Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Formanta Polivoks - Reparation

  1. #1
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran

    Formanta Polivoks - Reparation

    Hej!

    Köpte nyligen en Formanta Polivoks som fungerade riktigt fint innan den skeppades med Bussgods till mig. Det verkar som att envelopen till amplituden kärvar då sustainreglaget inte svarar (den är som att den är fast på värde noll) och efter en stund så börjar envelopen att glappa så att ljudvolymen på synten minskar drastiskt. Om jag trycker på panelen så kommer ljudet tillbaka.

    Jag misstänker att det har skakats så att det har blivit glapp i synten och att det (förhoppningsvis) inte är så så mycket som behövs att göras för att få den i funktionabelt skick igen.

    Finns det någon i Göteborg eller Göteborgstrakten som skulle kunna tänka sig att vilja felsöka och laga synten åt mig för ersättning?

    Mvh
    Clase

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Polivoks är skitenkel att mecka i. Det låter som att VCA-kortet glappar lite.

    Öppna synten genom att lägga den upp och ned utan att knäcka switcharna. Skruva av de 4 fötterna och lyft av botten. Nu ser du alla korten. VCA är det näst längst mot transformatorn.

    Drag ut och sätt tillbaks. Börja där.

  3. #3
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Tack Lackan! Detta inlägg förgyllde min afton! Polivoks har alltid vart den vita valen för mig och att få hem en som inte fungerar ordentligt gjorde mig minst sagt väldigt ledsen, men nu känner jag hoppet komma åter!

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag köpte nyss en som var helt död och jag har precis renoverat upp den. Det är en fantastisk synt och väldigt enkelt uppbyggd och smart designad. Och den låter helt fantastiskt.

    Så det här fixar du enkelt.

    När du skruvat av fötterna kan det ev sitta två skruvar i framkant också.

    För att hålla de 8 kretskorten på plats sitter en metallstång tvärs över, men saknas den kan korten skaka loss.

    EDIT; Här ser du metallstången och alla kretskort. Det är kortet näst längst bort i bild som antingen sitter löst, eller har någon dålig komponent på sig.

    Det gröna kretskortet på bakväggen är midi-kortet och är en retrofix. Har du ett original har du inte detta kortet.

    Senast redigerat av Lackan den 2018-12-02 klockan 15:34.

  5. #5
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Testade nyss att öppna den och det var precis som du sa. Kortet näst längst bort satt löst. Tog loss och tryckte dit igen och det fungerade fint volym-mässigt, bortsett från Sustain-knoben som fortfarande inte ger något utslag. Sitter den funktionen på samma kort eller ska jag felsöka den någon annanstans?

    Tack så hemskt mycket för hjälpen förresten. Det är som ni säger att det är väldigt enkelt att pilla i synten. Rejält med plats mellan komponenterna också på kretskortet.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, allt som rör VCA sitter på det kortet - även VCA-envelope. VCF-envelope sitter på filterkortet.

    Är det bara Sustain-ratten som inte funkar? Ger den inget resultat alls? Har du motionerat poten ett 20-tal gånger för att se om något händer alls? Funkar A, D, R?

    Om du verkligen testat allt, och fortfarande är övertygad om att det är ett elektroniskt fel skulle jag gissa på att det är någon av transistorerna V8, V11 eller V12.

    Det enda jobbiga med Polivoksen är att pga att korten sitter som de gör är det ganska svårt att komma in och mäta mellan korten. Så eftersom det inte är några extremt dyra komponenter så bytte jag helt sonika ut de som var mest troliga "bad guys" och det funkade bra.

    V8 och V11 kan du ersätta med vanliga standard NPN 3904 transistorer, och V12 är en vanlig PNP 3906 transistor. Kostar ett par kronor styck.

    OBS1; Testa alla andra sätt först - motionera poten och ändra alla inställningar så att du är helt säker på att det inte är ett "handhavandefel".

    OBS2; Om du byter transistorer - tänk på att 3904 och 3906 har benen (E, C, B) omkastade jämfört med de ryska KT315 och KT361.

  7. #7
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    A, D och R fungerar som de ska, vilket får mig att tro att det har mer med glappet att göra. Jag ska motionera potten lite mer då jag inte har hunnit sitta specieltl länge med synten. Jag tror dock att det hela har mer med glapp att göra då synten fungerade som den skulle innan den fraktades.

    Bra med infon som du skrev om komponenterna. Jag hoppas att den inte behövs, men bra att ha utifall att det är illa ställt med synten. Den låter som sagt helt fantastiskt fint, även med de mer mjukare och varmare ljuden så det är ju verkligen ett instrument jag vill använda.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, hoppas det. Men 30 åriga komponenter dör ibland dom med... Om du fortfarande har synten öppen, kolla pinne 7 och 12 på VCA-kortet lite extra noga så att det har bra kontakt där. Kan ju bli oxid och skit ibland.

  9. #9
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Ah! Tack för tipset! Jag ska leta fram min multimeter för att mäta lite. Jag hittade en rysk service-manual när jag googlade lite som hastigast men jag forstod den ärligt talat inte så väl. Inte för att det är problem med min ryska, det är ju bara det att det inte är en ryss som skrivit den.

    En av anledningarna till att jag inte kan felsöka synten så bra just nu är för att jag är mitt i flyttuppackande också så det är allmän oreda i allting just nu också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •