Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: MegaDrum

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    MegaDrum

    Jag har ett digitaltrumset av modell Yamaha DTXplorer. Har uppgraderat hihaten och virveln och har cymbaler i karantän i varukorgen hos Thomann. Till saken hör att DTXplorermodulen är rätt begränsad i vad den stödjer. De uppgraderade paddorna har inte fullt stöd, och om jag väl byter cymbalerna så har jag nått absoluta taket i min modul.

    Uppgradera modulen kostar dock njurar. Fattar inte hur de kan vara så hutlöst prissatta. *Hytter med näven!* Om inte...

    MegaDrum!

    Någon som har provat denna? Den gör ju inget ljud ifrån sig, men ska enligt utvecklarens utsago vara galet bra på MIDI. Och det egna forat tycker jag försiktigt bekräftar detta. Men vad som oroar mig är att ingen pratar om den. Söka på det på 99:an ger noll träffar (eller kanske en efter denna tråd). Youtube vet knappt vad det är. Och då har den ändå funnits på marknaden i 10+ år. För knappa 2500 kr bygger han den åt mig på beställning och ser till att den hamnar i brevlådan min.

    Säg mig, är jag på väg att göra mitt livs sextinittonde bottennapp, eller är det en evig lifechanger?

  2. #2
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Slog du till?

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Inte än. Kom lite andra utgifter ivägen. Men jag är fortfarande sugen.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nu har jag gjort slag i sak (halvt oavsiktlig ordvits) och skaffat en MegaDrum. Beställde direkt av utvecklaren själv, för även om jag säkert skulle reda ut att bygga den själv har jag svårt att motivera tiden kontra priset av att köpa en färdigbyggd. Och det ångrar jag inte, för den är riktigt snygg och väldesignad.

    Fick hem den igår. Flyttade över sladdarna från DTXplorer till MegaDrum och tänkte att det nog bara är att göra om MIDI-mappningen och fortsätta lira. Där tänkte jag dock enormt fel. Varje trumpadda och cymbal har ett 50-tal parametrar som ska justeras. Och det finns inga hyfsade presets, och om ett värde är tveksamt ställt blir det pannkaka.

    Så nu har jag spenderat kanske tre fem timmar med att tweaka och börjar känna mig hyfsat nöjd med hihaten och en crashen. Hoppas och tror att den sistnämnda i mångt och mycket kan kopieras till riden. Virveln kommer bli knivig, det känner jag på mig, för den har tre zoner liksom cymbalerna, men funkar helt annorlunda. Kicken har bara en zon, så den blir nog lätt. Pukorna likaså, just nu, men jag råkade eBaya mig trezonspukor som väl ska dyka upp vad det lider.

    Så, all in all, jag börjar förstå hur den inte kan vara populär bland vanligt folk. Såhär svåra saker säljer inte. Som jag satt igårnatt och misslyckades kändes det som att jag egentligen borde ge upp och skaffa en njuredyr Yamahamodul istället. Allt kändes bara helt random. Idag har jag förstått lite mer, så även om mycket fortfarande verkar oförklarligt så börjar jag tro lite smått på att detta kommer reda sig till slut.

    Återkommer efter en tid med den får vi se om jag kommit någon vart eller om jag gett upp.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant rapport! Att det efter så många år inte finns vettiga presets är konstigt. Jag kan tänka mig (eller hoppas) att det finns så många parameter för att få till en riktigt vass respons oavsett vilka pads eller triggers man använt - men det verkar ju samtidigt allt annat än intuitivt.

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ajfanken. Det går utmärkt att skruva bort sig bland de få parametrarna i min TD12-modul, så jag kan ana eländet om allt är helt öppet. Antar att du redan kollat runt bland forum för att se om nån kan dela med sig inställningar för just dina pads?

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jo, det officiella forat är aktivt och har vänliga användare. En av dem har satt upp en hemsida där han samlat presets av varierande kvalitet som han hittat i forumtrådar här och var. Alla mina paddar finns inte med och de som finns funkar inte rakt av i alla fall. Några grejer har jag dock kunnat låna därifrån.

    Nu har jag i alla fall fått till triggning på alla zoner, även om det är långt kvar innan det är användbart. Men hoppet är nog tillbaka ändå.

    En sak som är trevlig med MegaDrum är ju att den är märkesagnostisk. Det går ju att sätta ihop ett trumset av delar från olika tillverkare. Nu har jag bara Yamahagrejer förvisso, men det öppnar ju ändå möjligheterna för expansioner.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nu såhär ett och ett halvt år senare har jag gett mig på denna igen, och denna gång lyckats konfigurera så att alla zoner triggar. Nu är den användbar på riktigt.

    En sak som gör det helt omöjligt att göra presets är att det skiljer sig enormt mellan olika exemplar av samma pad. Jag har tre pukor av modell Yamaha XP100T. Alla tre har fått tweakas olika för att funka. Och då menar jag inte bara för att ge lagom nivåer ut, utan för att alla zoner över huvud taget ska detekteras.

    Turligt nog har jag kommit ner till ynka tre parametrar som är de som skiljer sig mest mellan olika paddor. De flesta övriga kan vara samma på alla mina Yamahapaddor, eller påverkar bara nivåerna så att de går att justera med finess utan trial and error.

    De tre värdena som har vital verkan är tröskelvärdena för de tre zonerna (när det kommer till trezonpaddor dvs). De måste rattas tills de i kombination utgör sweet spot, som är extremt tight. Förbannat drygt att ratta in detta, då man i stort sett famlar i mörker. Har hittat några knep för att kunna söka mig åt rätt håll, men nja, det är fortfarande en hel del famlande.

    Anyway... Nu är jag riktigt nöjd med hur megatrumman är uppsatt. Nu ska jag bara hitta rätt mjukvara och mappa midin.

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Roland TD-30 och efterföljaren TD-50 är de enda maskinerna jag tycker är värdiga att spelas på. Undantaget Pearls modul som jag inte testat ännu. Men triggermekanismen och alla inställningar Roland ger dig är fantastiskt bra. Dyrt men väl värt det om du vill emulera känslan av en riktig trumma.

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vad kör du för ljudkort för att få nog låg latency för att trumma VST:er? 64 samples är vad man måste ner till, inte många USB-ljudkort klarar det.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tycker det går bra med 128, men jag kör RME HDSPe och kan köra 32 samples om jag inte kör allt för krävande syntar och effekter.

  12. #12
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är PCI-kort gissar jag. Kommer nog gå den vägen själv när mitt UCX pajar en vacker dag. Men RMEs USB drivers är helt otroliga, jag kommer ner till 64 utan crackles så länge datorn inte ska göra massa annat samtidigt. Har du hört sagan om hur RME har så pass bra drivers btw? De två bröderna?

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Latency-frågan är ju lite mer komplicerad än bara antal samples i den ställbara bufferten. Teoretiskt skulle man ju få blygsamma 2,90 ms roundtrip latency med 64 samples buffert/44,1 kHz. E-trummar man med lurar och är av medellängd, så är det väldigt nära den latency man får mellan trummorna och örat med ett akustiskt trumset. (Ljudet färdas ju c:a 1 m på 3 ms.)

    Skulle man gå ner på 32 samples buffert skulle man alltså - i teorin - få lägre latency än med ett akustiskt trumset - sug på den!

    (Fast det är klart, i en studiosituation med närmickat trumset och lurar och latencyfri monitorering så kanske man kommer ner till c:a 1 ms.)

    Men det är ju ytterst få ljudinterfejs som levererar den där teoretiska hastigheten, ens Thunderbolt- eller PCI-interfejs. Jag råkar ha noterat att mitt RME Babyface (USB) levererade 5,96 ms latency vid 64 samples/44,1 kHz. Mer än två gånger 2,90 ms alltså. (Med 2014 års drivrutiner.)

    Inte ens mitt Clarett 8PreX Thunderbolt ger mig bättre än 4.42 ms under samma förhållanden. Det är bra nog för att jag ska tycka det funkar utmärkt att e-trumma, men det är ju fortfarande mer än 2,90 ms.

    Men, nu har det börjat dyka upp Thunderbolt-interfejs som faktiskt levererar den där magiska teoretiska hastigheten. Jag har ett litet tvåkanals Zoom TAC-2R som faktiskt fixar det. Och de nya Presonus Quantum-interfejsen med Thunderbolt ligger där nånstans också vad jag förstår.

    Och i och med att kommande USB 4 faktiskt i princip är Thunderbolt 3, så lär vi nog få se mer sånt framöver.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    När det gäller e-trummor som triggers (till DAW) tillkommer latency från triggplatta-MIDI-MIDI-läsning

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller e-trummor som triggers (till DAW) tillkommer latency från triggplatta-MIDI-MIDI-läsning
    Sant. Jag har ingen koll på MIDI 2.0, men jag antar att det kommer att förbättra den saken, när det slår genom?

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mina 2box ska ligga på 1ms från trig till (komplett) MIDI-msg, men då är det ju också ddrum-pappa Bengt Lilja bakom dem. Vet inte vad MegaD klarar...

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det beror på hur man konfigurerar paddorna. Går att komma ner till 1ms men vissa parametrar blir inte helt tillförlitliga då. Allt är trial n error tills det funkar.

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Aha, så man kanske inte kan räkna 128 vs 64 samples rakt av mellan interface, jag trodde det var vad det säger, samma latency på alla interface. Det låter lite skumt att nya Thunderbolt-interface skulle vara piggare än PCI, skicka gärna källa på det påståendet

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det finns för det första ingen anledning till att Thunderbolt skulle vara långsammare än PCIe, Thunderbolt är nämligen PCIe (plus DisplayPort). Det är bara ett annat sätt att ansluta till PCIe-bussen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt

    Det finns alltså inte nån anledning till att Thunderbolt skulle ge lägre latency än ett internt PCIe-kort heller. Men alla interfejs är alltså inte lika, även om de använder samma buss.

    Den teoretiska maxhastigheten i millisekunder vid en viss samplingsbuffert och samplingsfrekvens är lätt att räkna ut: dela bufferten med samplingsfrekvensen delad med 1000 (för att få det i millisekunder), t.ex.: 64/(44100/1000) = 1,45(124716 osv). Det är alltså lägsta möjliga latency i en riktning, men det är ju vanligen roundtrip man är intresserad av, dvs det dubbla, alltså 2,90 ms.

    Jag vet inte riktigt vad man får för latency med ett HDSPe vid 64@44,1, men det kanske Johey kan svara på? RME skriver dock följande i sin egen manual (sid 75):
    Modern converter chips operate with 64 or 128 times over- sampling plus digital filtering, in order to move the error-prone analog filters away from the au- dible frequency range as far as possible. This typically generates a delay of one millisecond. A playback and re-record of the same signal via DA and AD (loopback) then causes an offset of the newly recorded track of about 2 ms.
    I tabellen under den texten anges dock en något lägre siffra, för 44,1 är den 1,49 ms. Så jag gissar att man kan få ut 2,90 + 1,49 ms, dvs 4,39 ms? Vilket ju f.ö är påtagligt nära mitt Claretts 4,42 ms.

    Med USB-interface är det värre. Utöver hårdvarufördröjningen i AD/DA så brukar det finnas en eller flera s.k. safety bufferts för att hantera att den bussen inte är lika tajmingtajt som TB/PCIe. (Det är alltså inte egentligen USB-bussens överföringshastighet som är problemet, utan att den inte är byggd för tajmingkritiska applikationer. Buffertarna kompenserar för det.)

    Hur tusan mitt Zoom TAC 2-R lyckas leverera 2,90 ms roundtrp är faktiskt lite skumt. Nån liten hårdvaruatency borde det ändå finnas. Jag måste nog loopback-mäta på det. Men Presonus Quantum fixar åtminstone enligt Sound on Sound 3,4 ms roundtrip vid 64 samples/44,1 kHz och galna 1,9 ms vid 32 samples/44,1 kHz.

  20. #20
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jo det var det jag menade, hur Thunderbolt skulle kunna vara piggare då den ligger på PCI-bussen

    Det är okej att köra 128 samples på mitt UCX då man lirar VST-trummor. Men högre går absolut inte och man hör att det blir tightare då man går ner till 64 samples. Har aldrig mätt faktiskt RTT så jag går bara på gehör. Alternativt kan man öka samplingsfrekvensen och köra med lite större buffer, det håller också nere latency.

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, det man kan fila på är alltså i fallet TB/PCIe inte bussen, utan sånt som adderar ytterligare latency, som hårdvarulatency i omvandlarna och eventuella extra säkerhetsbuffertar. Och kan Presonus Quantum och Zoom TAC 2R komma ner till de här siffrorna, så kan förstås PCIe-kort göra det också, även om det kan kräva ny hårdvara. För kanske de här låga siffrorna är ett resultat av en ny generation omvandlare, med lägre hårdvarulatency. Det är åtminstone min gissning. Kanske man också vågar pressa specarna lite mer, för att man kan räkna med att den som har TB i datorn har en ganska modern och vass burk.

    (F.ö. så varierar latencyn också beroende på vilken DAW man använder. Men det är överkurs. )

    Jag tycker jag märker skillnad på tajtheten mellan mitt Zoom-korts 2,90 ms och mitt Claretts 4,42 ms, men jag är i ärlighetens namn inte helt säker, det kan vara psykologiskt. Nånstans i de där faggorna ligger nog min egen tajthets gräns antar jag. Man kan ju anpassa sig ganska mycket till latency och när jag körde med ett Babyface och alltså c:a 6 ms, så märkte jag att jag störde mig mindre om jag använde slutna lurar, så att jag kunde dränka det akustiska ljudet.

    Jag kör f.ö. med en TD12 som triggermodul, dvs i princip en strypt TD20. Tycker den funkar utmärkt (jag använder förstås inte ljuden), men var lite sugen på Megadrum för att kunna finskruva mer på hihaten. Men joheys upplevelser lockar ju inte...

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Alltså... MegaDrum är inte plug n play. Dock tror jag den är bättre supportad med Rolandgrejer än Yamaha som jag kör. Nu när jag väl fattat hur den funkar skulle jag inte ha så stora problem att konfigurera den igen. Åtminstone inte med Yamahapaddor. Vore lite kul att prova med en Rolandgrej också, för sakens skull.

    Jag avråder från MegaDrum om du inte vill spendera tid på att pilla, utan bara vill att den ska funka rakt av. Ett tag trodde jag att det var kört och tänkte sortera skiten som brännbart. Turligt nog gjorde jag ett till försök och nu är den nästan perfekt. Finns lite tweakande kvar att göra, men nu är jag övertygad om att det går. Jag kan med gott samvete rekommendera MegaDrum om du är beredd att pilla lite.

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Lite orkar jag väl skruva. Men jag är i stort sett nöjd med allt utom hihaten idag och det vetetusan om jag orkar skruva mig igenom hela trumsetet, om det är så pilligt. Å andra sidan insåg jag just att jag skulle kunna få till positional sensing för fler pads också, TD12-modulen stödjer bara det för virvel och ride, men både pukpadsen och crashen kan skicka det. Hm, jag får nog researcha lite mer.

  24. #24
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    T.o.m TD-50 har kass hihat. När man öppnar den och spelar skramligt så är den inte ens i närheten av hur den faktiska saken beter sig. Allmänt så är cymbaler något Roland inte fixat ännu. Men det kommer väl en dag

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Min MD saknar stöd för positionkänslighet. Det är extra hårdvara som jag valde bort när jag köpte den för att jag ändå inte har någon kompatibel pad. Bör väl vara hyfsat enkelt att installera en sådan modul om jag behöver.

    Eller, yamahas pads har ju olika zoner och det stöds. Så cymbaler har ytterkant, innerdel och mitten (vet inte vad de heter). Och dämpning. Virvel och pukor har mitt på och kant. Det jag inte har är olika zoner på mitt på.

  26. #26
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    @johey Du vet när man lyfter från tight till skramligt på hihat och inte spelar samtidigt, det är inte ett dugg representerat i något digitalt trumset jag testat. Men jag har bara kört några få VST:s, Testat på alla som spelar roll tror jag inom hårdvara (tack slagverket).

    Sorry Off tipic!

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har i princip inte spelat på akustiska trummor så jag kan inte riktigt jämföra. MD skickar i alla fall data när man lyfter foten från pedalen. På min hihat har den väl en 10 steg från helt stängd till helt öppen. Sen är det upp till programvaran att göra något vettigt med informationen och det vet jag inte om den gör.

  28. #28
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har i princip inte spelat på akustiska trummor så jag kan inte riktigt jämföra. MD skickar i alla fall data när man lyfter foten från pedalen. På min hihat har den väl en 10 steg från helt stängd till helt öppen. Sen är det upp till programvaran att göra något vettigt med informationen och det vet jag inte om den gör.
    Om du får chansen på ett riktigt set, spela vad du vill på en öppen hihat och stäng den sakta och sen öppna den utan att slå några slag efter att du börjat öppna. Där märker du det.
    Senast redigerat av tinybox den 2020-06-07 klockan 03:29.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •