Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 64

Ämne: Bandcamp is joining Epic Games

  1. #1
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior

    Bandcamp is joining Epic Games

    “In Epic, we’ve found a partner who believes as deeply as we do that the future of music, and art itself, depends on the creation of equitable and inclusive communities like the one our fans and artists have helped to build. We’re excited to work alongside the Epic team to accelerate the realization of our mission and pursue our shared goal of empowering more creators in a fair and open way.”

    https://www.epicgames.com/site/en-US...tists-and-fans

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Och epic i sin tur ägs 40% av tencent….

    Trista nyheter men kul ($$$$$$$$) för bandcampgänget.

  3. #3
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Urk

  4. #4
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Fuck Bandcamp

    Edit: Soulseek4Life

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trista nyheter men kul ($$$$$$$$) för bandcampgänget.
    Medhåll

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Fan.

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nej!!!

  8. #8
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Första gången jag hörde om Epic games var nu. Så mycket spelar jag.

    Det låter som en dålig grej i alla fall.
    Senast redigerat av fortyfiveknots den 2022-03-03 klockan 09:51.

  9. #9
    Gollum
    Gollum är inte uppkopplad
    Gollums avatar
    Senior
    Vore det inte bra med en länk till blog-posten på Bandcamp?
    https://blog.bandcamp.com/2022/03/02...-joining-epic/
    Bandcamp will keep operating as a standalone marketplace and music community, and I will continue to lead our team. The products and services you depend on aren’t going anywhere, we’ll continue to build Bandcamp around our artists-first revenue model (where artists net an average of 82% of every sale), you’ll still have the same control over how you offer your music, Bandcamp Fridays will continue as planned, and the Daily will keep highlighting the diverse, amazing music on the site. However, behind the scenes we’re working with Epic to expand internationally and push development forward across Bandcamp, from basics like our album pages, mobile apps, merch tools, payment system, and search and discovery features, to newer initiatives like our vinyl pressing and live streaming services.
    Visst, ryggmärgsreflexen känns väl inte positiv, men det låter ju som att det kommer fortsätta vara två separata tjänster. Har ändå en förhoppning om att det kan fortsätta vara bra

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gollum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore det inte bra med en länk till blog-posten på Bandcamp?
    https://blog.bandcamp.com/2022/03/02...-joining-epic/

    Visst, ryggmärgsreflexen känns väl inte positiv, men det låter ju som att det kommer fortsätta vara två separata tjänster. Har ändå en förhoppning om att det kan fortsätta vara bra
    Jovisst, tills styrelsen i Epic vill ha lite bättre avkastning om 2 kvartal..... sänker ersättning, sparkar hälften av personalen och dumpar allt content på Youtube efter att ha skrivit om avtalen retroaktivt.

    Känns som två bolag med helt väsensskilda sätt att agera på marknaden ska gå ihop. Myggan med Goliat....splatt...

  11. #11
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Bra för bandcamps ekonomi, mindre bra för autonomin. Inväntar updaten när 50% av credit på ens musik tillskrivs Xi. Antar att det är en rätt cool bandmedlem att kunna lista ändå så det kanske är värt det

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tror bandcamp behöver lite teknisk kompetens, det har ju stått still länge. Å andra sidan krävs inte så mycket funktionalitet. Försiktigt negativ här, men det kan ju gå okej. Trodde de hade bra lönsamhet?

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tycker bandcamp överlag tar alldeles för många procent. Så, kan inte bli sämre hoppas jag...

  14. #14
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror bandcamp behöver lite teknisk kompetens, det har ju stått still länge. Å andra sidan krävs inte så mycket funktionalitet. Försiktigt negativ här, men det kan ju gå okej. Trodde de hade bra lönsamhet?
    Kan nog vara ett smart drag om de kände att båten svajade.

    Nu vill Bandcamp expandera och det ska bli spännande att se vad som händer här på den Asiatiska marknaden eftersom de redan är bannade i kina: https://radiichina.com/bandcamp-blocked/

    Epic Games ägs delvis av Tencent som har 9% av Spotify, 10% av Universal och 2% av Warner Music Group redan.

  15. #15
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fy fan va besviken jag blir.
    Epic är antitesen av allt vad bandcamp var. Dethär kan bara bli dåligt. Och det kan verkligen bli riktigt riktigt dåligt.

    Läs lite om fulheterna som epic games store har för sig om ni inte har koll på det.

  16. #16
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1646291397572.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	105639

  17. #17
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    EPIC borde slutat på topp med unreal tournament.

  18. #18
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1646291397572.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	105639
    Haha, där har vi det.

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jaså, de fortnitemänniskorna. NEEJ. Jag har bävat för något sånt här.

    Hur länge dröjer det innan någon kopierar affärsmodellen rakt av? Känns inte som att nätverksfördelar är en stor grej här, eller hur många bryr sig om att ha diskografin på samma ställe? Jag lyssnar lite i deras spelare men mest av lättja, det är det enda jag har i telefonen (glömmer ofta (ladda) ipoden).

  20. #20
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaså, de fortnitemänniskorna. NEEJ. Jag har bävat för något sånt här.

    Hur länge dröjer det innan någon kopierar affärsmodellen rakt av? Känns inte som att nätverksfördelar är en stor grej här, eller hur många bryr sig om att ha diskografin på samma ställe? Jag lyssnar lite i deras spelare men mest av lättja, det är det enda jag har i telefonen (glömmer ofta (ladda) ipoden).
    Jo precis, tänkt många gånger att varför startar ingen en konkurrent. För BC har väldigt clunky UX/UI och jag använder det sällan för att lyssna eller hitta musik, bara för att sälja/köpa (som jag sen lyssnar på i annan spelare).

    Sen är det ju sjukt svårt att slå sig in och tro att man kan slå bandcamp men nu finns ju chansen eftersom många artister (inkl jag) hellre säljer på en platform som inte ägs av ett bolag som förmodligen har en baktanke med det hela. Det är ju inte så att epic helt plötsligt vill stötta små artister att sälja sin musik på bästa sätt.

  21. #21
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Nej, precis. Men svårt att veta om Bandcamp tjänade något på sina grejer. Och om ja, vad de vill göra med nya pengaflöden som kostar så väldigt mycket. Streaming och virtuella bandtröjor och integration med spel och ljud-emotes av ens fabborit band och ...

  22. #22
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EPIC borde slutat på topp med unreal tournament.
    Jasså 'e de dem? Det var ju ett riktigt bra spel...

  23. #23
    eriksoderberg
    eriksoderberg är inte uppkopplad
    eriksoderbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hoppas innerligt att det inte blir skit av detta...
    Fick lite mer hopp om en positiv utveckling när jag läste det här från en reddit-användare:
    Here's Why Epic Acquiring Bandcamp is Exciting (A Musician/Game Developer's Perspective)

  24. #24
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eriksoderberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas innerligt att det inte blir skit av detta...
    Fick lite mer hopp om en positiv utveckling när jag läste det här från en reddit-användare:
    Here's Why Epic Acquiring Bandcamp is Exciting (A Musician/Game Developer's Perspective)
    Och jag är med på neggospåret där haha, håller med indieghoul som skriver. Enda anledningen till att epic köpte upp quixel (som är awesome) och liknande är för att få fler att utveckla spel i UE (som de ju tjänar bra pengar på, trots "gratis"). Det är extremt hård konkurrens bland spelmotorer. En bättre jämförelse är om ableton köpte upp nån superpopulär plug som alla använder, gör om det så att det funkar bäst i ableton och släpper det gratis. Vem fan vill sitta kvar i logic när ens favvoplugg blev gratis i ableton?

    Trådskaparen drar dåliga jämförelser och har epic-fanboy-brillorna på, och verkar ha noll sense för hur ett stort företag funkar. Att det skulle vara en spotifydödare får en också att himla med ögonen då spotify till rätt stor del också ägs av tencent.

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Någon som vill förklara eller posta en bra länk till förklaring om vad Epic är, och vad som eventuellt är så illa med dem? Jag har förstått att de gör spel, därav min totala okunnighet.

    Bandcamp har haft en del fallhöjd. Jag är inte förvånad över om de skulle utveckla sig i en otrevlig riktning från små oberoende artisters synpunkt. Redan deras fredagskampanjer tycker jag med fördel kunde ha ersatts av justerade satser överlag. Det har sagts om dem att de har lyckats hålla sig som ett småskaligt bolag i många år, men det går väl inte riktigt ihop med ett ekonomiskt system som förväntar sig tillväxt.

  26. #26
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vill förklara eller posta en bra länk till förklaring om vad Epic är, och vad som eventuellt är så illa med dem? Jag har förstått att de gör spel, därav min totala okunnighet.

    Bandcamp har haft en del fallhöjd. Jag är inte förvånad över om de skulle utveckla sig i en otrevlig riktning från små oberoende artisters synpunkt. Redan deras fredagskampanjer tycker jag med fördel kunde ha ersatts av justerade satser överlag. Det har sagts om dem att de har lyckats hålla sig som ett småskaligt bolag i många år, men det går väl inte riktigt ihop med ett ekonomiskt system som förväntar sig tillväxt.
    Epic är ett av de större spelbolagen och mest kända förr i tiden för Unreal (rip) och idag Fortnite. De är även skaparna av Unreal Engine som VÄLDIGT många spel använder sig av, men även archviz och film.

    Inget illa med Epic egentligen jag gillar UE och Quixel väldigt mycket t.ex och jag tycker att Epic Store var en skitbra grej som gav Valves Steam lite eld i baken. De har gjort mycket bra för spel men har nog några lik i garderoben också som alla större företag hehe.

    Varför de ska köpa Bandcamp är den väldigt stora frågan, och jag tror inte det blir till det bättre men det får väl framtiden utvisa.

  27. #27
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Läste detta på en Discordserver, ta det med någon sked salt:

    So I spoke to a couple of folks I know at Bandcamp, this was kind of a very fire sale to Epic, people only found out the day before the announcement. They were working with a skeleton crew and had no money for international expansions
    My buddy who works at Epic just wink emoji’s my text so that’s what’s up

  28. #28
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste detta på en Discordserver, ta det med någon sked salt:

    So I spoke to a couple of folks I know at Bandcamp, this was kind of a very fire sale to Epic, people only found out the day before the announcement. They were working with a skeleton crew and had no money for international expansions
    My buddy who works at Epic just wink emoji’s my text so that’s what’s up
    Är det inte alltid så med företagsuppköp? Pga aktieägare etc att det är extremt viktigt att Inget läcker till pressen innan affären är klar?

  29. #29
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte alltid så med företagsuppköp? Pga aktieägare etc att det är extremt viktigt att Inget läcker till pressen innan affären är klar?
    Företag listade på svenska börsen har tydliga regler som ska förhindra börspåverkan. NDA ska skrivas och insiders anmälas till finansinspektionen.

    Kan tänka mig att åtminstone Epic behöver följa regler.

  30. #30
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vill förklara eller posta en bra länk till förklaring om vad Epic är, och vad som eventuellt är så illa med dem? Jag har förstått att de gör spel, därav min totala okunnighet.

    Bandcamp har haft en del fallhöjd. Jag är inte förvånad över om de skulle utveckla sig i en otrevlig riktning från små oberoende artisters synpunkt. Redan deras fredagskampanjer tycker jag med fördel kunde ha ersatts av justerade satser överlag. Det har sagts om dem att de har lyckats hålla sig som ett småskaligt bolag i många år, men det går väl inte riktigt ihop med ett ekonomiskt system som förväntar sig tillväxt.
    Viktig detalj om Epic Games är att de ägs av Tencent också.

    Vilka är Tencent?
    Det är världens största spelbolag. Tencent äger större andelar utav hela spelmarknaden.
    Spelmarknaden har ett värde på 170 miljarder dollar och ökar, så det är inga kaffesummor direkt.

    https://www.polygon.com/22949530/ten...o-game-company

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte alltid så med företagsuppköp? Pga aktieägare etc att det är extremt viktigt att Inget läcker till pressen innan affären är klar?
    Näh, du kan sälja ditt AB på tradera om du känner för. Det som är viktigt i sammnhanget är att alla aktieägare har tillgång till samma information, och, om de inte har det, får de som HAR tillgång till icke-(aktieägar)-publik information (s k insiders, t ex styrelsen) inte handla med aktien under tiden. (Eller de kanske t o m får handla med aktien, men får inte göra det baserat på den "hemliga" informationen, så i praktiken betyder det nog i vilket fall inte handla...)

    Finns även det omvända. Om du äger ett litet bolag som går knackigt, skickar ett mail till Google å frågar om de vill köpa in sig, går till pressen och talar om att det pågår uppköpsförhandlingar med Google, kursen på aktien rusar på nyheten, du säljer dina andelar i rusningen, och sen blir det inget uppköp. Då åker du dit för marknadsmanipulation.

    Sen kan det ju finnas affärsstrategiska skäl till att hålla försäljning/förhandling hemlig, och det gör det väl relativt ofta.

    Så, det finns en del skäl till att man kan vilja hålla tyst om allt tills affären är klar, men det är inget krav.

  32. #32
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte alltid så med företagsuppköp? Pga aktieägare etc att det är extremt viktigt att Inget läcker till pressen innan affären är klar?
    Visserligen, men det låter ju samtidigt som att Bandcamp varit i behov av mycket pengar för att fortsätta.

  33. #33
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visserligen, men det låter ju samtidigt som att Bandcamp varit i behov av mycket pengar för att fortsätta.
    Mmm. I vilket fall hoppas jag verkligen på det bästa. Men är väldigt skeptiskt till att detta är en bra grej för musiker som använder Bandcamp.

    Och överlag är jag trött på att alla mediaföretag ska vara ”allt”. Social plattform, metaverse, label, tv-kanal, bank och fan och hans syster. Jakten på ständig tillväxt är tröttsamt.

  34. #34
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och överlag är jag trött på att alla mediaföretag ska vara ”allt”. Social plattform, metaverse, label, tv-kanal, bank och fan och hans syster. Jakten på ständig tillväxt är tröttsamt.
    Exakt, man glömmer oftast bort kundnytta och upplevelse i jakten på tillväxt och världsherravälde.

  35. #35
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Blir ju svårt att stå emot när de stora drakarna viftar med checkhäftet antar jag.

  36. #36
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm. I vilket fall hoppas jag verkligen på det bästa. Men är väldigt skeptiskt till att detta är en bra grej för musiker som använder Bandcamp.

    Och överlag är jag trött på att alla mediaföretag ska vara ”allt”. Social plattform, metaverse, label, tv-kanal, bank och fan och hans syster. Jakten på ständig tillväxt är tröttsamt.
    Ja, det håller jag verkligen med om!

  37. #37
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktig detalj om Epic Games är att de ägs av Tencent också.

    Vilka är Tencent?
    Det är världens största spelbolag.
    Intressant. För min del är det bolagets storlek och marknadskoncentration som är bekymmersam.

    Håller också helt med lisau, det är framför allt denna drift att expandera som ställer till det. Det sköna med bandcamp framtill för några år sedan var att de bara hade en spelare, inte ens några rekommendationer längst ner på sidan. Jag kan se för mig en utveckling där det börjar ses som anakronistiskt att publicera musik utan tillhörande video och andra tillbehör som kan konsumeras och interageras med.

  38. #38
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm. I vilket fall hoppas jag verkligen på det bästa. Men är väldigt skeptiskt till att detta är en bra grej för musiker som använder Bandcamp.

    Och överlag är jag trött på att alla mediaföretag ska vara ”allt”. Social plattform, metaverse, label, tv-kanal, bank och fan och hans syster. Jakten på ständig tillväxt är tröttsamt.
    Inget nytt.
    När spelkonsoler var hett i början på 80-talet hoppade till och med hundmatstillverkare på tåget och släppte sin egen spelkonsoll : D
    https://youtu.be/F_kEhHAMupU

  39. #39
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sköna med bandcamp framtill för några år sedan var att de bara hade en spelare, inte ens några rekommendationer längst ner på
    Ja, det är gött när det är så rent och fritt från reklam och tjafs.
    Jag gillar Bandcamp fortfarande.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan se för mig en utveckling där det börjar ses som anakronistiskt att publicera musik utan tillhörande video och andra tillbehör som kan konsumeras och interageras med.
    Det har ju redan hänt. När MTV var stora under 80- och 90-talet gick det ju inte och släppa en hit utan tillhörande musikvideo.

  40. #40
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget nytt.
    När spelkonsoler var hett i början på 80-talet hoppade till och med hundmatstillverkare på tåget och släppte sin egen spelkonsoll : D
    https://youtu.be/F_kEhHAMupU
    Fast detta är tvärt om va? Stort företag köper upp litet för att expandera sin verksamhet? Iofs kanske Bandcamp är tvingade att ”bli uppköpta” för att kunna fortsätta. Men jag har svårt att se att det är en strategi de suttit och klurat på, att det skulle vara nice att ge sig in i spelbranschen? Men jag kan ha fel!

    Intressant i vilket fall med dessa speljättar som nu när Activision, Blizzard (och King) blev uppköpta av Microsoft. Och när Facebook/Meta lägger så stor vikt vid Oculus/Metaverse. Undrar verkligen om det finns en så stor marknad av spelare att det kommer att motsvara satsningarna.

  41. #41
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast detta är tvärt om va? Stort företag köper upp litet för att expandera sin verksamhet? Iofs kanske Bandcamp är tvingade att ”bli uppköpta” för att kunna fortsätta. Men jag har svårt att se att det är en strategi de suttit och klurat på, att det skulle vara nice att ge sig in i spelbranschen? Men jag kan ha fel!

    Intressant i vilket fall med dessa speljättar som nu när Activision, Blizzard (och King) blev uppköpta av Microsoft. Och när Facebook/Meta lägger så stor vikt vid Oculus/Metaverse. Undrar verkligen om det finns en så stor marknad av spelare att det kommer att motsvara satsningarna.
    Nja, inte tvärtom men exemplet med hundmatstillverkaren som började tillverka spelkonsoler = att företag som luktar vinster hoppar in i en bransch som inte alls är deras. Analogt till det du sa om mediaföretag som vill agera banker : ]

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar verkligen om det finns en så stor marknad av spelare att det kommer att motsvara satsningarna.
    Kolla på dokumentären om LoL. Spel/E-Sport är redan större än mycket "vanlig" sport, sett till tittarsiffror, och förmodligen även utövarantal.
    Senast redigerat av rydan den 2022-03-05 klockan 14:37.

  43. #43
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Kommer bli en stor äcklig korvfest där den som betalar mest får tillgång till flest funktioner och status.

    Ni som lägger upp musik där kommer bara bli fattigare haha!

  44. #44
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla på dokumentären om LoL. Spel/E-Sport är redan större än mycket "vanlig" sport, sett till tittarsiffror, och förmodligen även utövarantal.
    Ja. Jag jobbar delvis med det. Så har viss koll. Men tycker det är en enorm satsning som pågår nu. Ta bara Space vid Sergels torg. En enorm arena för bland annat E-sport. Ska bli väldigt spännande att se om det verkligen finns underlag för det på så många kvadrat på en så central adress.

    Jag är konservativt skeptisk och hoppas att mega skivhandel öppnar upp där igen istället och att alla ungar köper CDs för pengarna.

  45. #45
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Samtidigt finns det exempel från spelbranschen där mindre studior har köpts upp av stora aktörer men kunnat behålla kreativ kontroll och integritet utan att styras alltför mycket av kapitalet. Kolla på Embracer till exempel.

    P.S. Antar att jag är den enda i det här forumet som spelar Fortnite ibland – bra terapi om man tycker motståndet blir för mycket i de mer vuxna multiplayer fps:erna.

  46. #46
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ingen som har nämnt i tråden att Tencent är kinesiskt. Och alltså samarbetar med kinesiska staten, något alternativ finns inte.

  47. #47
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bandcamp överlag tar alldeles för många procent. Så, kan inte bli sämre hoppas jag...
    Är det verkligen så? Trodde Spotify var mycket värre...?

  48. #48
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen så? Trodde Spotify var mycket värre...?
    Bandcamp tar 15%.

  49. #49
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen så? Trodde Spotify var mycket värre...?
    Det är ju inte direkt en jämförelse som går att göra, eftersom bandcamp säljer "skivor" (d v s, permanent licens att lyssna på ett givet musikstycke), medan Spotify säljer rätten att lyssna på "all" musik under en begränsad tid.

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bandcamp överlag tar alldeles för många procent. Så, kan inte bli sämre hoppas jag...
    Håller inte riktigt med. Visst de tar en del, de erbjuder egentligen bara en internethandel, och det hade varit trevligt om det var billigare. Med det sagt, det kostar att hålla plattformen igång, och är ju inte dyrare än typ auktionssajter/andra "vi säljer dina produkter"-lösningar trots att de andra inte tar något distributionsansvar för försäljningen.

  51. #51
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla på Embracer till exempel.
    ..som för övrigt just bidrog med en miljon dollar (plus en till från vd'n själv) till humanitär hjälp i Ukraina.

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Epic är ett av de större spelbolagen och mest kända förr i tiden för Unreal (rip) och idag Fortnite. De är även skaparna av Unreal Engine som VÄLDIGT många spel använder sig av, men även archviz och film.

    Inget illa med Epic egentligen jag gillar UE och Quixel väldigt mycket t.ex och jag tycker att Epic Store var en skitbra grej som gav Valves Steam lite eld i baken. De har gjort mycket bra för spel men har nog några lik i garderoben också som alla större företag hehe.

    Varför de ska köpa Bandcamp är den väldigt stora frågan, och jag tror inte det blir till det bättre men det får väl framtiden utvisa.
    Jo det är mycket illa med Epic.

    https://www.reddit.com/r/Games/comments/av9976/everything_thats_wrong_with_epic/

    https://www.quora.com/Why-does-Epic-Games-store-receive-so-much-hate

  53. #53
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket gnäll på store practices, men det är inte exklusivt Epic som pysslar med sån. Den som känner till fler plattformar vet att det även pågår mycket dealande och exklusivitetstrams hos steam/xbox/sony osv (jag har jobbat inom spelbranchen med just detta fast från utvecklarsidan). Och självklart måste de ge deals för att bygga upp sin store samt kredibilitet hos användare, inget konstigt där från bizperspektiv.

    Det många gnäller på är bara dumma beslut (typ sluta ge stöd åt spel som inte är Fortnite) men det gör ju inte företaget "evil" precis, det är bara trista beslut för fansen.

    Att de ägs delvis av Tencent, har microtransactions, ett toxic community och Fortnite har jag redan gnällt på. Och det är de INTE ensamma om (förutom Fortnite).

    PS. Det många glömmer nämna är att de ger bort gratis spel varje vecka (och ofta bra/stora spel!), som gynnar små indies tex väldigt mycket för de får en rätt så stor summa pengar, och marknadsföring, som ger dem möjlighet att utveckla nästa spel (inget krav på exklusivitet).

    PS2. I princip alla (vad jag vet) exklusivitets-deals på Epic är tidsbundna utom Epics egna titlar, precis som hos Valve. Så mångas argument faller där direkt (de antar att de är exklusive forever på Quora t.ex)
    Senast redigerat av inget den 2022-03-07 klockan 14:14.

  54. #54
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här... men det känns spontant som en dålig grej. Finns det några andra alternativ för oss självständiga musiker därute?

  55. #55
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här... men det känns spontant som en dålig grej. Finns det några andra alternativ för oss självständiga musiker därute?
    Börja DJa, håll kurser, sluta köpa dyra syntar och tänka på att tjäna pengar på musik som man skapar.

    Folk är helt sjuka i huvudet och lägger upp simpla beats på Bandcamp och förväntar sig att folk ska köpa en låt som är 3 minuter för 30kr.
    Det finns liksom hundratals timmar av beats på Youtube.
    Bandcamp är fan bedrägeri rakt av lol
    Nu ska större företag som Epic Games ha en bit av kakan också..

  56. #56
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folk är helt sjuka i huvudet och lägger upp simpla beats på Bandcamp och förväntar sig att folk ska köpa en låt som är 3 minuter för 30kr.
    Det finns liksom hundratals timmar av beats på Youtube.
    Bandcamp är fan bedrägeri rakt av lol
    Öh... va?

  57. #57
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja DJa, håll kurser, sluta köpa dyra syntar och tänka på att tjäna pengar på musik som man skapar.

    Folk är helt sjuka i huvudet och lägger upp simpla beats på Bandcamp och förväntar sig att folk ska köpa en låt som är 3 minuter för 30kr.
    Det finns liksom hundratals timmar av beats på Youtube.
    Bandcamp är fan bedrägeri rakt av lol
    Nu ska större företag som Epic Games ha en bit av kakan också..
    Det finns ju en massa riktig musik på bandcamp. Skit samma om folk lägger upp beats, det är ju inte det som säljer?

  58. #58
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju en massa riktig musik på bandcamp. Skit samma om folk lägger upp beats, det är ju inte det som säljer?
    Ja det har du nog rätt i. Epic Games kanske vill rensa Bandcamp från "Hobbymusiker" och kanske bara ta in de större proffsen som kan dra in mera pengar i kassan. Blir ju lite lökigt när kids sitter och laddar upp album efter album men ingen köper skräpet haha

  59. #59
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Vet inte vad de vill. Men det känns inte bra. Är ju bandcampfanboy :-(

  60. #60
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fy fan va besviken jag blir.
    Epic är antitesen av allt vad bandcamp var. Dethär kan bara bli dåligt. Och det kan verkligen bli riktigt riktigt dåligt.

    Läs lite om fulheterna som epic games store har för sig om ni inte har koll på det.
    get the drop of this track for only 99cents!

    Välkommen till internet allihopa! Världens största köpcenter bygt på taket av ett bibliotek!

    Men det är väl bara att peka om den URL ni äger som pekar till "eran" bandcamp?.....

    Nä just fan 99% av 99an sket i mina suveräna datasuveränitetsråd om hur viktigt det är att äga en URL.Måste vara jobbigt att förlora ALLA sina backlink fran dom senaste 10 åren. Som tröst är alla välkomna att hämta en tröst kram i Södertälje.

Liknande ämnen

  1. Video Games Livepå svtplay...
    Av mv i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 14:36
  2. Old Skool Computer Games Samples - Gratis samplingar
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 05:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •