Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Alt-Space...

  1. #1
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran

    Alt-Space...

    Alltså. Nu blir det lite pinsamt.

    Gissar att ungefär alla utom jag känner till denna keyboard-shortcut.

    Alt-Space: Start playback from insert marker (i midi-editorn exempelvis).

    Jag betraktar mig ändå som en poweruser i Live. Kört Live sedan v6 eller nått. Jag fattar komplex routing, sambandet automation/modulation och unlinked envelops, jag bygger egna hack i M4L. Men, alltså, jag visste inte om den här förrän jag nyss råkade upptäcka den. Däremot har jag tidigare letat efter den funktionen, utan att hitta något om den i manualens keyboard shortcuts-sektion (eller någonstans alls i manualen faktiskt...). Vet inte om den tillkommit i 10 eller funnits sedan tidigare...

    Den är ju JÄKLIGT användbar. Så, utifall det skulle råka vara någon mer än jag som ännu inte vet den så delar jag med mig denna för alla andra gissningsvis helt självklara shortcut...

  2. #2
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    på mac: fn + cursor key vänster kommer du tillbax till ettan i arr, oxå behändigt

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vewie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    på mac: fn + cursor key vänster kommer du tillbax till ettan i arr, oxå behändigt
    Jepp. ”Home”. Den finns däremot i manualen.

    Har buggrapporterat bristen på alt-space i keyboard shortcuts...

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bäst svar från support:

    "Unfortunately, alt-space currently has no function in live."

    Svarat med "ehm, jo" och en youtubevideo. (Tydligen har deadmau5 listat ut det här långt före mig. Fast det är ctrl-space på windoze...)

  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ah nu är jag med! Läste slarvigt (plus windows så förvirrad) och tänkte nog på shift-funktionen,alltså fortsätta spela där man pausat.. men ja ok, det här är ju under kategorin "saker man slutat störa sig på av ren överlevnadsdrift". Alltid varit lite obekväm med att den börjar spela vid clip start jag skulle nog vilja ha det här som default till och med. Bra grej!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •