Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: MIDI-mappning VST + RE [RANT]

  1. #1
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior

    MIDI-mappning VST + RE [RANT]

    Vissa saker i Reason är inte så bra. Jag vet inte om de är bättre i andra DAW.

    Mappning till Rack Extensions och native instrument

    Jag har en Nord Lead A1 som master-klav. Jag kan leva med att den inte är "supportad" av Props eftersom det är en mindre vanlig controller. Jag har kopierat MIDIcodec från någon av de generiska controllers och bytt lite namn och så. Det betyder att min NLA1 skickar midi och denna midi kommer in i Reason. So far so good.

    Det är nu det jobbiga börjar tycker jag. För att få vettig mappning till de Rack Extensions jag använder måste jag manuellt redigera inställningarna för varje RE i en remotemap-fil. Det är ett jäkligt trist jobb och dessutom är det lätt att göra fel. Om man gör fel måste man in och ändra i filen och sen ladda om filen. Ett fel kan t ex vara att fler än en parameter redigeras av samma CC. Det är tydligen jättejobbigt för Reason.

    Ett mycket bättre sätt att hantera detta är ju så klart att man har en Midi learn funktionalitet i Reason självt. Som då givetvis skriver själv till remotemap-filen.

    Remote override är ju nästan det, men i mitt arbetsflöde är det väldigt ovanligt att jag vill binda en parameter på mitt masterklav till en enda setting på ett instrument eller annat hela tiden. Jag har full förståelse att det kan vara bra för andra, t ex om man använder Reason i live-sammanhang.

    Har någon tips på bättre sätt att mappa upp REs/native instrument med era Master-klav?

    Mappning till VST

    Här är supporten faktiskt rätt dålig. Jag har mest använt REs än så länge, men när jag laddar in en VST skickar Reason inte ens vidare midi CC till VSTn. Jag har lagt min VST i en Combinator och då mappat dess Rotarys till saker i VSTn, men det är ju väldigt begränsat. Jag har läst manualen och googlat men kan inte hitta något vettigt sätt att få en VST ta emot vilken CC som helst från Reason. Har jag missat något?

    Är det så här illa även bland andra DAW?

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    när jag laddar in en VST skickar Reason inte ens vidare midi CC till VSTn.
    Whaaat?!

    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så här illa även bland andra DAW?
    Nej.

Liknande ämnen

  1. Midi sync vst? Vst som skickar klocka.
    Av jazzdoktorn i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 12:54
  2. Vill du programmera en midi-VST?
    Av charliecrash i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 13:46
  3. VST anpassas mot MIDI-HD
    Av hasse_fx i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 21:39
  4. Zoom R-16 Midi-mappning
    Av newmember i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 14:22
  5. MIDI, VST, Ljudprogram osv...
    Av Tobias Bergius i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-05-31, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •