Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vilken är denna (synt-) låt?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Vilken är denna (synt-) låt?

    Hörde vid tidigt 80-tal nåt sent radioprogram (alldeles säkerligen nåt Alinge-program) där de spelade en radda synthlåtar utan uppehåll. Minns till exempel att Rational Youths Dancing on the Berlin Wall var med.

    Sen var det en låt som fastnade bak i huvudet, men som jag sedan aldrig hörde igen, och har heller ingen aning om vad det var. Slingan har förmodligen förvanskats i skallen en del i takt med tidens gång, men som jag minns den så gick den typ som följer.

    Själva huvudslingan som jag spelar var i själva verket sång! Kan ha varit japansk...? Kanske...

    Typ så här minns jag den: https://www.dropbox.com/s/hiwfd2uvjb...itosi.mp3?dl=0

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    När du skriver Japan och jag lyssnar tänker jag lite osökt på Ippu-Do... för det är väl inte YMO? Jag får gräva lite om ingen annan sätter det snabbare.

    edit: Nej fasen, jag känner igen det här. Tror inte det är japanskt... får lite text i skallen också, men inget konkret.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    får lite text i skallen också, men inget konkret.
    Jag har också en text i skallen, som mest låter Caramba (bandet).

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu är jag inne på Man Parrish... letar...

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klaus Nomi - Icurok

    https://youtu.be/gffPZhBBDUo?t=836

    Jag som t o m drog igång en Nomidiskussion nyss här på 99. Jag visste att jag hade den i hyllan!
    Fasen, vi tar en video också, eftersom Klaus var så cool;


    https://youtu.be/PRCtXRxSNJk

    Och nu kan du sjunga med också; ICUROK2C ICUROK2 ICUROK2C ICWR2 URAQT I1U2 OO2EZ I1U2

    (Jag har t o m just den plattan i min lilla skivshop, om nå'n nu fick blodad tand på denna grymma visa.)

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Just nu älskar jag dig machinepop!<3 Det är den!
    Fan när jag spelar upp den här för kompisen som liksom jag gått och nynnat hitte-på-texten under all år

    I sink you are okitosi I sink you are okito
    I sink you are okitosi I sink double-u are two.

    Grymt tacksam!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Men din låt var ju grym också DB, och inte speciellt lik alls faktiskt. Så det är ju bara att köra på den!

    Och fantastiskt imponerande av mpop att sätta låten på det!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Thanks boys... Nu har jag ju snurrat mycket Klaus Nomi här hemma, så därav att jag lätt nynnade med även om klippet inte är exakt. Just mellanljuden hjälpte och att det dök upp vocodersång i skallen. Bonuskul att jag började tänka Man Parrish (som ju inte är japaner utan från New York) eftersom de varit med och programmerat denna och fyra spår till på plattan.

    Deadbeat-cover kanske?

  10. #10
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och fantastiskt imponerande av mpop att sätta låten på det!
    Fantastiskt är ordet!

    Med tanke på att jag hört den en enda gång, för typ 35 år sen så var det ju grymt likt ju

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Haha, grymt jobbat MP!

    Detta bara måste bli en fullskalig db cover!

  12. #12
    deleted user
    Wow. Imponerande av alla inblandade.

  13. #13
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörde vid tidigt 80-tal nåt sent radioprogram (alldeles säkerligen nåt Alinge-program) där de spelade en radda synthlåtar utan uppehåll. Minns till exempel att Rational Youths Dancing on the Berlin Wall var med.

    Sen var det en låt som fastnade bak i huvudet, men som jag sedan aldrig hörde igen, och har heller ingen aning om vad det var. Slingan har förmodligen förvanskats i skallen en del i takt med tidens gång, men som jag minns den så gick den typ som följer.

    Själva huvudslingan som jag spelar var i själva verket sång! Kan ha varit japansk...? Kanske...

    Typ så här minns jag den: https://www.dropbox.com/s/hiwfd2uvjb...itosi.mp3?dl=0
    Sjukt att jag refererade till samma gamla radioprogram, och låt, bara för några dagar sedan(!)

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3284349

    Det var nästan Kjell Alinge, för programmet var Eldorado Max, men just den gången höll Pontus Enhörning i det.
    Det sändes 22-02, och avslutades med en legendarisk entimmes synthmix, oavbruten med 12”-mixar och b-sidor av bl a New Musik, Rational Youth, Ryuichi Sakamoto, Logic System, Yello, Landscape, Klaus Nomi, Thomas Dolby, Kraftwerk, Isao Tomita m fl.
    Jag har stött på flera stycken som liksom jag blev lite besatta av den där engångshändelsen i radio, och letade upp alla skivorna i späd ålder, helt klart en boost för min egen musik.
    Jag har delar av det där kvar på kassett nånstans, inklusive låtlistan som de räknade upp i slutet. En eloge till Lars Göran Nilsson som satte samman den där mixen, ca -82, -83. <3

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Säger som Adolphson-Falk: ”Det är L-G bakom allt!”

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Haha, helt fantastiskt att ta den.

  16. #16
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Älskar den här tråden! <3!

  17. #17
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Kan också varm rekommendera dokumentärfilmen om Klaus Nomi, finns på Youtube!
    https://www.youtube.com/watch?v=NySeTvdNtEw

  18. #18
    deadbeats avatar
    Veteran
    Tack! Fan vad jag har letat info om det där programmet. Fruktlöst.

    Hittade för många år sedan nån som hade lagt ut en massa Eldorado-program online men där fanns inget. Vid e-postkontakt med den personen så visste denne tyvärr inte vilket program jag talade om, men frågan hade faktiskt kommit förut (från, misstänker jag, mig ännu ett ett par år innan
    Jag hade även, ännu tidigare, skickat brev (sånt därnt i papper) adresserat Kjell Alinge, via SR, men fick aldrig svar.
    Skulle du hitta kassetten, och även låtlistan, så betalar jag mer än gärna för en kopia!


    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det var nästan Kjell Alinge, för programmet var Eldorado Max, men just den gången höll Pontus Enhörning i det.
    Det sändes 22-02, och avslutades med en legendarisk entimmes synthmix, oavbruten med 12”-mixar och b-sidor av bl a New Musik, Rational Youth, Ryuichi Sakamoto, Logic System, Yello, Landscape, Klaus Nomi, Thomas Dolby, Kraftwerk, Isao Tomita m fl.
    Jag har stött på flera stycken som liksom jag blev lite besatta av den där engångshändelsen i radio, och letade upp alla skivorna i späd ålder, helt klart en boost för min egen musik.
    Jag har delar av det där kvar på kassett nånstans, inklusive låtlistan som de räknade upp i slutet. En eloge till Lars Göran Nilsson som satte samman den där mixen, ca -82, -83. <3

  19. #19
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Ska försöka kolla vid tillfälle, har dock säckvis med kassetter så det kan bli lite av en utmaning...
    Har dock delar av låtlistan i huvudet:

    Landscape -Back on your heads
    Yello - She’s got a gun
    Ryuichi Sakamoto - Riot in Lagos
    Klaus Nomi - I.C.U.R.O.K
    New Musik - 24 hours from culture
    ———————
    Isao Tomita - A spaceship lands emitting silvery light
    Kraftwerk - Computer World
    Rational Youth -Dancing on the Berlin wall
    Logic System -Talk back
    Yello - You gotta say yes to another excess 12”
    Thomas Dolby - She blinded me with science 12”

    Jag tror det var nån Yellow Magic Orchestra också, och ev Torch Song - Prepare to energize, men jag kan minnas fel.

  20. #20
    deadbeats avatar
    Veteran
    Guld!

Liknande ämnen

  1. Kan någon hjälpa mig identifiera denna synt
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 11:55
  2. Mystisk roland synt i denna video
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:31
  3. vad föreslår ni får synt i denna prisklass?
    Av Bucc i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 15:16
  4. Vad heter denna låt? Och vilken musikal är den ifrån?
    Av addic59 i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •