Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Korg ES2 eller ESX för vinyl-samplande beatmakers?

MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran

Korg ES2 eller ESX för vinyl-samplande beatmakers?

Om vi säger jämfört med SP404, MPC1000, MPC500, MicroSampler, hur är dessa att arbeta med? Gillar bekvämlighet för fingrarna samt att inte behöva dyka menyer MPC1000-illa mycket för minsta lilla arbete, men jag gillar MPC arbetsmetodik när det gäller att spela och komponera med overdubs mutes och allt.

- Hur långa samples kan dom spela in? Hur många samples kan vara laddade samtidigt för den delen?
    - Hur bra kan den cruncha ned ljud i bitrate och frekvens?
    - Kan dom agera ljudbank för oneshots/hålla-ned-för-att-spela-upp/loops för oss som streamar på internet?
    - Kan input passera ut till main out i realtid?

Några omedelbara nackdelar jämfört med en MPC500 som är mitt alternativ på skaffaslistan? (Vet att den är hård på fingrar och kräver menyknatter iofs)
    Är pattern-glitchen kvar på ES2? Då stryks den från tankarna och en skämskudde kastas på Korg.

Det jag önskar mig innerst inne är SP12/SP1200 i modernare form, något med begränsningar som får mig att arbeta hårdare för resultat men ändå kan skapa, lugna hiphopbeats det går att gunga till.

(Skrev hastigt om efter att ha påmints om ESX/ESXSD som jag länge varit nyfis på)
    Senast redigerat av MrLonghair den 2018-12-03 klockan 04:39.

JSvard
    JSvard är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    Har en liten (lite kan betyda mycket) fingerproblematik själv.

Om du samplar mycket:
    Så ska man inte underskatta att kunna se vågformen. MPC1000 är för mig valet bland dessa. Lättare att slippa klicka, scrolla, klicka, scrolla, testa, klicka, scrolla... Jag har en MPC2000xl som jag verkligen gillar för att den är taktil, men ändå ganska snabb att jobba med just för att man faktiskt ser vad som händer. MPC500 är bedrövlig, och "jog"-hjulet passar inte mina fingrar iaf. Samt att menydykandet är tiofalt jämfört med MPC1000.

ES2 har jag också haft, men den föll mer på ljudet än på handhavandet. Även om den är smidigare än MPC500 att hantera rent fysiskt. Lätta fina rattar och knapparna är iofs mjuka och lite otydliga, men ändå inget man trycker på allt för ofta. Många fina shortcuts med padsen och en knapp till som är värda att lära om man vill undvika menyer och extratryck. Inte lika omedelbar som en MPC, och jag tycker effekterna färgade ljudet för mycket. Bit-crunchen var bedrövlig. SP404:ans vinyleffekter är oändligt mycket trevligare.

Hittar du SP1200 i modernare form så skrik till. Tror vi är en del som går och väntar på en sån. I mitt fall blev det en MPC2000xl så länge. Fantastisk burk och i mitt tycke skönare för händerna än MPC1000 tom! Och att jag använder disketter gör att jag får byta ställning, vila och vänta några sekunder mellan handhavanden. Stooora mjuka pads är också toppen.

beemeeks
    beemeeks är inte uppkopplad
    beemeekss avatar
    Veteran
    esx-1 är en av mina all time-favoriter, men att använda den till det du pratar om kan jag verkligen inte rekomendera den för

(edit: köp än endå :x)

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag kör heltakts-beats och one-shots från en ES1. Fullständigt utmärkt. Gillar bitcrushen den har. (Har inget alls att jämföra med och är nöjd med samtliga funktioner.)

Batteriet
    Batteriet är uppkopplad nu
    Batteriets avatar
    Veteran
    Nu svarar jag för Korgs gamla variant på ESX1

- Hur bra kan den cruncha ned ljud i bitrate och frekvens?
    Riktigt bra men det är väl en smaksak. Crunchen finns där för bitratereducern och drar du ner frekvenser dyker mycket trevliga artefakter upp. Hänger nog mest på vad du spelar in med.

- Kan dom agera ljudbank för oneshots/hålla-ned-för-att-spela-upp/loops för oss som streamar på internet?

Yepp, den har en trevlig liten ribboncontroller som kan styra ljuden som ett arpegio med hastighet och skalor (som du själv ställer in i en meny)
    För oneshots så visst funkar det, du har väl typ 300sekunder i 44.1kHz att jobba med.

- Kan input passera ut till main out i realtid?

ja! Du har en "Audio in thru" knapp som gör det jobbet. Om du däremot låter sequencern släppa igenom ljudet (och därmed få tillgång till dom flesta inbyggda effekterna) har jag dock alltid fått ett rätt svajigt ljud, som en LFO typ. Tycker det borde går att släta ut med releasereglaget men har inte fått det att funka.

MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Tackar! ESX1 har alltid varit en pjäs jag velat testa. Börjar iallafall med att köpa en klav med bra ljud sen ska det spanas deals under det kommande året, Linux har rätt skapligt med mjukvara som får mig tänka efter lite längre utpå det, sedan hur jag kan byta till realtids kernel och göra timings och grejer bättre än vad windows kunnat drömma om.

Standard SP404 ligger i säljes och hade suttit bra, åtråvärd vinyl-effekt, men jag vill pröva så många grejer som möjligt.

Liknande ämnen

1. KORG Electribe eller Electribe Sampler
    Av sickanovic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 15:18

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •