Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Power soak (strömbantare) för pedaler

  1. #1
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior

    Power soak (strömbantare) för pedaler

    Jag tycker att vissa av mina pedaler låter bättre när jag matar dem med mindre ström.
    Det funkar av naturliga skäl bra när jag kör med batteri men eftersom jag oftast använder adapter så går det tyvärr inte.

    Skulle vilja bygga en låda med ström in och ström ut och däremellan en pot (gissar jag) som kan reglera strömmen från 9-0 V.

    Har googlat lite men hittar inget bra. Har lite egna idéer men undrar om det är så enkelt som jag tror. Någon som kan hjälpa mig på vägen?

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Är det strömmen eller spänningen du vill reglera? Spänningen borde gå att reglera med en potentiometer kopplad som en spänningsdelare. Finns kanske dock mer stabila sätt att göra det. Strömmen kräver andra sätt att reglera. Jag har inte koll på det och antar att det inte fungerar att bara sätta ett en potentiometer mellan pedalen och strömkällan, även om motstånd ska vara strömbegränsande. Eller det känns som en riktig fullösning iaf, som snarare riskerar förstöra strömadaptern.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    diy power starvation

    Det är nog det du vill googla efter.

  4. #4
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Väldigt enkla strömbegränsare snor man ihop med en LM317.

    Här står lite om strömkällor och strömbegränsare: https://electronics.stackexchange.co...urrent-limiter
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NRiCX.png 
Visningar:	7 
Storlek:	14,6 KB 
Id:	84873  

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Skojig idé, och det där ser ju lättbyggt ut, SB.
    EHX Germanium OD har ju en sån inbyggd, jag tycker det låter riktigt härligt

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kolla länken, där har du en strömbegränsare; den funkar nog bättre. Strömregulatorn är ju användbar till rörförstärkare annars.

    På tal om vilket, måste köpa aluplåt till mina Ken Stone-moduler imorgon och snickar ihop en superenkel VCO strax.

  7. #7
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Borde man inte kunna ha en lagom stor potentiometer kopplat som ett variabelt motstånd i serie med strömkällan också? Blir samma effekt som när ett batteri dör

  8. #8
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ZackZick är på något. Varför låter det annorlunda? Det är inte bara den nedre head room som gäller men för vissa kretsar även strömförsörjningens impendace.

    Om man experimenterar med linjära spänningsregulator eperiment också med var lilla kondensatorn man kan använda på regulatorns utgång.
    Många moderna pedaler är immuna mot denna typ av förändringar eftersom de har en relä stor kondensator parallell med batteriet. Men äldre konstruktioner som vanligtvis låter bra strax före batteriet är över kan vara med denna typ av eperiment.

    google translate

  9. #9
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Här används LM317 till Dying Battery Simulator / Sag / Starve med förklaring till hur det kan fungera:
    http://geofex.com/Article_Folders/pe...wr/pedalbd.htm

  10. #10
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    http://www.analoguehaven.com/dwarfcr...powerstruggle/


    denna lilla rackare gör ett bra jobb. ett litet tips.

  11. #11
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Tack för alla bra tips. Nu har jag lite att gräva i.

  12. #12
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    intressant tråd. kan däremot inte sluta fundera på om det räcker med att sänka "batteriets" förmåga att leverera utspänning, kan det inte även vara så att ett döende batteri blir så pass mycket sämre på att leverera ström (på grund av förhöjd inre resistans) att en del av effekten av ett "döende batteri" går förlorad om inte spänningen även knäar då strömuttaget ökar i o med att signal skickas in? men det kanske är för lågt strömuutag i ex en fuzz för att just den effekten ska uppstå, (ett döende niovolts batteri som kan leverera sex volt till en pedal som inte tar emot signal, kanske inte knäar/saggar, alltså att volttalet sänks ytterligare då man krämar på med insignal o favoritriff)? ... effekten jag grubblar över är den samma som i en rörstärkare som överstyrs även i slutsteg, transformator o kondensatorer klarar inte av att leverera all ström kretsen kräver, så spänningen ut från PSU sjunker då man drar på med full signal in...
    Senast redigerat av fuzzy den 2018-12-15 klockan 12:56. Anledning: förtydliga

  13. #13
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    ... kan svara på min egen fråga efter att ha testat med ett halvslut batteri här hemma. Hur het signal jag än körde in i fuzzen, som jag använde som försökspedal, så "saggade"/knäade inte batteriet under de 6,1volt som var kvar i batteriet... det verkar alltså som att det bara är att antingen köra en pot mellan batteri o kretskort, alternativt bygga en voltregulator.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är volt det kommer an på som jag förstår saken. Det finns ju faktiskt ställbara adapters, typ en sån här https://www.biltema.se/kontor---tekn...2-v-2000030021 Bara att tweaka ner

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är volt det kommer an på som jag förstår saken. Det finns ju faktiskt ställbara adapters, typ en sån här https://www.biltema.se/kontor---tekn...2-v-2000030021 Bara att tweaka ner
    Den där kommer föra en massa oljud. Bättre med en variabel med en lm317. Eller bara en pot på batteriet. Eller båda

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Är det verkligen strömbegänsare och inte spänningsbegränsare man vill ha? Eller både och? Jag har åtminstone ett multipedalnätagg med ett par utgångar med steglöst ställbar spänning ner till 6v och får döendebatterieffekten med en del pedaler, om jag drar ner spänningen. Med Merkin Fuzz (bygger på Fulltone Fuzz, fast med tre drivsteg istället för två) så händer massor! Extremt användbart med den faktiskt. Med andra händer nästan ingenting.

    ---EDIT---
    Uppenbarligen redan besvarat ovan, det är spänningsbegränsning och inte strömbegränsning som gäller.

  18. #18
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Letade vidare o hittade den här tråden.

    https://www.diystompboxes.com/smffor...?topic=76150.0

    Det är tydligen skillnad på hur ett gammalt brunstensbatteri reagerar när det dör o hur ett alkaliskt, lithium etc reagerar.


    En bit ner på första sidan kan man läsa...


    "Not many people use portable radios operated with a 9v battery anymore, so they tend not to have the more informative experiences that a continuous audio signal can provide. I had my great learning about carbon-zinc batteries when I was laid up in bed with mononucleosis in 1966, and had to rely on the near-dead batteries in my radio to be able to hear my favourite tunes on the top 40 playlist. I'd leave my radio off for 90 minutes or so, to be certain I had enough juice regained in them to hear the tunes I knew would be played at relatively predictable times (and at the time, I was enamored of the guitar intro to The Hollies' "Look Through Any Window

    Carbon-zinc will spontaneously "recharge" if you leave them for a bit. That is, the chemical reaction will reverse with disuse, and they will regain a little bit of life. And I emphasize the word "little". If I kept the volume down, I could hear a whole tune, but if I cranked it up, i'd get a very audible compression, until finally the batteries crapped out. This "Hold on, give me a sec to catch my breath" phenomenon would only occur when the batteries had dropped in voltage a bit.

    The "dying battery effect" is NOT, as some would have it, merely a lower, but stable, voltage. You won't get it from an alkaline, or lithium-ion, or from a wallwart with a bunch of diodes in series, or anything similar, because they are providing a power source that can meet the current demands of the pedal. What is fundamental to the impact a dying battery has on a fuzz (and nobody seeks dying battery sounds for delays, tremolos, EQ, wahs, etc.), is that a brief respite allows the battery to catch its breath but a peak transient saps the battery of current. That is, the impact of a dying battery on a fuzz is a dynamic phenomenon, that corresponds to picking strength, and input signal amplitude. That's what imparts a certain sponginess or compression, in addition to a bit of gateyness here and there.

    I'm confident something can simulate that, but I'm equally confident that much of what gets suggested as a dying battery simulator probably won't, simply because they do not incorporate any means for the power source to "choke", cough, wheeze, or whatever you want to call it. That is, they provide a steady and stable current delivery capability."



    ... förstår det som att ett döende brunstensbatteri reagerar som jag trodde, det knäar till ytterligare en kort stund vid transienter etc.

    Vidare från sid två...


    "What most "dying battery" simulators really attempt to do is provide a stable reduced supply voltage and/or current. In my own experience, what most dying carbon-zinc batteries do is provide a dynamically-shifting current (and possibly voltage), that changes in response to transient peaks. The battery is able to effectively catch its breath a little between notes, or groups of notes, and is only able to provide suitable current for the first transient, after which it limps along, because it hasn't enough juice to carry it the rest of the way.

    That dynamic, moment-to-moment variation in current/voltage is what's so hard to mimic via a simple circuit. As always, whatever provides interesting sounds remains musically valid, whether it is an accurate simulation of something or not. But for folks who want to mimic exactly what a dying carbon-zinc 9V battery does, it's gonna take more than a few resistors.

    And once again, I encourage folks to explore the use of current limiters, as exemplified by the late Charles R. Fischer's EM Fuzz that was published post-humously in Electronic Musician. You can find all the relevant files in this directory: http://www.generalguitargadgets.com/wp-content/uploads/ Scroll down to files beginning with EM."



    Så i korthet så räcker en voltregulator långt, men hela "döendebrunstensbatteriifuzzmagin" kräver tydligen även någon form av variabel strömbegränsare. I alla fall om man ska tro ovanstående skribent.
    Senast redigerat av fuzzy den 2018-12-16 klockan 17:11.

  19. #19
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    blev sugen på att bygga denna.

    http://www.generalguitargadgets.com/...icles/em-fuzz/

    innehåller en krets för att begränsa ström i stället, blir ju en annan effekt eftersom spänning/volten kommer att ändras dynamisk i stället för statiskt som det blir med voltregulator. måse testas. bygger jag en så återkopplar jag resultatet i här i tråden.
    Senast redigerat av fuzzy den 2018-12-17 klockan 09:48.

  20. #20
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    kretsen för strömbegränsning ser ut såhär...

    LM334Z kan reglera ner till 1uA, så det ska väl funka i de flesta pedaler.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C91EBBBE-A293-42E5-A952-65C4C40C7E1A.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	85150  

  21. #21
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Så, en ljudstyrd lampa och en fotoresistor?

  22. #22
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, en ljudstyrd lampa och en fotoresistor?

    blir osäker på vad du menar men kretsen i lm334 ser ut så här:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AA0C8B67-1E12-459D-A15B-EC46ABC1F5FB.jpeg 
Visningar:	5 
Storlek:	107,9 KB 
Id:	85159  

  23. #23
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Gänkte inte på kretsen alltså, tänkte att ljudet tänder (eller bäst släcker) en lampa, som styr en fotoresisotr, som begränsar strömmen till en pedal. Då får man mindre ström när det är mer ljud.

  24. #24
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gänkte inte på kretsen alltså, tänkte att ljudet tänder (eller bäst släcker) en lampa, som styr en fotoresisotr, som begränsar strömmen till en pedal. Då får man mindre ström när det är mer ljud.
    Jo, det borde ju funka med en krets som släcker en diod/lampa varpå resistansen ökar.


    Enklaste alternativet är nog ändå detta...

    https://reverb.com/item/15236729-dbs...tery-simulator

    Gissar att det är spänningen som visas i siffrorna på videon. Gissar vidare att lådan innehåller nått som liknar detta:

    Constant current regulator

    Smidigast är nog helt enkelt att köpa en färdig modul som påminner om ovan men som kan begränsa strömmen ut ner till 1mA eller nått sånt, gärna mindre för säkerhets skull.

  25. #25
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Byggde en strömregulator (begränsar strömmen o därmed indirekt spänningen) av enklaste sort, två komponenter. Nu finns det mycket mer fuzz i fuzzen om man säger som så.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	132,1 KB 
Id:	85214

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning för pedaler
    Av Antimon i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-02, 23:11
  2. Overdrive-pedaler för nice smetgröt
    Av marvingain i forum Effekter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 11:40
  3. Vad har ni för pedaler just nu?
    Av theVOID i forum Stränginstrument
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •