Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: eBay: Säljare som "säljer" samma sak gång på gång

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

eBay: Säljare som "säljer" samma sak gång på gång

Jag köper en del på eBay men det har blivit tristare på senare tid. Känns som det trixas och fuskas mer.

En ny (?) grej som börjat dyka upp är att säljarna gör "private listings" vilket gör att man i feedbacken inte kan se vad de sålt tidigare (och fått positiv feedback på).

Nu har jag lärt mig hur man gör för att trots detta se vad dessa säljare haft till salu senaste 30-dagarna. Och då visar det sig att det är vanligt att samma sak säljs gång på gång. Ibland är det samma foto som återanvänds, ibland misstänkt lika fotografier. Ofta är auktionerna till lite ökande pris varje gång. Gissningsvis är det kompisar som bjuder riktigt högt så att de får reda på vad det högsta lagda budet är, sedan lägger de ut varan igen till detta pris och gör om samma sak för att driva upp priset.

Någon som har några erfarenheter om detta eller andra teorier om vad som pågår?

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Såhär kan man kolla vad säljare som använder private listings sålt på senaste tiden.
    1. Klicka på See other items t.h. om ett objekt som säljs av säljaren.
    2. Scrolla ner och klicka på Sold listings nere t.v.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	other-items.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	84764

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sold.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	84765

moelodin
    moelodin är uppkopplad nu
    moelodins avatar
    Senior
    Finns ett begrepp för det: Shill bidding.

Är förbjudet att bjuda på eget föremål enligt ebay men om det är polare som gör det blir det väl svårt att reda ut. Tänker att man skulle som i ditt fall kunna anmäla på lösa grunder för att få upp ögonen hos ebay.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moelodin Visa inlägg
    Finns ett begrepp för det: Shill bidding.

Är förbjudet att bjuda på eget föremål enligt ebay men om det är polare som gör det blir det väl svårt att reda ut. Tänker att man skulle som i ditt fall kunna anmäla på lösa grunder för att få upp ögonen hos ebay.
    Ja, jag kollar faktiskt up det med deras Customer Service just nu. Återkommer med vad de svarar.
    För närvarande verkar det inte finnas något bra sätt att rapportera misstankar om detta, saknas tydlig kategori för "Report item".

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    eBay själva verkar lite malliga, enligt dem så upptäcks alla förekomster av shill bidding:
    How do I report shill bidding?
    If you think that another member is shill bidding, you don't need to report it to us. eBay has a number of systems in place to detect and monitor bidding patterns and practices. If we identify any malicious behavior, we'll take steps to prevent it.

Shill bidding

Om de inte tycker man skall rapportera så menar de ju att problemet jag noterat inte finns.

Deras kundsupport svarar i princip njaäe på frågan om det är ett problem eller inte. Det kan ju vara multiple identical items skriver de. Yeah right, flera identiska kort på olika begagnade mikrofoner av samma modell. Jaja. Man får väl bara vara försiktig själv, men jag tycker de borde se över sina rutiner kring detta.

Hoppas i vart fall denna post på 99 hjälper andra här att se upp med detta.
    Just att man faktiskt kan se en del grejer (30 dagar bakåt tror jag) som sålts tidigare även om de kör med private var nytt för mig.

mgronroos
    mgronroos är uppkopplad nu
    mgronrooss avatar
    Senior
    Det finns flera aspekter av frågan.

Dels har vi själva nyligen köpt ”samma sak” flera gånger efter varandra av samma säljare. Han säljer ut gamla delar och orkar inte ta nya bilder. Man köper grejen, och han lägger ut samma annons igen. Och varan finns, så det är bara att köpa igen.. Dumt, men förekommer.

En annan sida av det är att eBay faktiskt tar procent på avslutspriset. Så den cyniska sanningen är att de tjänar grova pengar på att priser drivs upp och delvis ser mellan fingrarna. Uppenbart brottsliga saker agerar de snabbare på än moraliskt tvivelaktigt beteende som de tjänar pengar på.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    +1

Jmfr: Jag kränger på Discogs. Har jag många titlar av samma lägger jag kanske inte ut tio utan en till tre. Sedan när de säljs fyller jag på med samma ordalydelse osv.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Det finns flera aspekter av frågan.

Dels har vi själva nyligen köpt ”samma sak” flera gånger efter varandra av samma säljare. Han säljer ut gamla delar och orkar inte ta nya bilder. Man köper grejen, och han lägger ut samma annons igen. Och varan finns, så det är bara att köpa igen.. Dumt, men förekommer. ...
    Ja att inte lägga ut hela lagret på en gång är marknadsekonomiskt rationellt och inte bedrägeri. Men det som gör mig misstänksam är just kombinationoen av:

1. Private auction (så jag inte kan se vad folk köpt eller betalat och vem som köpt).
    2. Samma pryl verkar ha sålts i tät följd med ständigt stigande pris, ibland med enbart ett enda bud per försäljning.
    3. Samma pryl och samma bild när det handlar om vintage och lite dyrare.

Det är rimligt att få se bild på det man köper om det kostar mer än 1000 kr i varje fall. Så man ser ev. repor m.m. En säljare som återanvänder samma bilder till sådant är i bästa fall lat men sannolikt bedragare.

Jag har i vart fall inte riktigt tänkt på detta tidigare, jag kommer inte att fortsätta bjuda på auktioner av den här karaktären.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror definitivt mörkningen viskar en del om att det luktar lite om fenomenet.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Ökande priser men endast en eller få budgivare verkar inte helt logiskt. Om det är likadan pryl som säljs.

Liknande ämnen

1. "Använd endast en gång, säljes nu..."
    Av petsematary i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 17:52

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •