Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur integrerar ni er hårdvarusetup med ableton?

  1. #1
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior

    Hur integrerar ni er hårdvarusetup med ableton?

    Hej!
    Som alla säkert vet har ju ableton många olika användningsområden och arbetssätt.
    Jag är helt ny i programmet och har ingen erfarenhet av andra daw's och undrar därför vad ni har för tips och tricks när ni spelar in era hårdvarujams.
    Jag kommer enbart jobba med audioclips då alla syntar styrs från min cirklon.

    Mitt första hinder jag mött är hur jag på förhand bestämmer längden på ett clip, jag vill alltså kunna spela in 4 takter trummor, för att sedan låta det klippet loopa, jobba vidare med ett nytt klipp.

    Ber på förhand om ursäkt ut i fall det redan finns en tråd likt denna här, sökte men fann inget.

  2. #2
    vildgris
    vildgris är uppkopplad nu
    vildgriss avatar
    Veteran
    Alltså, du behöver ju inte ställa in i förhand. Du spelar in och sedan väljer du vilken del av clipet som ska loopa.

  3. #3
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag tror inte det går att sätta en längd i förväg för clips som ska spelas in, eller, det finns lite tricks iofs om man vill krångla, (clips kan bli triggade via note on, så genom att med separat program routa midi från ableton tillbaks igen så kan man göra ett midiclip som triggar igång ny inspelning enligt hur du vill) Det finns och garanterat bättre m4l-patchar nu som kan göra det där på olika sätt om du kollar på maxforlive.com...

    MEN det jag gör är att spela in i arrange mode bara, sen markerar och plockar jag över de delarna jag vill ha in som clips bara. Det enda trista är att när man klickar i loop sen fattar den inte att du bara vill loopa den delen, så istället för att klicka loop-knappen i clip-settings, högerklicka på clippets tidslinje och välj "Loop Current Region". Det här går tyvärr inte att göra på fler clips samtidigt utan ett i taget.

  4. #4
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    använder sync-lock för att få all hårdvara med egna sequencers att synka till live och ljudkort med multipla ins/outs för att tracka instrumenten. använder även external effect och external instrument för processing och sequencing.

  5. #5
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Clip-längd på det sättet som jag tror OP menar funkar bara med Push, sen finns det ju såklart workarounds och diverse Max for live verktyg.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, med Push kan man förutbestämma klipplängder.
    Den här videon ger lite tips på hur man kan jobba istället, utan att ha förutbestämda klipplängder.
    https://www.youtube.com/watch?v=iCeRsCNPvcE

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Du kan även använda looper-plugin:en för att spela in. Vill minnas att man kan sätta den på att spela in ett varv, given längd, och därefter gå över till att loopa uppspelning (men kan minnas fel, glöm vad jag skrev i så fall... =) ). Vill du sen ha ut ljudet till ett klipp/spår är det bara drag-drop.

  8. #8
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    använder sync-lock för att få all hårdvara med egna sequencers att synka till live och ljudkort med multipla ins/outs för att tracka instrumenten. använder även external effect och external instrument för processing och sequencing.
    Inser nu att jag inte svarat på OP’s fråga, men tipset står kvar. Om grejerna inte synkar rätt kommer din inspelning hamna fel i timelinen. Förlitar man sig på midiklocka från live kommer inspelningarna förskjutas något varje gång en ny plugin läggs in i projektet, etc etc.

    För att svara på frågan; jams spelar jag mest in i arrange mode. Skulle jag vilja använda live som looper-pedal skulle jag använda en midikontroller för att styra antingen klipp i session eller looper-pluggen.

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser nu att jag inte svarat på OP’s fråga, men tipset står kvar. Om grejerna inte synkar rätt kommer din inspelning hamna fel i timelinen. Förlitar man sig på midiklocka från live kommer inspelningarna förskjutas något varje gång en ny plugin läggs in i projektet, etc etc.
    Bara om man spelar in på ett spår med monitorering av insignal påslagen, så tipset är att monitorera på ett spår, spela in på ett annat (med samma ingång).

  10. #10
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag får uppfattningen av att OP vill använda endast session mode och trigga olika clips i realtid? Vill man jobba på det sättet enbart så är ju Push 2 att rekommendera starkt då den integrerad med mjukvaran på ett mycket bra sätt.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det finns även en del bra M4L-scripts för att fixa hela arret i session mode. Jag använder ett som heter Follow från Isotonikstudios och som alltid ligger i min template.

  12. #12
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns även en del bra M4L-scripts för att fixa hela arret i session mode. Jag använder ett som heter Follow från Isotonikstudios och som alltid ligger i min template.
    Tack för tipset, ser riktigt bra ut! Man kan ju faktiskt undra varför Ableton inte har denna funktionaliteten per default, men det kanske är ett medvetet val för att man vill ha session delen mer "live"?
    Jag gillar det, blir ju lite som en tracker

  13. #13
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det gäller bara att komma ihåg att clipen inte ska vara i loop-mode... ;o)

Liknande ämnen

  1. Hur få Ableton Live att lyssna på extern midi?
    Av deleted user i forum Ableton
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:51
  2. Multi outs i Ableton - Hur ?
    Av Infra i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 12:19
  3. Uppdatera Ableton 8 OSX - Hur göra?
    Av drifter7508 i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 19:17
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 00:08
  5. Hur använder man Phoscyon i Ableton?
    Av Borr i forum Ableton
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •