Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ljudnivå i öronen vid inspelning?

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Senior

Ljudnivå i öronen vid inspelning?

Hur hög volym har ni i hörlurar/monitorer när ni spelar in? (Jag vet att det är lite hur långt är ett snöre över frågan.)

Jag upplever att jag behöver dra på en del i lurarna när jag spelar in, främst gitarr, för att jag ska höra musiken och inte bara (el)gitarren. Det straffar mina öron tyvärr. Jag tror inte jag har "väldigt högt" i lurarna, för jag har rätt känsliga öron och gillar inte att ha dra på för mycket, men det är högre än när jag arrangerar eller mixar musik.

Mina lurar är AKG 240 mk2, det är en sluten design. Dock inte speciellt isolerande från kringljud.

Någon med liknande erfarenheter?

Någon som testat "jätteslutna" lurar?

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Eftersom jag line:ar så vill jag bara stänga ute strängljudet. Focal Spirit Pro är slutna nog så att jag kan hålla... well, lite kortare snöre. Sedan behöver man ju en viss lägsta nivå för "känslan", inte minst för lead.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag drar sällan på högt på förstärkarna i studion, så då behövs inte så högt. Blir bra tryck med låg volym och närmick. Eller linear, och då kör jag utan lurar vilket alltid känns lyxigt Spela in trummor däremot behöver lite för högt i lurarna för att inte tappa spåret. Finns ju inte direkt nån annan lösning, så det får jag leva med.

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Hm just K240 (både mk1 &mk2) tycker jag är sådär, skulle väl kalla dom semi-slutna. Och ja har aldrig riktigt gillat dom ävben om ja haft båda.
    Tbh så använder jag endast slutna lurar när jag dj´ar eller om ja behöver stänga ute rumsljud/annan ljudförorening.
    Då använder jag Sennheiser HD25, sitter tight (jätteslutet), inget ljudutifrån kommer in och ja hör vad jag gör.
    Men tbh inte särskilt behagligt att sitta med långa pass. Men för ändamålet riktigt bra (tycker jag)

Svårt, det är ju en smakfråga vad man föredrar.

Men självklart behöver ja inte ha lika hög volym i hd25orna som med K240.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    240 är inte sluten utan halvöppen. Det är inte muffen runt örat som avgör det. AKG 271 tex är sluten och stänger ute ljud bättre. Rätt stor skillnad tycker jag. Man känner sig klart mer innesluten. Om det får en att dra på mindre är nog en smaksak, men det underlättar eftersom man inte behöver dränka omgivningen.

itsalwaysyou

Senior
    Tack för bra svar, jag ska kolla upp lite slutna lurar.

Jag lajnar också guran, så det är enbart strängljudet jag behöver överrösta. Pga familj och grannar är inspelning med monitorer inte så lätt.

enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Generellt så behöver du inte vara allt för orolig för öronen om du spelar in kortare stunder och inte blåser på sjuka volymer. Det viktigaste är att man tar pauser och har lite koll på hur länge man kan lyssna vid olika volymer.

Man brukar säga att 85 db är ok vid lyssning 8 timmar per dag, vilket gör det till en standardvolym vid professionellt studioarbete. Vid 94 db är man nere på typ 1 timme, 97 dB 30 minuter, 100 dB 15 minuter osv. Sedan är det bara räkna och känna efter.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Noise-Exposure-Limits-Table.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	84860

Två faktorer värda att tänka på här är:
    1. dels bakgrundsljud i studion (är det ett jävla liv så krävs högre volymer för att höra något). Professionella studios kan ligga hela vägen nere på 20 dB medan det kanske är normalt att bakgrundljudet i en hemmastudio är hela vägen uppe på 40-45 dB. Det är stor skillnad att lyssna på ljud som spelas på 85 dB i dessa olika rum.
    2. sedan även isoleringen i lurarna. Som någon redan sa så är dina AKG K240 semislutna vilket gör att du får mer läckage. Typ som att sitta och mixa med fönstret på glänt ut mot en trafikerad väg. Desto tätare isolerat desto mer hör du på läge volymer, helt slutna lurar är nästan ett måste vid inspelning imo!
    Senast redigerat av enteogenisk den 2018-11-30 klockan 03:04.

itsalwaysyou

Senior
    Tack för tipsen! Att lyssna på "rustling leaves" i 24 timmar låter otroligt mysigt. Med två ungar hemma kan jag längta efter mjuka snälla ljud...

Jag ska testa lite olika slutna lurar. Focal Spirit Pro verkar intressanta, men svåra att hitta i Göteborg.

Liknande ämnen

1. Balansera L/R vid inspelning
    Av dickydiggler i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 09:47
  2. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 19:09
  3. HJÄLP!! Spökeko vid inspelning
    Av Astrogirl i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2