Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Linndrum, LM-1 och DMX EPROMS för Sequential TOM trummaskin

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Linndrum, LM-1 och DMX EPROMS för Sequential TOM trummaskin

    För oss som faktisk önskar at bruka trummaskiner live, men samtidigt inte önskar betale med blod för en riktig Linndrum, LM-1 eller DMX finns möjligheten at sätta inn cartridges i TOM med dom här ljuden.
    Då TOM kan Pitch, Pan, Volume samt Reverse på alle ljud, också i dynamisk programmering, kan faktiskt resultatet bli riktigt bra og en liten demo av ljuden, samt en demo av hur dom funkar i en produktion finns här. Alla trum ljud direkt ut ur TOM. Old school sequencing som vanlig i mina videos ;-)


    https://youtu.be/R9uxKHe5AIU

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Mycket fin demo som vanligt, och jag tycker att ljuden låter väldigt likt. Man hör tydligt de olika karaktärerna i de olika maskinerna.

    Men har du bara en HH till Linndrumen? Den har ju en lo-accent och hi-accent HH så man slipper "ånglokomotivet" vi 16-delar. Men du kanske kan programmera accenter inifrån Tom'en?

    Mycket snyggt som sagt!

  3. #3
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket fin demo som vanligt, och jag tycker att ljuden låter väldigt likt. Man hör tydligt de olika karaktärerna i de olika maskinerna.

    Men har du bara en HH till Linndrumen? Den har ju en lo-accent och hi-accent HH så man slipper "ånglokomotivet" vi 16-delar. Men du kanske kan programmera accenter inifrån Tom'en?

    Mycket snyggt som sagt!
    Tackar! Absolut, det finns båda Hi och LOW, samt at man kan programmera accenter i TOM också, jag gjorde det dock inte i denna lilla demo
    I min TOM tutorial som kom förut visar jag hur just själva programmeringen funkar.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jäklars vad gott det låter! Blir ju sugen att köpa en TOM som kompis till linndrummen nu ju.

  5. #5
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklars vad gott det låter! Blir ju sugen att köpa en TOM som kompis till linndrummen nu ju.
    Jag tycker dom här ljuden är mycket bra och själv om dom inte kan matcha en riktig Linn så låter dom ju bra hur som helst. För min del kan jag inte betale 30K för en Linndrum i dagens läge, too much ;-)

  6. #6
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Göttmos, och som vanligt mkt trevliga demos. Du köpte ju TOM'en framför näsan på mig, men du om ngn är förlåten Espen. Jag blev sur och "tröstköpte" både deras(4 sound Gothenburg) DX och Drumtraks.

    Fortsätt med det du gör, bra och inspirerande videos.

  7. #7
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Mumma, LM-1 för mig är tidiga The Twins när de var som bäst! :-)

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mumma, LM-1 för mig är tidiga The Twins när de var som bäst! :-)
    Det är roligt när man förknippar trumljuden med låtar så hårt.

    Direkt när jag skaffat en DMX gjorde jag "Blue Monday"-beatet för att höra att den lät som den skulle. Och det sitter i ryggraden, man hör direkt att det stämmer.

    Bara på det lilla Espen demade LM1-ljuden i videon hörde jag direkt "Don't you want me" med Human League, som är LM1 för mig.

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Låter bra, jag skulle aldrig sålt min TOM för kaffepengar. Dock har jag kvar min Linndrum och min Drumulator.

    Espen, hur låter LM1 ljuden när de är fullt nedpitchade? Kan man få fram Prince rimshot ljudet?

  10. #10
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gibson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Göttmos, och som vanligt mkt trevliga demos. Du köpte ju TOM'en framför näsan på mig, men du om ngn är förlåten Espen. Jag blev sur och "tröstköpte" både deras(4 sound Gothenburg) DX och Drumtraks.

    Fortsätt med det du gör, bra och inspirerande videos.
    Tackar! Så... du var på hugget på TOM i somras? Jag är mycket nöjd med den, men om du fick Drumtraks och DX så blev det vel lapp på såret.. ;-)

  11. #11
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra, jag skulle aldrig sålt min TOM för kaffepengar. Dock har jag kvar min Linndrum och min Drumulator.

    Espen, hur låter LM1 ljuden när de är fullt nedpitchade? Kan man få fram Prince rimshot ljudet?
    Jag tycker det låter Prince som bara det när man pitchar ned javisst! Lyssnat mycket på Prince och själv om jag inte har et sådär trumljud så är det kul at göra några beats som påminner om några av hans låtar med LM-1

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tips: samme engelsman säljer en expansion med samma trummisar till tr-505 (vilket totalt sett bör bli betydligt billigare)


    https://youtu.be/rc298rKifEk

  13. #13
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips: samme engelsman säljer en expansion med samma trummisar till tr-505 (vilket totalt sett bör bli betydligt billigare)


    https://youtu.be/rc298rKifEk
    Yes, men TR-505 har inte programmerbar Pitch, Volume, Pan och Reverse på varenda ljud, också i patterns, som TOM.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Snyggt, men just trummaskinerna med samplingar var början till slutet för min 80tals romantik. Gillar inte alls det trumsoundet.

  15. #15
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Så... du var på hugget på TOM i somras? Jag är mycket nöjd med den, men om du fick Drumtraks och DX så blev det vel lapp på såret.. ;-)
    Ja jag var på hugget i somras på TOM men inte tillräckligt, den bara försvann helt plötsligt. ;-) Sen blev jag överraskad och mycket glad när det visade sig att det var du som köpt den via din you-tube sajt. I videon fick jag se bilder på mina då köpta pjäser i bakgrunden strax inom dom skickades till mig.

  16. #16
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt, men just trummaskinerna med samplingar var början till slutet för min 80tals romantik. Gillar inte alls det trumsoundet.
    He-he, vi är olika, men bra det. Min 80s synthpop romantik är kryddrad med just Linns, DMX, Drumulator etc. Min första trummaskin var dock DR-55 som med en MS20 stog för alt jag gjorde första tiden.

  17. #17
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gibson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag var på hugget i somras på TOM men inte tillräckligt, den bara försvann helt plötsligt. ;-) Sen blev jag överraskad och mycket glad när det visade sig att det var du som köpt den via din you-tube sajt. I videon fick jag se bilder på mina då köpta pjäser i bakgrunden strax inom dom skickades till mig.
    Cool! Jag va sååå nära at ta Drumtraks när jag sto där, men det va dom här EEPROMs til TOM som på många sätt var grunnen til at det var den jag ville ha, så jag tog den. Måtte tilbringa hela resten av dagen på Liseberg med den på ryggen.. ;-)

  18. #18
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det låter Prince som bara det när man pitchar ned javisst! Lyssnat mycket på Prince och själv om jag inte har et sådär trumljud så är det kul at göra några beats som påminner om några av hans låtar med LM-1
    Spännande, synd bara att det saknas individuella outs så man kan köra Boss BF-2 och andra effekter på rims och andra ljud, a'la Prince. Misstänker att det kan bli lite konkurrens om de Toms som dyker upp närmsta tiden.

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt, men just trummaskinerna med samplingar var början till slutet för min 80tals romantik. Gillar inte alls det trumsoundet.
    LM-1 släpptes ju i mitten av 1980 tror jag så det är ett väldigt kort 80-tal som du attraheras av :-) Men många hade ju inte råd med en sådan iofs.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LM-1 släpptes ju i mitten av 1980 tror jag så det är ett väldigt kort 80-tal som du attraheras av :-) Men många hade ju inte råd med en sådan iofs.
    Extremt kort till och med eftersom LM-1 kom redan 1980! https://en.wikipedia.org/wiki/Linn_LM-1

  21. #21
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Snyggt som vanligt Kraft! <3

    Fråga: Har tidigare kollat efter LM1 ljuden till DX. Någon som vet, någon som säljer?

  22. #22
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LM-1 släpptes ju i mitten av 1980 tror jag så det är ett väldigt kort 80-tal som du attraheras av :-) Men många hade ju inte råd med en sådan iofs.
    ...och de trummor som tenderade att dominera de där åren kom inte från Linn och staterna utan från S:t Albans i England.

    (F ö har jag aldrig förknippat din musik med trummor öht Firechild.)

  23. #23
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extremt kort till och med eftersom LM-1 kom redan 1980! https://en.wikipedia.org/wiki/Linn_LM-1
    ja i mitten av 1980 alltså innan det hann bli 1981

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, men TR-505 har inte programmerbar Pitch, Volume, Pan och Reverse på varenda ljud, också i patterns, som TOM.
    Gott. Det var bara en kommentar på "the cheapest way to get...."

  25. #25
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott. Det var bara en kommentar på "the cheapest way to get...."
    Absolut Min tanke var mer at för at få en mest möjlig liknande funktionalitet som originalet så är det nödvendigt at kunna pitcha, panorera och så där internt i trummaskinen, då blir en TOM ganska så nära, för betydlight mindre pengar... ;-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:12
  2. Sequential Tom E-prom
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •