Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Klee (fråga om ström...)

svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Klee (fråga om ström...)

Råkade köpa mig en tjusig Klee-sequencer för en billig peng men den har en ganska omständig strömförsörjning och han jag köpte den av verkar vara lite svår att kommunicera med så prövar här om någon har koll

Elektroniken ser ut som att den är byggd fint men själva caset är typ rötet och saknar rygg vilket gjorde att det var ännu lustigare när jag fick den packad i en bananlåda med hål i så att man såg rätt in i pcb:n från utsidan. Sen hade han "skyddat" den med gamla knäckebrödspapper, en trasig kattmatslåda och ett pastapaket... Så ett jack eller två hade slagits av på resan som jag ska fixa.

Sen har han skickat med en stor otymplig strömförsörjning som jag helst vill undvika att använda så jag undrar om någon vet hur man skulle kunna installera något smidigare? Jag vet inte ens vad den kräver i ström men fattat det som att det är + och - 12V.

Väldigt tacksam för input!

Här är några bilder på modulen och nuvarande strömförsörjningen:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klee.jpeg 
Visningar:	33 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	84803

Namn:	Ström1.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	1,59 MB 
Id:	84804

Namn:	Ström2.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	2,11 MB 
Id:	84805

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

svenallan

Ah,

Kan det vara så enkelt? Ska kolla upp!

Tack

Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg

Summa
    Summa är inte uppkopplad

Senior
    jag såg den där annonsen på Muff's 350€ är ju ett bra pris om den funkar.. Kolla här för mer info:

http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=24821

så kortfattat är det väl helst +/- 15V linjär som rekommenderas

valsolos avatar
    Vintage
    snygg är den iaf

Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Grattis!!
    Klee brukar väl normalt vara +15v/-15v men det verkar som den också kan gå från +12v/-12v fast det mumlas om något motstånd som "kanske måste bytas", men det verkar mest handla om att LEDerna blir lite dimmade och så kanske du vill verifiera Gate spänningen när du kör den på 12 volt också bara för att vara säker.
    Doepfers power supply funkar säkert. Du behöver minst 100mA per rail, så 200mA är ju en bra buffert.
    Tror egentligen inte du behöver bekymmra dig om att du måste ha ett linear supply heller, skulle tro att framför allt på en sequencer går det alldeles utmärkt att köra ett switchat supply. Så vilket supply som helt som kan ge dig +15V och -15V eller +/- 12v skall nog funka.

svenallan

Tack för utförligt svar!

Efter era svar och lite härjande på muff så tog jag och skaffade en kabel med en hona som passade i Klee:n och klippte av den och lödde ihop med en vanlig eurokabel. Sen gjorde jag ett litet hål på baksidan av ett eurocase som förses av en tiptop uzeus och kopplade in den i busboarden där. Verkar fungera utmärkt så tack för input. Man kan lita på 99:an! Har inte spänningsmätare för tillfället men ska kolla så fort jag har tillgång till en. Den klarar fint att trigga envelopes nu och cv verkar fungera som det ska också. Nu är det bara att fixa de jack som gått sönder under dess resa hit och bygga ett nytt case till den kvar. Hade en Klee tidigare i euroformat men den här utformningen känns mycket roligare att jobba med av någon anledning. Riktigt nöjd!

Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    Grattis!!
    Klee brukar väl normalt vara +15v/-15v men det verkar som den också kan gå från +12v/-12v fast det mumlas om något motstånd som "kanske måste bytas", men det verkar mest handla om att LEDerna blir lite dimmade och så kanske du vill verifiera Gate spänningen när du kör den på 12 volt också bara för att vara säker.
    Doepfers power supply funkar säkert. Du behöver minst 100mA per rail, så 200mA är ju en bra buffert.
    Tror egentligen inte du behöver bekymmra dig om att du måste ha ett linear supply heller, skulle tro att framför allt på en sequencer går det alldeles utmärkt att köra ett switchat supply. Så vilket supply som helt som kan ge dig +15V och -15V eller +/- 12v skall nog funka.

svenallan

(det var den jag köpte)

Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    jag såg den där annonsen på Muff's 350€ är ju ett bra pris om den funkar.. Kolla här för mer info:

http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=24821

så kortfattat är det väl helst +/- 15V linjär som rekommenderas

svenallan

Bjuder på bilder av den eminenta packningstekniken säljaren använde sig av:

Namn:	Pack1.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	85001

Namn:	Pack2.jpeg 
Visningar:	20 
Storlek:	2,20 MB 
Id:	85002

Han var sjukt förvånad att den inte klarat frakten...

valsolos avatar
    Vintage
    99

Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    Verkar fungera utmärkt så tack för input. Man kan lita på 99:an! Har inte spänningsmätare för tillfället men ska kolla så fort jag har tillgång till en. Den klarar fint att trigga envelopes nu och cv verkar fungera som det ska också.
    Kanon! Envelopes tycker jag ofta ar de mest kinkiga, sa om det fungerar att trigga sa ar nog allt bra.
    Angaende paketeringen, hahaha, det var den mest vansinniga jag nagonsin sett! Han tomde bara pappers atervinningen rakt ner i boxen och sen tejpade ihop det. Far nog kalla det tur att den fungerar alls.
    Den ser riktigt fin ut! Kul!

svenallan

Mätt lite nu och den verkar ju faktiskt vara lite slö men eftersom den kan trigga allt det jag testat att trigga med den hittills så verkar det ju fungera ändå

(Både gate och trig ut är på ca 3,5v)

Liknande ämnen

1. Klee-sequencer?
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2016-11-19, 17:03

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •