Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mikrofoner för inspelning

Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Mikrofoner för inspelning

Vad rekommenderar ni för mikrofoner för främst liveinspelning av piano/flygel/dragspel, kör, orkester tillsammans med möjligheten att plocka upp jazz-trio/kvartett/kvintett, storband som rumsmikrofoner i stereopar?!
    Budget ca 40000:-

Jag är främst intresserad av ett bra stereopar som fungerar bra till akustiska instrument i allmänhet (som overhead eller närmickning av enskilda instrument) och piano/flygel/dragspel samt vid rumsmickning med stereopar i synnerhet.

Jag vill ha ett så bra och detaljerat akustiskt ljud som möjligt.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är/var mycket diskussion om mikrofoner i denna tråd:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...e-piano-hjälp!

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Nu är jag ingen expert á la Tonmeister, men jag har spelat in i över 30 år och vet vad jag gillar. Och mina kunder brukar hålla med

Jag använder ett matchat par MKH-8040 och jag blir aldrig besviken.

Kanske MKH-8020 kan vara ett intressant alternativ också.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Aston's Starlight kanske kan vara av intresse trots att de kostar betydligt mindre än 40 K paret. Har några unika funktioner som till exempel 3 olika omkopplingsbara ljudkaraktärer och inbyggd laser för snabbare och exaktare inriktning m.m. https://www.astonmics.com/EN/product/mics/starlight

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag ingen expert á la Tonmeister, men jag har spelat in i över 30 år och vet vad jag gillar. Och mina kunder brukar hålla med

Jag använder ett matchat par MKH-8040 och jag blir aldrig besviken.

Kanske MKH-8020 kan vara ett intressant alternativ också.

Har du någon erfarenhet av KM184 och kan jämföra med dessa du föreslår?

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Aston's Starlight kanske kan vara av intresse trots att de kostar betydligt mindre än 40 K paret. Har några unika funktioner som till exempel 3 olika omkopplingsbara ljudkaraktärer och inbyggd laser för snabbare och exaktare inriktning m.m. https://www.astonmics.com/EN/product/mics/starlight
    Aston har jag hört en del gott om. Har du någon erfarenhet av KM184 och kan göra en jämförelse?

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    DPA gör mickar som låter väldigt naturligt.

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    DPA gör mickar som låter väldigt naturligt.
    Någon specifik modell du tänker? Att jämföra med Neumann-mikrofoner, KM184 och U87 Ai?

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    Har du någon erfarenhet av KM184 och kan jämföra med dessa du föreslår?
    Tyvärr inte.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Berraboy Visa inlägg
    Aston har jag hört en del gott om. Har du någon erfarenhet av KM184 och kan göra en jämförelse?
    Har inte provat Aston's Starlight men de verkar välkonstruerade och intressanta och har fått goda betyg. De har tydligen tagits fram genom blindtester utförda av flertalet framstående tekniker och producenter så lär hålla hög klass både akustiskt och mekaniskt. Lasrar i mikrofonerna kan ju framstå lite gimmickartat men speedar säkert upp vid riggning/installation. KM184 är såklart jättebra men som sagt att få till akustik och inställningar i spellokalen är ofta viktigare än vilken mikrofon man använder i de flesta fall.

Berraboy

Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Har inte provat Aston's Starlight men de verkar välkonstruerade och intressanta och har fått goda betyg. De har tydligen tagits fram genom blindtester utförda av flertalet framstående tekniker och producenter så lär hålla hög klass både akustiskt och mekaniskt. Lasrar i mikrofonerna kan ju framstå lite gimmickartat men speedar säkert upp vid riggning/installation. KM184 är såklart jättebra men som sagt att få till akustik och inställningar i spellokalen är ofta viktigare än vilken mikrofon man använder i de flesta fall.
    Jag har läst en del om dem och jag håller med, helt klart intressanta. Jo, rummets förutsättningar och hantverket är ju verkligen en förutsättning oavsett utrustning.

Berraboy

Jag har också sneglat lite på Neumann TLM 170 R. De skulle isf ersätta U87 Ai. Är det någon här som har erfarenhet av dem båda och kan säga något om dem?

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    När jag kört liveljud och det har varit klassiska instrument så är DPA-myggor fantastiska, det finns en Omni-mik som jag tror heter 4090 som är galet bra. Men då måste verkligen rummet vara sjukt bra, jag skulle personligen köpa flera mickar för att få lite mer möjligheter.

KM184 är bra och låter både fläskigt och naturligt samt funkar på det mesta.

Sennheiser 414 XLII är en trevlig ställbar mik som säkert kan funka bra.

rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Grejen, enligt min förvisso inte allt för mikrofonrutinerade uppfattning, är att i den prisklassen på mikrofoner lär du kunna göra fantastiska inspelningar ungefär vad du än väljer, sålänge du håller dig till etablerade allround stor/småmembran.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    Grejen, enligt min förvisso inte allt för mikrofonrutinerade uppfattning, är att i den prisklassen på mikrofoner lär du kunna göra fantastiska inspelningar ungefär vad du än väljer, sålänge du håller dig till etablerade allround stor/småmembran.
    Typ så.
    Man hör absolit klangskillnader vid A/B jämförelse, men de låter alla bra.
    184orna som du frågar om är bra allround. Men kanske lite överhypade bara för att de används mest överallt. Men de skulle sökert fylla behovet du efterfrågar. Jag upplever dom dock som något grötigare än min prefferens
    Har du kollat in Thuresson? Ställbara och oerhört transparenta och detaljerade.

Liknande ämnen

1. Mikrofoner för en noob
    Av tinybox i forum Sång, rap mm.
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:58
  2. Mikrofoner för svagare preamps, batteridriv
    Av momangen i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-05, 13:22
  3. mikrofonkapslar för binaural-mikrofoner
    Av oljud i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14