Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dags att börja bygga moduler, vad saknar jag?

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Dags att börja bygga moduler, vad saknar jag?

    Tjo,

    har påbörjat ett byggprojekt; tänkte så smått försöka lära mig löda egna €-moduler. Har inte så mycket i ryggmärgen mer än kablage samt en PreenFM2 men är sugen på mer!

    Jag tänkte börja lugnt med Mutable Shades och Branches, och kommer senare om det blir framgångsrikt ge mig på Braids och sedan gå vidare med något annat.

    Jag har beställt PCB-er med paneler, samt "module tester" från amazingsynth. Sedan tänkte jag beställa komponenter från mouser och samtidigt beställa en st-link v2 (eller kanske v3?)

    Grundläggande utrustning så som lödstation och dylikt har jag, men jag funderar på vad jag behöver mer för att det ska gå så smärtfritt som möjligt. Ni som gör detta mer eller mindre regelbundet, vad behöver jag för att kunna få till de mest plottriga momenten? T.ex. löda dit mikroprocessorn, som jag förstått är lite pilligt.

    Vad har ni för knep?

    Öl mot darriga händer, röntgensyn.. osv?

  2. #2
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Är också intresserad av att få reda på vilka varianter av Braids som är enklare än andra, där finns det rätt mycket variation tydligen.. I n perfekt värld bygger jag en Antumbra Knot (http://www.antumbra.eu/redesign/knot) på 8hp men då tar jag mig nog vatten över huvudet.

  3. #3
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Lampa med förstoringsglas och pincett är bra för det ytmonterade. Lödfläta.

  4. #4
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Här är saker som jag mer eller mindre använder konstant:

    *Bra multimeter
    *Oscillosckop
    *Komponenttestare från kina
    *Komponentböjarmojäng, min ocd är för stark när komponenter sitter helt hejkon bacon.
    *Needle noose pliers (osäker på vad de heter på svenska)
    *Side cutters (smala för att komma åt på trånga ställen)
    *Side cutters som har en liten lead catchers, dessa är helt fantastiska då man kan racerklippa komponentben utan att behöva ha dessa flygandes runt om i rummet
    *Löddtenn:

    -Kester 331, 63/37, vattenlösligt flussmedel. Använder för majoriteten av komponenterna då flussmedlet sedan enkelt tvättas bort med rinnande vatten för att sedan sköljas av med destilerat vatten, kretskorten blir sjukt fina och blanka
    -MG chemicals 63/37 no clean, för de komponenter som inte mår så bra av vatten, trimmers, pottar, switchar etc
    *Buss bar wire, denna är 22 AWG tror jag? Det är egentligen bara förtennad koppartråd, sjukt händigt att ha när man behöver förlänga benen på en pot tex
    *Avlödningsfläta
    *Hjälpande hand
    *Tennpump Engineer ss02(denna är ta mig fan bäst, klår alla plastiga saker från kjell/classe osv med hästlängder
    *Lupp för att inspektera smt lödningar
    *Pincetter i olika form för att hålla fast smt komponenter
    *ESD säker borste
    *IC remover
    *ESD säker matta i gummi, denna är också värmetålig vilket är kannon
    *ESD säkert armband
    *Skyddsglasögon, modell snabb! Seriöst använd skyddsglasögon, har varit nära på att bli blind både tre och fyra gånger...
    *Distanser, inte med på bild men distanser använder jag konstant, skruva i distanserna i kretskortet så behöver du ingen kretskortshållarsak när du löder
    *Breadboard, bra att testa ideer på



    Generella knep: börja alltid med de "lägsta" komponenterna, jumpers, dioder, motstånd. Jag brukar pilla dig alla dem, sätta lite maskeringstejp ovanpå komponenterna för att hålla fast dem, flippar sen hela kortet med komponenter. Sen tar jag ett tjockarekomponentben och använder som en liten distans för sidavknipsaren. Knipsar av alla ben och sen löder. Fortsätter sedan med de lite högre komponenterna som transistorer och kondensatorer.

    När allt det är klart tvättar jag hela kalaset under rinnande vatten och borstar lite lätt för att få bort att flussmedel, sedan sköljer jag av vattened med destilerat vatten hehe. Detta är endast nödvändigt om du använder ett lödtenn som är vattenlösligt, kör du no clean är de ingen idea att försöka tvätta av flussmedelet. Efter det fortsätter jag medd resten av komponenterna så som switchar, jacks osv och då med no clean lödtenn.

    Benböjarmojäng, finns gratis 3dfiler för att 3dprinta dessa


    Och så här prydligt blir det när man använder ovan

  5. #5
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Aabbcc: tack för genomarbetat och bra inlägg!

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Wow, jag är .. förstummad. <3
    Tack för svaren ZackZick och aabbcc, nu har jag bra grejer att gå på ett tag.
    Riktigt stiligt exempel aabbcc, inspirerande!

    Löda med varmluft, pasta och stencil, är det bra förresten? Eller overkill med tanke på vad jag ska göra.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    aabbcc: Det där borde vara en sticky i DIY-forumet! Många bra saker där. Varifrån köper du lödtennet? Börjar ha slut själv, och det är snart dags för nytt.

  8. #8
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Kester är bajsdyrt precis överallt förutom hos gokimco! Betalade 26 usd / 1lb rulle beställde två rullar och frakten hamnade på 30 USD. Jag föreslår en grupporder av lödtenn därifrån så kan vi splitta på frakten, skulle behöva 245/275

    https://gokimco.com/solder-flux-mask/solder-wire.html

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ett gruppköp är ingen dum idé. Jag hakar på också i så fall, givetvis.

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aabbcc: Det där borde vara en sticky i DIY-forumet! Många bra saker där. Varifrån köper du lödtennet? Börjar ha slut själv, och det är snart dags för nytt.
    Nu är det det

  11. #11
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Är nog på gruppköp

  12. #12
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Ja gruppköp!jag är på

  13. #13
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Till er som ovan var intresserad av gruppköp av lödtenn så kika här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...39#post3302339

Liknande ämnen

  1. adlib-sound; sb16 sound ! Dags att börja revolutionen
    Av Littorinasounds i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 19:58
  2. Usch vad jag saknar/ångrar...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 13:19
  3. Vad skall jag börja med?
    Av ntg i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •