant, skruva i distanserna på båda sidorna av kretskortet så behöver du ingen kretskortshållarmojäng när du löder

    *Breadboard, bra att testa ideer på
    *Kimwipes+IPA, kimwipes är helt fantastiska för att torka bort saker med tillsammans med lite IPA och en borste, helt luddfria



    Men shit vad mycket grejer, behöver jag verkligen allt ( ಠ ʖ̯ ಠ)Nej Egentligen behöver du bara en lödkolv, lödtenn, multimeter och sidavbitare för att göra (killgissar) 95% av jobbet Listan ovan är saker jag samlat på mig allt efter som är en kombination av saker jag behövt och saker som gör mitt DIYliv enklare, smidigare och snabbare.

    Behöver jag verkligen köpa just grejerna du länkade till?
    Absolut inte, jag har däremot valt att länka till prylar som jag personligen har använt och använder.


    Generella knep:

    Börja alltid med de "lägsta" komponenterna, jumpers, dioder, motstånd. Jag brukar pilla dig alla dem, sätta lite maskeringstejp ovanpå komponenterna för att hålla fast dem, flippar sen hela kortet med komponenter. Sen tar jag ett tjockare komponentben och använder som en liten distans för sidavknipsaren. Knipsar av alla ben och sen löder. Fördelarna jag tycker med att knipsa benen innan lödning är dels att lödpunkten inte riskerar skadas när du klipper den samt att det går så sjukt mycket fortare att löda alla komponenter när du inte behöver navigera med lödkolven genom en skog av komponentben. Fortsätter sedan med de lite högre komponenterna som transistorer och kondensatorer. Se nedan klipp för nasa level inspiration


    https://youtu.be/Vynb_HdEIDU

    När det gäller själva lödningen är det viktigt att du håller lödkolven mot paden och komponentbent och sedan applicerar lödtenn på motsatt sida av lödkolven, alltså inte direkt på lödkolven utan tennet ska smälta när du för det mot paden och komponentbenet. Om du tar det direkt mot lödkolven är risken stor att paden och benet inte hettats upp tillräckligt och att lödtennet då inte flyter igenom till andra sidan kortet. Nedan klipp förklar det bättre


    https://youtu.be/fYz5nIHH0iY

    När allt det är klart tvättar jag hela kalaset under rinnande vatten och borstar lite lätt för att få bort att flussmedel, sedan sköljer jag av vattnet med destilerat vatten för att förebygga så det inte byggs upp massa kristaller av allt möjligt bös som finns i kranvatten, typ kalk. Att tvätta kretskorten med vatten endast nödvändigt om du använder ett lödtenn som är vattenlösligt, kör du no clean är de ingen idea att försöka tvätta av flussmedelet med tex IPA för de kommer nästan aldrig bli bra, låt det vara bara. Efter det fortsätter jag med resten av komponenterna så som switchar, jacks osv och då med no clean lödtenn. Använder du endast no clean solder är ovan stycke helt irrelevant.


    Vart köper jag komponenter? Där det är billigast!


    1. Arrow (gratis frakt utan krav på minsta ordervärde)
    2. Mouser/digikey (usa) reichelt/tme (EU)
    3. Elfa/electrokit/BhiabTayda
    4. Kjell (ibland MÅSTE man ha något klockan 16 på en söndag)


    I ovan ordning. Arrow är fantastiska, de har gratis frakt med hemleverans som oftast bara tar några dagar. Prismässigt tycker jag de konstant är billigare är både mouser och digikey. Tex ICkretsar är 40-60% billigare än mouser. Det negativa är väll att det är väldigt tydligt att de mest säljer i industriell skala, vilket innebär att din lilla order på en pryl du har glömt kommer skickas i en onödigt stor förpackning. De har också en vana av att splitta upp din order i flera försändelser och från flera lika lager då de verkar ha ett lager i usa och ett i europa. Precis innan du betalar så ser du om/hur många försändelser din order kommer splittas i.

    Mouser har också gratis frakt om du kommer över 50 eur! Digikey har jag också för mig har gratis frakt när du kommer över en viss summa, minns inte riktigt vad den låg på men typ 40-50 eur har jag för mig.

    Ebay/alibaba etc brukar jag försöka hålla mig borta från och Tayda köper jag i princip bara ic socklar och motstånd från. Köp alltid från en aukttoriserad återföräljare så är du safe!


    Bonusbild: Och så här prydligt blir det när man använder ovan

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Shit, vad grym du är aabbcc, fantastisk info! <3

  17. #17
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Bra jobbat aabbcc - riktigt bra text. Grymt att du tagit dig tid och hjälpt mig och andra med svar på en del av frågorna som dyker upp i DIY-djungeln.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fick precis hem min Soldering Tweezer, och den funkar helt fantastiskt bra faktiskt. Man löder loss en 14-bens DIP på 1-2 sekunder...!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lodkolv.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	225,7 KB 
Id:	85108

    https://www.ebay.com/itm/1set-SMD-De...frcectupt=true

  19. #19
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Ett jävla tålamod!

  20. #20
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tips på bra och prisvärd fläkt eller luftrenare för hobbylödning? Funderar på att dra en slang ifrån frånluftsventilen hemma och ner till där jag löder, men kom på att vi i viss mån återvinner luften tror jag. Eller värmen kanske det var. Vad använder ni?

  21. #21
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips på bra och prisvärd fläkt eller luftrenare för hobbylödning? Funderar på att dra en slang ifrån frånluftsventilen hemma och ner till där jag löder, men kom på att vi i viss mån återvinner luften tror jag. Eller värmen kanske det var. Vad använder ni?
    Gör inte som jag och köp en färdig fläkt med konflikter från Elfa för 700kr...

    Du kan enkelt bygga en egen med en pcfläkt (typ 120mm) + ett kolfilter framför för typ inga pengar alls...

  22. #22
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har alltid haft ett öppet fönster när jag löder, men killen i kassan på elfa envisades att jag skulle ha en och stoppade ner ett kolfilter, kostade ingenting och som aabbcc sa så går det utmärkt med en chassifläkt på.

  23. #23
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har gott om fläktar så det blir nog enklast så ja. Tack!

  24. #24
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Smidig grej så att man inte böjer benen på socklade IC-kretsarna, kan dock vara lite svår att komma åt med ibland om det är högre komponenter runt omkring.
    Var får man tag på denna? Har nyligen just lyckats böja sönder en socklad IC och det var inte helt lätt att hitta ersättare till den även om det till slut lyckades. Tänkte ge mig på ngr fler socklade så en sådan här vore bra att ha!

  25. #25
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    En fråga till.... SS-02 lödsugen som jag tror en del av er använder. Jättebra! .... tills den börjar kärva. Ingen annan som råkat ut för det? Jag har öppnat och gjort rent där jag kommer åt ett flertal gånger. Fungerar kanske lite bättre ett kort tag men sen segar den igen. Missar jag nånstans med rengöring eller skall den smörjas på ngt sätt och i så fall med vad? Någon som vet/har samma erfarenhet som jag? Den 1:a jag köpte kärvade ihop totalt....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7C6254D5-60F4-4E2E-8AE1-6937821ECD9F.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	2,19 MB 
Id:	86161

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Håller du spetsen nedåt när du "laddar"? Uppsuget tenn måste ju ut och missar man det där samlar den på sig klumpar som byggs på och orsakar strul.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har inget problem med min sådana tennsug. Ser till att "trycka ut" uppsuget tenn lite då och då. Antar att den borde gå att smörja med grafitsmörj inuti om det är sådana problem.

    Men det låter som att du borde ta reda på vad det är som kärvar. Det är ju inte direkt någon komplicerad konstruktion. Är det metallpinnen som trycks ut genom nosen på den, eller är det inuti själva kroppen på den?

  28. #28
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Tack för svar! Jodå, jag trycker ut tenn hela tiden och haft isär den helt o hållet och den ser ut att vara helt ren från tenn inuti. Det jag sett är att det efter en långsession samlas mycket tenn uppe vid den lilla gummiplattan där pistongen går upp men rengjort där med. Det är framförallt att den kärvar i slutet av pistongens rörelse uppåt.... Så det är inuti det kärvar. Men grafitsmörj kanske jag kan prova. Konstigt att bara mina verkar ha problemet?

  29. #29
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var får man tag på denna? Har nyligen just lyckats böja sönder en socklad IC och det var inte helt lätt att hitta ersättare till den även om det till slut lyckades. Tänkte ge mig på ngr fler socklade så en sådan här vore bra att ha!
    Köpte en på electrokit tror jag.

  30. #30
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Löda mcu-er?

    Håller på med Basics och har kommit till punkten där det är dags att löda dit arm mcu'n.

    Mycket smalare pads än vad jag är van vid, och min billiga station har inte så smala stift och inte heller mejselspetsar att köpa.

    Med det jag har nu har jag inte den precision jag behöver.

    Tips på prisvärda maskiner som duger för jobbet, har bra utbud av spetsar, och med display som visar temperaturen?
    Är hakko fx888 värd, eller någon Weller som finns överallt?

    Känner mest att precision saknas men tar gärna emot andra tips.
    Trött på att få städa upp blobbar och ihoplödda sidor.

  31. #31
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    https://www.elfa.se/sv/loedspets-mas...e=50&simi=97.5

    Den där lödspetsen är riktigt underbar att jobba med när man löder ytmonterade IC med tätt mellan benen. Den är skålformad så med lite tenn på spetsen så fördelas det smidigt över alla ben om man drar spetsen tvärs över benen längs med komponenten. Den portionerar ut lagom med tenn för varje ben, så länge det är bra med flussmedel så det flyter ut lätt. Skulle det bli för mycket kan man dra tvärs över benen igen med minimalt med tenn på spetsen så suger den tillbaka lite från komponenten. Det var inga problem att löda så smått som TSSOP-kapsel för mig som inte är så speciellt van med att löda ytmonterade IC. Så den rekommenderas!

  32. #32
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på med Basics och har kommit till punkten där det är dags att löda dit arm mcu'n.

    Mycket smalare pads än vad jag är van vid, och min billiga station har inte så smala stift och inte heller mejselspetsar att köpa.

    Med det jag har nu har jag inte den precision jag behöver.

    Tips på prisvärda maskiner som duger för jobbet, har bra utbud av spetsar, och med display som visar temperaturen?
    Är hakko fx888 värd, eller någon Weller som finns överallt?

    Känner mest att precision saknas men tar gärna emot andra tips.
    Trött på att få städa upp blobbar och ihoplödda sidor.
    Hakkon är svinnice och inte särksilt dyr, finns hur mycket spetsar som helst om man tycker sånt är kul (T18-D16 funkar till typ 95% av allt jag någonsin byggt)

  33. #33
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hakkon är svinnice och inte särksilt dyr, finns hur mycket spetsar som helst om man tycker sånt är kul (T18-D16 funkar till typ 95% av allt jag någonsin byggt)
    Låter bra! Vet du något bra ställe att köpa de på? Funderar på just en 888, borde räcka väl?

  34. #34
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra! Vet du något bra ställe att köpa de på? Funderar på just en 888, borde räcka väl?
    Ja den kommer räcka och bli över, använder min nästan dagligen

    Länk finns i inlägg 15

    "Mellan: https://www.batterfly.com/shop/hakko_fx-888d"

    dem har även bra utbud av spetsar: https://www.batterfly.com/shop/index...ch=hakko%20t18

    tex https://www.batterfly.com/shop/hakko..._name=T18-D16_

    För SMD ics skulle jag precis som jaxne rekommendera en "hoof" tip.

  35. #35
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Guldstjärna! �� Tack, blir beställning imorgon.

  36. #36
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja tillägga att en hygglig LCR-mätare är ett bra komplement, om sådana funktioner inte finns i multimetern.

    För oss som börja bli gamla och dimögda kan det ibland vara svårt att läsa färgbanden på motstånden och vad betyder två siffror och en bokstav på kondingen?? Bättre att vara säker än sorgsen.
    Jag köpte en halvbillig variant på tysk/svenska conrad.se för ganska länge sedan.


    Till inköps ställerna, alltså VAR man köper komponenter lägger jag till www.reichelt.de och www.tme.eu.
    På båda ställena kan man hitta svårhittade saker.
    Två bra ställen att hitta unobtainiumkomponenter är www.bhiab.se (kolla deras surpluslista) och www.unicornelectronics.com.

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är det läge för en mer generell DIY-frågetråd? Istället för denna. Mitt ordningssinne skulle uppskatta det.

  38. #38
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det läge för en mer generell DIY-frågetråd? Istället för denna. Mitt ordningssinne skulle uppskatta det.
    Alltid plus med välsorterade hur-gör-djur-trådar. Gärna sticky med en väluppdaterad förstapost.
    Senast redigerat av BadPixel den 2019-04-16 klockan 09:11. Anledning: autokorrekt

  39. #39
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det läge för en mer generell DIY-frågetråd? Istället för denna. Mitt ordningssinne skulle uppskatta det.
    Generellt, vilket väl är gjort/görs samlas goda tips i början av den här tråden.
    Men hur menar du? Jag älskar generella trådar där snarlika frågor samlas, typ Komponentsöktråden, men just idag och innan jag fått i mig morgonens två mackor, te och hjärtmediciner grubblar jag lite mycket hur du tänkt dig, alltså typ av frågor.

  40. #40
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Vad jag märkt så har det mesta handlat om antingen grejer för lödning eller hur man ska löda bättre. Kände mig lite skyldig där ett tag men det gick över. Tycker inte det spelar roll så länge man håller sig till just lödning, verktyg för och utförande av denna.

    Anywho;

    Tack vare tipsen i tråden har jag nu beställt en Hakko 888 samt 5 st spetsar i varierande utförande. Kommer också köpa en tunnare lödtråd, dock från kjell. Lite övning så ska nog dessa mcu-er lödas galant. Tack ni som hjälpt!

  41. #41
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Har precis uppgraderat från billigaste Clas Ohlson lödkolv https://m.clasohlson.com/se/Lödpenna-Cocraft/41-1363 som är helt värdelös till billig lödstation från Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...on-48-w-p40065

    Lödstationen är väldigt mycket bättre. Framförallt märks det att den har kraft nog att värma godset vilket lödpennan inte klarade av.

    Håller på att löda elektronik till elgitarr och fick psykbryt på Clas Ohlson-lödpennan som knappt kunde smälta lödtenn.

    Lödstation från Kjelle rekommenderas!

    Enda nackdelen än så länge är att själva lödpennan blir lite för varm efter längre tids arbete.

  42. #42
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis uppgraderat från billigaste Clas Ohlson lödkolv https://m.clasohlson.com/se/Lödpenna-Cocraft/41-1363 som är helt värdelös till billig lödstation från Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...on-48-w-p40065

    Lödstationen är väldigt mycket bättre. Framförallt märks det att den har kraft nog att värma godset vilket lödpennan inte klarade av.

    Håller på att löda elektronik till elgitarr och fick psykbryt på Clas Ohlson-lödpennan som knappt kunde smälta lödtenn.

    Lödstation från Kjelle rekommenderas!

    Enda nackdelen än så länge är att själva lödpennan blir lite för varm efter längre tids arbete.
    Den är väldigt prisvärd! Hade använt min fortfarande om inte behoven förändrats (hint hint, har en över med extra spetsar)..

    Tror inte det är bra att den står på för länge om den inte används och tennas om samt rengörs då och då, så slå av den när du inte behöver den på en stund och rengör spetsen (kan rekommendera sån där metallull, guldfärgad) och lägg på lite nytt tenn då och då..

  43. #43
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Kan också skriva på för Kjelles (Dibotec) lödstationer. Har länge använt den här https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ay-48-w-p40255 fast bytte precis till en kombo med hetluft. Får se hur den är.

  44. #44
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan också skriva på för Kjelles (Dibotec) lödstationer. Har länge använt den här https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ay-48-w-p40255 fast bytte precis till en kombo med hetluft. Får se hur den är.
    Kul! Luft är jag nyfiken på, tänkte du köra stencil också? Berätta vad du tycker iaf.

  45. #45
    MBaker
    MBaker är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Finns det en mer generell How-To/FAQ-tråd för sådana som mig? Väldigt mycket nybörjare alltså! En tråd där jag kan fråga dumma frågor när man ska börja vandra i detta träsk?

  46. #46
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Luft är jag nyfiken på, tänkte du köra stencil också? Berätta vad du tycker iaf.
    Tänkte nog börja med spruta (plockade upp en från electrokit). Skulle vilja hitta en sån som tandläkare brukar använda (gillar grepptypen). Tror jag väntar med stenciler tills det ska lödas fler av ett och samma PCB ^_^;

    Såg iofs nån som 3D-printade en stencil. Det vore skoj att testa ^_^

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tålamod och ett glatt humör!!! Det kör jag med, och en billig 30w lödpenna. Fast jag HAR testat en bra lödstation, och shit vilken skillnad det är ändå.

  48. #48
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det läge för en mer generell DIY-frågetråd? Istället för denna. Mitt ordningssinne skulle uppskatta det.
    Jo, det kan det nog vara. I och med att denna börjar fyllas på med lite av varje..

  49. #49
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Nån som bytt bios chip på sitt moderkort? Har köpt varmlufts station och värmeavledande tejp men det är smått som fan.

  50. #50
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Vad kan man ha istället för kimwipes?
    Köpte en ESD-borste men den är inte så bra, det kleggar liksom fast på den så jag får diska den mellan varje tvätt så allt klegg försvinner.
    Vad är lättast att få tag i här på hemmaplan och snällt mot grejerna och gärna mot huden?

  51. #51
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan man ha istället för kimwipes?
    Köpte en ESD-borste men den är inte så bra, det kleggar liksom fast på den så jag får diska den mellan varje tvätt så allt klegg försvinner.
    Vad är lättast att få tag i här på hemmaplan och snällt mot grejerna och gärna mot huden?
    Försöker du tvätta bort no-clean lödtenn? Om ja, låt bli!

  52. #52
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Inte medvetet, försöker snygga till PCB som blir fläckig och flammig osv av flussmedel och annat. Använder destillerat vatten, isoprop-alkohol men det funkar dåligt. Tennet får gärna vara kvar, det är det fula jag vill ha bort. Hur göra det fula snyggt eller borta?

  53. #53
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte medvetet, försöker snygga till PCB som blir fläckig och flammig osv av flussmedel och annat. Använder destillerat vatten, isoprop-alkohol men det funkar dåligt. Tennet får gärna vara kvar, det är det fula jag vill ha bort. Hur göra det fula snyggt eller borta?
    Jag förstår att det är flussmedlet du vill ta bort men vad du istället gör när du försöker tvätta bort med IPA och vatten är bara att göra det ca 100ggr värre då du bara smetar ut flussmedlet överallt. Det heter no-clean just för att du INTE ska behöva tvätta bort det och generellt så är no-clean svårare att tvätta bort än "vanligt" lödtenn.

    Om du ändock har gett dig fan på att få bort det så läs databladet till ditt lödtenn, där bör det stå hur en går tillväga. Tex skriver Kester rakt ut i sina datablad för deras no-clean att tvätta med IPA inte funkar.

    I framtiden rekommenderar jag att du kör med ett tenn som har vattenlösligt flussmedel om du vill ha rena och fina kretskort.

  54. #54
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår att det är flussmedlet du vill ta bort men vad du istället gör när du försöker tvätta bort med IPA och vatten är bara att göra det ca 100ggr värre då du bara smetar ut flussmedlet överallt. Det heter no-clean just för att du INTE ska behöva tvätta bort det och generellt så är no-clean svårare att tvätta bort än "vanligt" lödtenn.

    Om du ändock har gett dig fan på att få bort det så läs databladet till ditt lödtenn, där bör det stå hur en går tillväga. Tex skriver Kester rakt ut i sina datablad för deras no-clean att tvätta med IPA inte funkar.

    I framtiden rekommenderar jag att du kör med ett tenn som har vattenlösligt flussmedel om du vill ha rena och fina kretskort.
    Tack för tipset / tipsen, har inte tänkt på det här tidigare så plötsligt blir det en grej. Och så köper man lite lödtenn och sätter igång. Datablad tröttnar jag på att läsa när det gäller komponenter så det har jag inte brytt mig om, men nu ska jag ta till mig detta och läsa på lite innan jag börjar försöka göra rent.

    Har faktiskt inte haft något större problem - mina byggen har hittills både fungerat och sett ganska prydliga ut utöver den kanske överdrivet stora mängden lödtenn här och där.
    Men framåt slutet av ett bygge kommer suget att städa upp lite grann, dels för att det är sån jag är och dels för att jag läst någonstans att det är bra att rengöra för att t.ex. undvika kortisar och sånt. Men jag har missat att läsa på om clean/no-clean och hur man ska göra om man har ett specifikt märke / modell av lödtenn etc. Det har varit mycket roligare att bara köra.

    Men det är lugnt - eftersom jag har dragit ner tempot och inte bygger varken ofta eller mycket längre så har jag tid att läsa på mer när jag kommer till det steget i processen. Det är ju ganska lite jag behöver göra, som du säger - leta reda på databladet till just den lödtenns-produkt jag använder, och se vad jag ska göra för att det ska bli rätt.

    Konstigt nog så har det inte sett ut som att det blivit 100 ggr värre, det har blivit bättre åtminstone till ytan, men känslan har varit fel - kortet och komponenterna har känts orena på något sätt och det gör mig misstänksam. Dessutom så har jag inte lyckats nå den skinande finish man ser på vissa grejer man köper själv och den måste ju vara möjlig att uppnå även på amatörnivå tycker jag.
    Men nu vet jag varför.

  55. #55
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu har jag precis satt igång min bana som varmluftslödare också. Beställde en 858D+ station från tyskland för 450:- inkl. frakt, och får väl säga att utan att ha testat den mer än marginellt så verkar den kalastrevlig. Kabeln för strömmen är lite kort, men det får bli en förlängningskabel bara så..
    Nu har jag också studerat lite videos om "smd hot air soldering" ungefär, och ser fram emot att få sätta igång, det ser kul ut och rätt så enkelt, det enda som saknas är den där förbenade pastan, kom igen nu..!

    Har även beställt detta från electrokit:

    * En burk lödpasta

    * En spruta

    * Plastspetsar i några olika storlekar; tyvärr fanns bara plastmodellen när jag beställde och dagen efter såg jag att de imorgon kommer få in en med metallisk nål, dock bara en storlek men iaf, nu vet ni. Men jag tror även plasten duger.

    Jag har dock fått kontakt med en sympatisk person på en annan firma som lovade att gratis skicka mig en metallspets för att se om den passar på min spruta; gör den det köper jag ett kit av honom, han hade ett väldigt trevligt som innehöll nålar från 0.4 mm till 1.5 mm och för bara 49:- så¨- verkligen ett kap om den passar!

    * En flaska med flussmedel; i avsikten att t.ex. kunna ha den till sprutan eller spraykanna, topz eller whatever..

    Varför har jag nu lat till denna extra bana inom lödningen? Jo, för den som missat de så håller jag på och bygger en Tinrs Rectangular Thing, och är nästan klar bortsett från två st. QFN-24 chip, som är väldigt svåra att löda om man försöker på det traditionella sättet. De har nämligen inga ben som man kan löda fast på padsen utan bara kontaktpunkter, och det är som gjort för varmluft med andra ord (hoppas jag).

  56. #56
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har hittat en något mer sexig korthållare än den billiga jag har. Visst, den billiga är bra, men dessa är lite speciella. Och de låter mig spänna fast kortet jag jobbar med relativt nära bordsytan vilket ör att det åh så viktiga stödet för mina darriga händer finns där nästan automatiskt. Behöver i värsta fall palla upp handen med någon bit halv falukorv eller något..

    Omnifixo OF-M4.1

    https://omnifixo.com/products/of-l4-...xqISUPjTOpAqKE

    Grundidén är en magnetisk platta som man har fyra väldigt flexibla och justerbara hållare på. Inga krokodilklämmor här inte!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	of2.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	113,8 KB 
Id:	100202

    Verkar sjukt smart och jag har precis beställt en. Dyr dock, 550:- men bara 40:- frakt, spårbar. Man kunde också betala med Klarna och de är väl bara aktiva i Sverige vad jag vet? Kan ha fel dock...

    Men den kommer förbättra ergonomin rejält i min arbetsstation, och jag kommer kunna hålla fast grejer på ett mycket bättre sätt än tidigare.

    Ville bara tipsa om den. Gå in och kolla bilderna på sajten jag snott denna ifrån och se själva!
    Återkommer med omdöme.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	omnifixo.PNG 
Visningar:	9 
Storlek:	174,1 KB 
Id:	100201

  57. #57
    CalleLewander
    CalleLewander är inte uppkopplad
    CalleLewanders avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En annan mycket trevlig lösning för att löda bort 14 bens DIP är att använda en avlödningspistol / station.
    Det är som en lödkolv och lödsug i ett, vilket göra avlödningsarbetet till en fröjd.
    Hakko har en som fungerar bra, den är byggd att hålla i evighet:

    Sedan finns det kopior som bygger på hakko-pistolen. Dessa går att hitta på kinesiska sidor så som banggood:



    Det finns också varianter som har själva pumpen i en station. Här är en (från CN/CZ) som jag har, den har fått bra betyg :


    Och här är en från Kjell
    Senast redigerat av CalleLewander den 2022-01-19 klockan 12:27.

  58. #58
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har farfars gamla lödtenn här. Är det nåt special? Extra giftigt? Finlir jag ska spara till känsliga grejer? Snygg förpackning i alla fall
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20221007_124600.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,19 MB 
Id:	108862
    40%tenn (Sn), vad är resten?

  59. #59
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Pb (Plumbum aka Bly). Det kan ju vara unket flussmedel, så kör med fräscht tenn till dina fingrejer ... spontant.

  60. #60
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bly känns ofräscht ja.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 15:12
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-25, 09:12
  3. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 00:59
  4. DIY när man verkligen vill börja från scratch?
    Av donfuego i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 07:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •