Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: "Cleara" covers?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Någon som har erfarenhet av att "cleara" rättigheter till att släppa covers? Har sökt runt lite och det är en del olika bud.

    Någon instans rekommenderade att "Youtube-cleara" dvs att helt sonika lägga upp låten och låta Youtubes algoritmer slå till. Sedan går med med på att copyright-innehavaren får reklamintäkterna. Låter inte värst seriöst...

    En annan aktör ville för digitalsläpp ha 15 usd per låt samt 0.1 cent per "play" oavsett om man säljer eller ger bort covern, vilket tillfaller copyright-ägaren!

    En tredje ville bara svara på frågor om man betalade först...

  2. #2
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    aha detta är jag också nyfiken på, jag har frågat en polare som jag vet är megaseriös på sånt här, både musik och rättighetsmässigt.

  3. #3
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Mig veterligen behöver du inte kontakta någon för en regelrätt cover om texten är intakt och upphovsmakare tydligt finns angivet och var den är publicerad (om den är det) Men jag kan ha fel.

  4. #4
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mig veterligen behöver du inte kontakta någon för en regelrätt cover om texten är intakt och upphovsmakare tydligt finns angivet och var den är publicerad (om den är det) Men jag kan ha fel.
    Jepp, så vill jag minnas att det är för fysiska släpp iaf. Skivbolaget pröjsar ju avgifter till upphovsrättsinnehavare osv. Vet inte hur det funkar om låten inte är släppt, men isf är det ju ingen som får något betalt för den heller. Om du spelar någon annans låt live är det ju arrangören som betalar avgifter till stim etc. utifrån din rapport.

  5. #5
    deadbeats avatar
    Veteran
    Så här säger STIM:

    Spela in någon annans musik
    Vill du till exempel spela in en cover på en redan utgiven låt så räcker det att ta kontakt med NCB. Observera att du inte får göra något eget arrangemang på musiken eller en egen bearbetning, vill du göra det måste du först söka tillstånd från det musikförlag som förvaltar rättigheterna till den låt du vill ändra. Är musiken inte förlagd är det musikskaparen som ger tillstånd


    http://musikforlaggarna.se/upphovsra...anvanda-musik/

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OK - att jag inte tänkte på STIM Men frågan är vad gränserna går för "eget arrangemang/bearbetning"?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK - att jag inte tänkte på STIM Men frågan är vad gränserna går för "eget arrangemang/bearbetning"?
    A=a, B=b, C=c

    Byta versaler är ok, men om du byter bokstav, innebörd eller mening på ett sätt som kränker den vit.. erhm jag menar UPPHOVSMANNEN, utan dess godkännande så bäddar du för problem.

    Editor: tricket är att bara göra täcke med artister som själva bäddar för tolkningsproblem. Det finns ingen säkerhet i det, men oftast betyder det att deras djävla manager inte vågar/vill skada "image" På deras "produkt" med petty bönräknarejakt.
    Editoredit: ibland är djävla manager fina människor.
    Senast redigerat av reSet den 2018-11-28 klockan 00:21.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Så länge man inte ger ut covers i USA är det bara att köra på. USA har ett halvkonstigt regelverk när det gäller covers.
    Så om du har en digital distributionstjänst ange alla territorier utom USA.
    Vad gäller Youtube blir det automatiskt att videon innehåller material från tredje part och eventuella Youtube intäkter går till originalet.
    Vad beträffar streaming på Spotify så går streamingpengarna till dig, och den lilla STIM pengen till kompositörerna så klart.

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Har släppt en Depeche cover via Distrokid, har en pdf licens på mitt konto som jag årligen betalar 12 usd för (tror jag). Där åtar dom sig att betala Martin Gore etc.. Kollade iTunes US och den finns även där.

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    På tiden det begav sig var jag med i ett band som bland annat gjorde småländska versioner av låtar av irländska band som The Pouges och The Warterboys m.fl. Om jag minns rätt fick vi OK i alla fall utom ett men vi var i flera fall tvugna att översätta våra svenska texter tillbaka till engelska så att de kunde godkänna dem. I samtliga fall hade vi även ändrat tema i texterna så att de handlade om småländska företelser och helt anna än orginalen men det tyckte de som sagt var helt OK. I något fall rörde det sig om ett svenskt orginal där vi bara gjorde en ny text och då var det ju betydligt enklare. Någon av dem ville visst ha en Vinyl-LP/CD när den väl kom ut men det fixade Sonet om jag minns rätt.
    Senast redigerat av biomoib den 2018-11-28 klockan 12:01.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har släppt en Depeche cover via Distrokid, har en pdf licens på mitt konto som jag årligen betalar 12 usd för (tror jag). Där åtar dom sig att betala Martin Gore etc.. Kollade iTunes US och den finns även där.
    Du gör business med hr Gore mao! Coolt!

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du gör business med hr Gore mao! Coolt!
    Jepp, vi är grymt tajta!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IFY.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	84823

  13. #13
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, vi är grymt tajta!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IFY.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	84823
    Smutt!

  14. #14
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tjena Martin! Man reggar covers (låtskrivare o förlag) genom den distributör man använder, t ex vid en digital release, vilket jag förmodar detta gäller, så matar man in de uppgifterna där du lägger upp dina spår för digital distribution. Pengarna till upphovsmännen dras sedan procentuellt av varje stream, inget som du direkt märker. Pressar man fysiskt får man däremot punga ut med förskottspengar för alla ex man trycker upp. Om du arrar om originallåtar på ett drastiskt vis, t ex ändra text osv, bör man be att få godkännande från förlaget. Men så länge det är inom rimliga ramar och inte förlöjligar originalet på nåt vis. �� Question answered?

    så skriver polaren Daniel

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur räknas ett upplägg på SC? Är det en digital release? Jag har hursomhelst taggat som Cover, och i kommentaren creddat/hyllat låtskrivare så att det ska vara omöjligt att missa. Hittills har alla mina covers fått vara kvar.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Resultat av konversation med STIM:

    - Det är en lite luddig gräns där mellan cover och bearbetning, helt klart. Det finns helt enkelt inga klara regler, men jag brukar säga att ändrar man inte i ackord (låtstruktur) eller text och titel så är det en cover. Börjar man ändra i det så bör man kontakta rättighetshavare, åtminstone så att man har ryggen fri och sinnesfrid.

    - Som STIM-medlem, anmäl coverversionen till ncb, som hanterar alla rättigheter utom USA.

    - För USA bör clearing ske mot artistens förlag för att undvika problem. STIM bistår medlemmar med aktuella kontaktuppgifter för låten i fråga.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur räknas ett upplägg på SC? Är det en digital release?
    Luddiga besked där - en del "instanser" anser att gratis-låtar motsvarar en lyssning på Spotify etc, dvs att upphovsrättsinnehavarna får en mikroslant "per play". Som jag skrev, en förmedlare av rättigheter ville ha 15 USD per låt samt 0,1 cent "per play" oavsett vad man själv tog betalt. Gratis-låtar ses av "branschen" som egen promotion där artisten får ta kostnaden som marknadsföringskostnad, oavsett om man är hobbyist/anti-copyright-lobbyist/proffs.

  18. #18
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Har lekt med en tanke att släppa en ep/minialbum digitalt med omarbetad musik men bibehållen text (enligt trådar här ovan inte en cover då?).
    Nu håller jag på när jag har tid med detta, behöver jag kontakta vara utgivare/förlag för att få ok då?
    Kanske smartast att få klart demo:s innan för de vill nog gärna veta vad man gjort med dess verk misstänker jag?

  19. #19
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lekt med en tanke att släppa en ep/minialbum digitalt med omarbetad musik men bibehållen text (enligt trådar här ovan inte en cover då?).
    Nu håller jag på när jag har tid med detta, behöver jag kontakta vara utgivare/förlag för att få ok då?
    Kanske smartast att få klart demo:s innan för de vill nog gärna veta vad man gjort med dess verk misstänker jag?
    Ska du behålla texten så är det ju i princip en cover ändå. Jag hade kollat upp det med förlag eller motsvarande.

  20. #20
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du behålla texten så är det ju i princip en cover ändå. Jag hade kollat upp det med förlag eller motsvarande.
    Jag är lite inne på linjen att kolla upp, hängslen å livrem Frågan är bara hur jag får tag på de rätta personerna/instanserna? Inte alltid purfärska grejer. Någon som har någon ide, eller har lyckats?

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite inne på linjen att kolla upp, hängslen å livrem Frågan är bara hur jag får tag på de rätta personerna/instanserna? Inte alltid purfärska grejer. Någon som har någon ide, eller har lyckats?
    STIM har svarat snabbt på alla sådana frågor från mig.

  22. #22
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    STIM har svarat snabbt på alla sådana frågor från mig.
    Jag är inte ansluten eller medlem i STIM så misstänker att chansen att de svarar på mina frågor är små. Har aldrig riktigt förstått mig på varför jag skulle ansluta mig till STIM utifrån min nuvarande situation (förutom då få hjälp i detta fall )

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag frågade bara kundservice via mail. Angav inget om medlemskap, så testa

  24. #24
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag frågade bara kundservice via mail. Angav inget om medlemskap, så testa
    He he, värt ett försök

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He he, värt ett försök
    medlem@stim.se

  26. #26
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om man gör omarbetningar av antingen text eller melodi behöver man fråga upphovsmännen om lov att det är ok. Vid alternativa tolkningar där man i stort sett kör rätt likt originalet i både text och musik behöver man inte fråga om lov med ett undantag, om man släpper låten i territoriet USA.
    Jag kollade upp det då jag gjorde två covers som skulle ut digitalt, då kan du välja att exkludera USA som territorium så slipper du krångla.

  27. #27
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man gör omarbetningar av antingen text eller melodi behöver man fråga upphovsmännen om lov att det är ok. Vid alternativa tolkningar där man i stort sett kör rätt likt originalet i både text och musik behöver man inte fråga om lov med ett undantag, om man släpper låten i territoriet USA.
    Jag kollade upp det då jag gjorde två covers som skulle ut digitalt, då kan du välja att exkludera USA som territorium så slipper du krångla.
    Tack! Jag skall prova och få tillåtelse, blir en rejäl omtolkning på det instrumentala, text/melodi dock original likt. När jag är klar med en så kan jag dela här, om det går privat på något sätt, så får ni avgöra om det är inom gräns eller likt

Liknande ämnen

  1. Gotye "slår tillbaka" på alla covers
    Av Baron i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 15:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •