Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Arp Pro Soloist

  1. #1
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

    Arp Pro Soloist

    Jag helrenoverar en sådan och hade plockat ner den totalt och satt ihop det mesta igen, då en bricka gled in bland korten och gömde sig.
    Då jag försökte hälla ut brickan kom en liten keramisk kondensator åkande istället

    Jag hittar inte var den kan ha suttit och hittar ingen med det värdet på schemat heller? Den är märkt 220 vilket ska vara 22 pF enligt nätet.
    Om man ser på benen, och med tanke på att den lossnat, känns det mer som den suttit på något än i egna hål tycker jag. Kanske på nån brytare?

    Så vad gör man? Tittar åt ett annat håll och låtsats som man aldrig såg den och hoppas på det bästa?
    Den kan inte ha legat lös där innan heller, för jag hade synthen totalt nedplockad för rengöring.

    Här är en bild på den lilla illbattingen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	keramisk kondensator.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	965,9 KB 
Id:	84528

  2. #2
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag ser nu också att switchen för "Repeat" är utbytt i min, den ska se ut som de andra switcharna egentligen, och där ser det ut som något kan ha suttit tycker jag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Soloist Switch.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	728,4 KB 
Id:	84529

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag hade startat upp den, och är det någon funktion som är keff är det antagligen där den ska sitta...

    (Soloisten kommer inte börja brinna för att det saknas en 220pF kondning någonstans.)

  4. #4
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Tack för svar Lackan, ja jag gjorde så och allt verkar funka.
    Jag frågade Synthchaser i USA också som säljer delar och reparera såna, han kände inte igen den, han gissade att den kanske suttit på utgångskontakten, men han har inte sett någon där heller på sistone sa han.

    Däremot såg han möjligheten för ett practical joke för stackars synthreparatörer, att slänga i en komponent som inte hör dit.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot såg han möjligheten för ett practical joke för stackars synthreparatörer, att slänga i en komponent som inte hör dit.
    Haha, grym idé! Och tagga den med en liten sticker "important, do not remove"

  6. #6
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, grym idé! Och tagga den med en liten sticker "important, do not remove"
    Eller ännu värre; "selected"

  7. #7
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Med tanke på värdet 22p och att den verkar ha varit pålödd på något så gissar jag att den eftermonterats på någon OP mellan utgång och minusingång för att göra den mer stabil. I så fall kommer synten att funka utan capen, men med risk att en OP börjar självsvänga. Vilket iofs inte hörs, men kan ställa till med problem om man skulle få den konstiga idén att koppla den till en någon digital ljudutrustning...

  8. #8
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på värdet 22p och att den verkar ha varit pålödd på något så gissar jag att den eftermonterats på någon OP mellan utgång och minusingång för att göra den mer stabil. I så fall kommer synten att funka utan capen, men med risk att en OP börjar självsvänga. Vilket iofs inte hörs, men kan ställa till med problem om man skulle få den konstiga idén att koppla den till en någon digital ljudutrustning...
    OK, låter inte som något större problem då. Och som sagt den verkar funka som den ska.

    Förutom....men det har inte med den kondingen att göra tror jag.

    Vissa av preset ljuden fungerar inte när man startar synthen.
    Och enligt Synthchasers videos så har det att göra med de gamla utslitna brytarna man väljer ljud med.
    Jag har gjort rent dom så gott jag kunnat men inte bytt ut dom till nya.

    Men här kommer det konstiga; Efter påslagen ungefär en timmes tid så fungerar plötsligt alla brytarna helt perfekt.
    Och så är det varje dag. Och slår man av den och på igen så funkar dom.

    Och dom här brytarna skickar ju signal till digitala ROM-kretsar som styr vad som ska låta, så om det är något termiskt borde det ju vara något som enbart påverkar själva brytarna eftersom resten av styrningen är digital?

  9. #9
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Varje dag när jag startar Solisten så fungerar de flesta ljuden men inte vissa, men efter cirka tre timmar så kommer dom igång.
    Och det är exakt samma ljud som kommer igång efter den tiden varje dag.
    Jag har aldrig varit med om ett fel som rättar till sig efter så pass lång tid?

    Kan det vara något termiskt? Men då känns ju tiden väldigt lång, och termiska fel brukar väl snarare göra att saker slutar fungera när de blivit heta.
    Någon här som har någon tanke om detta?

  10. #10
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det kan vara någon ingång på en logikkrets (Z1 eller Z2) som borde ha pullup men inte har det. Då kan ingången ligga och flyta och med tiden glider den in i sitt rätta värde.
    Kolla R1 - R15.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp4.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	135,4 KB 
Id:	84716
    Senast redigerat av Erik G den 2018-11-20 klockan 16:16.

  11. #11
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Grrr, jag vill att logikkretsar ska vara logiska och digitala och inte hålla på och glida omkring så där.

    Uppskattar tipset Erik, ska kolla resistorerna genast.

  12. #12
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När jag öppnade upp min Pro Soloist häromdagen såg det ut så här (apropå resistorer som ev behöver bytas)... Funkar ändå helt OK tycker jag :-) , men det är nog dags att göra en helöversyn här med inom kort.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prosolo.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	578,1 KB 
Id:	84726

  13. #13
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag öppnade upp min Pro Soloist häromdagen såg det ut så här (apropå resistorer som ev behöver bytas)... Funkar ändå helt OK tycker jag :-) , men det är nog dags att göra en helöversyn här med inom kort.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prosolo.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	578,1 KB 
Id:	84726
    Men enkelt med okulär felsökning iallafall.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sva: Funderingen är ju vad som har hänt som kan ha orsakat det där.

Liknande ämnen

  1. ARP Pro Soloist, trasig? Laga?
    Av Glejs i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 19:00
  2. ARP Pro Soloist, trasig? Laga?
    Av Glejs i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 20:42
  3. Arp pro-soloist
    Av synthmicke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •