Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Power soak (strömbantare) för pedaler

Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Power soak (strömbantare) för pedaler

Jag tycker att vissa av mina pedaler låter bättre när jag matar dem med mindre ström.
    Det funkar av naturliga skäl bra när jag kör med batteri men eftersom jag oftast använder adapter så går det tyvärr inte.

Skulle vilja bygga en låda med ström in och ström ut och däremellan en pot (gissar jag) som kan reglera strömmen från 9-0 V.

Har googlat lite men hittar inget bra. Har lite egna idéer men undrar om det är så enkelt som jag tror. Någon som kan hjälpa mig på vägen?

Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Är det strömmen eller spänningen du vill reglera? Spänningen borde gå att reglera med en potentiometer kopplad som en spänningsdelare. Finns kanske dock mer stabila sätt att göra det. Strömmen kräver andra sätt att reglera. Jag har inte koll på det och antar att det inte fungerar att bara sätta ett en potentiometer mellan pedalen och strömkällan, även om motstånd ska vara strömbegränsande. Eller det känns som en riktig fullösning iaf, som snarare riskerar förstöra strömadaptern.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    diy power starvation

Det är nog det du vill googla efter.

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Väldigt enkla strömbegränsare snor man ihop med en LM317.

Här står lite om strömkällor och strömbegränsare: https://electronics.stackexchange.co...urrent-limiter
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NRiCX.png 
Visningar:	3 
Storlek:	14,6 KB 
Id:	84873  

särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Skojig idé, och det där ser ju lättbyggt ut, SB.
    EHX Germanium OD har ju en sån inbyggd, jag tycker det låter riktigt härligt

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Kolla länken, där har du en strömbegränsare; den funkar nog bättre. Strömregulatorn är ju användbar till rörförstärkare annars.

På tal om vilket, måste köpa aluplåt till mina Ken Stone-moduler imorgon och snickar ihop en superenkel VCO strax.

ZackZick
    ZackZick är uppkopplad nu
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Borde man inte kunna ha en lagom stor potentiometer kopplat som ett variabelt motstånd i serie med strömkällan också? Blir samma effekt som när ett batteri dör

JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

ZackZick är på något. Varför låter det annorlunda? Det är inte bara den nedre head room som gäller men för vissa kretsar även strömförsörjningens impendace.

Om man experimenterar med linjära spänningsregulator eperiment också med var lilla kondensatorn man kan använda på regulatorns utgång.
    Många moderna pedaler är immuna mot denna typ av förändringar eftersom de har en relä stor kondensator parallell med batteriet. Men äldre konstruktioner som vanligtvis låter bra strax före batteriet är över kan vara med denna typ av eperiment.

google translate

Sva
    Sva är uppkopplad nu

Här används LM317 till Dying Battery Simulator / Sag / Starve med förklaring till hur det kan fungera:
    http://geofex.com/Article_Folders/pe...wr/pedalbd.htm

otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    http://www.analoguehaven.com/dwarfcr...powerstruggle/

denna lilla rackare gör ett bra jobb. ett litet tips.

Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Tack för alla bra tips. Nu har jag lite att gräva i.

Liknande ämnen

1. Strömförsörjning för pedaler
    Av Antimon i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-03, 00:11
  2. Overdrive-pedaler för nice smetgröt
    Av marvingain i forum Effekter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 12:40
  3. Vad har ni för pedaler just nu?
    Av theVOID i forum Stränginstrument
    Svar: 31