Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 94 av 94

Ämne: Att ha när man börjar med lödning/DIY

  1. #61
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Är du nöjd med den? Ser ju smidig ut.

    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hittat en något mer sexig korthållare än den billiga jag har. Visst, den billiga är bra, men dessa är lite speciella. Och de låter mig spänna fast kortet jag jobbar med relativt nära bordsytan vilket ör att det åh så viktiga stödet för mina darriga händer finns där nästan automatiskt. Behöver i värsta fall palla upp handen med någon bit halv falukorv eller något..

    Omnifixo OF-M4.1

    https://omnifixo.com/products/of-l4-...xqISUPjTOpAqKE

    Grundidén är en magnetisk platta som man har fyra väldigt flexibla och justerbara hållare på. Inga krokodilklämmor här inte!

    Bifogad fil 100202

    Verkar sjukt smart och jag har precis beställt en. Dyr dock, 550:- men bara 40:- frakt, spårbar. Man kunde också betala med Klarna och de är väl bara aktiva i Sverige vad jag vet? Kan ha fel dock...

    Men den kommer förbättra ergonomin rejält i min arbetsstation, och jag kommer kunna hålla fast grejer på ett mycket bättre sätt än tidigare.

    Ville bara tipsa om den. Gå in och kolla bilderna på sajten jag snott denna ifrån och se själva!
    Återkommer med omdöme.

    Bifogad fil 100201

  2. #62
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns det bra hållare för mer än ett kretskort samtidigt? Ibland bygger jag två likadana moduler, eller tar hand om alla korten på en gång när jag bygger istället för ett i taget.

  3. #63
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Proffsgrejer kanske. Jag har nu bara bestyckat ett kort åt gången men jag har ofta haft en skumgummiskiva lagd över komponenterna och klämt korten ner mot den. På så vis ramlar inte komponenterna ut men också sitter de intryckta tätt mot kortet.

    Ta en masonit- eller plyfaskiva och limma skumgummit som bara behöver vara kanske 15-20mm tjock på den. Gummisnoddar kan funka att hålla korten nertryckta.

  4. #64
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just nu kör jag med den klassiska "förstoringsglas och två armar på tung fot", då kan jag köra två kort samtidigt i alla fall, ett på varje arm. Fungerar, men inte optimalt.

  5. #65
    preussenelektra
    preussenelektra är inte uppkopplad
    preussenelektras avatar
    Inte så pratsam än
    Ni som löder med blyfritt - vad använder ni för lödtenn? Har aldrig lyckats få det att funka öht. Har alltid använt Stannol 60/40 med rosin/kolfoniumfluss vilket funkar superbra men börjar oroa mig lite för att det kanske inte är så hälsosamt…

  6. #66
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag använder det tenn jag hittar för stunden. Vet inte sammansättning, men jag tänker att bara jag inte andas in ångorna så är det inte särskilt farligt. Jag håller andan om jag behöver. Och jag löder allra helst utomhus faktiskt. Maximal ventilation, oslagbart ljus.

  7. #67
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har en rulle Kesters som funkar men jag trivs mycket bättre med SnPb.

  8. #68
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Almit SR-37 LFM 48-S har jag kört i flera år nu. Väldigt lättjobbat tycker jag. Inte billigt men jag har inte kört slut på de första hundra grammen än, som jag köpte 2020.

    https://www.kjell.com/se/produkter/e...m-100-g-p40663

  9. #69
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Tänker på när jag satt och lödde en hel Modular Paia 4700 i skrubben hemma.
    Anddes in så mycket ånogr, men inte belv dett nogrt fäl på myg inthe.

  10. #70
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Jag lyckades, till min förvåning, beställa SnPb-tenn från Mouser precis: https://eu.mouser.com/ProductDetail/...rrencyCode=EUR
    Så det verkar som att man fortfarande kan köpa det, bara att det inte följer RoHS-direktivet.

  11. #71
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker på när jag satt och lödde en hel Modular Paia 4700 i skrubben hemma.
    Anddes in så mycket ånogr, men inte belv dett nogrt fäl på myg inthe.
    Många här på forumet funderar just nu på sanningshalten i ditt påstående.

  12. #72
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många här på forumet funderar just nu på sanningshalten i ditt påstående.
    Mig enti als jga fatar han vaddu manade.

    Det är ju lätt att göra en enkel fläktmojäng av en 12V datorfläkt som suger bort röken från nyllet - hälsokur eller ej. En fläkt och lite wellpapp, med eller utan filter ...

    https://www.instructables.com/2-Solder-Fume-Extractor/

    https://www.instructables.com/Small-...ume-Extractor/

    https://www.instructables.com/How-To...ume-Extractor/

    https://www.instructables.com/DIY-So...Extractor-Box/

  13. #73
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Blyat innehåller, hm, bly. Och även blyfritt kan innehålla harts som är allergent. Och inet frö atat jrg hllr tagi skada av blyet, men jag nyser faktiskt av flusset i Kjelles blyfria.

    Så jag köpte en sån häringa och låter den blåsa från sidan när jag löder. (Jag driver den med en överbliven iPhone-laddare, en sån där liten platt en räcker.) Den gör jobbet såvitt jag kan bedöma. Mycket enkelt och billigt.

    Angående blyfritt så har jag börjat vänja mig nu. En effektivare lödstation hjälpte till en hel del. Ingen lyxpryl, bara en sån här.

    Min gamla befann sig i samma budgetsegment när jag köpte den, men det var 25 år sen och det har hänt en hel del på den tiden! Pennan väger kanske en tredjedel, den blir varm säkert tio gånger så snabbt och kanske viktigast, håller värmen bättre under själva lödningen. Följaktligen behöver man inte köra lika varmt eller värma lika länge = bra för komponenterna och lödkvaliteten. Enda problemet med det köpet är väl att det fått mig att börja fundera på hur ännu mycket bättre det skulle kunna vara om jag klev upp från budgetsegmentet...

  14. #74
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det ska tilläggas att man ska tvätta händerna när man jobbat vid lödstationen och innan man brer sig en macka, äter en snorkråka eller börjar hacka lök.

  15. #75
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Risken med bly är inte främst för dig som löder, utan att man riskerar att få ut bly i omlopp från skrotet du producerar.

  16. #76
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska tilläggas att man ska tvätta händerna när man jobbat vid lödstationen och innan man brer sig en macka, äter en snorkråka eller börjar hacka lök.
    Lödrök, rödlök...

  17. #77
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Varken blyat eller oblyat är nyttigt att andas in. Se för 17 gubbar till att ha ordentlig ventilation när ni löder.

    Helt sant att den största boven med blyat är att det inte tas om hand på rätt sätt när det kasseras, men även oblyat innehåller gott om skit så potato potatis.

    Hade tidigare en Kina-lödstation där kolven hade inbyggd röksug. Den funka ok men blev sjukt varm efter en stunds jobb och var seg på att komma upp i temperatur. Bytte för drygt ett år sedan till en Weller WX 2 och en Weller röksug. Väl investerade pengar men visst, overkill om man löder lite nu och då.

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är man nojig för sin kortare sporadiska lödsituation så kan man ju använda dammsugaren också.

    --------------

    Vidare så är pannlampa jävligt bra för koncentrationen tycker jag. Lyser selektivt just där jag håller på liksom.

  19. #79

  20. #80
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Funkar det att köra en vanlig skyddsmask
    När man löder? Om man inte har tillgång till ventilation menar jag. Något måste det ju göra även om det inte är optimalt tänker jag

  21. #81
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör bara med en liten billig fläkt från Kjell&co, som får blåsa på mig från sidan. Då andas jag inte in ångorna direkt och det inbillar jag mig räcker. Rummet jag sitter i är inte jättestort, men jag har dörren öppen till ett större rum intill, så koncentrationen av ångorna måste bli mycket låg.

  22. #82
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Mask är absolut bättre än inget, men vet inte hur bekvämt det blir. Viktigt dock är att den har filter för både gaser och partiklar. Denna tex: https://hlstore.com/sprayburkar/gasm...p2-med-filter/

    Att ha en fläkt som blåser över arbetsytan vet jag inte om det så smart. Gaser sprids och blandas (tunnas) ut i luften, så det är väl ok. Men det som också händer är att partiklar sprids och lägger sig överallt. Förvisso blir koncentrationen hyfsat låg, men ändock. Jag skulle vända på den och sätta ett kolfilter bakom istället.

    Sen handlar det ju om hur mycket man håller på. Lite nöjeslödning spelar nog inte nån större roll Men blir det nån timme i veckan skulle jag nog rekommendera att åtminstone skaffa nån av de enklare av dessa: https://www.conrad.se/o/loedroeksug-1508123

  23. #83
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Man behöver bara utsug/forcerad ventilation om man löder varje dag i sitt jobb t.ex. Om man löder nån gång i veckan som hobby så behövs det inte för hälsans skull, däremot kanske för att få en behagligare miljö.
    Har aldrig sett någon yrkeslödare med skyddsmask/andningsmask. De använder framförallt utsug.

  24. #84
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Någon som kan rekommendera ett 0,5-0,6mm lödtenn med vattenlösligt fluss?

  25. #85
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Utomhus i solen tycker jag är bäst. Ljus och ventilationmässigt.

  26. #86
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver bara utsug/forcerad ventilation om man löder varje dag i sitt jobb t.ex.
    +1 knappt ens då

    Från MIT, Massachusetts Institute of Technology:

    Metal Fumes: Solder usually contains lead and tin as primary constituents and also other metal ingredients. Solder composition may vary but is commonly 60% tin and 40% lead. Because of the relatively low temperatures in electronic soldering, fumes from these metal constituents themselves are not normally a concern.

    During the soldering process in the form of lead filler metals, lead oxide fumes are formed and excessive exposure to lead oxide fumes can result in lead poisoning.

    Based on standard soldering iron temperatures of 620°F-700°F (325-375°C) and the melting point of lead (621°F), it is unlikely that lead fume will be generated during electronic soldering, unless the solder is heated to lead’s vaporization temperature of 3182oF.

    - - -

    Blyånga uppstår först vid 600° och temperaturer där över. Själv brukar jag ligga i det högre spannet (375°) eftersom jag löder gamla grejer, men även där är man ju en bra bit under den kritiska temperaturen.

    Och framför allt, som Erik är inne på; sitter du och löder en timme i veckan eller 8 tim/dag hela veckan?

  27. #87
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är ju flussmedlet som förångas. Jag har dåliga luftrör och märker det direkt. Blyat är mycket mildare (lägre temperatur och klenare flussmedel). Men nog ska man se till att i alla fall ja ok ventilation.

  28. #88
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Flussmedlet i det lödtenn jag använder (Stannol 60/40) är "Rosin" (harts) inget annat står angivet i databladet.

    Här är en PDF från "Worksafe Commission" i Australien och vad de säger om Rosin och fluss:

    https://www.commerce.wa.gov.au/sites...sin_fluxes.pdf

    Och ja:
    Chronic exposure may lead to asthma and may exacerbate existing asthma or respiratory problems in workers.

    Men samtidigt:
    Those most likely to be affected are people who do a lot of hand soldering, typically while repairing electrical or electronic equipment.

    Och denna PDF riktar sig till arbetsplatser, inte hobbylödare...

  29. #89
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag gick över till blyfritt så började jag nysa efter nån timmes sträcklödande. Kanske bara en ofarlig irritation, men jag skaffade en liten USB-fläkt för typ femti spänn och låter den blåsa från sidan och nu är lödandet nysfritt.

  30. #90
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Lite överkurs men en ulktraljudstvätt kan vara bra att ha. Great Scott har mycket kul i sin spellista.


    https://youtu.be/SbIISdLQQKo

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flussmedlet i det lödtenn jag använder (Stannol 60/40) är "Rosin" (harts) inget annat står angivet i databladet.

    Här är en PDF från "Worksafe Commission" i Australien och vad de säger om Rosin och fluss:

    https://www.commerce.wa.gov.au/sites...sin_fluxes.pdf

    Och ja:
    Chronic exposure may lead to asthma and may exacerbate existing asthma or respiratory problems in workers.

    Men samtidigt:
    Those most likely to be affected are people who do a lot of hand soldering, typically while repairing electrical or electronic equipment.

    Och denna PDF riktar sig till arbetsplatser, inte hobbylödare...
    Jo, men jag kör inte blyfritt, och är om än inte astmatiker så närliggande.

  32. #92
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag suger hellre bort lödröken ifrån näsan än låter bli. Helst någon form av ventilation (lite drag med småöppna fönster löser det) också. Det är så enkelt att göra att jag inte har någon ursäkt.

  33. #93
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men jag kör inte blyfritt, och är om än inte astmatiker så närliggande.
    Inte jag heller, 60/40 som jag skrev.

    Dock ska det blyfria innehålla mer heavy duty fluss vad jag förstår, så det kan ju tänkas att det upplevs som värre.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så enkelt att göra att jag inte har någon ursäkt.
    Ja i så fall. Själv sitter jag i en överbelamrad källare med ont om plats så fläkt blir det som får stryka på foten.

    Löder kanske en kväll i veckan, och sammantaget 15 minuters aktiv lödning per gång. Så jag tar risken...

  34. #94
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte jag heller, 60/40 som jag skrev.

    Dock ska det blyfria innehålla mer heavy duty fluss vad jag förstår, så det kan ju tänkas att det upplevs som värre.


    Ja i så fall. Själv sitter jag i en överbelamrad källare med ont om plats så fläkt blir det som får stryka på foten.

    Löder kanske en kväll i veckan, och sammantaget 15 minuters aktiv lödning per gång. Så jag tar risken...
    skrev fel, kör inte blyat.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 15:12
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-25, 09:12
  3. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 00:59
  4. DIY när man verkligen vill börja från scratch?
    Av donfuego i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 07:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •