Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: VCO glitter vs DCO

  1. #1
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

    VCO glitter vs DCO

    Efter att ha spelat och skruvat lite på en OB6, så har jag försökt att efterlikna det där icke utfasande ljudet man får med VCO men på en synt med DCO. Provade på min JDXA att modulera pitch med keytrack, så att man får en aning förändrad pitch som följer med tangentnummer så att säga. Tror parametern är "keytrack" på JDXA. Har för mig att det heter ex vis "note number" på vissa syntar.

    Funkade förvånansvärt bra! Blev en helt annan fräs i ljudet när man tog ackord och man fick ingen utfasning. Blev inte alls som "slop" där det mest låter skevt och spretigt.

    Hade varit intressant att höra om det funkar likadant på ex vis Prophet REV2 eller annan DCO synt där man kan modulera på det sättet. Deepmind kanske?

    Tar man i för mycket så låter det naturligtvis apa. Ja just det ja, jag ändrade per DCO och lite plus på ena och lite minus på andra samtidigt, så att de spretade mer ju högre upp man spelade på klaviaturen. Inte mycket som behövs. Körde sågtand på båda oscillatorerna.

  2. #2
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Smart att styra det med pitchtrack! Ett annat sätt att få "slop"-effekt är att lägga en väldigt långsam (helst stillastående) random/s&h-LFO på pitch, med retrig på LFO så att man får ett slumpat värde vid varje tangenttryckning. Blir lite mer liv och rörelse i noterna då.

  3. #3
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    På min Nord lead A1 brukar jag sätta LFO i env-läge, välja S&H och sedan modulera mängden modulering av t ex pitch med velocity. Det blir en typ av slop. Men lagom mängd låter det mycket fint.

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om man modulerar pitchen med keytrack så borde slutresultatet bli att man helt enkelt får fel pitchtrack på den oscillatorn, typ att för varje oktav så ökar oscillatorfrekvensen med lite mer eller lite mindre (beroende på om det är positiv resp. negativ modulation) än en ren dubbling. Redan utan en sån modulation så är ju detunen (i Hz räknat) mellan oscillatorerna proportionell mot frekvensen, dvs om det är 2 Hz på ett ställe så är det 4 Hz en oktav upp och 8 Hz ytterligare en oktav upp. Så visst kan det kanske göra det lite mer levande, om inget annat så emulerar man att äkta VCO:er ofta inte trackar helt perfekt, men det känns som det borde inte göra mer än så.

    Eller så missförstår jag vad 'modulera pitch med keytrack' innebär här.

    Min erfarenhet av en slop-parameter är att den på de syntar jag testat är helt slumpmässig, men på en analogpoly så är det ju så att om man t ex spelar samma ton om och om igen så det cyklar igenom rösterna, så är det ett cykliskt mönster eftersom varje röst när den kommer tillbaka i allokeringen har samma detune som förra gången, i varje fall på kort sikt. Så det man egentligen hör är ett cykliskt mönster, och det är det man egentligen borde emulera med slop-parametern anser jag. Jag vet inte om det är vissa syntar som gör det.

    Med VA-syntar så upplever jag ett speciellt sorts 'swishande' när man har t ex två sågtandsoscillatorer som svävar mot varandra, som jag stör mig lite på. Jag vet inte varför man får det i just det sammanhanget, det handlar ju inte om pitchen, detunen är ju vad den är. Min teori är att två digitalt genererade sågtänder har perfekta övertonsserier så man får en exakthet i vilka övertoner som tar ut varandra vid detune, medan på äkta VCO:er så gör små avvikelser från perfekta vågformer att övertonerna aldrig tar ut varandra helt, speciellt inte de högre. Så att t ex sampla två detunade VCO:er låter mycket bättre än att detuna två samplade (enkla) VCO:er.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Finns det någon gängse definition av "slop"? Tror inte jag har hört talas om det förr i det sammanhanget.

    Det där med något sträckta intervall, som man får om man ökar tonernas frekvens proportionellt med pitch tracking, är ju något man har på pianon. Pianostämmare sträcker ut intervallen en smula för att det ska passa bättre till pianots svagt inharmoniska deltoner. Om man gör en liknande stämning av en synt och spelar en oktav får man ju små svävningar mellan deltonerna som säkert kan göra ljudet mer levande.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Vet inte hur många syntar som har det, men Korg Polysix har definitivt en permanent påslagen funktion som i servicemanualen kallas 'stretch tuning' som gör just detta. Det finns en omkopplare under skalet för att slå av funktionen. Sen är det kanske viktigare i en enoscillatorsynt att få lite rörelse i ljudet när man spelar rena oktaver för att det just verkligen skall låta fetare än enstaka toner.

    Tror inte det finns någon definition av 'slop'. Jag har fått uppfattningen att det helt enkelt är en slumpmässig pitchoffset (detune) som appliceras på varje oscillator varje gång den triggas för att emulera onnoggrannheten i analoga oscillatorer.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    The Schmidt har stretch funktion av sina DCO:er, tack å lov
    Definition av slop finns inte så klart, själva ordet "Uppfanns" väl av DSI och det är verkligen extremt bra implementerat.
    Förutom att pitchen för varje voice ändras lite random för varje ny tangenttryckning så är det även en drift över tid om man håller ner tonen.
    Waldorf Wave har en random detuning för varje ny tangenttryckning men ingen drift över tid.
    Samma funktion verkar Moog One ha "Pitch Variance" men alltså ingen drift över tid som DSI syntharna har.

  8. #8
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    SLumpmessy Oscillator Pitch ska det visst stå för.

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Detta är ju vansinnigt underhållande! DCO:erna kom ju just för att få synten att hålla stämningen bättre.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju vansinnigt underhållande! DCO:erna kom ju just för att få synten att hålla stämningen bättre.
    Resultatet blev tråkigare?

  11. #11
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The Schmidt har stretch funktion av sina DCO:er, tack å lov
    Definition av slop finns inte så klart, själva ordet "Uppfanns" väl av DSI och det är verkligen extremt bra implementerat.
    Förutom att pitchen för varje voice ändras lite random för varje ny tangenttryckning så är det även en drift över tid om man håller ner tonen.
    Waldorf Wave har en random detuning för varje ny tangenttryckning men ingen drift över tid.
    Samma funktion verkar Moog One ha "Pitch Variance" men alltså ingen drift över tid som DSI syntharna har.
    när jag får tid ska jag undersöka hur Novation (Peak) implementerat sin version av dessa drifter - dock har de heldigitala oscilatorer. Deepmind har oxå sådana parametrar på sin(a) DCO.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DCO:erna kom ju just för att få synten att hålla stämningen bättre.
    Tycker det brukar bli sämre stämning när nån propagerar för DCO

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det brukar bli sämre stämning när nån propagerar för DCO
    Men motargumenten är svajiga och oprecisa!

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det brukar bli sämre stämning när nån propagerar för DCO
    Men motargumenten är svajiga, oprecisa och glider för det mesta!

  15. #15
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Enklast är väl att köpa en synt med VCOer?

    Alla problem lösta.

    Eller svajjar jag nu...

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklast är väl att köpa en synt med VCOer?

    Alla problem lösta.

    Eller svajjar jag nu...
    Nja, synthar med VCO:er brukar ha väldigt dåligt med inställningsmöjligheter för Slop. :-)

  17. #17
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, synthar med VCO:er brukar ha väldigt dåligt med inställningsmöjligheter för Slop. :-)
    Nejdå, det brukar finnas mängder med trimpotar på kretskorten

  18. #18
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Men då får man SLIP - SLumpmässigt Inkonsekvent Pitch.

  19. #19
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Eller köp en svajig analog sequencer som svajar lite jazzigt på CV utgången...

  20. #20
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller köp en svajig analog sequencer som svajar lite jazzigt på CV utgången...
    polyfusion AS-1 med jazzigt svaj önskas byta mot dito med hårdrockssvaj...

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det sägs ju att rätt slags CV ökar chanserna till jobb!

  22. #22
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sägs ju att rätt slags CV ökar chanserna till jobb!
    Dagens pappahumor. Tack!

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart att styra det med pitchtrack! Ett annat sätt att få "slop"-effekt är att lägga en väldigt långsam (helst stillastående) random/s&h-LFO på pitch, med retrig på LFO så att man får ett slumpat värde vid varje tangenttryckning. Blir lite mer liv och rörelse i noterna då.
    Den metoden funkar utmärkt på monosyntar. På polysynt måste LFO;n vara separat per röst, annars så kommer ju alla oscillatorer åka tillsammans åt samma håll. På Nord Lead 3 vet jag att man kunde välja mono alt. poly på LFO;n.

Liknande ämnen

  1. Hur DCO'er fungerar
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 19:31
  2. Modda DCO?
    Av Volt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 18:19
  3. Vad heter sånt där "glitter"? chimes?
    Av Funkenteller i forum Slagverk
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 23:57
  4. DCO-synt-jämförelse
    Av Volt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •