Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Att anpassa ljudet till en livespelning -- hur gör du?

  1. #1
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Att anpassa ljudet till en livespelning -- hur gör du?

    Sista spelningen som jag hade så blev jag tvungen att ändra EQ på mina backtracks pga basljudet var lite för mycket -- jag har haft samma problem förut men fixade allt ganska bra så att jag inte har haft samma problem på länge.

    Kommer det alltid bli såhär, att EQ måste adjusteras i mixen beroende på klubben eller finns det någon magisk inställning som verkligen funkar för alla? Eller var det här bara något annorlunda med just den klubben?
    Hur testar ni musiken till en livespelning -- med monitorer hemma (mina stackars grannar..) eller någon annanstans?

    Det är också en fråga om mixern då jag vill skala ner till en mini-mixer utan EQ inställningar, men är rädd för att problemet ska uppstå igen.

    Jag fokuserar mycket nu på mina livespelningar och att ljudet ska bli bra men det är svårt att hitta bra tips för saker man borde tex undvika eller göra. Mest är det så att jag spelar på högsta volym hemma och går på magkänsla.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Behövs alltid ett soundcheck på plats. Den som får ljudet från dig får eq:a så att det passar stället.

  3. #3
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs alltid ett soundcheck på plats. Den som får ljudet från dig får eq:a så att det passar stället.
    Förstår det men på ett generellt sätt undrar jag om saker som man kanske borde tänka på med ljudet som görs det att passa bättre på scenen.

    I mitt fall så hade jag några instrument kopplad till mixern och bara en av de behövde adjustering (alltså inget som klubben skulle kunna ha gjort så mycket åt annars hade det påverkades alla ljud).

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, du menar så. Då är jag med.

    Då skulle jag göra mitt bästa hemma för att det ska låta bra. Spela igenom livesetet och samtidigt spela in det. Sedan lyssna igenom det på en bra lyssning och fundera på hur det egentligen låter. Du känner säkert någon som har tillgång till pa, testköra inspelningen innan något ställe öppnar eller liknande.

    Lättare för mig i alla fall att dela upp lyssnande och spelande än försöka fixa bägge på en gång.

  5. #5
    Om du skickar en färdigmixad signal är det inte mycket ljudteknikern kan göra förutom som du säger: påverka rubbet. I det scenariot kan det vara en bra idé att gå ner från scen ut i salen lite då och då under soundcheck för att kolla att det inte bara är i din monitor det låter bra.

    Om det är möjligt, så kan du skicka dina kanaler separata till ljudteknikern. Då kan den mixa mer detaljrikt och då har du någon som kan reagera under själva spelningen om någonting oväntat skulle hända. Men det kan vara lurigt om kommunikationen är dålig med ljudteknikern: teknikern måste också fatta vad som är vad och vara med på notan för upplägget för olika låtar (Kanal X är bas, kanal Y blipps, mm...) Vilket kan vara svårt med syntar som kan pendla roller mellan låtar (oklart vilket upplägg du har). I det scenariot tror jag att det bästa är att ha med sig egen tekniker.

    Jag tycker det bästa är att ha med sig egen tekniker. Men det är så klart inte alltid möjligt av olika skäl. Utan tekniker föredrar jag att mixa själv från scen och ge dom lokala teknikerna ett färdig mixat (stereo)spår.

    Look Mum No Computer har en skrikig video om hur han löser den biffen med någon digitalmixer han tar med sig överallt för lösa problemet... Kanske något för dig?

    https://youtu.be/ClO2yoPgNoo
    Senast redigerat av reSet den 2018-11-18 klockan 16:23.

  6. #6
    En grej som talar emot att skicka separata kanaler till tekniker är tex om du använder dig av send-fx på din egen mixer. Det kan dock lösas om mixern du har på scen har olika subgrupper med dedikerad outputs. På så vis kan du dela upp spåren övergripande i olika sub-grupper till teknikern men ändå ta fördel av härligheter som aux-send och sånt...

    Det känns som det finns en oändlighet av möjliga scenarios faktiskt. Jag kan tyvärr bara dela med mig av dom jag själv testat/kommer och tänka på.

    Men som sagt, en kompis som fattar ens sound, kan låtarna, som dessutom är ljudtekniker och har tid att axla konsolen är det absolut bästa.

  7. #7
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som det finns en oändlighet av möjliga scenarios faktiskt. Jag kan tyvärr bara dela med mig av dom jag själv testat/kommer och tänka på.
    Jag har fortfarande inte super mycket erfarenhet än med att spela synthar live (som jag gör nu) så det bästa för mig är att höra hur andra gör så får jag en idé om vad blir rimligt för min setup. Eller något att prova i alla fall.

    Hittills har det varit ganska jobbigt med att kommunicera med ljudtekniker, förmodligen för att jag inte kan uttrycka vad jag vill ha ordentligt Så jag gör helst allt med mixern nu istället. Ska kolla på YouTube videon, tack för tips!

  8. #8
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, du menar så. Då är jag med.

    Då skulle jag göra mitt bästa hemma för att det ska låta bra. Spela igenom livesetet och samtidigt spela in det. Sedan lyssna igenom det på en bra lyssning och fundera på hur det egentligen låter. Du känner säkert någon som har tillgång till pa, testköra inspelningen innan något ställe öppnar eller liknande.

    Lättare för mig i alla fall att dela upp lyssnande och spelande än försöka fixa bägge på en gång.
    Jag spelade in min sista spelning (som var ny setlist) så det blev lite som en PA-test med.

  9. #9
    Det är i regel ganska svårt att komunicera med ljudtekniker i min erfarenhet. Mina misstankar är att dom liksom blivit lite hårdhyade av alla artister som ser ner /har sett ner på dom. Som om dom vorre något slags grottnörd-folk som bara är krångliga och _inte_ vill göra det där som kan ställa till med massor av problem rent tekniskt.

    Detta fenomen betyder också att den som är vänlig, lyhörd och respektfull med ljudteknikern lätt kan få lite extra hjälp Sen ska inte lyhördheten gå ut över ens ambitioner så klart: det är artisten som ska veta hur den vill ha det. Men det kanske är självklart...

  10. #10
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är i regel ganska svårt att komunicera med ljudtekniker i min erfarenhet. Mina misstankar är att dom liksom blivit lite hårdhyade av alla artister som ser ner /har sett ner på dom. Som om dom vorre något slags grottnörd-folk som bara är krångliga och _inte_ vill göra det där som kan ställa till med massor av problem rent tekniskt.

    Detta fenomen betyder också att den som är vänlig, lyhörd och respektfull med ljudteknikern lätt kan få lite extra hjälp Sen ska inte lyhördheten gå ut över ens ambitioner så klart: det är artisten som ska veta hur den vill ha det. Men det kanske är självklart...
    Det har tagit mig tid att ens förstår hur _jag_ vill att det ska låter då det blir alltid annorlunda ute på klubben än hur det låter hemma. På början vågade jag inte ens säga något och litade helt hundra på ljudtekniker då jag visste inget annat (då var jag deras bästa vän). Nu säger jag något men det är extremt sällan där jag kan säga att ljudet var faktiskt helt hundra.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina misstankar är att dom liksom blivit lite hårdhyade av alla artister som ser ner /har sett ner på dom.
    Det är ju bara för att ljudtekniker faktiskt får betalt för sin insats

    Det är hursomhelst svårt ibland att skruva liveljud. Lokalen är typ 90% av ljudbilden redan, och är den dålig så blir det sällan jättebra hur det än skruvas. Det bästa man alltid kan göra är att faktiskt snacka med artisten och verkligen få koll på vad den/de vill göra. Fast en del orkar ju inte det.

  12. #12
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Klart nice att ha ett digitalbord med massa effekter osv. Eller bara ha en dator man processar igenom.
    Nice att kunna jobba just med multibandskompression osv.

    När man ska resa lite småskaligt och mest vill fokusera på att bära roliga maskiner så kan en liten kompressor på mastern funka som nödlösning. Brukar snacka med ljudlirarn på soundcheck och önska lite kompression och limiter. Trycka ihop basen lite så man kommer upp lite i nivå. Men det kan ju vara kul att det får låta lite live också? Säg åt DJ-djäveln innan att avsluta lite lågt och ambient

    Finns en liten resekompressor som heter FMR RNC och en som heter FMR RNLA.
    Tror TC hade en hyfsat liten multibandskompressor, trippel C?

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Som sagt, rum låter olika och att få det att låta som i studion när man spelar ute är omöjligt. Då är väl det bästa man kan göra att anpassa sig till den platsspecifika platsen. Gå dit och lyssna på rummet, försök få möjlighet att testa ljudet där innan, se till att ha gott om tid för soundcheck.

    Annars kan man göra som jag gjorde med senaste albumet: instrumentera om totalt (klarinett, kontrabas och synt i liveversionen).

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Vet vad du menar, har spelat en del med bakgrunder plus livssynthar.

    Jag har brukat köra en enkel mastering på backtracksen.
    -EQ:a bort den djupaste lågbasen
    -kompressor för att trycka ihop det lite
    -mer EQ om det behövs någonstans
    -limiter för att jämna till nivåerna

    Lite på samma sätt om vi skulle släppa en skiva alltså, men lite mer basic.

  15. #15
    "-EQ:a bort den djupaste lågbasen"

    :O why?!?!
    Det är ju där allt det goda finns!!!!!!

    nå väl, det är väl en smaksak. Men att lokalen brummar till ordentligt kan ju även handa med ljusa toner.

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    reSet: För att inte alla system kan återge den, och då tar den bara energi från slutsteg och högtalare i onödan. Energi som istället kan läggas på att spela resten bra. Exempelvis så kan man i många fall kapa sub under 30Hz utan att det påverkar något.

  17. #17
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ej att förglömma att om PA:t och framförallt lokalen inte är opimerat för så låga frekvenser så kan allt möjligt börja vibrera och skapa övertoner så att basen faktiskt låter helt falskt och pajar framträdandet.

  18. #18
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jo, precis. Har varit med om att allt bara vibrerat av bas på något soundcheck och efter det har jag brukat kapa vid 30 eller 40 Hz.
    Vi har ju dessutom spelat electropop, så djupbasen är inte jätteviktig.

  19. #19
    Bra poäng det där med energi! Sen är det val typ ingen förutom audiofiler som hör under 20hz ändå.

    <humor>

    Att lokalen vibrerar ser jag bara som tillgänglighetsanpassning: döva får vara med och dansa, och bartendern får leva en live version av ett Nintendo gamewatch spel: fånga fallande flaskor och glas

    Om det låter falskt är det ju bara att rätta på fine-tune rätten

    </humor>

  20. #20
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha inte ovanligt att felbyggda scener blir badlådor.
    Erfarit detta på Debaser Slussen och Debaser Medis.
    På Debaser Slussen flaxade basen så mycket under ett gig att kontakterna sköts ur väggkontakten

    Hörde även att den specialbyggda scenen för Koze och Axel Boman på Berns vart en basfälla

  21. #21
    roya
    roya är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det fallet där jag var tvungen att ändra EQ:an var på Nalen (småscenen), och då tyckte jag att det var lite märkligt då jag hade förväntat mig att lokalen skulle hantera basljudet även bättre än andra ställen. Vill gärna behålla så mycket bas som möjligt. Jag förstår att det kommer aldrig låter exakt som hemma -- mitt mål är mer att behålla karaktären på musiken (som lutar lite mörkt).

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av roya Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fallet där jag var tvungen att ändra EQ:an var på Nalen (småscenen), och då tyckte jag att det var lite märkligt då jag hade förväntat mig att lokalen skulle hantera basljudet även bättre än andra ställen. Vill gärna behålla så mycket bas som möjligt. Jag förstår att det kommer aldrig låter exakt som hemma -- mitt mål är mer att behålla karaktären på musiken (som lutar lite mörkt).
    Jag älskar när basen står som en jäkla vibrator i själen när man vill.
    Det är ju då man känner att man spelar synth på rikigt .
    Typ det roligaste att spela en låt med lite HP eller bara utan subbas och sedan i komma till ett parti där man för in ett baselement som man verkligen känner i kroppen, vare sig det är bastrumma eller subbas. Men kan ju bli tråkigt om rummet är kasst kalibrerat så det bara är var fjärde ton som ger den känslan...

    Därför jag förespråkar multibandskompressor, då kan man tighta till basen så att den går hyfsat jämnstark i subregistret... Men det brukar man kunna fråga mixteknikern om, om hen inte redan har en på mastern... tryck ihop och lyft subben herr ljudperson. Då svarar denne om den är vettigt funtad, -Show me what you got, visa din basmust.

    Så visar man och hen fixar.

    Men även om man bara har en vanlig liten masterkompressor så brukar den ju verka mest på basen (då den är energitätast), där brukar jag dock köra en rätt långsam attack så inte Kickarna tar för mycket stryk, man vill ju ha saftiga kickar men fasthet och kontroll i den energirika subbasen. Helst vill man smaka av ingredienserna i rummet i förväg, men oavsett så är min erfarenhet att man ändå får anpassa ljudbild succesivt. Det är ju lite det roliga med live.

    Tycker personligen det blir rätt ointressant om ljudbilden är för slick och "mastrad" i ett liveframförande. Såg Squarepusher en gång och då va ljudbilden helt slick och maxad, komprimerad, limiterad, gate:ad, Sidechainad och cleant maxad... Men smaken är som baken. Beror ju på va man gillar för sound och tycker ett framträdande ska innehålla

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag är inne på HZAs linje. För mig så är livemusik rätt ointressant och förödande för ljudbilden. Många låtar och arr kommer inte till sin rätt i livesammanhang.

    Min erfarenhet är att nya lokaler ger nya förhållanden och nytt ljud. Generellt sett kan man glömma allt finlir med snygga resonanser och snygga små ljudkaraktärer. Som ni redan säger så gäller det att hitta en bra balans mellan EQ och volym för bas och diskant. Tyvärr så finns det vissa lokaler som det inte går att få till något bra ljud i över huvud taget, utan man får försöka mixa till en ok-ljudbild.

    Fördelen med rockmusik mot elektroniskt är att det är bara i princip hitta volymen mellan trummor, bas och gitarr än att EQa fram ett par snygga syntstråkar eller snygga filteröppningar. Gitarrhjältar, hög volym och sprit är ett vinnande koncept som får till och med tondöva att headbanga (även om ljudet låter skit)

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gitarrhjältar, hög volym och sprit är ett vinnande koncept som får till och med tondöva att headbanga (även om ljudet låter smutsigt, skevt, brusigt och fjäderreverbigt)
    99FiXd

Liknande ämnen

  1. Hur gör ni för att matcha filer till ett beat?
    Av deleted user i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-06, 10:04
  2. Hur gör man ljudet?
    Av LowFiAction i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 09:47
  3. En till "hur gör man detta ljudet"
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 13:49
  4. Hur få till detta ljudet?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 22:52
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •