Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: DIY: MFOS 32-stegs sekvenser

  1. #1
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

    DIY: MFOS 32-stegs sekvenser

    Detta är väl ett idiotprojekt egentligen och definitivt inget som är garanterat att bli klart till jul, om vi nu inte underförstår julen 2025 ... Mina projekt har en tendens att utvecklas logaritmitmiskt; ju längre fram i projektet jag kommer destu långsammare går det. men det är inget skäl att kasta in tärningarna utan här är vara att rulla upp kragarna, snyta sig i ärmarna och ta sig själv i nävarna.

    Min (icke färdigbyggda Soundlab) rekvirerades för kanske 10 år sedan (minst) och när jag byggde ihop kortet till densamma spanande jag intensivt på Ray Wilsons (MFOS) 32-stegs sekvenser. Jag fixade faktiskt till ett mönsterkort till densamma men det tillverkades av någon som inte hade tillgång till borr och där stupade det.

    OK, tar det från början igen. MFOS 32-stegs sekvenser ställer det mesta på ända. Den har kanske 2 eller tom 4 gånger fler steg än vad som är seriöst och just detta triggar mig totalt. Måste bygga!

    Efter att korten, nämnda ovan och inklusive kort till en 50W trisseförstärkare, förpassats till evigheten tog det mig några år att komma till där jag är idag.
    Jag hade en panel jag borrat och monterat en massa potar och omkopplare på men i och med min nystart kasserades densamma och jag fick dessutom massa dumma idéer i huvudet. Det är är gamla panelen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sequenzer-01.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	84548 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6126.JPG 
Visningar:	38 
Storlek:	277,2 KB 
Id:	84549

    Det blev en ny panel och jag beställde nya omkopplare då en del gamla blivit misshandlade av några års lagring. Nu skulle det bli projekt av!
    Nya panelen under hålning:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6138.JPG 
Visningar:	44 
Storlek:	236,4 KB 
Id:	84550

    Sekvensern (se länken ovan) kan konfigureras som 1 x 32 eller 2 x 16 steg med lite kuliga finesser som randomstegning, framåt och framåt-å-bakåt och en del annat. Jag har lagt till, enligt moddningstipsen, lysdioder så man ser var man befinner sig i sekvensen och "muteknappar" som ska blocka (eller släppa fram) trigg- och gatesignaler.

    Nu händer det som ofta händer i min hjärna; superidén Siv-Lennart dyker upp. Jag ska för fasen inte ha vridpotar (jo jag har ju dem allaredan - 32 stycken MED RATTAR). Jag ska ha skjutpotar så man lite grafisk kan urskilja hur slingorna går. Och jag beställer 40 skjutpotar med knappar från landet långt borta i öster utan att riktigt tänka på hur sällsynta borrstål med måtten 80 x 2 mm är (längd och bredd på stålet).
    Snäll människa på EF fixar det hela och fräser (med laser) en panel i lite gungig plast åt mig och jag får den graverad.
    Monterar alla delar i själva kontrolldelen i väntan på potarna. Styvar upp panelen med en plåtvinkel och fixar en provisorisk låda. Det här blir bra!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6236.JPG 
Visningar:	50 
Storlek:	250,5 KB 
Id:	84551 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6239.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	171,4 KB 
Id:	84554

    Men nu slår Siv-Lennart till igen. Jag har ju TVÅ paneler så varför inte föra två enheter!!!! Och så låter jag fixa ett styrkort enligt MFOS original med diskreta IC (allt som inte är PIC eller ATmega måste vara diskret idag) och så försöker jag programmera en Arduino Nano att emulera samma krets till den andra.
    Kort är beställa (minimiorder 5 stycken - kan erbjuda billigt några stycken om någon vill ha) och jag har två Arduino Nano extra och ska börja plocka med flödesscheman; det här blir inte lätt.
    Och med en bild på mönsterkortslayouten, där jag istället för Ray Wilsons bryggor på ovansidan av ett 1-lagers kort har gjort kortet 2-lagers, avslutar jag dagens skrivande och återkommer när jag tagit lagom stort steg i bygget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sekvenser.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	1,45 MB 
Id:	84553
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sequenzer-02.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	84552  

  2. #2
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Självklart ska du ha två sekus! 🙂

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Less is .... less ...??!!! Det är väl så man säger.

    Om jag ruskar liv i Anushrin och bygger klart Soundlab 2:an kan jag köra stereo. HYSTEREO kanske också!!


    https://youtu.be/iX8jMTfQq_8

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag byggde lillebror till denna för 10 år sedan. 16-stegaren och valde också skjutpotar till grovpitchen och små rotarys till finetune. Detta var när LEDsliders var rätt nytt, fanns inga andra produkter på marknaden då med lysande sliders :-) nuförtiden känns det dock lite mainstream :-(

    http://nydell.se/projects/modulator/

    Pinga om du har några frågor

  5. #5
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    PING!
    Jag snappade någonstans upp (på SAS?) att det där med sekvenser var bara trams för det går liksom inte att ställa spänningen tillräckligt exakt för att det ska bli ett överstruket Fiss. Det är väl därav du har finetuning"?!

    En fråga till dig (och andra) efter att ha läst om skjutisarna med lysdioder vilket hade varit coolt, men jag fick reda på den optionen först när jag beställt och betalt mina 40 potar:

    Du skriver om mittsnäppet, som med varlig kan kan pillas bort; vi kämpar med en kille på SEF. Han söker en 30mm skjutpot med lysdiod och mittkontakt (tänk loudnessuttag i volympotar) eftersom det bara är sådana potar som duger i equalizers. Har aldrig hört om sådana för ut. Har någon?

  6. #6
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Med en kvantiserare efter sekvensiatorn kan man väl alltid få rena toner.

  7. #7
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det känns som fusk ...

    Jag har en MintySynth också. En sorts sekvenser med nanosynt eller nanosynth med sekvenser. Fem rattar och fem knappar styr det hela. Har lite grann grunnat hur det skulle vara att med en Arduino, en LCD-displej och en pulsgivare (potentiometerliknande - heter något bättre kanske) skapa en sekvenser men det digitala knappandet och rattandet tar mycket av känslan från det hela. Det blir som att programmera tvättmaskinen i källaren - Vrid - klick - klick - klick - vrid - klick - och så KLICK för att starta.

  8. #8
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det går utmärkt att få till ett fiss m h a finetune:-)

    Ang pot med mitt läge, dvs en stereopotentiometer med omvända resistansbanor så har jag inte sett någon sådan med LED

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Inte jag heller. Jag misstänker att den som efterfrågan en slik tror att "knäppet" när man är halvvägs är ett mittutag. Jag fattar inte hur man ska kunna koppla jord till ett mittutag, få till typ, signal in och typ signal ut.

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Väntar på mina kort, vilka har tagit avsevärt mycket längre tid på sig att komma hit än de första jag beställde och som var framme på en vecka. PostNord kanske??
    Så, jag har inte kommit så mycket längre. Kunde ju limmat dit alla lysdioder och påbörjat ledningsdragning samt snickrat ihop en passande låda.
    Så tills dess jag får tummen ur vagnen (och kommit hem från julfirande i USA) får jag nöja mig med några bilder. Jag är lite imponerad över fispassningen. När jag tog fram ritningen hade jag måtten på potentiometrarna och lade till en millimeter extra. Tänk om jag inte gjort det ...

    Ray Wilson föreslog en lite komplicerad LED-drivning med ett transistorsteg till varje. Jag ska bulla på med CD4050 eller 4049 och jag ser att de små kort jag får montera dessa på kan jag ju fästa med mattejp på potentiometrarna. Får man lite tid på sig mellan byggmomenten ramlar många mer saker på rätt plats än om man kör på som en bulldozer utan stoppknapp.

    Framsida

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4549058416_IMG_6376.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	85042

    Baksida (ganska uppenbart)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4546418976_IMG_6377.JPG 
Visningar:	20 
Storlek:	152,7 KB 
Id:	85043

    Fispassning

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4545739776_IMG_6379.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	207,5 KB 
Id:	85044

  11. #11
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Spännande att följa detta!

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Spännande, sa du?!

    Se det som en le Carré-bok med en plott som snigelsnabbt utvecklas till ett crescendo i sista kapitlet, fast man får bläddra tillbaka och se var upplösningen var ...

    Som sagt korten är kanske på omvägar (liksom en packe komponenter som taxas runt på Arlanda sedan en månad).

    Jag kan ju, som jag antydde börja koppla upp allt som ska kopplas upp på panelen. Tyvärr var detta inget "premium project" på MFOS, vilket innebär att mycket detaljer kring att bygga den här grunkimojen saknas. Där finns scheman, mönsterkortlayout, BOM och en del detlajer men en 32-sidig bygganvisning jämte felsökningsschema saknas.
    Men det ska nog gå bra ändå.
    Går det bra kommer jag att tre eller fyra kort över till en sådan här maskin.

  13. #13
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    wow vilken grej! intressant att få följa din idéprocess. ska bli spännande (som en le carré-roman) att se hur den blir. fick alldeles nyss upp ögonen för MFOS och Ray Wilson, så himla fin värld.

  14. #14
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Han var ju oerhört produktiv medan han levde och har gjort mycket för mänskligheten (den del som gillar ljud).
    Jag har (ej färdigbyggt) hans Soundlab, första synten (mini) och Mk 2, den definitivt större maskinen..

    Korten till många av hans prylar finns att köpa här och där; finns nog omnämnt i någon annan tråd, men hans oldies är dessvärre lämnade vind för våg, alltså scheman och info finns men inte så mycket mer.

    jag satt och tvingade i min några pelmeni till middag och tittade på mina scheman och min print av mönsterkortet och försökte gissa hur saker och ting skulle kopplas ihop. Det får bli mer sådant detektivarbete imorgon.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Fast hustrun säljer ju fortfarande mycket av sakerna via den gamla sidan MFOS!

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det stämmer men det finns några ställen som kan ha ett mer komplett sortiment:

    Elby har t ex Soundlab
    Modular Addict
    Modular Grid
    SynthCube

  17. #17
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag köpte från MFOS men paketet kom från SynthCube! Så om saker från båda ställena behövs så kan man ta allt från synthcube och ändå stödja MFOS lika mycket (antar jag).

    Och helrätt galet beslut att ha slaaajders

  18. #18
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Fick mina kort i veckan. Missat en förbindelse på ovansidan men en tråd fixar det.
    Jag har lite snack med en snubbe nånstans i världen och undrade om mina 32-stegskort kunde vara något, men MFOS har lite finstilt om att amatörer må, för eget bruk, nyttja Rays design men inte i kommersiella syften.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6380.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	395,7 KB 
Id:	85122

  19. #19
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Som god miljonpartisan återanvänder jag trådar (mina egna främst) så mycket jag bara kan.

    Jag utvecklar/invecklar denna tråden lite genom att nämna att MFOS-sekvensern är fortfarande "i produktion" ....

    Vad som dock NÄSTAN är färdigt är Thomas Henrys SuperSeq, en dual 16-stegs sekvenser, där "dual" betyder två parallella 16-steg. Tanken är att ena raddan (raden) potar ska kunna styra en VC-klocka och därmed kunna ställa tiden för varje enskilt steg. Jag ska suga lite på den för man skulle ju kunna sätta dit 3- eller 4-vägsomkopplare så man får fasta tider.

    Min fundering för kvällen (jag har 2-dag enligt Mosleys 5/2-diet och köpte en hink skumgodis på Lidl, pinan är svår och jag får greppa biblen och brista ut Skatan, vik hädan! gång efter annan) är den här:

    En sekvenser förväntas rassla igenom alla (valda) steg om och om igen MEN vare det vitsigt med en som bara kör ETT varv. Den får en triggsignal - rasslar runt och STOPP. Ny trigg, ett varva till - STOPP! Osv.
    En variant vore att använde detta som en sorts appegiator.

  20. #20
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Min MFOS 16 har single run om man vill. Action step väljs med Rotary switch (1-16) och sedan action vid det steppet - stop/reset/reverse
    Random step finns också.

  21. #21
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har man "nytta" av single run?

  22. #22
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Arps som du säger, triggat av note on, men också blirps. T ex en cv-sekvens som på 0.01s stegar igenom 16 fina filtercutoffvärden

  23. #23
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En AAAADDDDSSSSRRRR-generator .... Eller en väldigt avancerad envelopgenerator. Missade det.
    Jag har några kort över från både MFOS:en och SuperSeq:en och den senare skulle enkelt kunna modifieras för denna funktion.

    Då är jag på, men jag har att snygga upp och löda klart några av mina ful-moduler först. Tack för input.

  24. #24
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Ja! Single run är 90% av min användning av sequencern i min Paia 4700, ibland bara några steg. Den har portamento på utgången också så det är perfekt. Resten av tiden kör jag kontinuerlig men med reset till steg 1 på keyboard-trig.

  25. #25
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Vill inte starta en ny tråd för att jag fick en knasig idé. Jag blir ju liksom aldrig klar med något men har väl mer eller mindre tänkt att jag vill ha plockat ihop något sorts "mästerverk" som sköter sig självt med ett par sekvensers och slikt i centrum.

    När jag nu står med bygget av den modifierade Ultimate, vilken har tre oscillatorer tänker jag lite hur cool det skulle vara att styra dessa med var sin sekvenser.
    Men så tänker jag vidare; hur skulle man kunna ha EN sekvenser med tre utgångar där man liksom skulle ha samma sekvens från alla tre men kunna ha dem förskjutna, alltså - en grundsekvens - 1-2-3-4-.. och så nästa 3-4-5-... och en tredje 7-8-1-2-... (8 steg).

    Är det vits att skapa en sådan sekvenser? Och hur fixar man detta?

    Erfarna syntmänniskor får svara på första frågan men fråga 2 har jag en lösning till:
    Åtta potentiometrar matas in i tre analoga muxar (8 in - 1 ut). Muxar (multiplexer) styrs med en binärkod (3 bitar) där dessa kommer från binärräknare. Hur styr man binärräknarna så de liksom kan gå "i otakt" (samma takt men ... i otakt).

    Min senaste tanke och som resulterat i två kretsar inhandlade från BHIAB är att bara ha en räknare men två av muxarna styrs av räknare OCH ADDERARE.
    Adderarna har två binäringångar och en binärutgång. De helt enkelt adderar de binära orden och pluttar ut summan som i sin tur styr multiplexerna och fixar den önskade fördröjningen.

    Egentligen borde man ha tumhjulsomkopplare men man kan ju köra med vanliga vridomkopplare med diodnät och kanske nöja sig med att kunna justera en fördröjning med kanske 4 steg för vardera (1-4/5-8) eller udda steg/jämna steg. Kodningen är ett "icke-problem".

    Nå?!

Liknande ämnen

  1. Doepfer DIY eller MFOS Mini Synth mk II ?
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 22:39
  2. MFOS DIY WSG och mini-synth
    Av Jade i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •