Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Lexicon PCM Native Reverb Plug-in Bundle

    Någon som kör denna och vet ifall nyare versioner funkar på senare Mac OS än Yosemite?
    Finns ingen info alls därute. Inte ens på Lexicons egen sida och det går inte att kontakta dom. =(

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag kör den på Sierra utan problem.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kör du med ilok grejen också?

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Yes.

  5. #5
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    De här reas ut nu för 50%, och har inte uppdaterats på ett bra tag va? Är de döende tro?

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    2539:- sek hos Thomann.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2539:- sek hos Thomann.
    Prisvärt! US$599 hos JRR t.ex.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prisvärt! US$599 hos JRR t.ex.
    Allt är relativt. Jag tror att det är en dead end på utvecklingen vilket betyder att det är tveksamt om pluggarna kommer fungera på några macOS längre bort. På Windows lär det inte vara några problem, deras bakåtkompatibilitet är beundransvärd. Egentligen på gott och ont men mest gott faktiskt.

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Bump. Då var det dags igen.
    Någon som kör dessa i Monterey eller senare?
    Har en gammal version som kraschar i Monterey när man klickar på preset fönstret. Hela Ableton dyker ner.

    Tänkt köpa den men alltid fegat ur då den är svingammal och verkar vara dåligt supportad + jävligt dyr + ilok skit.
    Enda programvaran som jag inte vågat köpa.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Använder Lexicon PCM-pluggen på Mac som jag uppdaterade i augusti till det som då var nyaste operativsystemet (som kom förra hösten). Fungerar klockrent. Bästa reverbpluggen. Jättebra pris, har för mig jag gav 6000kr för ganska många år sedan.

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Monterey kom i slutet av oktober 2021. Vilken kör du då? =)
    Även testat i Ableton?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-12-13 klockan 09:33.

  12. #12
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monterey kom i slutet av oktober 2021. Vilken kör du då? =)
    Även testat i Ableton?
    Monterey 12.6. Att köra senaste OS för tidigt är inte att rekommendera då det brukar dröja ett tag innan all mjuk- och hårdvara funkar med det. Har inga problem med någon hård- eller mjukvara nu, förutom att ett av mina UAD-kort nu inte stöds längre, lite surt förståss.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ah, tackar för info. :-) Men testat i ableton också?

    Kanske blir ett köp i julklapp till mig själv. Dom jobbar även på att få bort dongelkravet men som vanligt ingen tidsplan.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har köpt dessa pluggar, för att det ÄR ju Lexicon och algorithmerna ÄR ju identiska med deras dyra PCM96 hårdvara...
    MEN, de låter inte speciellt bra alls faktiskt.
    Native Instruments Reverb Classics är SJUKT bra speciellt RC24. Låter fantastiskt bra med 3D och djup och stort och precis som man drömt att Lexicon skall låta. Det är för övrigt Softube som programmerat.
    https://www.native-instruments.com/e...verb-classics/

    Sedan kan man komplettera med TC Electronic VSS4 HD Native.
    https://www.tcelectronic.com/product...odelCode=P0ED4

    Då har du reverb så det räcker för allt. LExicon för Larger than Life och TC för mer autentiska OCH larger than life om man vill...

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har redan köpt RC24 bla. Har även Valhalla som jag gillar mest igentligen
    Dock så är all min musik sedan 12 år tillbaka gjord med enbart Lexicon PCM Native Reverb Bundlen.
    Blir liksom svårt för mig att ”byta”… fast jag försökt.
    Har ju även hårdvara: Lexicon PCM 80, PCM 91.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har redan köpt RC24 bla. Har även Valhalla som jag gillar mest igentligen
    Dock så är all min musik sedan 12 år tillbaka gjord med enbart Lexicon PCM Native Reverb Bundlen.
    Blir liksom svårt för mig att ”byta”… fast jag försökt.
    Har ju även hårdvara: Lexicon PCM 80, PCM 91.
    Ok, coolers men ärligt. 80 och 91 låter ju bättre än PCM96?
    Lexicon har haft problem att nyckelpersoner slutat/gått i pension så de senare personerna är ju inte lika bra, tex Michael Carnes är ju överhajpad. Hans egna pluggar Exponential Audio låter inte speciellt lyxigt men det vågar ingen säga.
    Och de gamla algorithmern har man inte källkoden till så de nyare algorithmerna är bara efterliknelser av deras random hall osv.

  17. #17
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, coolers men ärligt. 80 och 91 låter ju bättre än PCM96?
    Lexicon har haft problem att nyckelpersoner slutat/gått i pension så de senare personerna är ju inte lika bra, tex Michael Carnes är ju överhajpad. Hans egna pluggar Exponential Audio låter inte speciellt lyxigt men det vågar ingen säga.
    Och de gamla algorithmern har man inte källkoden till så de nyare algorithmerna är bara efterliknelser av deras random hall osv.
    Har PCM80 också och väljer det många gånger före mitt Bricasti (speciellt på stora ambiencer till analogsyntar).

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har PCM80 också och väljer det många gånger före mitt Bricasti (speciellt på stora ambiencer till analogsyntar).
    Japp, jag har faktiskt 2st Bricasti som är fantastiska till riktiga instrument men till synthar gillar jag mitt Lexicon 300 mer. Även till Lead sång kan det vara lite kul med 300:an. Bricastis svaghet är ju att den saknar chorus på reverbsvansen som gör den lite mer one trick pony, dvs mest realistiska program. Men jag rullar på 3 olika prestets, kortare ambience, Large Hall (Preset 1) och typ ett låångt reverb. Något med Wave...är inte i studion nu och kan kolla.
    Senast redigerat av Firechild den 2022-12-14 klockan 08:49.

  19. #19
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jag har faktiskt 2st Bricasti som är fantastiska till riktiga instrument men till synthar gillar jag mitt Lexicon 300 mer. Även till Lead sång kan det vara lite kul med 300:an. Bricastis svaghet är ju att den saknar chorus på reverbsvansen som gör den lite mer one trick pony, dvs mest realistiska program. Men jag rullar på 3 olika prestets, kortare ambience, Large Hall (Preset 1) och typ ett låångt reverb. Något med Wave...är inte i studion nu och kan kolla.
    Intressant att du säger, jag uppfattar det på samma sätt med PCM80. Hade föresten 2 Bricasti också men bytte nyligen till mig ett Fender Rhodes från 73 (samma bygge som Suitecasemodellen minus preamp, tremolo och högtalare, låter ännu bättre/varmare än vanliga Rhodes) som stått i en kompis trumstudio mot ena M7an - klarar mig bra med ett och fick behålla mina DBX160VU vilket var den egentliga planen för bytet (finns inga bättre kompressorer till trummor).

    Ett annat verb jag använder mycket är UADs 250-plåt, speciellt till sång, akustisk gitarr och liknande men hamnar ofta på det mesta när jag jobbar i in the box.

  20. #20
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Använde för flera år sedan några impulser från EMT250 (som väl är digitalt?) på sång vilket lät förvånansvärt bra med tanke på att all modulering förstås försvinner. Har dock ingen lust att köpa UAs kort för en enda plugg, är det någon som provat TC Electronics variant?

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använde för flera år sedan några impulser från EMT250 (som väl är digitalt?) på sång vilket lät förvånansvärt bra med tanke på att all modulering förstås försvinner. Har dock ingen lust att köpa UAs kort för en enda plugg, är det någon som provat TC Electronics variant?
    Japp, har måånga reverbplugins ink UAD...
    DVR250 låter svinbra. Är som sagt numera helt native och billigt. 1390:- med USB-manicken…
    Har haft och köpt DVR algorithmen i alla former…borde få nästa gratis…Först till Powercore, sedan Pro tools TDM och nu native.
    Jag kor TC DVR250 istället för UAD men har faktiskt inte A/B testat.

  22. #22
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Tack! Låter som ett julklappstips till mig själv. Jag gillar den lilla replika-lådan också.

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, har måånga reverbplugins ink UAD...
    DVR250 låter svinbra. Är som sagt numera helt native och billigt. 1390:- med USB-manicken…
    Har haft och köpt DVR algorithmen i alla former…borde få nästa gratis…Först till Powercore, sedan Pro tools TDM och nu native.
    Jag kor TC DVR250 istället för UAD men har faktiskt inte A/B testat.
    Ha ha. Vad är det för märkliga controllers till den där DVR-250? Bland det märkligaste jag sett =)

    https://www.youtube.com/watch?v=nCG0IwEeaNc

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    FC: Kan man mappa TC DVR controller till UADs plugg? Jag kör den i studion o är nöjd - men hade varit kul att ha spakar o dra i . Vi (ljudteknikerna rättare sagt) använde EMT-original-rymd-elementet på plattan jag spelade in 1991, men då fattade jag inte VILKEN jkla best det var

  25. #25
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Thomann verkar ha plockat bort Lexicons pluggar från sin sida. Märkligt…

    Lexicon lovar att ta bort ilok + stöd för Apple Silicone i nästa utgåva.
    Men som vanligt ingen info om när. Gått 4 månader sedan detta sades.

  26. #26
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thomann verkar ha plockat bort Lexicons pluggar från sin sida. Märkligt…

    Lexicon lovar att ta bort ilok + stöd för Apple Silicone i nästa utgåva.
    Men som vanligt ingen info om när. Gått 4 månader sedan detta sades.
    Lexicon må göra bra Reverb men är inte lika bra på att uppdatera sina pluggar eller rätta till buggar på sin hårdvara (PCM96).

  27. #27
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Thomann's kundtjänst meddelar att Lexicons pluggar åter börjar säljas i februari igen.
    Märkligt? Inte så att en digital licens kan ta slut eller? =)

  28. #28
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sådär. Då har man efter 10 år äntligen gjort rätt för sig och köpt en licens. Ska bara köpa en usb nyckel också.
    Skulle inte förvåna mig om det nu inte funkar i Monterey!

    Lexicon har jobbat på utlovad uppdatering i snart 2 år enligt deras forum.

    Känns nu skönt att ha all mjukvara 100% legit.

  29. #29
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Blir galen på Lexicon. Trots att alla rapporterar att deras pluggar inte funkar så påstår dom annat och dessutom stänger ner trådar där man diskuterar saken.

    "Sounds like you guys may have missed this, but as I have stated elsewhere in the forum, our plugins work fine with M1 Macs and even the latest Mac OS using Rosetta. We will have native silicon support in the new update this year. If you have not downloaded and updated to the latest versions of the plugin you can do that at any time -"

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag vet nu inte hur alla DAWs fungerar kring det här, men iaf Studio One kan köra i native-läge med AU-pluggar via Rosetta. Halvdan lösning, men det gör att jag fortfarande kan köra med t ex TC MD4 ibland. Men det är inte helt stabilt.

  31. #31
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag kör intel Mac. Deras pluggar funkar inget vidare på de 2 senaste Mac OS.
    Men dom har tagit mina krasch rapporter osv och utlovar en uppdatering under året 2023.
    Dom har ”bara” jobbat i snart 2 år på den. :-/

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet nu inte hur alla DAWs fungerar kring det här, men iaf Studio One kan köra i native-läge med AU-pluggar via Rosetta. Halvdan lösning, men det gör att jag fortfarande kan köra med t ex TC MD4 ibland. Men det är inte helt stabilt.
    Funkar i Live med. Såvitt jag läst är det inbyggt i AU, Apple har bara stoppat in en magisk Rosetta-wrapper i sin AU-wrapper som alla Intel-AU-pluggar kör i utan att DAW:en behöver veta om det.

  33. #33
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Hur är PCM-Native i jämförelse med hårdvara och t.ex. ReSound om vi tar t.ex. "Random Hall" som väl brukar vara vanligaste jämförelseobjektet?

  34. #34
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är PCM-Native i jämförelse med hårdvara och t.ex. ReSound om vi tar t.ex. "Random Hall" som väl brukar vara vanligaste jämförelseobjektet?
    Motsvarande hårdvara exakt är Lexicons PCM 92/96. Samma sak fast i hårdvaruburk.

    ReSound har jag dock aldrig hört talas om. =)

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motsvarande hårdvara exakt är Lexicons PCM 92/96. Samma sak fast i hårdvaruburk.

    ReSound har jag dock aldrig hört talas om. =)
    Hoppsan, ReLab skall det visst vara.

    92/96 har väl några algoritmer från de äldre, typ Random Hall, eller?

  36. #36
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppsan, ReLab skall det visst vara.

    92/96 har väl några algoritmer från de äldre, typ Random Hall, eller?
    Nej, all kod är nyskriven till 92/96/Native PCM Reverb bundle av Michael Carnes som dessvärre INTE är något fan av de gamla 480 algorithmerna.
    Carnes är mer inne på verklighetstrogna reverb än larger than life.
    Man kan väl säga att magin med Lexicon dog i den vevan när han tog över. Jag är inget fan av hans egna brand Exponential Audio heller. Nu uppköpt och nedlagt av Izotope.
    Sista burken med några av de klassiska Lexicon-algorithmerna är PCM-91.
    Lexicon 300 verkar vara från så sent som 1997 också.
    Lexicon 960 har helt nyskrivna algorithmer och jag kan tänka mig att det var dessa som sedan stoppades in i 92/96/PCM Native Reverb

    Angående ReLab så låter de lite "dött" på någe sätt.
    Tycker Universal Audio 480 låter bättre än ReLabs och Native Instruments RC24 är bästa 224-emuleringen. Har ett enormt 3D-djup. Kanske mer än originalet...UADs är helt ok och det är möjligen närmare än originalet men RC24 låter fantastiskt bra.


    En skön Timeline.
    https://www.vintagedigital.com.au/effects-timeline/
    Senast redigerat av Firechild den 2023-02-22 klockan 15:20.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Lexicon 960 har helt nyskrivna algorithmer och jag kan tänka mig att det var dessa som sedan stoppades in i 92/96/PCM Native Reverb
    ...]
    Japp, så var det tydligen. Bekräftas i princip här, av Michael Carnes :
    "I wrote the 960L algorithms. While they are based on the 480L, there are very significant differences. The two devices have a family sound, but they do not sound identical."
    https://gearspace.com/board/so-much-...-vs-480-a.html

    Fast 960 är definitivt inte kattskit det heller även om jag bara umgåtts med ett i ca. 2 månader.
    96/92 har jag aldrig testat.

  38. #38
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, verkligen.

    EMT 140 är rätt fantastisk egentligen. 1957!

    Enkel liten jämförelse här mellan original och pluggar:


    https://youtu.be/ROCDQNpPEe0

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    1989 är Lexicon 300 från enligt översikten. Inte långt efter 480 i så fall.

    Skönt med så mycket rack och inte massa Euro och 500-bjäfs.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1989 är Lexicon 300 från enligt översikten. Inte långt efter 480 i så fall.

    Skönt med så mycket rack och inte massa Euro och 500-bjäfs.
    Ja precis, stämmer mer med min känsla jag hade…dock dyker ju 300L upp 1997…det är ju samma reverb men att du behöver en remote? Eller så är det en firmware update som kom 8 år senare och då också 300L. Man kan nämligen köra original-300 med remote också har jag för mig, med rätt firmware.

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis, stämmer mer med min känsla jag hade…dock dyker ju 300L upp 1997…det är ju samma reverb men att du behöver en remote? Eller så är det en firmware update som kom 8 år senare och då också 300L. Man kan nämligen köra original-300 med remote också har jag för mig, med rätt firmware.
    De kanske hade en massa lärkor över från 480 som de behövde bli av med?

  42. #42
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Installerade just Lexicon PCM Native Reverb på nya datorn med senaste Logic (10.7.7) och senaste OS (Ventura). Verkar lira fortfarande. Det blir en gigantisk CPU-spike just när man trycker play eller om spåret börjar om från en loop, men jag hör inget sprak eller knäpp.

    Så det verkar rulla hjälpligt men ser fram emot ett silicon-version om det dyker upp. Men den här räcker för att jag ska kunna köra äldre projekt där jag använt Lexicon. Kommer inte att köra den på nya innan jag ser en uppdatering.

  43. #43
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kan du även ladda chamber plugen? AU?
    Kraschar helt för mig i Ableton 11.

  44. #44
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du även ladda chamber plugen? AU?
    Kraschar helt för mig i Ableton 11.
    Du, det gick ju åt helvete kan man säga. Logic tvärdök. Försvann i tomma intet utan vare sig felmeddelande eller något annat. Poff!

    Då kan vi ju konstatera att Lexicon PCM Native Reverb har seriösa problem med nyare system, i synnerhet chambers-pluggen. Hade jag suttit och jobbat med ett projekt utan att spara och öppnat chambers så hade det varit förlorat. Kan inte minnas att jag använt chambers på något tidigare projekt så förhoppningsvis kan det funka tills Lexicon skärper sig och kommer ut med en uppdatering. När det nu blir...

  45. #45
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Liten uppföljare:

    Jag håller som sagt på att installera på nya datorn och har nu kommit så pass långt att jag går igenom äldre projekt i Logic och kollar av hur de beter sig. 99% öppnar som de ska, bättre än förväntat. I de fall det saknas någon plugg som inte hängt med till M1 (t ex Absynth) så öppnar projektet men pluginen är grå och markerad med ett utropstecken.

    Men igår så var det ett projekt som krashade direkt när jag försökte öppna det. Testade att öppna en gång till och då funkade det. Kollade igenom vilka instrument och pluggar jag använt och se där: Lexicon Random Hall på en Aux.

    Så det verkar som att Lexicon PCM Native Reverb är synnerligen opålitligt i nyare system över huvud taget. Och som både drifter7508 och jag konstaterat så kraschar Chambers direkt utan pardon.

    Så i nuläget kan jag inte rekommendera att använda Lexicon PCM Native Reverb på nyare mac-system överhuvud taget. Vi får avvakta och se ifall de får tummen ur röven och klämmer ur sig en uppdatering.

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kollade av senaste snacket på Lexicon forumen. Stackars den snubben som är ansvarig community manager.
    2 år senare och ingen uppdatering!! Enbart svar som att det jobbas på och no estimate time. Helt jävla otroligt sämst! Fortfarande kränger dom pluggarna som inte ens funkar!
    Vad fan har dom bara en anställd programmerare som jobbar 1 timme i månaden eller?

    Under tiden så har vi små enmansföretag som tex Tal som sköter allt klockrent med multipla pluggar!

  47. #47
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ja det är högst anmärkningsvärt, rent uselt, pluggarna är ju dyrare än de flesta pluggar på marknaden så Lexicon borde ha support och utveckling som är upp till par till det. Synd de låter så bra.

  48. #48
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja, det är riktigt illa skött. I samband med datorbytet har jag ägnat de senaste veckorna åt att bland annat gå igenom och spara om alla gamla projekt från 2004 (när jag skaffade Logic) fram till idag. Hundratals låtar/ideér totalt. Ifall något äldre projekt behöver öppnas i framtiden. Det mesta har faktiskt öppnat riktigt bra. En del har stökat och varit lite knöligt, bland annat att byta ut alla spår med Kontakt 5 till nyare. Men det funkar.

    Dessvärre är det ganska många projekt under en period där jag använder Lexicon PCM reverbet. Dessa är extremt skakiga att öppna med nyare Mac och Ventura. Ibland har det kraschat, men de brukar gå att öppna igen. Men det känns inte framtidssäkert. Har helt enkelt fått plocka bort Lexicon-pluggen och spara om. Störigt som fan när det är en plugg man betalt rätt mycket pengar för.

    Vi får väl se om de får ordning på det här. Jag håller inte andan.

  49. #49
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Lexicon som företag känns ju nästan övergivet. Att jobba med utveckling där kan inte vara kul (eller på Access Music).

  50. #50
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Liknande med TC Electronic tyvärr. De släppte TC6000-pluggarna EFTER att Apple hade släppt M1-macarna, men har fortfarande enbart stöd för Intel-processorer. Även de har sedan länge påstått att uppdateringar kommer. Märkligt nog så köpte jag MD4 trots att jag kände på mig att vi i bästa fall behöver vänta i flera år på att få pluggarna att bli användbara

  51. #51
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    En slutsats man kanske kan dra är att mjukvaruversioner från det ursprungliga märket (inte nödvändigtvis de ursprungliga kreatörerna) kanske inte är särskilt lönsamma att satsa resurser på längre? Detta eftersom helt andra mjukvaruföretag (t.ex. Universal Audio) presterar bättre (och/eller roligare) emuleringar av den gamla hårdvaran och intresset för reproduktioner av de nyare algoritmerna får de flesta att mest gäspa?

  52. #52
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Dom fortsätter med att försöka hålla folks ilska nere. Va fan? Skjuts upp gång på gång. Över 2 år för att fixa en bug som gör att pluggen inte ens går att starta?!


    "Hello there, an update for the Plugin Bundle is way over due.

    Especially since it's been acknowledged by Lex that there are DAW crashes using some of the plug-ins (for example Lex Chambers) as well as other issues. The plug-in Bundle was not cheap. To not be able to use it fully due to a bug in it's design is not very nice.

    It's nearly 2 years since the last update of Dec 15, 2021. Other companies: FabFilter, SSL, Izotope, Uaudio, SoundToys, Waves, etc... are all consistently providing updates especially if a "bug" is concerned.

    If an update to fix these issues is not provided a refund should be made since the product is unusable due to bad design. When will the release of an update be made? Thank-you."


    "As stated elsewhere on the forum, there will be an update to address performance and stability fixes for the PCM Native Reverb Bundle - Lex Chamber issue included. There will be native silicon support as well as USB iLok-less authentication option.

    Last update for timeframe we were told was not to expect anything before Q1 2024, but I have no exact timeframe information beyond that.

    They are testing versions now. Beta versions might be made public before an official release. We will announce that here in the forum if so."

  53. #53
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Helt fantastiskt dåligt.

  54. #54
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Oerhört ruttet!

    Känns läge att bara acceptera att det man betalat hittills är pengar i sjön, och se sig om efter bättre alternativ. Tyvärr drabbar det ju inte Lexicon nämnvärt eftersom de antagligen redan sålt alla licenser de kommer kunna sälja.

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oerhört ruttet!

    Känns läge att bara acceptera att det man betalat hittills är pengar i sjön, och se sig om efter bättre alternativ. Tyvärr drabbar det ju inte Lexicon nämnvärt eftersom de antagligen redan sålt alla licenser de kommer kunna sälja.
    Vilka är det som äger Lexiconvarumärket?

  56. #56
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Harman köpte Lexicon 1993 enligt Wiki
    Hade jag gissat hade jag sagt för några år sedan...

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Harman köpte Lexicon 1993 enligt Wiki
    Hade jag gissat hade jag sagt för några år sedan...
    Som i sin tur är dotterbolag till Samsung.
    Lexicon kanske mest är en etikett att klistra på produkter numera?

Liknande ämnen

  1. Lexicon PCM Native Plug-in Bundle
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 07:03
  2. LEXICON PCM NATIVE REVERB: 64 bitars till Windows?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:31
  3. Lexicon MPX Native Reverb
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 23:17
  4. TC Native bundle
    Av Dx200 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •