Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken Synth, Roland juno DS88 eller Komplete kontrol S88?

Vispen74
    Vispen74 är inte uppkopplad

Inte så pratsam än

Vilken Synth, Roland juno DS88 eller Komplete kontrol S88?

Har precis blivit såld på att spela piano, men vi har bara en liten leksak att spela på vilket behovet med råge passerats.

Jag tänker nu att hela familjen gillar att plinka, och håller på att lära sig spela. Vi vill inte bara kunna spela piano, utan även sköna gamla Europe-låtar som exempel, därav har jag förstått att vi ska ha en synth med bra klaviatur och bra pianoljud och inte enbart ett digitalt piano som jag började titta efter. Jag vill ha något som är långsiktigt hållbart som man kan ha med på hela resan mot en proffsigare användning om vi hamnar där.

Efter att ha glott på Youtube ex antal timmar så faller intresset mest på Roland Juno DS88. Fint så, men så snubblar jag över Komplete kontrol S88, som jag förstår går att ha för att skapa musik utöver spela på. Detta vore ju coolt att ha möjlighet till, även om ingen visar det intresset I dag. Hur är det, vilket spår ska man gå på? Jag förstår Inte riktigt skillnaden mellan dessa två? Om S88 klarar allt som DS88 klarar, fast ännu mer, varför köper någon då DS88?

Är det någon som sitter på lite kunskaper och erfarenheter som vill vägleda och förklara? Är det nåt helt annat jag ska ha?
    Senast redigerat av Vispen74 den 2018-11-10 klockan 10:57.

valsolos avatar
    Vintage
    Hej!
    Vill du att du & familjen ska kunna lira piano, spela covers etc så skulle jag personligen rekommendera antingen en Yamaha Clavinova ur cvp serien, en begnad Yamaha Tyros, eller om ekonomin finns en Yamaha Genos.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    S88 är väl bara en USB-kontroller, helt utan egna ljud.

Yamaha DGX-660 är trevlig, med massa autokomp och lära-sig-spela-funktioner.
    DS88 har mer avancerad sequencer.
    FA-08 ännu mer.
    Korg Kross 2 finns också.
    Och massa andra.

Vispen74

Inte så pratsam än
    Tack för era input!

Jag var på 4 sound och tittade i dag:
    Yamaha DGX-660 gillade jag, men, för mycket Piano. Tror jag kommer tröttna på det för fort. Positivt dock om den har lite lära-hjälp. Den är inte uträknad än.
    Roland Juno DS-61 hade inte något skönt klaviatur. Vet dock inte om DS-88 har samma. Annars gillar jag ljudet i Rolands grejor. Tycker även Att Rolands e-pianon låter bättre än Yamaha efter att ha lyssnat.
    Korg Kross 2 blev jag neutral för, gillade inte känslan i klaviaturet, men vet för lite om den.
    Yamaha Genos som rekommenderas ovan, denna var grym! Ligger dock alldeles över budget.

Tyvärr fanns inte Komplete kontrol S88 där, bara något helt annat av samma märke. Om jag fattat rätt så ska just denna modell S88 mk2 vara en synth som klarar sig stand alone? Är det inte så går den ju helt bort.

Jag inser att jag vill ha en synt, gärna som jag kan koppla mot dator, fast med samma klaviatur som ett e-piano och inte såna plastiga tangenter utan känsla. Finns det sånt? Budget 8 - 9 kkr nånstans.

Tar gärna emot fler tips och tyckande, newbie som jag är! Ska kolla Yamaha Clavinova.
    Senast redigerat av Vispen74 den 2018-11-10 klockan 19:47.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    T

Tyvärr fanns inte Komplete kontrol S88 där, bara något helt annat av samma märke. Om jag fattat rätt så ska just denna modell S88 mk2 vara en synth som klarar sig stand alone? Är det inte så går den ju helt bort.

Jag inser att jag vill ha en synt, gärna som jag kan koppla mot dator, fast med samma klaviatur som ett e-piano och inte såna plastiga tangenter utan känsla. Finns det sånt? Budget 8 - 9 kkr nånstans.
    De flesta syntar med riktigt bra pianoliknande klaviatur kostar ofta en bra bit över din budget. Har för mig att Casio har några billiga piano/synt modeller under 10k som låter riktigt bra. Komplete S88 har inte inbyggda ljud utan kräver en dator men låter mycket bra är lättanvänt och har ett bra klaviatur.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Casio har t.ex PX560, riktigt bra piano och bra klaviatur och en riktig programmerbar syntmotor, men fortfarande sitter leksakskänslan i tycker jag. DGX-660 känns mycket mer proffsig.

DS88 har inte samma klaviatur som 61.

Vispen74

Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    De flesta syntar med riktigt bra pianoliknande klaviatur kostar ofta en bra bit över din budget. Har för mig att Casio har några billiga piano/synt modeller under 10k som låter riktigt bra. Komplete S88 har inte inbyggda ljud utan kräver en dator men låter mycket bra är lättanvänt och har ett bra klaviatur.
    Kanske ska man tänka om och acceptera S88 med dator i så fall, hmm... Gillar ju möjligheterna, men blir rätt komplicerat.

Vispen74

Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Casio har t.ex PX560, riktigt bra piano och bra klaviatur och en riktig programmerbar syntmotor, men fortfarande sitter leksakskänslan i tycker jag. DGX-660 känns mycket mer proffsig.

DS88 har inte samma klaviatur som 61.
    Tackar! Behöver titta på PX560 trots "leksak"

DS88 måste jag absolut se IRL!

Edit: ja PX560 ser t o m ut som en leksak, men ska ge den en chans då den ser ut att ha vad jag tror att jag söker.
    Senast redigerat av Vispen74 den 2018-11-10 klockan 22:51.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    Kanske ska man tänka om och acceptera S88 med dator i så fall, hmm... Gillar ju möjligheterna, men blir rätt komplicerat.
    Dator behöver det inte vara.
    iPad går lika bra.

Men den behöver en host som kan låta.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    Dator behöver det inte vara.
    iPad går lika bra.

Men den behöver en host som kan låta.
    Det följer ju med en riktigt bra host plus massa instrumentpluggar m.m. som kräver en mac eller pc. Fördelen med S88 är att man kan styra det mesta från S88 själv och att det är ett väldigt genomtänkt system med bra skärmar funkionsknappar och rattar m.m direkt på klaviaturet vilket gör att man lätt kan browsa och editera ljud utan att behöva använda datorn alltför mycket.

Liknande ämnen

1. Komplete kontrol s88?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 19:44

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •