Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 541 till 600 av 629

Ämne: ESC 2019

  1. #541
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Björkmans jury gjorde sitt

  2. #542
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Bara 21 poäng till Benjamin förra året. Publiken är ganska trötta på Sverige sägs det. Kan bli lågt. Vi får se.

  3. #543
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Woops! Hatari tryckte till med mellanösternpolitik så det visslade om det.

  4. #544
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Ja den eviga konflikten.

  5. #545
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hasse FX. Nordmakedonien igen! NU får du förklara vad som är grejen.
    I am ze jury...

    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara 21 poäng till Benjamin förra året. Publiken är ganska trötta på Sverige sägs det. Kan bli lågt. Vi får se.
    Så blev det i år igen!

  6. #546
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Jag var rätt kass på att gissa i år. Så snurrigt med jury vs folkröst. Men satte att Norge var en dark horse i alla fall!

  7. #547
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Woops! Hatari tryckte till med mellanösternpolitik så det visslade om det.
    Jepp

  8. #548
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har inte hört en endaste sekund av ESC i år, men tog och lyssnade lite på Islänningarna som blivit så hyllade här (och på andra ställen) på YT och måste säga att jag bara hör en ripoff på Rammstein egentligen (minus lite distgitarrer möjligtvis). Har jag fel?

  9. #549
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Missade alla Slovenien liksom?

    Typ snyggaste lite syntiga låten och minimalt uplägg.. och inga jävla tonarthöjningar eller katastrofskrik. Enda minus va att man iinte fattade texten (på slovenska).. borde ha fått fett mer poäng.

    Island va bajs ripoff trams. samt deras politiska kupp var totalt superskum.. snarare bingen som gjorde en kupp iom han väljer ju vilka bilder han lägger ut.. kan knappast varit israel va? hmm..

    ohwell...

  10. #550
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte hört en endaste sekund av ESC i år, men tog och lyssnade lite på Islänningarna som blivit så hyllade här (och på andra ställen) på YT och måste säga att jag bara hör en ripoff på Rammstein egentligen (minus lite distgitarrer möjligtvis). Har jag fel?
    Det låter inte som tidiga Rammstein eller det allra senaste från dem i alla fall, mittenperioden har jag dålig koll på. Rammstein är ett seriöst projekt jämfört med i mitt tycke den i det närmsta isländska plojlåten/gruppen och deras estetik.

  11. #551
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag som tycker att Madonna gjort så mycket bra genom åren och så levererar hon så dåligt i detta sammanhang. Jag hoppas vi slipper få nån sort hets att få med megakändisar i mellanakten efter denna kalkon. Eller finns den nån sorts plan att efter Australien så vill man få med USA i tävlingen?

    Intressant att Ted Gärdestad-killen vinner och inte eld/rok/avklätt/bondage/animerat pyroteknik.Less is more tydligen...

    Många bra låtar ändå. Måste lyssna mer och se vilka som växer.

  12. #552
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klart Hatari lånat både här och där, men growl vs falsett har jag inte hört förr såvitt jag vet och detta är trots allt deras ESC-bidrag. Det finns andra låtar om man vill spana desssa på t ex tuben.

    Gällande politiska kuppen så hann inte bildproducenten tror jag. De satt i greenroom och när kameran väl var där for halsdukarna upp. Sedan får man tycka vad man vill såklart, men vi ska inte ta den diskussionen, däremot fattar jag att många kan lockas att kuppa sådant. Även deras hbtq- och transgenderflaggande retade nog många i andra delar av Europa.

    Nej, jag trodde aldrig de skulle vinna, men jag njöt stort av att de fick dubbelt så många röster från tittarna än vad John Lundvik fick. Så ja, folk är trötta på Sveriges klämkäcka och polerade pop som kommer år efter år.

    Kul för Holland - det var ju dags!

  13. #553
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    CP80 vann, typ?

  14. #554
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Island hade bäst show och bäst låt tycker jag, bra groove och sväng och refrängen bröt av fint och var inte förutsägbar. Sångarens stirriga blick är det som fastnade mest och var bäst

    De andra som fastnade var nog Tjeckien och Norge resten har jag glömt bort så förmodligen var de dåliga, favoriten Holland med pianot var välgjord men inget som fastnade.

  15. #555
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad ville Madonna säga?

  16. #556
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ville Madonna säga?
    Bra fråga. Det hon sa i första intervjun fick det att låta som att hon hade sänkt sig till högstadienivå och en talangjakt. Sedan presterade hon sämst och det var mycket som hände visuellt, men +1 på frågan ovan. Eller var jag bara för trött?

  17. #557
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga. Det hon sa i första intervjun fick det att låta som att hon hade sänkt sig till högstadienivå och en talangjakt. Sedan presterade hon sämst och det var mycket som hände visuellt, men +1 på frågan ovan. Eller var jag bara för trött?
    Munkar+ Pirater + Brudar + Feelgood rap?

    Hon och han Lundvik gjorde som Dileva i Så ska det låta, svara på alla frågor genom att quota sina låttexter

  18. #558

  19. #559
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missade alla Slovenien liksom?

    Typ snyggaste lite syntiga låten och minimalt uplägg.. och inga jävla tonarthöjningar eller katastrofskrik. Enda minus va att man iinte fattade texten (på slovenska).. borde ha fått fett mer poäng.

    Island va bajs ripoff trams. samt deras politiska kupp var totalt superskum.. snarare bingen som gjorde en kupp iom han väljer ju vilka bilder han lägger ut.. kan knappast varit israel va? hmm..

    ohwell...
    Hehe, sant. Uppvigling av bild-producenten big time. Rätt onödigt, förmodligen en svensk bildproducent? Lite äckligt mycket Sverige i Eurovision. Hade hälften av bidragen svensk anknytning tro? Antingen Låtskrivare, artist, bakgrundssångare, dansare, kläddesigner eller koreograf? Skönt att Björkman inte kan köpa folkets röster i alla fall.
    Men har vi någon riktig expert här?
    Hur fungerar folkets röster, är alla röster lika värda eller räknar varje land ihop folkets röster och därifrån får man en poängsammansättning som blir lika stor för alla länder eller väger Tysklands 83 miljoners invånare tyngre än Sveriges 10 miljoner? När det gäller Jurypoäng är ju alla länder lika "stora".
    Jag skulle kunna tänka mig att Jan Ole Sand och Björkman faktiskt fifflat till det med folkets röstning också att visst folket får rösta men varje land har samma folkpoängs-klumpsumma att dela ut. Detta vet jag ej utan ställer en fråga

    EDIT:
    Japp, det är krystade regler här också. Varje land delar ut folkets röster med samma upplägg som Juryn, upp till 12 poäng. Så folket röster blir alltså som mest 12 poäng från Ryssland och även 12 poäng från Sveriges befolkning, varför då kan man ju undra?
    För att inte öststaterna skall vinna varje år förmodligen.
    Från:
    https://www.escpanelen.se/2019/05/eu...gen-i-finalen/
    "Telefonröstningen hålls igång en stund in i programmet, men vid ett givet tillfälle stängs den och då sammanställs resultatet. Precis som i juryfallet räknas nu den låt i varje lands omröstning som fått flest röster som det landets vinnare och sedan ända ner i botten till det land som fått allra minst röster som får ranking 25 eller 26. Och precis som juryerna delar tittarna i varje land ut 12 poäng till sin vinnare, 10 poäng till sin tvåa, 8 poäng till sin trea osv. nedåt 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng."
    Senast redigerat av Firechild den 2019-05-19 klockan 10:04.

  20. #560
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ville Madonna säga?
    https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2019/05/19/madonna-dancer-wears-palestine-flag-eurovision-performance-9598200/amp/

  21. #561
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och precis som juryerna delar tittarna i varje land ut 12 poäng till sin vinnare, 10 poäng till sin tvåa, 8 poäng till sin trea osv. nedåt 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng."
    Vilket innebär att "folken" totalt har 2378 poäng att dela ut? (41 länder med 58 poäng vardera). Då borde ju någon som är snabb i huvudet lätt kunnat räkna ut att poängen var slut när det blev Lundviks tur..?

    Kul för norge som halvsågades av "proffsjuryn" men tog hem storslam av folket. Det måste kännas skönt, till skillnad från Lundvik som hyllas av juryn med sågas av folket...

    +1 på att folk är mätta på Sverige, ja...

  22. #562
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul för norge som halvsågades av "proffsjuryn" men tog hem storslam av folket. Det måste kännas skönt, till skillnad från Lundvik som hyllas av juryn med sågas av folket...

    https://youtu.be/sZXrK3f4zbk

  23. #563
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2019/05/19/madonna-dancer-wears-palestine-flag-eurovision-performance-9598200/amp/
    Ja jäklar. Missade helt i ”skönsången” piratutstyrseln, hiphop gunget, munkarna och brudklänningarna...
    Intressant gest från den gamle kabbalisten. Var väl förmodligen inbjuden som tänkt ”pro Israel”...

  24. #564
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jäklar. Missade helt i ”skönsången” piratutstyrseln, hiphop gunget, munkarna och brudklänningarna...
    Intressant gest från den gamle kabbalisten. Var väl förmodligen inbjuden som tänkt ”pro Israel”...
    Samma här! Missade helt eftersom jag inte pallade med att kolla hela numret.

    Och inbjuden som i betald 13000000...

  25. #565
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jäklar. Missade helt i ”skönsången” piratutstyrseln, hiphop gunget, munkarna och brudklänningarna...
    Ja, hela hennes medverkan - från förintervju till uppträdande - gav inte det intrycket som både Madonna och arrangörer antagligen önskat sig.

    När Justin Timberlake var mellanakt i Sverige 2016 gjorde ju hans superproffsiga underhållningsmaskin att alla ESC-bidragen såg ut som roliga timmen i klass 8b på Bäckemålaskolan.

    Med Madonna var det precis tvärt om. Hon fick alla andra att se bra ut. Jag satt och tänkte "fan vad duktiga alla andra artister var"...

    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och inbjuden som i betald 13000000...
    Gissar att arrangören just nu citerar Leif Östling...

  26. #566
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Inget snack om saken. Lägg ner jurygruppernas röster!
    Ok John van efter juryns röster, men det skilde över 200 av tittarnas röster.
    Island hade nästan mer det dubbla av tittarnas röster

  27. #567
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Folk är otroligt skadeglada och hatiska mot Sverige idag på social medier.

    Man skrattar gott åt resultatet från tv-tittarna. Det många verkar ha missat är att Sverige faktiskt blev 9 hos folket. Top 10 från folket är inte dåligt.

    Benjamin gjorde det mycket sämre, 23:e plats hos folket tror jag, han slutade på 7:e plats totalt. Så John blev vinnare hos juryn och 9 hos folket vilket gav en 6:e plats totalt i ESC 2019.

    Jag tror att mycket av hatet mot Sverige bottnar i att vi gör det bra i ESC. Det handlar också om att det är Svenskar precis överallt i ESC världen.

    Mycket handlar om Krister Björkman som bestämmer låtarnas startordning efter det att de delats in i olika halvor. Det är ett svenskt företag som står bakom bygget av scenerna varje år. Det är svenska låtskrivare i en mängd länder. Svenska sångare deltar för andra länder. Det är svenska dansare i andra länder bidrag. Det är svenska koreografer bakom andra länders bidrag. Svenska producenter. Listan bara fortsätter.

    Folk tror att Sverige fuskar och att Svenskar i ESC ger stora fördelar till just Sverige.

    Det är sant att Sverige är bakom mycket i ESC men hatet är så fult. Idag uttrycker bland annat flera stor glädje över att Christer Björkman fick en blodpropp igår natt.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-05-19 klockan 21:34.

  28. #568
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Lundvik är ödmjuk eller inte när han talar med SVT angående att han låg etta efter jurygruppernas röster. De vet vad de sysslar med och kan musik säger han och efter folkens röster vidare att man tycker olika och har olika musiksmak i Europas länder.

    Efter en snabb genomgång av poängen:
    Jurygruppernas röster totalt plats 1-10,
    Sverige, Nordmakedonien, Nederländerna, Italien, Azerbadjzan, Australien, Tjeckien, Schweiz, Ryssland, Malta.
    Folkens röster totalt plats 1-10,
    Norge, Nederländerna, Italien, Ryssland, Schweiz, Island, Australien, Azerbadjzan, Sverige, San Marino.

    Norges bidrag, som inte direkt var någon höjdarlåt precis pga jojken, skulle ändå ha vunnit. Bort med alla jurygrupperna främst eftersom ESC borde vara folkens tävling och någon musikelits. (Även om min musiksmak totalt genom åren, men inte de senaste två i avseende på Sveriges bidrag, förmodligen har varit mer överrensstämmande med jurygruppernas.)

    Jurygruppernas experter och "experter" får ett alldeles för stort inflytande på resultatet särskilt när grupperna kan bestå av endast ett fåtal personer som t.ex. Sveriges. Jag erkänner, jag stör mig som f-n på detta.

  29. #569
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    När det gäller folkets röster så går vi framförallt dåligt i Östeuropa. Jag tror att det var samma sak förra året.

    Vi fick 3 poäng var från Estland och Litauen, men de är ju nästan grannar.

    Sedan fick vi bara "folkpoäng" från Armenien och Georgien. Resten av hela Östeuropa och Balkan nollade oss.

    https://eurovision.tv/event/tel-aviv...results/sweden
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-05-19 klockan 20:26.

  30. #570
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ville Madonna säga?
    Rekontruktion av en filmscen eller outtake från Kubrik's Eyes Wide Shut?

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant gest från den gamle kabbalisten. Var väl förmodligen inbjuden som tänkt ”pro Israel”...
    +1

  31. #571
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget snack om saken. Lägg ner jurygruppernas röster!
    Ok John van efter juryns röster, men det skilde över 200 av tittarnas röster.
    Island hade nästan mer det dubbla av tittarnas röster
    Ditt Island-argument här talar väl snarare för att jurygruppen VERKLIGEN behövs. Islands låt må ha varit käckt syntig men inte var det en speciellt bra låt. De flesta som röstade på den gjorde det nog mer som protest än för att de verkligen tyckte den var bra. Sen så är det ju idag väldigt lätt att fuska med tittarröster i stor skala
    Senast redigerat av El Toro den 2019-05-19 klockan 20:52.

  32. #572
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Lägg ner hela skiten
    Uppviglar ju till en helt skev bild av vad musik är...

  33. #573
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt Island-argument här talar väl snarare för att jurygruppen VERKLIGEN behövs. Islands låt må ha varit käckt syntig men inte var det en speciellt bra låt. De flesta som röstae på den gjorde det nog mr som protest än att de verklign tyckte den var bra. Sen så är det ju idag väldigt lätt att fuska med tittaröster i stor skala
    Men i princip håller jag med... Ha bara jury så Eurovision kan vara just en tävling i en genre som heter Schlager och inte förvirra folk att tro att musik är något man tävlar i utöver detta för TV framtagna underhållningskoncept

  34. #574
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Och där kändes danskarnas bidrag som det som renodlar det klassiska Schlager-ESC-konceptet: fem figurerer sitter på en vitmålad XXXLutz-stol och sjunger en trallvänlig visa med lite lagom kärlekstema.

  35. #575
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte men större chans än för Lundviks låt dock. Norges låt lär dock komma högre i finalen kanske till och med vinna https://eurovisionworld.com/eurovision/2019/norway sjukt hit:ig!
    Ok så rätt ute du var redan mars.

  36. #576
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditt Island-argument här talar väl snarare för att jurygruppen VERKLIGEN behövs. Islands låt må ha varit käckt syntig men inte var det en speciellt bra låt. De flesta som röstade på den gjorde det nog mer som protest än för att de verkligen tyckte den var bra. Sen så är det ju idag väldigt lätt att fuska med tittarröster i stor skala
    Jag tänker att Jurygrupper kan styras.

  37. #577
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att Jurygrupper kan styras.
    Jag tycker att man glömmer också av att Sverige ledde aldrig för än det var 3-4 länders juryröster kvar att räkna. Det är dess utom en helt klar skillnad mellan juryrösterna och TV-tittarna. Nederländerna fick 261 av TV-tittarnas röster. De var uppe och ledde ett tag under redovisningen av jurygruppernas röster. Nordmakedonien var de som ledde längst under jurygruppernas omröstning, och fick färre röster av TV-tittarna än Sverige. Det skilde 2 poäng mellan Sverige och Nordmakedonien efter juryns röster.


    Hela resultatlistan finns bl.a på:
    https://www.expressen.se/noje/eurovi...-i-eurovision/

    BTW, Vitrysslands jury gav Israel 12p (den enda poängen av juryns röster), och Vitryssland gav förövrigt helt annorlunda poäng till alla andra länder också. Det var som om dom hade sett en helt annan tävling. Men dom blev också diskade:
    https://www.escpanelen.se/2019/05/eu...des-i-finalen/
    Senast redigerat av NON den 2019-05-20 klockan 11:58. Anledning: Förtydligande

  38. #578
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Madonna kanske borde lagt ner för 10 år sedan?

    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-efter-fiaskot

  39. #579
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Madonna kanske borde lagt ner för 10 år sedan?

    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-efter-fiaskot
    Oh my...

  40. #580
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Madonna kanske borde lagt ner för 10 år sedan?

    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-efter-fiaskot
    Streisandeffekten

  41. #581
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Svt kunde vara lite mer blygsamma och vara lite mer ödmjuka kanske. Inlägget nedan gjordes av Melodifestivalens bloggare den 10 mars efter John MF vinst. Den retade gallfeber på en hel del människor utanför Sveriges gränser. Den har nu fått nytt liv efter Johns juryvinst i ESC 2019.


  42. #582
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Är faktiskt rätt nöjd med mig själv att inte ha sett en sekund av ESC, varken svenska eller den stora i år.
    Har inte ens hört vinnarlåtarna

    Tycker hela fenomenet passerat bäst före datumet för länge sedan.
    Har inget emot att folk gillar det men när de gjorde 20 tävlingar av två och röster från folket (money grab) så tappade de mig helt.

  43. #583
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Erik Saade berättar i TV att han inte hade nån låt färdig när han kom med i mello. Bara en titel, för det "måste man ju ha".
    Han hade "bestämt" att han ville vara med.
    Snacka om att alla som skickar in låtar till mello gör det helt i onödan. Bara bortkastad tid.

  44. #584
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erik Saade berättar i TV att han inte hade nån låt färdig när han kom med i mello. Bara en titel, för det "måste man ju ha".
    Han hade "bestämt" att han ville vara med.
    Snacka om att alla som skickar in låtar till mello gör det helt i onödan. Bara bortkastad tid.
    Det är inte riktigt så det fungerar. En jury väljer ut 14 låtar och dit kan allmänheten skicka sina bidrag. Det är svårt för amatörer att komma med. Det är inte omöjligt men riktigt svårt. Du tävlar som amatör om 14 låtar mot professionella låtskrivare. Jag skulle nog först skicka låten till skivbolag och om det finns intresse där skicka in den till melodifestivalen. Om det inte finns något intresse där skulle jag inte bry mig. SVT brukar säga att låten ska vara tydlig och att amatörer ofta gör fel redan där. Låtarna är otydliga.

    De andra 14 låtarna väljer SVT eller snarare en grupp inom Melodifestivalen ut själva. Där kan det ske genom att de kontaktar en låtskrivare och ber den personen/personerna att skriva en låt till Mello. De kan också kontakta en artist direkt som de vill ha med. Det var nog det som skedde med Eric Saade.

    Men det är inte Eric som väljer låt. Han kan presentera vad han vill framföra för dem men till slut är det SVT som bestämmer vilken låt artisten ska tävla med. Det är inte ovanligt att SVT vill ha andra låtar är vad en artist först tänkt.

    Karin Gunnarsson sa i en intervju i våras att en artist måste ha ett skivbolag i ryggen för att kunna gå hela vägen. Det finns personer inom musikbranschen som arbetar direkt mot Karin Gunnarsson på SVT och det är dem man vill komma i kontakt med.

    Har ni bra låtar gå via ett skivbolag först. Sedan Mello.

    Edit 1: Inom den grupp som SVT väljer ut går en plats i MF till P4 nästa, där väljer SVT ut en av de åtta artister som tävlar i riksfinalen. Det behöver alltså inte vara vinnaren som får en plats. Lovers of Valdaro vann inte förra året men valdes ut ändå. Sedan tog man fram en låt till gruppen.

    Edit 2: SVT kan också välja ut en låt/låtar ur gruppen insända bidrag som juryn ignorerar och ta den till sin grupp och därmed ta med den till MF i alla fall.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-07-06 klockan 14:09.

  45. #585
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan också kontakta en artist direkt som de vill ha med. Det var nog det som skedde med Eric Saade.
    Nej, han hade "bestämt" att han skulle vara med.
    Du får tro vad du vill, men jag tror det där med att "Skicka in" bidrag, bara är ett spel för galleriet för att det ska kännas folkligt och som en möjlighet för en okänd att komma med.
    Och media hjälper till att sprida den myten, ta tex den där "lärarinnan" som satt och spelade akustisk gitarr, och man skulle få bilden av att det var en helt okänd, men som ett lustigt sammanträffande var hennes make redan i branschen.

  46. #586
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inget emot att folk gillar det men när de gjorde 20 tävlingar av två och röster från folket (money grab) så tappade de mig helt.
    Money grab? Pengarna från betalnummerns går till välgörenhet.

  47. #587
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, han hade "bestämt" att han skulle vara med.
    Du får tro vad du vill, men jag tror det där med att "Skicka in" bidrag, bara är ett spel för galleriet för att det ska kännas folkligt och som en möjlighet för en okänd att komma med.
    Och media hjälper till att sprida den myten, ta tex den där "lärarinnan" som satt och spelade akustisk gitarr, och man skulle få bilden av att det var en helt okänd, men som ett lustigt sammanträffande var hennes make redan i branschen.
    Det är klart att han hade "bestämt" att han ska vara med men han kommer inte med om SVT inte vill det. Det är artister varje år som har "bestämt" att de ska vara med och som blir ursinniga när de inte får. SVT kontaktar artister direkt som de vill ha med. En del säger blankt nej.

  48. #588
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Christer Björkman sa i en intervju att den svåraste gruppen artister att få med i melodifestivalen och som de gärna vill ha med är unga tjejer som skriver egen musik med ett modernt uttryck och på svenska.

  49. #589
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Christer Björkman sa i en intervju att den svåraste gruppen artister att få med i melodifestivalen och som de gärna vill ha med är unga tjejer som skriver egen musik med ett modernt uttryck och på svenska.
    Ja, han är duktig på att marknadsföra myten melodifestivalen. Men det är ju hans jobb.

    Jag tror tyvärr att det handlar mer om pengar än musik, men vi kommer aldrig få reda på sanningen så det är väl ingen mening med att spekulera mer.

  50. #590
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är ett underhållningsprogram i första hand. Tävling slutade det vara för länge sedan.

  51. #591
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Om någon är intresserad och har tid över så lyssna gärna på musikbranschpoddens inslag med Karin Gunnarsson.

    2019-05-09
    73. Karin Gunnarsson - Doldisen bakom Melodifestivalen & Eurovision
    Veckans poddgäst hade en dröm om att få jobba med musik, nu är hon biträdande tävlingsproducent för Melodifestivalen och leder Sverige i Eurovision Song Contest som delegationschef. Vi träffar ingen mindre än grymma Karin Gunnarsson, som även varit musikredaktör på P3 i många år. Här berättar hon bland annat om de olika jobben och hur processen egentligen ser ut kring att hitta samt välja låtar, med inslag av jämställdhet. Hon delar dessutom sina bästa tips för den som vill få ut musik till radio eller uppträda på mello.
    Lång version
    https://shows.pippa.io/musikbranschp...ision-original

    Kort version
    https://shows.pippa.io/musikbranschp...urovision-kort
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-07-06 klockan 15:07.

  52. #592
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om någon är intresserad och har tid över så lyssna gärna på musikbranschpoddens inslag med Karin Gunnarsson.

    2019-05-09


    Lång version
    https://shows.pippa.io/musikbranschp...ision-original
    Jag lyssnade, intressant att höra, men sen kom det ju fram att hon är Björkmans efterträdare, och alltså är tvungen att fortsätta sprida myten om att inskickade bidrag har en chans!
    Asså, dom där människorna är säkert marsvinsätare allihop [referens: Konspirationstråden]

    Jag hörde om ytterligare ett fusk i mellon som jag inte kände till, i John Lundviks sommarprat idag, han berättar att det är tillåtet med en annan sångare än artisten som sjunger i bakgrunden, så länge det är live.
    När en artist som inte hade tillräckligt stark röst skulle uppträda i mello fick Lundvik stå bakom scenen, i en ljudisolerad bajamaja, med hörlurar, mick och en videoskärm och sjunga melodin.

  53. #593
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag hörde om ytterligare ett fusk i mellon som jag inte kände till, i John Lundviks sommarprat idag, han berättar att det är tillåtet med en annan sångare än artisten som sjunger i bakgrunden, så länge det är live.
    När en artist som inte hade tillräckligt stark röst skulle uppträda i mello fick Lundvik stå bakom scenen, i en ljudisolerad bajamaja, med hörlurar, mick och en videoskärm och sjunga melodin.
    Ja det sker hela tiden också i ESC. Men det handlar inte bara om att en artist har svag röst utan det handlar betydligt mer om hur scenuppträdandet ska se ut. Showen. Man har helt enkelt flyttat körsångarna ut från scenen för att vissa nummer ska se snygga ut.

    I Melodifestivalen är det också tillåtet med förinspelad sång. Det är inte tillåtet i ESC så Sverige har jobbat för att få det ändrat i ESC men de har inte lyckats få till det.

    Ett exempel då resultatet blev dåligt i ESC var när Benjamin Ingrosso vann MF med förinspelad sång, hans egen röst dubblerad och det lät nästan lika bra som på singeln.

    Så åker han ner till ESC och får inte ha förinspelad sång. Han har då en kör utanför bild men det låter inte lika bra, det låter tunt.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-07-15 klockan 21:46.

  54. #594
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag hörde av trakten rockabilly-kung (Anders "Tuten" Andersson) att något rockabilly-band för kanske tio år sedan (hette de Stray Cats eller nåt sånt) körde både playback och singback pga "tekniska problem", men gruppen hade, enligt Tuten uppenbarliga problem med både ackord och stämband.
    Det sades att man hade tekniska problem vid två tillfällen tom...

  55. #595
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Strax Cats har ju lirat i över 40 år. Det har inte Ingrosso.

  56. #596
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Top Cats!

  57. #597
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Makes more sense...

  58. #598
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Anders "Tuten", som var mycket behjälplig att ruska fram lokala rockabillyband till (snart) Sveriges enda Folkets Part (Dalborgsparken) i Sverige i ett försök att få lite rockliv, berättade att det var Bert Karlsson som (och här kan jag minnas fel) dissade bandet när det ville spela in skivvor för att de var undermåliga. Men när, några år senare rockabillyn blev mer populär, såg han till att signa gruppen och få upp dem på scen i Mellon. På skivan som gavs ut senare spelade nästan enbart studiomusiker ...

    Ska nämnas att Tuten har en butik i Mellere (Mellerud på dalsländska) där det säljs rockprylar OCH akvariefiskar.

  59. #599
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Fast tillåt mig att vara skeptisk, gamla gubbar brukar även komma med mycket skitsnack.
    De kom ju fram i Talang och har harvat runt i folkparker, etc, i många år.

  60. #600
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Så kan det vara. Grejen, vilken jag utvecklade lite för mycket, är väl egentligen inte om en VISS artist är undermålig utan konceptet att släppa fram artister som undermåliga och sedan backa upp dem med en USB-sticka i kulisserna.

Liknande ämnen

  1. TOOL Europe Tour 2019
    Av Infra i forum Evenemang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-24, 11:44
  2. ESC 2018
    Av BoscoSync i forum Allmänt om musik
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 07:31
  3. Bestäm Polarprisvinnare 2019-2028
    Av Peter70 i forum Allmänt om musik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-02-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •