Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Undervisning: Presentation med ljud/musik med Mac?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Undervisning: Presentation med ljud/musik med Mac?

    Någon som har tips om bra upplägg om man vill göra en smidig presentation i Powerpointstil med mycket ljud/musik? Helst skall den gå att köra på Mac, allra helst iOS. Helst linjärt wav-ljud också, men högkvalitativ komprimering kan ju duga också.

    Jag trodde spåret var Keynote. Jag har gjort presentationer med Apple: Keynote utan ljud och det var enkelt och utan problem kunde Keynotefilen flyttas till en iPhone och jag kunde köra från den (med HDMI-adpater).

    Men nästan lite chockad upptäcker jag att Apple: Keynote erbjuder noll (0) kontroller till ljuduppspelning. Helt värdelöst. Med tanke på hur viktigt multimedia är idag och Apples roll i detta är det smått obegripligt.

    Så, är det någon som har tips?

    Kan man länka från Keynote på något smart sätt?
    Eller är det Powerpoint som gäller och hur bra funkar det?
    Eller finns den någon annan etablerad applikation för multimediapresentationer?

    Keynote har visserligen hyfsad videouppspelning med lite kontroller men hur embeddar jag i så fall högkvalitativt ljud i en film utan att förlora kvalitet. Jag testade iMove men det blev klumpigt och stora filer som sedan skulle konverteras bortom full kontroll.

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag använder sedan många år Powerpoint på Mac för stora presentationer, inte för att jag tycker om det, men för att det helt enkelt fungerade bättre då när jag utvärderade bägge. Jag har förstått att Keynote blivit mycket bättre sista tiden så det kan vara värt att ompröva.

    Med det sagt kan åtminstone PP, och vad jag vet Keynote, antingen spela upp ett helt soundtrack till presentationen, och/eller ljudklipp till varje bild. Behöver du något mer avancerat än så får du tyvärr vända dig till något annat.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad vill du göra, mer exakt, som du inte kan göra i Keynote?

  4. #4
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder sedan många år Powerpoint på Mac för stora presentationer, inte för att jag tycker om det, men för att det helt enkelt fungerade bättre då när jag utvärderade bägge. Jag har förstått att Keynote blivit mycket bättre sista tiden så det kan vara värt att ompröva.

    Med det sagt kan åtminstone PP, och vad jag vet Keynote, antingen spela upp ett helt soundtrack till presentationen, och/eller ljudklipp till varje bild. Behöver du något mer avancerat än så får du tyvärr vända dig till något annat.
    Tänkte säga det samma.
    Powerpoint?

    Du ska presentera din grej.
    Inte en mac?

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad vill du göra, mer exakt, som du inte kan göra i Keynote?
    Kanske blev lite inbäddad.själva poängen:
    Keynote erbjuder noll (0) kontroller till ljuduppspelning.

    Jag har ju ingen möjlighet att vare sig välja ljud att spela upp (t.ex. hoppa mellan), förflytta mig, pausa/fortsätta, ändra volym.
    Alla normala reglage man hittar till ljudpresentationer i princip överallt oavsett om det är hemsidor, appar eller rena ljudspelare.

    En så enkel sak som att ha tre filer som skall kunna jämföras och diskuteras blir helt omöjligt eftersom Keynte ENBART är sekventiellt.
    Jättekonstigt.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte säga det samma.
    Powerpoint?

    Du ska presentera din grej.
    Inte en mac?
    Ja, jag får kolla på Powerpoint.

    Att jag vill köra Mac är för att det är det jag kan bäst och att allt ljud ligger på en Mac. Samt att jag testat att ha presentationer i iOS och det har varit supersmidigt.

    Skall jag köra Powerpoint så blir det till att exportera och greja. Klart sämre arbetsflöde men i brist på alternativ så... Att inte ha ljudreglage alls går klart fetbort.
    Så i Powerpoint har man de normala ljudreglagen?

    Fast jag kom på att om jag vill göra någon riktigt ambitiös presentation så kan jag göra en skärminspelning av en ljuduppspelning i valfri DAW och sedan synka motsvarande ljudklipp i iMove till skärminspelningen. Det blir otroligt snyggt, men tids- och utrymmeskrävande. Lite oklart vad det är för ljudkomrpimering också; 256 kbps mp4 gissar jag.

  7. #7
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Nej, Powerpoint kommer inte att lösa ditt problem, dessvärre. Nu förstod jag bättre vad du vill göra.

    Kan du inte frikoppla ljudet från själva presentationen? Alltså, använda en separat mediaspelare på din Mac/iOS? Visserligen får du trigga ljuden manuellt då. Som du själv säger kan det i vissa lägen vara bättre att skapa filmklipp, med synkat ljud, som du integrerar i presentationen.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Powerpoint kommer inte att lösa ditt problem, dessvärre. Nu förstod jag bättre vad du vill göra.

    Kan du inte frikoppla ljudet från själva presentationen? Alltså, använda en separat mediaspelare på din Mac/iOS? Visserligen får du trigga ljuden manuellt då. Som du själv säger kan det i vissa lägen vara bättre att skapa filmklipp, med synkat ljud, som du integrerar i presentationen.
    Nja, problemet är att (och eländet har jag själv suttit och sett många gånger) att det blir hoppigt och rörigt och man kan inte göra ett komplett flöde i sin presentation.

    Jag testade lite med länkar i Keynote precis men det är inget kul. Då måste man bygga en webbsida med ljud och att återgå till presentationen blir rätt osnyggt.

    Jag kommer nog köra med video om det är lite viktigare grejer.
    Jag hittade följande alternativ till iMovemeck (PC här men finns för Mac och är enklare att installera/köra):
    https://www.youtube.com/watch?v=8zw-jBUya1U
    - mycket snabbare än att jobba i iMovie om man inte är rädd för Terminalen -

    Bättre "script" än i filmen finns här:
    https://video.stackexchange.com/ques...rms-in-a-video

    Tror faktiskt detta löser problemet även om jag är besviken på Keynote och Powerpoint.

  9. #9

    Redaktör
    Jag skulle testa med tomma/blanka videos med inbäddade ljudspår om allt ska köras i samma fil – i de flesta lite mer kompetenta videoredigeringsprogram kan du välja hur ljudspåren ska bäddas in, och sedan använda videokontrollerna för att hoppa om du behöver.

    Annars finns tex Farrago som eventuellt kan fungera, eller Live om du vill ha full kontroll. Men då förlorar du möjligheten att ha allt i ett paket och iOS.

    Rent kvalitetsmässigt tror jag inte 200+mbps mp3 eller AAC är praktiskt urskiljningsbart från WAV i typiska ljudsystem och -miljöer för presentationer.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ett annat alternativ till powerpoint är prezi. Kanske mest för visuell presentation där man zoomar in istället för att hoppa till nästa slide, och jag vet inte hur bra stödet för ljud är där. Inte ens gratis heller.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle testa med tomma/blanka videos med inbäddade ljudspår om allt ska köras i samma fil – i de flesta lite mer kompetenta videoredigeringsprogram kan du välja hur ljudspåren ska bäddas in, och sedan använda videokontrollerna för att hoppa om du behöver.

    Annars finns tex Farrago som eventuellt kan fungera, eller Live om du vill ha full kontroll. Men då förlorar du möjligheten att ha allt i ett paket och iOS.

    Rent kvalitetsmässigt tror jag inte 200+mbps mp3 eller AAC är praktiskt urskiljningsbart från WAV i typiska ljudsystem och -miljöer för presentationer.
    Nej, högkvalitets mp3 eller AAC är helt ok, problemet är om inte kompressionen framgår tydligt vid konverteringen. Jag är kass på videokodekar.

    Farrago har jag sett tidigare, klart intressant program som skulle kunna användas i sammanhang där fokus helt är att jämföra ljudklipp. Snyggt också.

    Faktum är att det mest centrala problemet med att man inte hade visuell feedback i Keynote kom jag på en lösning till. Det går att konstruera en playikon som tänds samtidigt som ljudet startar och som släcks när man stoppar (dock inte när ljudet tar slut). Med en sådan lösning vet man i vart fall vilken fil som spelas på en slide om man hoppar tillbaka, stoppar o.s.v.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, högkvalitets mp3 eller AAC är helt ok, problemet är om inte kompressionen framgår tydligt vid konverteringen. Jag är kass på videokodekar.
    Som jag förstår det funkar videokodekar så att de bäddar in ljudspår i annat format, tex AAC, så där tror jag du kan välja om du själv genererar videospår med ljudspåren du vill ha. Men jag gissar att du antingen måste peta i inställningarna eller ha något lite mer avancerat program för det – tex Quicktime har bara ett par fasta format, medan tex Screenflow låter en anpassa ljudspåret som man vill vid export.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstår det funkar videokodekar så att de bäddar in ljudspår i annat format, tex AAC, så där tror jag du kan välja om du själv genererar videospår med ljudspåren du vill ha. Men jag gissar att du antingen måste peta i inställningarna eller ha något lite mer avancerat program för det – tex Quicktime har bara ett par fasta format, medan tex Screenflow låter en anpassa ljudspåret som man vill vid export.
    Jag har iMovie och nu har jag inte detaljstuderat det men det framgår inte särskilt mycket i varje fall.

Liknande ämnen

  1. Tips önskas: Trumburk med x0x och massvis med ljud
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 12:43
  2. Streama musik/ljud från Mac - vad behöver jag?
    Av drifter7508 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 00:02
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 10:46
  4. Jobba med musik eller ljud?
    Av toka i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •