Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Passiv multiple för att splitta audio?

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Passiv multiple för att splitta audio?

    Har googlat men det är lite delade meningar. Behöver splitta audiosignal till 3 andra enheter. Hörbar audio. Alternativet är möjligen dotcom distributor modulen men kan man använda vanlig multiple är ju det en billigare lösning.

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Kan det funka med hörlursmixer?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej, de har ju pre amps på varje utgång för hörlursnivå. Det vill man inte ha när man redan har linenivå. Det är monosignal också glömde jag nämna och jag är ju gärna kvar i 5U land eller möjligen eurorack men ju mer jag googlar desto mer verkar det duga med vanlig passiv multiple konstigt nog. Man bör ju tappa signalnivå då enligt min knappa kunskap.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kör på! Den lilla signalnivå du tappar är minimal. Cv-signal för att styra oscillatorer kan det dock vara värre med, men ljud fungerar bra.

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Man tappar väl en 3 db per splitning om den är passiv och det kan vara lite ojämnt i frekvensspektrat.
    Vad ska du splitta?

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Billigast blir väl en splitter av kaststjärne-typ om du inte måste ha en fast monterad. Är det stereo du ska splitta?

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man tappar väl en 3 db per splitning om den är passiv och det kan vara lite ojämnt i frekvensspektrat.
    Vad ska du splitta?
    Jag skall splitta en linjenivå som gått genom ett analog 5U Chorus till 2st olika 5U/phasers och så vill jag få ut enbart Chorussignalen också.

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag skulle testa med nån passiv fullösning först bara för att se att det funkar och låter bra, tänker mig att nivåerna kanske kan variera mellan de olika ingångarna om de har olika impedans t.ex?

    Behövs buffrat så finns ju den här i Euro t.ex: https://intellijel.com/shop/eurorack/buff-mult/ men det kanske är motsvarande modul i dotcom du nämner först det har jag ingen koll på.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle testa med nån passiv fullösning först bara för att se att det funkar och låter bra
    +1

    Det finns ju hela spektrat att välja bland - från en enkel multiple som du löder själv till värsta hi-end audiosplitter för 10k eller mer? Det är väl bara att du får avgöra själv vad som duger eller vilken nivå du vill ligga på?

    Jag hade börjat med att testa en enkel multiple och sedan steppat upp därifrån om inte det dög.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade börjat med att testa en enkel multiple och sedan steppat upp därifrån om inte det dög.
    Detta. Just pga att Firechild verkar ha väldigt bra hörsel så kommer han säkert märka om det blev dåligt.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kolla om ngn av dessa funkar. Han gör brs grejer annars. Kag har en drös av hans midiprylar

    https://www.freewebstore.org/mindbur...7_4295485.aspx

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man tappar väl en 3 db per splitning om den är passiv och det kan vara lite ojämnt i frekvensspektrat.
    Efter lite internet-research (läs: Googling) tror jag inte att det droppar så mycket som 3dB utan att det verka ligga snarare kring 0,2-0,5dB när man splittar en signal. Lite varierande på impedans.

    Sedan verkar det även som att signalkvaliten inte alls skulle påverkas om du har liknande impedans på alla enheter i kedjan som jag förstår det.

    Disclaimer för att detta är Google-kunskap, men var har du dina uppgifter ifrån, Thulo? Skulle vara intressant att gå till botten med vad som exakt påverkas.

    @FC; Varför är det så viktigt att den är passiv? En aktiv med schysst amp-kvalite borde ju låta jättebra den med?

  13. #13
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    du skall bara köpa en aktive multiple typ denna från STG som är i 5U

    http://www.stgsoundlabs.com/products/multiples_mu.htm

    Så kan du splitta både signal och CV utan något skillnad.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla om ngn av dessa funkar. Han gör brs grejer annars. Kag har en drös av hans midiprylar

    https://www.freewebstore.org/mindbur...7_4295485.aspx
    Ser grym ut och rätt pris.
    Ang aktiv multiple är mest priset som skrämmer...2000:- för att göra något som knappt behövs...passiva multiplar har jag ju redan en drös av därför vore det nice om man kunde argumentera för dem men det verkar faktiskt som om aktiv multiple kommer till sin rätt mest när man vill splitta CV för pitch relaterade saker som till VCO:er för att få exakt lika pitch på alla OSCs man kopplar till men även där kör jag passiv och har inte blivit missnöjd, tvärtom vore det ju nice om det skevade lite random...
    Senast redigerat av Firechild den 2018-11-26 klockan 11:56.

  15. #15
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser grym ut och rätt pris.
    Ang aktiv multiple är mest priset som skrämmer...2000:- för att göra något som knappt behövs...passiva multiplar har jag ju redan en drös av därför vore det nice om man kunde argumentera för dem men det verkar faktiskt som om passiv multiple kommer till sin rätt mest när man vill splitta CV för pitch relaterade saker som till VCO:er för att få exakt lika pitch på alla OSCs man kopplar till men även där kör jag passiv och har inte blivit missnöjd, tvärtom vore det ju nice om det skevade lite random...
    Hmm det är faktiskt tvärtom.. Splitta CV till VCO´s är mycket mer känsliga och det är därför man använder buffrade aktiva multiples.. Splitta en ljudsignal spelar inte så stor roll eller en LFO till flera ställen.. Då kör man en passiv. Tänk dig en CV signal som bara ligger lite fel vilken stor skillnad det gör på din pitch

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm det är faktiskt tvärtom.. Splitta CV till VCO´s är mycket mer känsliga och det är därför man använder buffrade aktiva multiples.. Splitta en ljudsignal spelar inte så stor roll eller en LFO till flera ställen.. Då kör man en passiv. Tänk dig en CV signal som bara ligger lite fel vilken stor skillnad det gör på din pitch
    Japp, det var det jag menade men skrev tvärtom
    Jag ändrar i min text på berörda ställen.
    Japp, var en passiv som skulle till aktiv korrigering...men som sagt då blev innebörden som du och jag ville

  17. #17
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man tappar väl en 3 db per splitning om den är passiv och det kan vara lite ojämnt i frekvensspektrat.
    Nej det stämmer inte.
    Vad man tappar beror helt på vad källan har för utimpedans och vad destinationerna har för inimpedans. Man får räkna på spänningsdelning helt enkelt. Oavsett om det är audio eller CV.
    Med ideala ut- och ingångar förlorar man ingenting.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det stämmer inte.
    Vad man tappar beror helt på vad källan har för utimpedans och vad destinationerna har för inimpedans. Man får räkna på spänningsdelning helt enkelt. Oavsett om det är audio eller CV.
    Med ideala ut- och ingångar förlorar man ingenting.
    Japp, det är så jag börjar förstå det också och i och med att det defacto är 5U moduler som det skall kopplas till bör de ha liknande impedans-specar då vi pratar någon slags standard på dessa prylar. Jag kommer testa med en passiv multiple och göra lite A/B tester och låter det bra är det bra som man brukar säga...

  19. #19
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    (Om man vill splitta key CV utan att tappa skalningen 1V/okt så kan man göra det passivt om man först kortsluter de uschliga 1k-motstånden som brukar sitta på källans utgångar. Eller kanske hellre ersätter dem med typ 10 ohm).

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 15:58
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 18:11
  3. går det att splitta mickarna.
    Av redspecial i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 16:18
  4. Möjligt att splitta signal från bildskärm?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •