Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Technoklubben Berghain stämmer svensk speltillverkare och får skadestånd.

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Technoklubben Berghain stämmer svensk speltillverkare och får skadestånd.

    BAKGRUND
    Sven Marquardt är dörrvakt på technoklubben Berghain i Berlin. Han arbetar även som fotograf och har skrivit en självbiografisk bok som har getts ut på tyska och polska. Sven Marquardt har förekommit i svenska media, bl.a. på grund av sitt arbete som dörrvakt på klubben Berghain, för sina fotografiska verk och avseende boken som han har skrivit.

    Beware of Ninja AB är ett företag som bedriver förlagsverksamhet med fokus på sällskapsspel. Bolaget har tagit fram och lanserat ett sällskapsspel under namnet och varumärket Bergnein. Sällskapsspelet har sålts av Beware of Ninja AB och av bolagets återförsäljare. En av bilderna i spelet föreställer en dörrvakt. Denna dörrvakt har avbildats med Sven Marquardt som förebild. Sven Marquardt har inte lämnat sitt tillstånd till att avbildningar av honom används i spelet eller i spelets marknadsföring och har bett Beware of Ninja AB att sluta använda bilden. Beware of Ninja AB har trots det fortsatt att använda bilden och motsatte sig att sluta använda bilden när tvisten i tingsrätten inleddes, men har senare angett att spelet inte längre vare sig tillverkas eller säljs. Enligt Beware of Ninja AB har spelet aldrig marknadsförts av bolaget.

    Tvisten handlar dels om huruvida Sven Marquardt har rätt till ersättning och skadestånd från Beware of Ninja AB för att hans bild har använts i deras sällskapsspel utan att han samtyckt till det, dels om bolaget ska åläggas en skyldighet att upphöra med användandet av bilden i spelet och i bolagets marknadsföring samt dels om Beware of Ninja AB ska åläggas en skyldighet att bekosta tryckning av den här domen.

    Här finns domen

    http://www.bergnein.com/
    https://www.vice.com/sv/article/zm39...pelet-bergnein

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Snacka om fånigt av Marquandt som uppenbarligen besitter 0% humor. Berghain i sig är ju ett stort skämt enligt många som varit där som blivit förvånade över hur låg nivå det mesta legat på från vänskapskorrupta dörrvakter till saggiga djs och alldeles för många drogade zombies som försöker sätta på allt och alla.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran


    - - - Uppdaterad - - -


  5. #5
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh kan du copy pastea artikeln?

    Var det inte någon mer tvist kring det här spelet och Berghain?

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snacka om fånigt av Marquandt som uppenbarligen besitter 0% humor. Berghain i sig är ju ett stort skämt enligt många som varit där som blivit förvånade över hur låg nivå det mesta legat på från vänskapskorrupta dörrvakter till saggiga djs och alldeles för många drogade zombies som försöker sätta på allt och alla.
    Fast jag tycker imo han har rätt i sak, lite lågt att påstå att någon är fånig och inte besitter någon humor för att en avbildas i (något förlöjligande syfte) i ett sällskapsspel utan tillstånd. Jag hade heller inte velat det...

    Sen tycker jag Berghain äger, men alla är väl olika

  6. #6
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Motsidan som inte verkar frukta pengahungriga BalleSven och hans torpeder
    https://www-vice-com.cdn.ampproject....pelet-bergnein

  7. #7
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jävlar vilka summor för att avbilda någon. Måste genast börja censurera alla bilder i mina skissböcker innan jag får för mig att trycka någon av de.

    Och att han fick igenom det här: "Beware of Ninja AB förpliktas att bekosta tryckning av domen i Aftonbladets pappers-och nätupplaga. " :O
    Senast redigerat av maggan den 2018-11-12 klockan 13:57.

  8. #8
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gillar hur rättegångskostnaden var mer än dubbelt av bötesbeloppet.

  9. #9
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag tycker imo han har rätt i sak, lite lågt att påstå att någon är fånig och inte besitter någon humor för att en avbildas i (något förlöjligande syfte) i ett sällskapsspel utan tillstånd. Jag hade heller inte velat det...
    Yes, framförallt när han bett dom sluta använda bilden. Bara för man är en någorlunda publik figur (om ens det) ger ju ingen rätt att använda ens nuna hur man vill, även om det säkert gjordes utan något slags agg i baktanke. Sen görs det väl i form av karikatyrer konstant utan att någon höjer på ögonbrynen.

  10. #10
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  11. #11
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Hoppas ninjorna överklagar.

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas ninjorna överklagar.
    Varför hoppas du det? För att:

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snacka om fånigt av Marquandt som uppenbarligen besitter 0% humor. Berghain i sig är ju ett stort skämt enligt många som varit där som blivit förvånade över hur låg nivå det mesta legat på från vänskapskorrupta dörrvakter till saggiga djs och alldeles för många drogade zombies som försöker sätta på allt och alla.
    ?

  13. #13
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Hmm... Jag hade inte heller uppskattas att någon använde min avbild i ett spel så där utan att komma överens från början. Speciellt inte med tanke på att han är den enda (vad jag kan se) i spelet som är (tydligt) baserad på en riktig person, lite märkligt tänkt och yxigt av skaparna kan jag tycka. Men bötesbeloppet är lite väl maxat.

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför hoppas du det?
    För att domen är felaktig som många andra tingsrättsdomar i högre instans brukar rättvisan segra. Sen jobbar ju inte jag för Berghain..
    Berghain som nu mest verkar vilja slå mynt på sitt varumärke

  15. #15
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att domen är felaktig som många andra tingsrättsdomar i högre instans brukar rättvisan segra. Sen jobbar ju inte jag för Berghain..
    Berghain som nu mest verkar vilja slå mynt på sitt varumärke
    Hur är domen felaktig och hur kan du avgöra det mer korrekt än vad tingsrätten kan?

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att domen är felaktig
    Du får hemskt gärna lägga upp eller länka domen.

  17. #17
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får hemskt gärna lägga upp eller länka domen.
    Jag gjorde det redan i trådstarten.

  18. #18
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde det redan i trådstarten.
    Ah. My bad.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Riktigt kul idé på spel dock, även namnet Bergnein
    Finns ju många sådana tounge in cheek-teman på spel.
    Men avbildning känns som sagt rätt taskigt. Det kan man väl ändra sig om?

  20. #20
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är domen felaktig och hur kan du avgöra det mer korrekt än vad tingsrätten kan?
    För att El Toro sitter som dommare i HD

  21. #21
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att El Toro sitter som dommare i HD
    Domare!

  22. #22
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Min bästa Berghain-upplevelse var när El Toro lackade ur på fotografierna i Panorama Bar. "Vem som helst kan se att det är objektivt dålig komposition i bilderna."

  23. #23
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Bra dom men för hög böter!

  24. #24
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    orkade inte läsa igenom domen i ärlighetens namn, kan någon sammanfatta domstolens motivering vad gäller höjden av skadeståndet?

  25. #25
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Bild framställd som Sven M. utnyttjat i vinstsyfte utan dennes samtycke. Rättegångskostnaderna är det stora lasset, vilket kan bli statuerande exempel.

  26. #26
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag fick det spelet i present, har ej spelat det dock.

  27. #27
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    om man ska vara lite cynisk; egentligen kan de bara ta bort sven och fortsätta sälja spelet, gratis pr detta..

  28. #28
    Even Odd
    Even Odd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man ska vara lite cynisk; egentligen kan de bara ta bort sven och fortsätta sälja spelet, gratis pr detta..
    Gratis skulle jag inte påstå. De ska betala 150kkr i skadestånd, 319kkr för Marquardts rättegångskostnader och även sina egna rättegångskostnader. Utöver det ska de betala för att domen ska tryckas i Aftonbladet.

  29. #29
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Märkligt att företaget tog det hela vägen till domstol. Självklart borde dom inte ha använt en tysk kändis i kommersiella syften, utan hens medgivande. Kanske deras ombud mjölkade dom på pengar?

    Hade varit intressant om ironi eller en karikatyr hade kunnat rädda spelskaparna enligt TF, dvs de kanske borde gjort dörrvakten i spelet ännu mer extrem och längre från verklighetens tyska dörrvakt.

  30. #30
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Om det stämmer att de sålt runt 1500 spel så får de alltså betala runt 300 kronor per spel. Som sagt ett felaktigt domslut som garanterat skulle ändras till de anklagades fördel i nästa instans. Frågan är om de har råd att gå vidare? Känns också som om tingsrätten mer har gått efter hårdare tysk praxis än mer avslappnad svensk sådan vilket är minst sagt lite verrückt. Undrar om BalleSven har någon hållhake på tingsrätten? Kanske vill de inte riskera att inte få komma in på Berghain nästa tjänsteresa?

  31. #31
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Even Odd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis skulle jag inte påstå. De ska betala 150kkr i skadestånd, 319kkr för Marquardts rättegångskostnader och även sina egna rättegångskostnader. Utöver det ska de betala för att domen ska tryckas i Aftonbladet.
    gratis var fel utryck, men tror du förstår vad jag menade, de skulle kunna spinna detta till ngt som kan ge vinst..

  32. #32
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Tur att man fick tag i ett original då. Väntar på att det ska uppnå 303 status

  33. #33
    diaper
    diaper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    http://www.gp.se/kultur/kultur/spelf...akt-1.10655213

    Verkar som att domen blir överklagad.

    Någon här som är juridiskt kunnig, läst hela domen och vill komma med en analys?

    Jag ögnade den som hastigast igår, har ingen juridisk skolning, men tycker det känns som att frågan om tryckfrihetsförordningen ska få gälla för sällskapsspel kan vara något som gör att den tas upp i högre instans.

  34. #34
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av diaper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Någon här som är juridiskt kunnig, läst hela domen och vill komma med en analys?
    El Toro.

  35. #35
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    "Totalt blir det alltså nästan en halv miljon kronor som Alexander Kandiloros måste betala. En summa som han menar kommer att bli svår att få fram.

    – Jag vet inte. Jag kanske får göra om spelet med en grisvakt istället som heter "Schwein" och försöka få igen de"
    BergHumorn fortsätter.

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    El Toro.
    Felaktig dom som sagt. Men visst några sekiner kan man ju unna Schwen. Han har det nog inte så grisfett! (Ironi)

  37. #37
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Felaktig dom som sagt.
    Är också nyfiken på varför - kan du förklara?

  38. #38
    diaper
    diaper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är också nyfiken på varför - kan du förklara?
    Jag är också genuint nyfiken på varför du säger så. Läser domen igen och med mina lekmannaögon är avsnittet där tingsrätten bestämmer sig för att TF inte gäller lite snurrigt, men jag har ingen större juridisk kunskap och skulle gärna höra en mer ingående analys.

  39. #39
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    En betydande del av att lösa tvister som denna är att rangordna regelverken som åberopas.

  40. #40
    Gollum
    Gollum är inte uppkopplad
    Gollums avatar
    Senior
    Har också ett ex, helt klart festligt spel!

    Tycker det känns lite fjantigt av Sven (framförallt storleken på skadeståndet) men också märkligt hanterat av Berghain, enl vad Alexander berättar i Vice-artikeln. Eftersom han dessutom har juridisk skolning borde han ju gjort en vettig bedömning kring ifall de höll sig inom lagens ramar, men det är klart att även jurister inte alltid håller med varandra. Jag har inte hunnit läsa mer än de första sidorna i domen så tänker inte göra något eget lekmannauttalande ännu...

    Nåväl, jag gillar både spelet och klubben, trist att det skulle bli så här. Sedan verkar det ju inte vara slutet på sagan ännu eftersom Alexander i GP berättar att han tänker överklaga.

  41. #41
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aftonbladet.PNG 
Visningar:	75 
Storlek:	140,5 KB 
Id:	84614

    Alltså.. det här är dock jävligt skevt. Tur att han inte sa fria tider eller flashback eller??

  42. #42
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aftonbladet.PNG 
Visningar:	75 
Storlek:	140,5 KB 
Id:	84614

    Alltså.. det här är dock jävligt skevt. Tur att han inte sa fria tider eller flashback eller??
    Haha, jätteskumt.

  43. #43
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Efter att ha läst domen en gång anser jag att:

    Domstolen har tagit ställning för Sven, i förväg, domskälen argumenterar för Sven, hans påståenden har inte granskats.

    Domstolen kidnappar Aftonbladet, vilket är oerhört märkligt. AB lär inte skriva något om eller publicera domen, då säljer de sin själ.


    Fast så här ser upphovsrättsmålen också ofta ut. Helt orimligt. Det är billigare att våldta och döda en hel familj.

    Som intressant motpol kan man kika lite på: https://www.journalisten.se/nyheter/...n-mot-fotograf

  44. #44
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Videon handlar om hur technon uppstod i Berlin 1989?! Är det liksom inte ca 4 år för sent och en 6800 km för långt österut? Eller är det något jag missat?

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snacka om fånigt av Marquandt som uppenbarligen besitter 0% humor. Berghain i sig är ju ett stort skämt enligt många som varit där som blivit förvånade över hur låg nivå det mesta legat på från vänskapskorrupta dörrvakter till saggiga djs och alldeles för många drogade zombies som försöker sätta på allt och alla.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bergnein-cards-guests_orig.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	325,4 KB 
Id:	84618
    Låter som ett trevligt ställe vi kan begå forumträff på samt att de träffarna visste var de tog. Skulle spelmakarna vara riktigt sarkastiska så skulle de utmåla det som ett ställe man har indiegympa eller träningsdisco på.

    Citat Ursprungligen postat av Diskho Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, framförallt när han bett dom sluta använda bilden. Bara för man är en någorlunda publik figur (om ens det) ger ju ingen rätt att använda ens nuna hur man vill, även om det säkert gjordes utan något slags agg i baktanke. Sen görs det väl i form av karikatyrer konstant utan att någon höjer på ögonbrynen.
    Undrar om detta leder till ett prejudikat för riktigt dåliga politiska skämtteckningar. Jag menar inte tekniskt dåligt utförda, utan bara riktigt usla.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-11-14 klockan 15:40.

  45. #45
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om detta leder till ett prejudikat för riktigt dåliga politiska skämtteckningar. Jag menar inte tekniskt dåligt utförda, utan bara riktigt usla.
    Min foliehatt viskar att detta är rimligt. Det är ju ingen hemlighet att satyr har blivit ett slags "samhällsproblem" då allt ska tolkas så noggrant som möjligt i enhörningsgränslandet mellan bokstavligt och subjektivt.

    Vi får väl se när det kommer ett prejudikat dom definierar "dåligt" i det sammanhanget.

  46. #46
    diaper
    diaper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Videon handlar om hur technon uppstod i Berlin 1989?! Är det liksom inte ca 4 år för sent och en 6800 km för långt österut? Eller är det något jag missat?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bergnein-cards-guests_orig.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	325,4 KB 
Id:	84618
    Låter som ett trevligt ställe vi kan begå forumträff på samt att de träffarna visste var de tog. Skulle spelmakarna vara riktigt sarkastiska så skulle de utmåla det som ett ställe man har indiegympa eller träningsdisco på.

    Undrar om detta leder till ett prejudikat för riktigt dåliga politiska skämtteckningar. Jag menar inte tekniskt dåligt utförda, utan bara riktigt usla.
    Varför skulle det göra det?

  47. #47
    diaper
    diaper är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jätteskumt.
    Inte särskilt skumt, sist jag kollade var Aftonbladet den största mediesajten i landet. Vill man få stor spridning för något så är det en rätt självklar kanal.

    @ kockpit, det handlar inte om att Beware of Ninjas ska få Aftonbladet att skrivs en artikel utan om att publicera domen som en betald annons, något som händer då och då. Sen tycker jag i och för sig att domstolen resonerar fel där, de nyhetsartiklar domen genererar har redan lästs av långt fler än som kommer sätta sig ovh plöja igenom en tråkigt layoutad helsida med en tråkig och tingsrättsdom så det faktum att Sven inte bille ha sin bild med i spelet är redan spritt.

  48. #48
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Med detta sagt har Sven Marquardt till stöd för sitt yrkande om ersättning uppgett att han, när han tillfälligt tar uppdrag som ordningsvakt vid tillfälliga event, erhåller 2500–3500 euro (dvs. drygt 25000–drygt 35000 kr). Dessa uppdrag omfattar arbete under en kväll.
    "Underground"

  49. #49
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av diaper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    @ kockpit, det handlar inte om att Beware of Ninjas ska få Aftonbladet att skrivs en artikel utan om att publicera domen som en betald annons, något som händer då och då.
    Så klart. Det hade jag också listat ut, men glömt bort från det att jag listat ut det, läst domen och skrev här

    (Hoppas inte sånt händer bara mig?)

    Men domstolen borde inte pekat ut AB på det viset, utan varit mer diplomatiska, t.ex. att publicering ska göras i en blaska av samma karaktär med x antal läsare/upplaga.

  50. #50
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det är väl kärande (Sven M.) som pekat ut AB och inte TR?

    edit: "Eller likvärdigt" skulle kunna vara på sin plats för att undvika oskälig monopolsituation, ja.
    Senast redigerat av RX11 den 2018-11-14 klockan 21:51.

  51. #51
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av diaper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det göra det?
    För att även där tjänar man pengar på någon annans likhet, oavsett om man säger att det är denne eller ej.

  52. #52
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så klart. Det hade jag också listat ut, men glömt bort från det att jag listat ut det, läst domen och skrev här

    (Hoppas inte sånt händer bara mig?)

    Men domstolen borde inte pekat ut AB på det viset, utan varit mer diplomatiska, t.ex. att publicering ska göras i en blaska av samma karaktär med x antal läsare/upplaga.
    "Domstolen delar Sven M's uppfattning att en anatomiskt korrekt skiss av Alexanders könsorgan skall finnas med på samtliga förpackningar av Gorbys piroger 2019 / 2020'

  53. #53

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast så här ser upphovsrättsmålen också ofta ut. Helt orimligt. Det är billigare att våldta och döda en hel familj.
    Upphovsrätt är ett ganska snårigt område, och det som vinklat på ett sätt låter helt galet kan ibland vara rätt rimligt.

    Anta att Beware of Ninja hade vunnit – hade det känts bra? "Vinstdrivande bolag kan utan tillåtelse använda privatpersoners utseende i sina produkter, utan att behöva betala en krona!"

    Eller om Content ID inte funnits på Youtube: "Ett av världens rikaste bolag profiterar på fattiga artisters filmer och musik, och låter vem som helst lyssna och titta på deras material helt gratis!"

    Jag är kritisk till hur upphovsrätten ser ut idag och riktningen den generellt är på väg åt, men i de här uppmärksammade fallen är det inte alltid självklart vad som är rätt eller fel, i mina ögon.

  54. #54
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Hörde på nätet att Behringer ska klona spelet o högst troligt också klona hela jädra klubben!

  55. #55
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Spelidé: Spela musikelektronikbossen Ali och gör hyllningsmodeller av Lorand, Goom, Hamaya och CSI.

Liknande ämnen

  1. När det bara stämmer (och hur flyktigt det är)
    Av axeman i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 12:56
  2. Bassdrop.se - svensk dubstep och dnb
    Av timothy i forum Skivor & artister
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •