Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Tc Electronics Flashback delay

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Tc Electronics Flashback delay

    Har umgåtts med min blåa pedal i snart 3 veckor. Tänkte delge lite av mina synpunkter och intryck efter att första blixtrande förälskelsen har lagt sig.

    Formatet är perfekt, tar liten plats, skön känsla i potarna. -inte den kantiga och klumpiga bosskänslan. Färgen gör att man hittar den direkt på ett stökigt golv/arbetsplats. Brukar ha den på en pall framför mig när jag spelar gitarr för att kunna pilla medans jag spelar. Och det gör jag mkt och ofta. Har 2 rackdelayer från 80talet som låter bra, men denna pedalen låter så mkt bättre.

    Delaytyperna är flera, men de som sticker ut är följande:

    #2290 Givetvis en emulering av det klassiska monsturösa 2290 digitaldelayet från 80talet. Helvete vad bra detta låter, använder det till det mesta från att simulera ett kort reverb, Edgeliknande dotted 8notes delayer och vanliga d.delaytoner. Magiskt bra och enbart detta läge är värt pedalen pris.

    # Analog Delay Låter mkt bra och är relativt enkelt att ställa in och få att låta som man vill.

    # Tape Har ingen större erfarenhet att Roland Spaceechos (inte korgs varianter heller) men ska jag spela rena ackord eller plocka rena toner så är detta himmelskt vackert. Använder detta läge mer och mer.

    # Modulationsdelay 80talet tur och retur. Härliga choruseffekter blandat med delayer. Mums. Skrotat ett av mina delayrack, behövs inte längre.

    # Slapdelay Ibland slår 50talet till och då behöver man slapdelay Tyvärr så kan jag inte smeta in mitt hår med brylcreme då jag endast kan polera flinten pga avsaknad av hår (på huvudet)


    Finns fler lägen men de 4 överst är de jag använder frekvent.

    + Ställbart mellan 16/8/8" delar med en liten switch, undviker man 16delar så svänger delayet fett. 4 kontroller gör pedalen snabbinställd. Låter i mina ögon/öron mkt bättre än allt annat jag testat i pedalväg.

    - Krånglig taptempofunktion och givetvis önskade man sig en variant med minnen


    Sammanfattning

    Låter mkt bra och är användarvänlig. Kul ide med Toneprints som jag inte testat än. Rekommenderas och faktiskt funderar jag på att skaffa ett till

  2. #2
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan någon Moderat gå in och ändra från Demo till Rec? Valde fel

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack för bra recension!
    TC har inte gjort en enda dålig produkt, så är det bara

  4. #4
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Måste bara slå ett slag för den hära burken som jag själv haft i ett par år.

    Jag har nyupptäckt den grymma audio-tap funktionen:

    "Audio tapping allows you to set your delay times fast, accurately, on the fly and hassle-free, so you can immediately get back to the fun part: playing. Syncing up with your band, backing track or the tempo in your head is a natural and intuitive thing , just strum the tempo with your guitar and Flashback does the rest."

    Men vad jag inte har tänkt på är att jag även kan använda den till t ex en synth som saknar FX men med arpeggio eller nån slags repeat-funktion som inte går att ställa till något exakt BPM. Så enkelt får jag alltså ett temposynkat delay. Detta är suveränt användbart.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Älskar chorus + delayet, använder det + 2880 looper för att skapa gigantiska pads från min Prodigy live.

  6. #6
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag kör x4-varianten på mitt pedalbord för gitarr i stället för El Capistan som jag också har. Att kunna ha 3 presets, subdivisions samt att ha delay level i stället för wet/dry mix gör det bättre lämpat för detta ändamål och det låter ungefär lika bra som capistan genom en gitarrförstärkare i mina öron.

  7. #7
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Baklänges-ekot är också värt att nämnas, man drar feedback (har jag för mig) ratten till 0 (noll) och då blir mixen 100% WET = bara själva baklänges-ekot hörs (även om jag faktiskt nästan föredrar baklänges-ekot från min Behringer EM600)

  8. #8
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar chorus + delayet, använder det + 2880 looper för att skapa gigantiska pads från min Prodigy live.
    Indeed! Så gött. Jag använder detta för riktigt svulstig lap steel.

  9. #9
    Sorrowbynature
    Sorrowbynature är inte uppkopplad
    Sorrowbynatures avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte nyligen TCs Alter Ego-pedal, lilla versionen, som ju i grunden är en Flashback med Deluxe Memory Man och Binson Echorec istället för Lo-Fi och Dynamic Delay och måste säga att man kan göra allt med det lilla underverket. Echorec-soundet är precis så härligt sjösjukt och svajigt som jag hoppats på. Har inte orkat testa Toneprint-editorn än, men man borde ju verkligen kunna få till spännande grejor. Inte utan att jag blir sugen på att byta upp mig till X4, som dessutom är jäkligt snygg.

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Missa för allt i världen inte toneprint läget som man kan ladda in speciella signature inställningar i. En del är faktiskt riktigt bra och låter helt annorlunda än standard:
    http://www.tcelectronic.com/flashback-delay/toneprints/

  11. #11
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    herr Vogel: hur pass svårt är det att lära sig lap steel på en sådan nivå att man kan jamma om man redan spelar gitarr hyfsat bra? Förstår att det är en omöjlig fråga men du får gärna försöka svara ändå.

  12. #12
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Mja, det är inte såååå svårt men har en skapligt hög inlärningskurva ändå. När man kommer på det så blir man ganska snabbt bättre. Det svåra är tycker jag att spela rent, både tonhöjd och att inte få med en massa oönskade strängar. Men om man tar tid att lära sig grunderna, t ex hur man dämpar på ett bra sätt så går det ganska fort

  13. #13
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Sen vete 17 hur mkt nytta man har av att lira gitarr innan, jag har lirat gitarr i 20 år eller så och kände att lap var lite som att börja om från början i och med att det är helt nya grepp och stämningar än vad i alla fall jag var van vid, E6 kör jag, typisk country tuning.

  14. #14
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ok, tack för svaret. Egentligen vill jag ju lära mig pedal steel i så fall men det är ju ännu mer komplicerat. Får se, får bli ett framtidsprojekt i så fall.

    Men spela gärna in lite jam med lap steel med eko så vi får höra!

  15. #15
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jaaa, pedal är det jag också vill göra eg. men de är ju så fasansfullt dyra. Men om man har budget så skulle jag gå fullt in på en sån

    - - - Uppdaterad - - -

    ....och säkert dyra med all rätt kan väl tilläggas, det är ju ett sjuhelvetes instrument

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har funderat lite på TC Electronics toneprint-produkterna. Alla verkar ju ha samma hårdvara i sig men olika skal vilket ju torde göra det åtminstone teoretiskt möjligt att byta firmware i låt säga en Flashback till firmware till en Hall of Fame.

    Problemet är ju att TCs firmware updater har nåt sätt att kolla vilken typ av pedal som är kopplad till USB och därigenom hindra updatering av Firmware för att byta effektalgoritmer i pedalen.
    Känner någon till om nån lyckats hackat detta?

  17. #17
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat lite på TC Electronics toneprint-produkterna. Alla verkar ju ha samma hårdvara i sig men olika skal vilket ju torde göra det åtminstone teoretiskt möjligt att byta firmware i låt säga en Flashback till firmware till en Hall of Fame.

    Problemet är ju att TCs firmware updater har nåt sätt att kolla vilken typ av pedal som är kopplad till USB och därigenom hindra updatering av Firmware för att byta effektalgoritmer i pedalen.
    Känner någon till om nån lyckats hackat detta?
    kul! Hoppas du sätter buzzen i ögat på någom som kan göra det om det inte gjorts ännu!

    Fett att bygga in switchbara rom!

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kul! Hoppas du sätter buzzen i ögat på någom som kan göra det om det inte gjorts ännu!
    Fett att bygga in switchbara rom!
    Ja, det hade ju varit ännu finare, tror dock inte det är helt enkelt (ytmonterat). Däremot vill jag gärna se om det går att "lura systemet" så att jag kan byta firmware i min Flashback till t ex Hall of Fame. Nån?

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ingen aning, men jag misstänker att en måste gå in och labba med datautbytet mellan pedalen och datorn. Misstänker någon form av handskakning på denna form.

    Dator: Hej, vem är du?
    Pedal: Jag är en sådan här pedal.
    D: Oh, vad fint, då skall jag inte skicka något till dig som inte är uppdateringar till just din sorts pedal
    P: Skråens, och jag som ville bli en annan sorts pedal

    Dvs, om du kan få pedalen att identifiera sig som någon annan pedal så går det säkert, men jag misstänker att det inte är alltför lätt.

  20. #20
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag skulle tro att det förmodligen är en ganska enkel koll - Typ en identifieringsbyte eller något sådant. Finns det ingen USB-sniffer så du kan se vad de säger till varandra? Har du 2 pedaler så borde det ju gå lätt att se vilken data som är annorlunda.

    Vet inte om det går att skriva data på en aktiv buss? Så att du typ kan koppla in pedalen, den säger hej, datorn säger hej, sen skickar du in ett eget hej som säger att det är en annan pedal, och datorn säger hej igen?

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har ju tyvärr bara Flashback så jag kan inte se hur trafiken ser ut för t ex Hall-of-Fame.
    Flashback dyker upp som "Flashback Delay app" så misstänker att inte hela minnet flashas via USB, utan att det alltid finns en identifierare i firmware som sätter p när jag vill uppdatera med annat firmware (läs: hall-of-fame).

  22. #22
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Men sniffa ändå? Det kanske går att se utan att ha 2 ex? Googlade så fanns det här - http://freeusbanalyzer.com

    Fast det blir väl svårt att kräma in någon kod i USB-protokollet kanske? Och rätt svårt att skriva ett eget program med... Hm. Men borde inte vara omöjligt!

  23. #23
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant, ska följa detta med intresse

    Köpte mig en Hall of fame förra veckan och herre jösses vad bra den låter i effektloopen på mitt Marshallpreamp!
    Måste köpa mig en Flashback igen!

  24. #24
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Helt appropå har ju både en gratis Toneprint editor och Toneprint app kommit sen första inlägget i den här tråden. Kan rekommenderas!
    http://www.tcelectronic.com/toneprint-editor/

  25. #25
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Diggar verkligen denna men hade önskat att ändring av delay-tid hade fungerat som på flesta andra delayeffekterna - att pitchen på befintlig buffer ändras. Nu funkar det likt timestretch istället.

    Och ja, Toneprint är grymt! Dock synd att man bara kan spara en patch på denna.

  26. #26
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Vill bara stämma in lite i hyllningskören för denna pedal. Nu finns ju dessutom en Flashback 2 som har tre slottar för toneprints, vilket gör den ännu mer användbar och i synnerhet för syntar eftersom den är stereo rakt igenom och man kan använda toneprints för ren chorus, flanger eller vibe istf delay om man vill.

    De flesta delay-algoritmerna går att få i olika ping-pong-aktiga stereovarianter, vilket är kul på synt.

    Att ändra toneprints är enkelt från en iPhone ex vis och man kan ändra OTROLIGT många parametrar. Man kan dessutom ändra vad rattarna ska påverka och i vilken grad och dessutom upp till tre parametrar samtidigt per ratt, plus då att stora fotknappen funkar som expressionpedal (mash) med valbar parameter.

    På min ena toneprint slot har jag ex vis ren modulation utan delay och med ena ratten kan jag ändra mellan alla varianter av chorus, trichorus, flangers, vibes osv, så den ersätter delvis Corona, Vortex och Shaker.

    Det finns massor av färdiga toneprints att testa.

    Enda knaset är att den inte har tap-tempo annat än om man fimpar stereofunktionen och kopplar in en tap-switch, men man lär sig hyfsat att vrida in tempot för hand efter ett tag.

    Med senaste prisjusteringen har pedalen gått ner nästan halva priset, vilket är rätt galet. Jag trodde att det var en tillfällig sänkning så jag köpte två stycken och dessutom en Hall Of Fame 2 (som också har tre toneprints + mash) och dessa tre kostade tillsammans mindre än ex vis Strymons varianter som ärligt talat inte är så himla mycket bättre, om ens alls.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB2.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	109,9 KB 
Id:	84388

Liknande ämnen

  1. Dagens flashback...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:27
  2. SoundHack Delay Trio - Gratis delay
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •