Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Konstigt glitchproblem med Focusrite Clarett

  1. #1
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Konstigt glitchproblem med Focusrite Clarett

    Efter att jag bytte ljudkort till Focusrite Clarett har ett märkligt problem börjat uppstå.

    Det låter som CPU-lagg där ljuden som spelas börjar flimra med bit crush-effekt.

    Oftast händer det när jag precis sätter på musik (framförallt streamat, men även i spel). När jag exempelvis väl har tryckt play på en sida och det normala ljudet "kommit igång" kan jag sedan hoppa runt utan att problemet egentligen kommer tillbaka. Stänger jag av, laddar en ny sida och väntar ett tag och sedan trycker play igen så glitchar det som bifogade filen nedan (inte alltid, men ibland/ofta).

    Om jag sedan lyssnar på exempelvis en podcast (eller vad som helst) kan ljudet ibland få detta problem ett par sekunder här och där.

    Om vi ponerar att jag streamar en podcast på Soundcloud så kan detta problem komma mitt i en låt när jag exempelvis laddar en ny flik i Chrome eller liknande. Jag har dock hållit koll på CPU och minne men de är inte onormalt höga. Inspelningen nedan exempelvis är gjord medan CPU låg på 4%.

    Detta problem uppstod aldrig med mitt RME Babyface Pro som jag använde innan.
    Jag har aldrig lagt märke till det problemet när jag kör med laptopens interna ljudkort.
    Enbart när jag använder mitt Focusrite.

    Problem.mp3

    Har ni några idéer vad det kan vara?

    Dator:
    Asus Zenbook 3 UX430UQ Signature Edition
    Intel i7-7500 @ 2,7Ghz
    16 GB RAM
    64bit Windows
    Senast redigerat av enteogenisk den 2018-11-23 klockan 11:07.

  2. #2
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sample rate är 44,1kHz btw

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Verkar ju inte helt tajt med Clarett på PC tyvärr. Vet inte om denna artikel är relevant för dig? https://support.focusrite.com/hc/en-...-Compatibility

  4. #4
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar ju inte helt tajt med Clarett på PC tyvärr. Vet inte om denna artikel är relevant för dig? https://support.focusrite.com/hc/en-...-Compatibility
    Jag kör USB-varianten. Fick just tips om detta: https://support.focusrite.com/hc/en-...pe77XwTXOjJP60

    Enligt den mjukvaran så funkar mitt system bra dock..

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ah, OK, tänkte inte på att det numer finns Clarett med USB. Ja, då kan jag tyvärr inte komma med så mycket. Annat än att RME:s USB-drivrutiner är legendariskt stabila, förmodligen bäst i branschen, så Focusrite har mycket att svara upp mot i jämförelse.

    Med det sagt, så är min Clarett 8 Pre X med Thunderbolt på Mac lika stabilt som det Babyface den ersatte hos mig. Så visst kan Focusrite också.

    USB kan ju vara knepigt dock. Vet inte om Clarett kör med "class compliant" drivisar för USB på PC (Thunderbolt-versionen gör det på Mac åtminstone)? Om det alltså använder Windows inbyggda drivrutiner? Om inte, så kanske det kan vara värt att gräva i om du kan ha kvar rester av Babyface-drivrutinerna och i så fall rensa bort dem. På både PC och Mac så har jag varit med om att drivrutiner från tidigare USB-enheter ibland stökat till det när jag skaffat nytt ljudkort eller MIDI-interface. Det var många år sen jag körde PC dock, så jag kan inte ge mer tydligt råd än så.

  6. #6

  7. #7
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, ska gå igenom detta. Satt precis och spelade in ljud här i studion för att skicka med reklamation och märkte att detta glitch återkommer varje ~3:40 min. Skitskumt. Som en klocka så glitchar det var 3:40 min haha wtf.

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Åhå, såpass regelbundet återkommande.

    Nu var det ett helt annat ljudkort och ett helt annat operativsystem jag hade vid tillfället, men kanske ändå värt att testa (om inte drloops länk hjälper):
    För några år sen fick jag problem med ett klickljud som återkom exakt var 90:e sekund. Jag provade typ allt, men insåg till sist att det bara uppstod när jag hade wifi påslaget på datorn. Jag traceade då nätverkstrafiken och det visade sig att ett s.k. QoS-meddelande (har att göra med nätverkstrafikprioritering m.m.) sammanföll precis med störningarna. Jag minns inte hur jag fixade det tyvärr, möjligen bytte jag router. Men min kortsiktiga lösning var att stänga av wifi på datorn vid inspelning.

  9. #9
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag provat gör allt som stod i länken ovan, startat om datorn, stängt av datorns WIFI, bytt USB-C-kabel (samt testat olika utgångar), testat att spela wav, mp3, streama, uppdaterat Genelecs GLM till senaste version, uppdaterat drivrutiner för Focusrite, ställt in sample rate i både interface och windows men problemet kvarstår, haha. Det kommer verkligen tillbaka var ~220:e sekund. Så vad kan det vara i en dator eller ljudkort som händer var 220:e sekund som kan göra detta?

    Problemet är i både hörlurar och monitorer. Ska testa nu om det är samma sak med mina andra ljudkort.

  10. #10
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har testat nu att lyssna med lurar i både mitt RME Babyface PRO och Sennheiser HDV 820 och detta problem uppkommer inte! Känns som att jag har testat allt nu.. dags att skicka tillbaka?

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enteogenisk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat nu att lyssna med lurar i både mitt RME Babyface PRO och Sennheiser HDV 820 och detta problem uppkommer inte! Känns som att jag har testat allt nu.. dags att skicka tillbaka?
    Du skulle kunna prova med ett mejl till deras support först. Kanske finns det nån hotfix om du har lite tur, eller så kanske du kan bidra till att de får fram en.

  12. #12
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skulle kunna prova med ett mejl till deras support först. Kanske finns det nån hotfix om du har lite tur, eller så kanske du kan bidra till att de får fram en.
    Done! Hoppas de svarar snart..

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Bara att hålla tummarna. Kvaliteten på olika företags support varierar ju minst sagt. Men jag har haft bra erfarenhet av Focusrites support tidigare, även om det var ganska många år sen nu.

  14. #14
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Insåg nu att detta problem inte uppstår när jag använder ljudkortet genom Ableton.

  15. #15
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enteogenisk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Insåg nu att detta problem inte uppstår när jag använder ljudkortet genom Ableton.
    Men då använder du säkert ASIO-drivrutiner och inte standard Windows-drivrutiner som när du surfar eller annat, så det kan mycket väl uppföra sig helt annorlunda.

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då använder du säkert ASIO-drivrutiner och inte standard Windows-drivrutiner som när du surfar eller annat, så det kan mycket väl uppföra sig helt annorlunda.
    Ja precis. Så det är nog bra att lägga till den infon i supportärendet, så de inte felsöker fel drivrutiner.

  17. #17
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det var det som var problemet! Allt löst nu. Så jävla skönt! Höll på få tuppjuck.

  18. #18
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Vad var problemet och hur löste du det?

  19. #19
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad var problemet och hur löste du det?
    Det var bufferstorleken. Den låg på 1024, sänkte till 512 då försvann problemet. Jag var helt säker på att jag redan hade testat detta men icke! Tycker det är lite segt att detta inte går att ändra direkt i Focusrite Control.

  20. #20
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Ok! Märkligt att det blev bättre att minska buffertlängden, det borde ju bli mer stabilt med en större buffert. Bra att det löste sig iaf!

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Märkligt att det blev bättre att minska buffertlängden, det borde ju bli mer stabilt med en större buffert. Bra att det löste sig iaf!
    Jag minns att jag läst en teknisk förklaring på hur/varför en för stor latencybuffert faktiskt kan minska stabiliteten. Tyvärr minns jag inte ett dugg av förklaringen, utom att det kändes som att det var logiskt när jag läste den...

  22. #22
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske har med latency att göra på något sätt. Ganska intressant fråga, skulle vara kul å veta mer exakt. Kanske kan svara på Focusrites mail och fråga :P

  23. #23
    enteogenisk
    enteogenisk är inte uppkopplad
    enteogenisks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fick en förklaring:

    Hi Michel,

    Unfortunately this is down to a bug with the driver on a select number of Windows 10 machines. We have found that on some systems, when the interface is set to a buffer size of 1024 and sample rate of 44.2 or 48kHz there can be some small dropouts in the audio stream. This only happens when playing audio on apps that use the WDM side of the driver (media players, spotify, browsers etc.), and should not happen in applications that use the ASIO driver, like DAW software.

    We are aware of this bug and have a case with our developers to fix it. I don't have a timescale for when this will be implemented however.

    I hope that's an adequate explanation, I advise using a buffer size of 512, or a sample rate greater than 48kHz to avoid this issue.

    Best regards,

    Laurence Clarke // Focusrite Technical Support

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, det var ju ett helt annat problem med för stor buffer än det jag har vaga minnen av. Har grunnat lite till och tror att min information nog kom från en Ableton-supportsnubbe, för ganska många år sen. Kanhända det var nåt Ableton-specifikt.

    Hursomhelst, grymt skönt att det löste sig för dig!

Liknande ämnen

  1. Fungerar Focusrite Clarett 2pre på en MacBook air?
    Av gunlis i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 21:44
  2. Focusrite Clarett 8Pre/8PreX
    Av slirak i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-08, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •